29 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

29 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Könunuevvel — Sahillerinde Harp Tehlikesi a Cika harbinin başladığı yer- | den yıuo tehlike işaretleri geliyor. İtalya ile yugorlavya arasında beyelmile! havayı bulandıran bir ihtilâf baş göstermiş bulunuyor. İhtilâfın esas, o Dalmaçyada Trau şehrinde iki aslan beykeli- | nin Sırplar tarafından yıkılması- dır. Bu aslanlar İtalyanların Dak maçyayı fethedişlerini temsil et- tikleri için, İtalya bu bare keti Okendisine karşı yapılmış bir nümayiş telâkki etmiş, ve arada boşa gitmiyecek söylenmesine (o sebep (olmuştur. Fakat ihtilâfın hakiki sebepleri | daha derindir. 1915 tarihinde itilâf devletleri İtalyayı lâblerine harba sokmak için bir mukavele akdine teşebbüs eltikleri zaman o vakit Avusturyanın elinde (o bulunan Dalmaçyayı İtalya'ya vadetmiş lerdi. 1919 da bu Dalmaçya Yugoslavya'ya verildi. Çünkü o vakit Fransanm gayesi Merkezi Avrupada Ruslara karşı kuvvetli. bir blok vücude getir- mekti. Yuçoslavya da bu bloğa dahil bulunuyordu. İşte ogün bugün Dalmaçya- klar Sırp tahakkümünden müşte- kidirler, Diğer taraftan İtalya ile Yu- goslavya arasında Adiryatik deni- zine hakimiyet davası vardır. İtalya Adiryatiki bir İtalyan gölü telâk- ki etmektedir ve bu vaziyeti ihlâl edecek her harekete düşmandır. Sonra Yugoslavya'da son za- manda dahili vaziyet hiç te hoş değildir. Yugoslav hâkimiyeti ak tına konulan Hırvatlar ve İsloven- ler zaman zamani isyan çıkarmak- ta ve bu esaretten kendilerini kurtarmıya çalışmaktadırlar. ayni zamanda Yuyoslavya da Cümhu- riyetçiler Kıralı devirip memle- kette Cümhuriyet ilânna çalı şiyorlar. İktisadi vaziyet hükümeti nevmidiye sevkedecek kadar feci- dir. İşte bütün bu sebeblere bina- en Yugoslavya halk: bir harp tehlike ve tahdidi ile oyalamak İbtiyacındadır. İtalyaya karşı kafa tutmasının sebebi budur. Fakat meselenin asıl nazik tarafı tam bu sirada Belgratta küçük itilâf Oo murahhasları bir konferans aktettiler. Konferans'n zahiri maksadı Romanya, Yugos- lavya, (o Çekoslovakya ve Le histanın borçlar (o meselesindeki vaziyetini tespittir. Fakat ha kikatta bu konferansa Erkânr harbiye reisleri de iştirak etmiş- tir ve konuşulan en mühim me sele, küçük itilâf ordularının müş- terek bir kumanda altında hare- ketlerini temindir. Küçük itilaf devletleri, askerlikçe Asrupanın &n kuvvetli blokunu teşkil eder, Bu dört devletin hazari kuvvetle- ri 460,000 kişidir. Harp halinde bu kuvvet 3,400,000 kişiye çıka" bilir. Bu sebeple Belgrat konfe- ransı İtalyayı sinirlendirmekten geri kalınamıştır. Beş Sene Hapis Gönan (Hususi) — Geçen sene kendi vait unutuldu. | sözler |... | — Hayatta sonraya birakılına- was İcap eden şeyler vardır. Bun- ların birincisi öğrenmektir. Dima- ğın gıdasını almadan geçen her gün yavdır. Öğrenmenin yarını yoktur. SON Ankara. 28 (A.A.)