23 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

23 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

l Halkın Sesi ı Veremiğ Tahribatı Karşısında Yapılan bir istatlstiğe göre memleketimizdeki — vefiyatın yüzde 851 verem yüzünden- dir.. Bu hususta — halkımız diyor kit Şorafettin Bey kezetondi 34 ) — İstatistik Neşriyat Umum Mü- dürlüğü blr yıllık meşretmiş. Bu yıllığa göre Ankara ve İstanbulda veremden ölenlerin adedi diğer has« talıklara nazaran yüzde 351 geçiyor imiş. Bu, tüyleri ürpertecek bir ra- kamdır. Diğer meden? memlakotlerde veremin bu kadar tahribat yaptığı “görülmüş değildir. Hükümet ve halk elele vererek bu afetin önüne geç- melidir. — (Topkapı Mer- Halle Bey — (Sultanabmet d nus maralı hane ) — Memleketimizdeki vefiyat ye- künunun —yüzde 351ni — veremliler toşkil ediyormuş. Bu rakamın azameti bizi uyandırmalıdır. Verem altın ha talığıdır. Gıdasızlıktan ve bakımsız- hktan gelen bu hastalık ancak İsti- rabatın, sağlam haya ve gida ile, bülüsa altınla tedavi edilir. Esasen fakrü zaruretten gelen bu hastalığı fakir ailelerin tedavi etmesine İmkân yoktur. Verem mücadele teşkilâtımızı ve muavenetlerimizi genişletmeliyiz. Anadölunun muhtelif yerlerinde sana- toryomlar açmalıyız. Memleketimiz geniştir. Bu afet içimizde yaşadıkça nüfusumuzun artmasına İmkân yok- tur. Seri tedbirler almak Icap eder. Memleketimizin her köşesinde ax masrafla sanatoryom kaline konacak güzel şehirlerimiz ve kasabalarımız vardır. Bunlar az bir himmetle vü- cuüde get'rilirse verem tahribatı her halde çok aralir. * Hatice Hanım — (Sültanabmet Ti- carethane sokağı 25 ) — Benim (25) yaşında aralan gibi bir oğlum veremden öldü. Yevrum bu hastalığı cephede harp ederken geçirdiği bir — zatürrleden almıştı. İzmire ilk g renler arasında ldi. Hu. susf paramla tedav ye çalıştım. Lü- leburgar adasında bususf sanator- yomlarda yatırdım, param tükendi. Vilâyet — sanatoryomuna — müracaat ettim. Sıra beklerken çocuğum öldü. Bu pis — hastalığı — şahil — servetler ve şahsi uğraşmalar tedavi edemer Muhakkak bir Içtimal yardım teşki- Mtenın himmeti İâzımdır. » Mehmot Rey — ( Bakırköy Osmar biye mahallesi 5 ) Belediyelerin Cemiyetinin bütçe. adamakılh mücade- leye kâfi değildir. Bu mühim basta- liğı yenebilmek için umumi bir sıh- hat seforberliği ister, her vtandaş bu düşmanı mahvetmek İçin bütçesinden bir fodakârlık yapmalıdır. Zenginler miz keselerinin ağızlarımı Açarak yer yer verem haataneleri yaptırmalıdırlar. Bence verem hasta- neri yapanlar en hayırlı İş yapmış sayılırlar. kstanbul şehrinin de bir plâm olacak Hasan Bey... SON POSTA — Çözülüyor Manav Mihranın, Ailesinden Gizli Tokat'a Kaçtığı Anlaşıldı Kadıköyünde oturan Mihran Tumayan isminde bir manavın on gündenberi kaybolmuş bulundu- ğunu haber vermiştik. Zabıta bütün araştırmalarına rağmen Mihran Efendiyi bulamamış, fakat bu esrarengiz tagayyüp bâdisesine ait bazı İp uçları elde — edilmiştir. Öğrendiğimize göre, manav Mihranın Tokatta Ihliyar bir annesi vardır. Ma- navın allesine haber vermeden Tokada - gitmiş olmasına ihtimal verilmektedir. İstanbul rabıtan bu ihtimali nazazarı dikkata alarak Tokat zabıta- Süa müracaat etmiş, fakat henüz bir cevap ela- mamıştır. Bu cavap geldikten sonra hâdisenin tsrarengiz düğümünlün çözüleceği zannedilmektedir. elbise mağazası vardır. ve kendisi Kadıköyünde oturmaktadır. Mihran