23 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

23 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Mündericatımızın çoklu- gundan — dercedilememiş- tir. Kazanç Vergisi Lâyihasının Esasları Büsçe encümeninde yoni şeklir ni alarak Millet Meclisinin Mart içtimaında müzakersesi yapılacak olan yeni kazanç vergi kanunu lâyihasının esaslarını şu - ratırlar- da bulacaksınız: Bu kanun mucibince, planço- larını neşir ve ilân amecbur tutulan Ücaret ve san'at mülesseselerinin, ticari ve sınal teşebbüsler erba- bınan, ticarf olmuyan meslekler er- babının hizmet erbabının “ yetim- ler, dullar ve mütekaitler dahbil ,, temin ettikleri kazançlarla, men- kul kıymet sahiplerinin gelirleri, ve mesbuk hizmetlere mötcallik her nevi istihkakları bu — vergiye tâbidir. Türkiyeye — yerleşmiş ecnebi müesseseler, merkezi ecnebi mem- leketlerinde bulunan bir müessese Türkiyede şube açar, Türkiyede mukim ve tam salahiyetli veya müteaddit — şahıslar - tarafından temsil — olunursa, kazanç — tat- bikatından Türkiyede yerleşmiş addedilir. Vasıtasız — vergilerden birine tabi — olmiyan, bilumum ticar! işler, teşebbüsler vergiye tabidir. İstisnalar: Devlet tarafından doğrudan doğruya Idare edilen inbisarlar, demiryollarile Vilâyet ve Bele- diyeler, kanunu mabsusla teşek- köl etmiş müezseseler, menafil ümuümiyeye — badim — cemiyetler tarafından — işletilen ve — ticar! Mmabiyette olmıyan — müesseseler, Kanunu — mahsusla - teşekkül #etmiş umumi müesseseler ve mes- leki veya yardımcı cemiyetlerin duhuliye ve aidatı, teberrllat ile banka — mevduatından — aldıkları Kendi azasile muamele yapan ve kazanç tevzi etmeyen koope- ratifler gayrı menkulatını kiraya veren fertler ve şirketler, Münhasıran azasına ikrazatta bulunan tasarruf ve teavln san- dıkları, bizzat işlettikleri maden- lerden İstihsalâtta bulunan hakiki veya bhökmi şahıslar ( sahip o dukları madenleri kiraya verenler de vergiye tâbi tutulur. ) 'Türkiye — dahilinde milli ve Beynelmilel mahiyetteki meşher- ler, panayırlar, sergiler ve temin edilen kazançları, (müstahdimlere şumulü yoktur.| İşçi istihdam etmeksizin aile efradile kendi evinde, çalışan sanayi arbabı. ve ailesi, efradı sel ve yel değirmenlerile seyyar değirmenler ve Bina Vergisi Ka- nunu mucibince kıymetleri 1000 liradan aşağı olan değirmenler kazanç vergisinden istisna edilir. (Lâyihanın müteakip kısımla- timı son — telgraflarımızda — oku- yacaksınız. Timur Taş Han Fena Vaziyette bir T:hıııı, 22 (A.A.) — Şiddetli bulunan Timurtaş, hikümet ha- Pishanesi hastanesine nakledi- | Mhiştir. Hükümet, Timurtaş'a ait bi- tün mal ve mülklere haciz kon Basını emretmişlir. Bu emirden Maksat, Timurtaş'tan dava edilen Paraların |Tahkikat İkmal Edildi Mu- |hakemeÇorumda Yapılacak SON Resimli Makale İ K Güzel Sözler Bi Sevmediği ve hakkında yazı ya muharrtr yetişmez. En kolay şey bağırmak ve ağla- maktır. Onün İçindir. lâ yapacak şeyleri olmayanlar bağırır, şiküyet ve tenkit ederler. saraama.sann < eeei semı 4 POSTA a F bilmediği — şeyler xanlardan edip ve İtiyada her geyden ziyade tablat ezirdir. Güneş biçbir rzaman garptan doğup şarktan batamaz. SON TELGRAF HABERLERİ Yeni Lâyihada Kazanç Ver- gisinden İstisna Edilenler lâyihasında vergiden istisna edilenlerin diğer bir kısını da şunlardır: Çiftçiler ve avcılarla balıkçıla. rın kendi mahsulleri, hayvanları ve bunlardan çı. kardıkları maddealeri döükkün olmaksızın satması, ziraatta müstahdem işçiler, hususl evlerdeki hizmet- çiler, nüfusu beş binden aşağı olan köy ve kasaba- lardaki ebeler, hasta bakıcılar, eczacılar, nüfusu on binden aşağı olup iskele ve istasyon olmıyan yerler. deki daktorlar, iki gözü âmâ veya malül elsiz ve ayaksız işçiler, seyyar satıcılar ve müstahdemlerle mütekaitler, nüfusu beş binden