— Öğrendiğimize göre Mısır Hariciye nezareti cevabi notasını bugün Türkiyenin i Kahire maslahatgtizarma tevdi etmiştir. Ankara mahafilinde iki hükümet arasında nota teatisine mevzu olan işin iki memleket müna- istilzam (ettiği veçhile dostane ka- pandığı kanaati mahsus olmakta ve bundan Kahire Maslahatgüzarlığ nın telgrafla bildirmş ola- sebatının İ cağı cevabın Mısır notası hülâsasının iyi telâkki | edildiği anlaşılmaktadır. Aden ( Hususi ) — Asir isyanı ehemmiyetli bir şekil almıştır. Son gelen haberlere göre Hicaz hükümeti 4 motörle yeniden ( Cizan )a 500 kişilik bir kuvvet daha göndermiş. Bunlar gece sahile çıkmışlar ve biraz sonra şebre girmişlerdir. Fakat ikinci günü asi kuvvetlerin kumandanı Abdülvehap İdrisi'nin idaresindeki topla mücehhez askeri kur- etler şehri istirdat etmişler ve Hicazlıları tamamen Bir Aşık Sevgilisini Beş Yerinden Vurdu İzmir, ( Hususi) — Dün gece Tepecikte (ofeci bir o cinayet olmuştur: Hasan oğlu Haydar isminde biri, uzun müddettenberi sevdiği Haticenin kendisinden yüz çevir- diğini görerek kızmış, ve Hati ceyi beş yerinden biçakla yara“ lamışlır, Haticenin hayatı tehli- kededir. Katil tutulmuştur. | Borsa Laboratuvarı! Ticaret Odası Meclisinde dün hararetli müzakereler olmuş, Tica- ret ve Zahire borsası laboratuva- rının 1620 liralık tahsisatı lağve- dilmiştir. tahsilâtı şayanı zuhur etmiştir. laşacaktır. Kavak nahiye merkezinde çalınan | bir kuzuyu meydana için 65 yaşında çoban çıkarmak Osman | ağaya karakolda dayak atmak ve | bu dayaktan müteessiren ölümüne | sebep olmakla maznun İnegöllü jandarma İzzet Efendi Gönan Ağırceza mahkemesi tarafından beş sene ağır hapse mahküm edilmiştir. İSTER İNAN, İstanbul Sanayibirliği son içtimaında o memlekette sanayiin inkişafı için ne yapmak lâzımgeldiği hakkında Ali Iktisat Meclisi tarafından sorulan suali tetkik etmiştir. Birlik sanayiin inkişafı için bir çare bulmuş: * Mem- leket ihtiyacına tekabül edecek miktarda ve matlup evsafta eşya yapan sınai müesseselerin himayesi için İSTER İNAN, 2 — Hergün idman ve beden ha- rekatleri yapını ve bunu ertesi güne birakmayınız. Bir günlük tehir, bütün bütün ihmali intaç edebilir. | | Vergi Tahsilâtı Tahminlerden Fazla Çıktı Ankara 28 (Hususi) — Maliye Vekâletinin tetkikatına göre ge- çen hazirandan teşrinisani uiha- hayetine kadar altı aylık vergi Bu, altı aylık tahminlerden fazla İzmirde Güzellik Rekabeti Var İzmir, 28 kei mizde yapılan güzeli kasında Üçüncü gelen Fikret H. İstanbula gidecek ve orada mü- sabakaya girerek birinci gelen Neriman Hanımla tekrar karşı- İSTER İSTER | İ i .SON POSTA KR m İ Son Postanın Resimli Makalesi Wg Geciktirmeyinz gi | 3 — Bugünkü iş'aizi yarına bırak- mayın, Fırsat hergün insanın eline geçma. TELGRAF HABERLERİ | Mısırla Mesele Kalmadı Mısır Hükümetinin Notamıza Mukabil Cevabı Ankara'da İyi Tesir Bıraktı İki kardeş memleket münasebetlerinde ansızın be- liren bulutların bu suretle tamamile dağılmasında iki taraf efkârı umumiyelerinin çok memnun olacağı hissolunmaktadır. Ankara, 29 (Hususi) — Hariciye Encümeni bu- gün içtima edecektir. Bu içtimada Hariciye Vekili Tevfik Rüştü B. muhtelif harici meseleler hakkında izahat verecek, bu meyanda Mısır'la hâdis olan son vaziyet ile Mısır cavabi notasının tatmin edici mahiyette olup olmadığını izah edecektir. Asir İsyanı Ehemmiyetli| Bir Şekil Aldı kılıçtan geçirmişlerdir. Hicaz kuvvetlerinin sahildeki bütün motör ve kayıkları da müsadere edilmiştir. şimdi (Berek) ten larına kadar bütün asir isyancıların idaresinde bulunmaktadır. Mubtelif O musademelerde asiler Hicazlılar'dan bir çok top, otomobil ve