pazartesi günü bu zatın dükkânma gelmiş, yenl bir palto almış ve bir daha ortada görülmemiştir. Bu hakikatı tesbit eden zabıta, Mihranın Tokattaki annesinin. yanımna gittiği kanaatını hasıl etmiştir. Diğer taraftan verilen malümata göre PMihran ile ailesi arasında son xza- manlarda derin bir geçimsizlik baş göstermiştir. Bu adamın bir karısiı ve iki çocuğu vardır. Mihran bu kadınla on sene evvel evlenmiş, takat annesi we kardeşleri bu İzdivaca hiç razı olmamışlar ve bu kadından ayrılması için mütemadiyen teşebbüsler yapmışlardır. Mihran geçen hafta pazar günü muştur, O günden sonra kendisini en son olarak bir kişi görmüştür. Bu zatın Mahmutpaşada — bir M. Troçki Sabık Sovyet Komiseri Dişlerinden Rahatsızdır Heybeliadada —oturan sabık Söviyet Harbiye Komiseri” M. Troçkinin son zamanlarda dişle- rine bir haştalık arız olmuştur. M. Troçki haftada birkaç gün İstanbula inerek Beyoğluna git- mekte ve bir dişçide dişlerini tedavi ettirmektedir. Bu diş ra- hatsızlığının M. Treçkiye fazlaca ıstırap verdiği baber almmaktadiır. Dayak K es3lesi Dün, eski Vaşington sefiri Ali Ferruh Beyin oğlu Mücteba Beyle, gayrımübadiller cemiyeti takdiri kıymet komisyonu reisi Faik Nüzhet Bey arasında bir kavga çık- tığı yazılmıştı. Hâdise, her iki ta- rafın şikâyeti Üzerine polise, ora- dan da Adliyeye intikal etmiştir. Dün Gelen Buğdaylar Düön Anadoludan İstanbula on altı vagon ve altı yüz seksen iki çuval buğday gelmiş ve iyi mab lar 5'95 den satılmıştır. Otuz beş balya Trakya yapağısı elli sekiz kuruştan satılmıştır. Tiftik ve afyon fizerine muamele olmamıştır. Para Borsasında Dün borsada düyunumuvahhide 62,75, Rume'i şimendiferi 7,5, mümessel Anadolu 53,60, Ana- dolu hisse senedi 45,40, Anadolu tahvilâtı 26,45 den — muamele görmüştür. Bir Tayin Karacasu hâkimi Kemal Bey Arapson hâkimliğine tayin edil- miştir. — Bütün inşaat hep bu plân ,dairesinde yapılacak... - ortadan kaybol- Muallimlere Mesken Bedeli Verilecek Mi? Öğrendiğimize göre İstanbul belediyesinin senelik varidatı bir milyon iki yüz bin lira azalın ştır. Bundan dolayı bu sene belediye memurlarile muallimlere mesken bedeli ve kıdem zammı verilme- yeceği hakkında ortaya bir şayia çıkmıştır. Dün Maarif müdüriyeti nezdinde yaptığımız — tahkikata göre muallimlere mesken bedeli ve kıdem zammı - verilmesi için Maarif Vekületi esaslı şekilde çalışmakta ve bunu tilâyetten istemektedir. Muallimlere mesken bedeli ve kıdem zammı verilme- yeceği hakkında mnarif idaresinin malümatı yoktur. Bilâkis verile- ceği söylenmektedir. Aşırılan Defterler Beyoğlu Malmüdürlüğünde bir fabrikaya ait 167 bin liralık ver- iye matrah olacak olan defter- İn aşırılarak yerine müessesenin 17 bin liralık yeni bir defte- rinin konduğunu - llk defa biz haber vermiştik. Bu busustaki tahkikat ilk safhasına girmiş va birçok memurların ifadeleri tesbit edilmiştir. Beyoğlu Defterdarlığı sofasına atılmış - olan kapalı bir | mektup Üzerine tahkikat büsbütün başka bir şekle girmiştir. Tahkikat yarın ikmal edilecek ve alâkadar- lar hakkında #00 karar alım- mak Üzere rapor Defterdarlığa varilecektir. — Fakat şu göze batan kule l gibi sivri; sekiz kat binaları... Manav Mihranın bu teşebböslere İnzimam eden geçimsizlik vaziyeti karşısında ailesinim yanından kaçtığı kuvvetle tahmin edilmektedir. Evlenenler Geçen Sene Beyoğlunda 1500 Çift Evlendi