24 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

24 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Serbest Mes!elg Sahiplerinin Vergileri — Yeni kazanç vergisi lüyihası, şimdiye kadar vergi vermiye pek alışmamış olan serbest mer- lek sahiplerini bir arx tolüşa dü- şürdü. Bunlar içinde, bilhassa kazancı bolca olan doktorlar, resmi veya gayri resmt şekiller- de seslerini işittirmiye ve bulu- nan şekli bozmiye çalışıyorlar. Lâyihada serbest meslek se- hiplerinden maktu — bir — vergi alınması esan kabul - edilmiştir. Tahsilâtı kolaylaştırmak ve al- nacak paranın miktarını evvelden bilmek gibi faydaları olan bu teklif, hakikatta vatandaşlara lü- zumsuz ve ağır birtakım yükler tahmil etmekte ve tahsil memur- larını da haylı müşkül vaziyete düşür mektedir. Maktu vergiyi tesbit için giden ge curların vâsi salâhiyeti vardır. Bu salâhiyet onları da, vergiyi verecek olanları da içi- 'en çıkık maz bir müşkül içinde — «kmak- tadır. İşte size bir misal, * Geçen gün tanıdık bir doktor anlatıyordu: “Ben ikinci sınıf bir doktorum. Geçende ağırca bir hastalık ge- çirdim. Bir ay kadar yataktan çıkamadım, Bu müddet rarfında tahsil memurluğu, güya benim hakkımda tahkikat yapmış ve birin- €i sınıf doktor addile benden o suretle vergi tahsiline karar ver- miş. Tahmin edilen vergi mikta- rını da tahriren bana bildirmiş. Ben hastalığımla meşgul olduğum için, bütün bunlardan haberdar değilim. Tahsil şubesinin tebliği- ne muayyen bir müddet rzarfında itiraz hakkım vardır. Ben yatakta iken bu müddet te geçmiş, İş kat'iyyet kespetmiş. Ben kalktığım zaman vergiyi tahsile geldiler. İtiraz etmek le- tedim. — Zamanı geçti, dediler. Ben de vaziyeti anlamak Uzere tahkikat yapmıya ve o vakte ka- dar da vergiyi vermemiye karar verdim. Fakat bunun da muayyen bir müddeti varmış. Ben tahkikat ile meşgul İken o müddet te geçti, cezaen vergi iki misline çıkarıldı. Artık bu benim İçin bir kapris ve bir sinir meselesi oldu. Gün lerce bu işin arkasından koştum. k zaman ve birçok müşteri kaybettim. Fakat neticede parayı ödemiye mecbur oldum. Bir doktor hasta olmaz mi ? Bir doktor senenin birkaç ayını başka bir yerde istirahat veya tetkik İle geçiremezx mi?,, * Doktor arkadaşımızın bu Hik- rini dinledikten sonva şu kanaate geldik: Doktorlardan alınacak vergi miktarını reçeteye istinat etlir- mek mümkün değil midir? Dok- torlara muayeneyi müteakip ve- recekleri reçetelere pul yapıştır- mak mecburiyeti ihdas edilebilir. Bunlarda hile yapmak mümklün olmiyacağına mazaran, doktorun hakik! kazancını bulmak - kabil olur kanaatindeyiz. Operatörlere ve hastaneler- | deki muayene ve tedaviler için de hastane defterleti esas ittihaz | #dilebilir. Belki diğer meslek sahipleri | için bu esasın tatbiki mümkün | değildir. Fakat onlar için de buna yakın bir esas bulunabilir. Aksi takdirde bütün sene hiç iş Yapmıyan bir serbest meslek sahibinden maktu bir vergi a mağa kalkmak haksızlık olur. İnsan bisiklete benzer. Düşme- mek için yürümeğe mecburdur. SON POSTA Samimiyet belâgattan daha ziya- de İlna eder. * Amarte ee ea aei SON TELGRAF HABERLERİ K Güzel Sözler Bi Bir yalanı Öldürmenin yolu ondan | bahsetmektir. Kazanç Vergisi İçin Kimler Beyanname Verecek? Lâyi sas yihanın E Ankara, 24 - (Hususi) — Karanç yeni hazırlanan kanun lâyihası Meclisin mart içti- edilecektir. beyannamelere tit olan kısmını bildiriyorum: Kazançlarını mübeyyin beyanname vermek mec mamnda derhal müzakere buriyetinde olanlar şunlardır: Merkezleri Türkiyede bulunan anonim, komanudit, limited ve kooperatif şirketler ve bunların şubeleri, merkezleri ecnebi memleketlerde bulunan müesse- çalışan şubeleri selerin Türkiyede teşebbbüsatı. Devlet tarafından doğrudan doğruya idare edi- len inhisar idareleri ve vilâyet ve belediyelerin kanunu mahsusile teşekkül etmiş müessesatı umumiye ilefmenfaatı umumiyye hadim' cemiyetler tarafından işletilen ve ticar! mahiyette addedilen mücsseseler. Kardeş Katili ! Adanalı İsmail Ağır Hapse Mahküm Oldu Adana (Hususij) — Fena yola düştükleri iddiasile Mürşide ve Şefika —isminde —iki kardeşini öldüren bu cirvarda Hacihasi Bey köyünden İsmail — ismin- deki — maznunun — ,muhakemesi bitmiştir. İsmail, yaşının küçüklü- ğünden dolayı beş sene 8 ayağır hapse mahküm