silâh, cephane almışlardır. Kazanç Vergisi Lâyiha Yeniden Tetkik Ediliyor Ankara, 28 (Hususi) — Bütçe Encümeni kazanç vergisi lâyiha- sında yeniden tetkikat yapmıya İ karar vermiştir. Devlet memurlarından alına- cak kazanç vergisinin tek bir | nisbet dahilin. e alınması Ankara- memnuniyetlir. daki memurlar içinde proj bususi bazı hükümler binali özerindeki tetkikat ta ikmal edik miş değildir. — Şehri- 1 | İtalyadan İstikraz Ankara, 29 (Hususi) — İtalya ile mali müzakere son günlerde müsait safhaya girmiştir. Mutedil şartlarla müzakerenin (yakında neticeleneceği ümit edilmektedir. bu sahada başka fabrikaların açılmasının menedilmesi.,, Yani bu, şu demektir: Faraza memleketin çıkolata ihtiyacım bugün mevcut beş fabrika temin ediyor. Çıkolataların evsafı da fena değil O hâlde başka fabrikaya lüzum yok. Çıkolata işi kaydihayat şartile bu beş fabrikanın inbisarı altında kalsın. Doğrusu kuvvetli maatıkl INAN Şimali Hicaz hududuna ve cenupta Yemen hudut | Sözün Kısası Münderecatımızın çoklu- gundan dercedilememiş- tir. e Eskişehir'de Yeni Bir Şeker Şirketi Teşkil Edildi Ankara, 29 (Hususi) — Eski- şehirde kurulacak şeker fabrikası için üç milyonl ira sermaye İle ve iş, ziraat, Sanayı ve Maadin Banka larına iştirakile bir şirket kuru” lacak, sene sonlarına doğru fab- rika istihsale başlıyacaktır. Pan- car ziraatini şimdiden tanzim için bir heyet Eskişehre gitmiştir. öğle ip 0 Tasarruf Mitingi Bugün Darülfünun ve yüksek mektepler (talebesi (tarafından şehrimizde bir tasarruf mitingi yapılmaktadır. Talebeler Darük fünun konferans salonunda top- lanmış bulunmaktadır. Buradan heyet halinde Taksime © çıkılar caktır. Türkçe Ezan Devrek ( Hususi ) — İlk defa olarak öğle ezanı türkçe okundu, binlerce halk sokakta durarak dinledi. Ahali çok memnun ve şim- diye kadar ezanın türkçe okun madığına müteessiftir. Mahkümiyet İzmir, 28 (Hususi) — Serbest fırka zamanında burada içtimalar kanununa (Omubalif (hareketten maznun bulunan dört kişi Asliye Ceza Mahkemesinde birer ay hapse mahüm oldular. Osmaniyede iYeni Ve Büyük Bir Telsiz İ İstasyonu Kuruluyor Osmaniyede Estern kumpan- yası hesubıma yeni ve büyük bir İ telsiz istasiyonu vücude getirile- ceğini yazmıştık. Bu istasiyon dünyanın bütün merkezlerile ko- nuşacak bir kuvvette olacaktır. Stasiyonu yakan mühendis İngik tero ve Amerikada büyük istasi- yonlar inşa eden bir adamdır. Muzır Bir Kitap j Öğrendiğimize göre ecnebi . mekteplerinde okutulan kitaplar- dan batılarında Türklüğü rencide edecek mahiyette yazılar görük müştür. Bunun üzerine hâdise | hakkında Maarif Vekâletine ma- lmat verilmiştir. Vapurculuk Kanun Bir Sene Meddetle Tehir Edildi Ankara, 28 ( Hususi )—Büyük Millet Meclisi İktisat encümeni vapurcular kanununun bu sene tehiri lâyasını kabul etti. Otomobil Vergisi Şoförler Cemiyetinin o müra- caati OÜzerine (o otömobillerden kazanç vergisi yeni, vasati, eski namlarile Üç nisbet üzerinden alınacak, bu suretle eski otome- biller himaye edilecektir. Yeni Bir Kanun Ankara, 29 (Hususi)— Maarif i Vekâleti hususi bütçelerden ve- İ rilecrek olan yüzde on Maarif hissesinden ödenmiyen kısmının 938 senesi nihayetine Okadar İ ödenmesi için bir kanun İğyi- * hası hazırlamaktadır. Bu para E- buçuk milyon lira tutmakta