Hazırlanan bir cetvele göre, İstanbul Vilayeti dahilinde en çok vikâh kıyan daire Beyoğlu Evlem- me Dairesidir. Geçen bir sene zarfında Beyoğlu Evlenme Me- murluğunda 1500 çiftin nikâhı kıyılmıştır. Yapılan nikâh adedi ayda — vasati olarak 100 — ile 150 arasındadır. Üç senelik bir tetkikin verdiği neticeye göre, evlenmeler en ziyade eylül ayıada vukubulmaktadır. Beyoğlunda ev- Tenenlerin ekseriyetini gayrimüs- Timler teşkil etmektedir. Gayrimüslimlerle evlenen Türk kızlarmın adedi senede dört veya beş kadardır. Arkadaşının Parasını Çalmış Zeki isminde biri Taksim halâlarında aptes bormakta olan arkadaşı Ahmet Nizamettin Efen- dinin kendisine emanet edilen ceketi cebinden 9 lirasını çalmış yakalanarak — tahkikata — başlan- mıştır. 4 Ihracat Mallarımız Alınan haberlere göre Almanya hükümeti muhtelif eşyanın güm- rük resmilerini arttırmıya karar vermiştir. Vaziyet ihracat malla- rımızı yakından alâkadar ettiğin- den mesele yakından takip edil- mektedir. Hapisanenin Tettişi Müddelumumi muavinlerinden ilâmat şefi İsmail Hakkı tabibi adli Enver Bey dün Umum! hapisanenin aylık — teftişini yap- moslardır. İ Günün Tarih —D Büyük Gaz Dep ları Yapılaca Ruslar İle Yapılan Mu! vele Tatbik Ediliyol Belediye Ne Ruslar aracındı bukluda gax depoları yapılması bir mukavele Imzalanmıştı. V Heyetinin de tasdikinden geç mukavele bügün — tatbik — a geçmiş bulunuyor. Mukavele bince Ruslar Çubukluda büyük gaz deposu ve geniş gaz ha vücuda getireceklerdir. Burada di gazlerini muhafaza edecekler bi mukavele muçibince (750) 10 iki tane gaz havuzunu da be emrine verecekleidir. Yakında sahasındaki arazinin istimlâkine lanacaktır. İstimlâk ve tezizat dellerini Ruslar verecekler ve ( #ene sonra dâ buramını - beledi terkedeceklerdir. Belediye bu lardan diğer gaz depoları gibi ye alacak ve bu ardiye İle Ru! yaptıkları masrafı İtfa — edacı Eğer depolara fazla gaz kos! ardiyesi fazla tutacağı için depo yirmi beş seneden evvel de yeye geçmesi iİhtimal dahilinded! Türk Koleji Kapandı Mücesialer arasında çıkan bir tilâftan dolayı Göztepedeki Koleji kapanmıştır. Canı Sucuk İstemiş Artin isninde biri Topbı bakkal Mehmet Efendinin kânından cevizli sucukları rak savuşurken yakalanmıştır. Konkordato Reddedildi Ticaret ve Sanayi Bankası fından hazırlanınış olan konko projesi birinci ticaret mahkem verilmişti. Mahkeme sebeplerden — dolayı reddetmiştir. Konkordatoyu ati ler bu kararı temyiz etmişlerdir. Bir Noktayı İzah Dün Londrada esrarengiz surette öldürülen Zeynep H. bâ sinden bahsederkeu bu kadının Sammi Lora şeklinde yarzılmıştır. ismi Veluradır ve bu «ile Arna! kıkta çok meşhburdur. Tapuda Teftişler Tapu Müdürü Umumlsi Cef Beyin riyasetinde dün bir içti yapılmış ve Bursada yeni teşkilâtı yapılmasına karar miştir. Tapu idaresinde beş fettiş müdürü nmumlnin Üzerine umum! bir teftiş yaprı başlamışlardır. Zeytin İhracatı İktisat Vokâleti — zeytin ti kontrol — altına almıya verdiğini ibracat ofisine bildil ve bir. nizamsame — hazırlanmı istemişti. İhracat ofisl zeytin taci rini toplamış ve onların da fik rinl almıştir. ş İhraç edilecek - zeytinler — uüplü) ayrılacak ve harice çürük 2 gönderilmiyecek tir. Gönderllecek caret Odaları ve Zahire Bor! tarafından münyene edilecektr. , ibi — Plânn caklar acaba? l “bon Postanın Resimli Hikâye si: Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: l