aşağı olan yerlerde yenecek, içilecek, yakılacak mevaddı seyyar olarak satanlar, bu gibi mevaddı şehir ve kasabalara geti- ren köylüler, hususl deli hastaneleri, verem sanators Ankara, 23 ( Husust ) — Yeni kazanç vergisi ! | yomları, hususi ilk ve erta tedrisat mektepleri, lisaler, meslek mektepleri, risale, makale yazanlar, forma halinde tercüme yapanlar (bir milessesenin daimi memuru olmamak şarlile), aylık kazancı 15 İirayı geçmiyen memurlar, müstahdemler, işçiler, elli lira- yı tecavlz elmiyen maaşlarda maaşın ilk on beş lirası, harcırablar, ikamet ve seyahat yevmiyeleri, mesken bedelleri, tedavi ve ölüm yardımları vefat veya bu gibi Arızalarla verilen tazminatlar, para mü- ——— Gazi Hz. Bursa Hâdisesi kâfatları, İkramiyeler, sigorta taxminatları, yemek ve hayvan yem bedelleri, hernevi atış, uçuş, dalış, yarış müsabaka ve spor ikramiye ve mükâfatları, amatör oyuncular arasında tertip edilen müsabakaların duhuliye ücretleri, sefirler, mümessiller, konsolor larla maiyetlerinde çalışan memur ve müstahdemler, bankalarda bulunan beş bin liraya kadar mev- duat, tasarruf ve kumbara faizleri, dabili ve harict devlet istikrazlarının faiz, amortisman ve ikramiye- leri, imtiyar mukavele ve şartnamelerinde temettu ve kazanç vergilerinden muafiyetleri kabul olunan. larla hususl! kanunlarla temettu ve kazanç vergi- sinden istisnsiyeti kabul edilenler de kazanç vergi- sinden muaf bulunmaktadırlar. Ankaranın husus! yaziyetli nazarı dikkate — alınarak — Ankarada dört —yüz -liraya —kadar — maaş — alanlardan kazanç vergisinin mafı kesilecektir. İradı gayrisaft Üzerinden vergi veren mükelleflerden de yüzde otux tenzilât yapılarak mütebakisinden vergi alına» caktır. Gayrısafl iradı beş yüz lirayı geçmiyen bina- lardaki küçük esnaflar çırakları için bordro ver- mek mecburiyetinden İstisna edilmişlerdir. Vergi Muafiyet listesinde dal z İstisnaiyetler vardır. arı da yar n bildireceğim, Yeni -'Kontenjan İyetinde Müzakere Edilecek |Listeler Buğ;ıîn Vekiller He- | alp —buhranından rahatsız | ki istintak hâkimliği kararı dün müddeiumumiliğe tevdi edilmiş- tir. Maznunların Çoruma nakli için harcırah havalesinin vuru- duna inotizar edilmektedir. Evvelce işten el çektirilen Müddeiumumi! Sakıp B.ye vekâlet eden Konya Müddeiumumisi Sa- dettin B. Konyaya avdet etmiştir. Maznunların miktarı 25 kişidir. Bursa Valisi Fatin B. hâdiseden Bursa halkının da çok müteessir ve Luztarip olduklarını söylemiştir. İzmir, 23 ( Husust ) — Hisar camünde türkçe ezan aleyhinde vaaz eden mevkuf Tunuslu Habip Hoca ile Evkaf idaresine mektup yazan Salepçioğlu camii imamı Uyas Efendiler muhakeme edi- mek üzere bugün Çoruma göm- derileceklerdir. Gayri mevkuf olarak muha- keme edilmesine karar verilen Mustafa, Ömer ve Hüsnü Efen- dilerin evrakı da Çoruma gön- || mobil derilmiştir. İstanbal, 22 (A-A.)— Relsicümhur hazretleri bugün dairelerinde meş- gül olmuşlar, Akşama doğra Be- yöoğlu ve Şişli taraflarında bir oto- gezintisi yaptıktan — sonra #saraya dönmüşlerdir. Masraf Bütçesi Salı Günü Meclise Verilecek Ankara, 23 (Hususl) — Ve- kâletler 933 masraf bütçelerini hazırlamaktadırlar. Bazı Vekâlet- lerin yeni bütçleri geçen senekine nisbetle daha kabarık olacaktır. İktısat, Maarif ve Sıhhiye Vekâ- ı.ıı.B,; ıımok:_ bus -ıı);ııdıdîr. ye g milyon lira İıılılıl.(çl: Müdafaai Milliye, Jan- darma, Emniyeti Umumiye, 'Da- hiliyo ve Ziraat bütçelerine tevzi edilmiştir. Bütçe pazartesi günü Heyeti Vekilede müzakere, salı günü Ankara, 23 (Hususi) — İktısat Vokâleti nisan, mayıs, haziran, temmuz, ağustos ve eylül aylarına nit altı aylık kontenjan İlistelerini ikmal eylemiştir. Listelerle merbutu kararname Heyeti Vekilenin bugünkü içti- mammda müzakere edilecektir. Boğazlar Raporu Bogazlar Komisyonu senelik raporunu — hazırlamıştır. Rapor on güne kadar Cenevreye gömr derilecektir. Raporun geçen se- nekilerden farklı olmadığı söy- lenmektedir. Hasta Kasaları Almanya'da olduğu gibi bu- rada da hasta kasaları - teşkili için Etbba Odasına bir teklif ya- pılacaktır. Bu kasalara muayyen miktarda fakat ax miktarda para verenle- rin evlerinde hastaları bu teşkilâi k dan bedava tedavi - edi- tir. —— —x Bir gazetede okuduk! —a Meclise tevdi edilecektir. İSTER İNAN İSTER İNANMA! rak utanarak bakımı aa — —— —— * Gençliğin neş'e, duygu ve fikir ta 'e O kadar yoktür kl mi Avrupada dolaşırken teklif etmip: * Bize milli bir türkü okuyunuz. * Seçili ve ateşli gençlerimiz biribirlerine kaxara« İSTER İNAN İS ve bir arkadaşlarının çok zeki bir buluş ile hemen: “ Hamsiyi koydum ta.. ta.. Tavayk Sıçradı gilti Ha Ha Havaya Türküsünü söylemişler ve dilimizi bilmiyen din- leyicilerin sürekli alkışlarını toplamışlar. » TER İNANMA! ! Sözün Kısası Türkçenin Türkçeye Tercümesi M. T. Oğlum, çantasını daha bırak- madan yüzüme baykırdı: — Baba, vardakosta nedir? Galiba dalgındım, birdenbire intikal ödonıdiı. kızdım: — senin eneceğin diğü Ööğr ğin şey Çocuk, tuhaf bir hayretle ble nebze düşündü: — Neden baba, dedi, kitapta okuduk, anlamadık. Hocahanıma sorduk, © da bilmedi ve #sonra yüzümü okşadı. — Galiba sen de bilmiyorsun da ağzımı kapamak İstiyorsun. Oğlumun, şişman ve biçimsiz bir kadını kasdetmediğini anla- dığım için bildiğimi söyledim: — Vardakosta, Ağır gemi de» mektlir. Eskiden bu gemiler, do- nanmanın en kuvvetli parçaları sayılırd. Devlet dillle — onlara “Kalyon, denirdi. Vardakosta, gemicilerin kullandığı bir tabirdir. Galiba benim dil kelimesini kullandığımdan ilham aldı, ikinci bir sorguya geçtk — Dil ne demek. Ağıımız- daki dil mi? — Anladım oğlum. Kitapta dil görmüşsün, diline yakıştırama- mışsın. onu da söyliyeyim: Eski- den dil diye, düşmandan yakalar nan esirlere denilirdi. Fakat bu esirlerin, muharebede tutulanların bir farkı vardır. Diller, bir veya iki kişi olarak yakalanırdı. Maksat ta okşanarak veya döğülerek düşman ordusuna dalir malümat almaktı. Şimdi oğlum, sıralıyordu: — Vire nedir, dirlikleri çalındı nedir, kırlangıç nedir, böcekbaşı nedir? Ben de anlatıyordum: — Vire, bir kaleyı uyuşarak düşmandan almaktır. Dirlik çalın mak, muharebeden kaçan veya kanuna karşı koyan askerlerin aylığı kesilmektir. Kırlangıç, var dakosta gibi gemidir. fakat çok küçük olur. Böcekbaşı, xabıta memurudur. Yakaladığı suçluları va Yeniçeri ağasının yanına, ya İhtisap Nazırı denilen polis baş | müdürünün konağına, yahut İstan- bulun eski hapishanesi olan Baba- cafer zindanına gönderirdi. İşle- dikleri seçı göre söyletip| kiminin elini, kiminin kolunu, kiminin de dilini keserdi. İki üç kerre suç işlemiş olanları da hiç söyletme» yip asardı. Oğlum, uzun uzun düşündü: — Bu sözler, dedi, Türkçe mi baba? — Vardakostadan başkası ha- lis Türkçe. Yalnız o, İtalyanca- dan bozma, —Ya neden biz anlamıyoruz? — Yerlerine Arapçalar, Aceme celer, hatta frenkçeler geldi de ondan! Çocuk sustu. Fakat ben “Türk- çenin Türkçeye, tercüme edilme: sinl bu mini mini mekteplinin hoş görmediğini sezdim, teselli verdim: — Dil cemiyeti işini bitirstn, bu münasebetsizlikler — ortadan kalkar, Hele wen dersine çaliş!.. Sıhhiye Vekili Sıhhiye Vekili Refik Bey bu sabah şehrimize gelmiş, istasyon- | da istikbal edilmiştir. Refik Bey | şehrimizde biriki gün kalacaktır. ei aa Üsküdar icra memurluğun- | dan: Bir borçtan dolayı mahecuz - ve paraya çevrilmesi mukarrer 16 adet ! dişi koyun 26-2-983 tarihine müsadif | pazar günü saat 10 dan İtibaren Kie | gıklı Bulgurlu çarşımada açık arttırma suretile satılacağından talip olanlarır ımabhallinde hazır bulundurulacak me muruna müracaatları İlân - olunur.