edilmiştir. ee d Küsüf Bugün Öğleden Sonra Güneş Tutulacak Kandilli Rasathanesinden ve- rilen malümata — göre bugün öğleden sonra güneş tutulacak ve bu semav! hâdise şehrimizden de görülecektir. Küsufu — cüz'l saat 403 geçe başlıyacak ve 4 56 geçe nihayet bulacaktır. Bu izahattan küsufun hem hafif olacağı, hem de kısa süre- ceği anlaşılmıştır. Sıhhat - Vekili Dün şehrimize gelen Sıhhat Vekili Refik Bey burada birkaç gün kadar kalacaktır. vergisl — için I Lâyihanın | ları, lar, komisyon ret ve fabrika ecza — tacirleri, deposu ve işletenler, ve yerleşmiş | bine kadar beheri gayrisafi olan larını Neşrediyoruz Bankalar, bankerler ve bankerlik muamelâtile iştigal eyliyen sarraflar, tasarruf ve taavlin sandik- ithalât ve beynelmilel cularile konsiyasiyon suretile iş yapan komisyoncu- naklIyat komisyon- Üzerine munmelede bulunan — tica- mümessilleri, toptancılar, toptan fabrika, — matban, — transit üç yüz tondan fazla vapur iratları — nüfusu — yirmi şehir ve kasabalarda bin lirayı, ve nüfusu yirmi binden kırk bine kadar şehir ve olan lirayı n için hyfınımı Başvekil Paşa Büyük Bir Nutuk Söyliyecek Bugün Halk Evlerinde Bü- yük Tezahürat Yapılacak Ankara, 24 ( Hususi ) —Bugün Halkevlerinin — tesisi yıldönümü bütün — memlekette — heyecanlı tezahürat arasında tes'it edilecek, bu münasebetle Başvekil İsmet Paşa Ankara Halkevinde mühim bir nutuk irat edecektir. Başvekil paşanın, bu nutkunda çok esaslı meselelere temas ede- cekleri haber verilmektedit. * İstanbul Halkevi bugünkü morasim için' dolgun bir program bazırlamıştır. Bir Tevkif Bursada Dün Bir İmam Tevkif Edildi Bursa, 24 ( Hususl ) — Türkçe ezan okunurken garip sözler söy- liyen Yıldız camil İmamı Baltacı oğlu Mehmet Hoca tevkif edi- miştir. Bu suretle mevkufların adedi 26 ya baliğ ulııum..ı,A ve nüfusu kırk binden Fazla olan şebirler- de iki bin lirayı tecavüz eden mahallerde ticaret ve san'at edenler, kasabalarda — bin beş — yüz derayı vergisi bunlar vereceklerdir. kazanç İcra İşleri 60 İcra Memuruna Vazife Verilecek Ankara 23 — Bazı kazalarda icra İşlerinl mahkeme başkâtip- eri — görmektedir. — Tatbikatta müşkülâtı mucip olan bu halin önüne geçmek için Adliye ve- kâleti kadroya yenlden (60) icra memuru ilâvesi hakkında bir ka- nun (âyihası hazırlanmıştır. 173 Yaşında Halil Oğlu Cibo Ağa Şehrimize Geldi Kendisinin 173 yaşında oldu- gunu söyliyen — Halil oğlu Cibo isminde bir ihtiyar dün şehrimize gelmiştir.. Cibo Ağa — Maraş vilâyetinin Elbistan kazası halkındandır ve bu seyahati Gazi Hz. ni görmek için yaptığını söylemektedir. Recep B. Ankarada Ankara, 24 (Husust) — Halk Fırkası Umum! KâtiBi Recep B. Bu sabahki trenle İstanbuldan şehrimize geldi. İSTER İNAN İSTER İNANMA! Br sabah gazetesinde okuduk : etmiştir. Yataklı —— vagonda birkaç aydır çalışan bir “Evvelki gün Yataklı Vagonlar Şirketi Beyoğlu şubesine taninmiş bir tacir müracaat etmiş, Ankara için bir yataklı vagon bileti lstemiş: Oradaki bir Türk memur o günkü trende yer ol- madığından Galata acentesinden yer olup olmadığını telefonla sormuştur. Bu muhavere Türkçe cereyan eenebi, Türk memura ve diğer memurlara galiz bir ifade ile framızca olarak sormuştur: — Bu, nece anırıp duürüyor, türkçe ml? Diğer memurların tasd.ki üzerine Türk memura: — Baksanıza, Yataklı Vagonlar şirketinde resml Hsan fransızcadır. Bu soferlik sizi on lira ceza ile affediyorum. demiştir.,, İSTER İNAN İSTER İNANMA! Dalga || Sokağından Geçerken.. M T. aa İstanbul sokaklarının isimleri birkaç yıldanberi, yenileştiriliyor, değiştiriliyor. Bu, esas itibarile yapılması çok geç kalan bir va- zife idi. Çünkü güzel şehrimizde öyle çirkin sokak iİsimlerine te- sadüf «ediliyordu ki — tahammül müşküldü. Fakat nedense bu isimlerin seçiminde —garip — kelimelerden kaçınılmadı.. Şu yazıya mevzu ittihaz ettiğimiz ( Dalga ) sokağı da ©o cümledendir. Dalga, bizim bildiğimize göre ya denizde, ya esrar kabağında olur. Deniz dalgası, dünyayı mev- zun ve manzum görmek istiyen- ler için köpürmüş bir şürdir, he- yecan verir. Safrası bol olanları da helecana düşürür, ürkütür. | Öbür dalga, hulya kabiliyetinin | kabarmasıdır, kafaları duman içinde gülünç hayallere götürür. Dalga sokağının önünde uzun uzun düşündüm, bu adın oraya niçin verildiğini anlamıya çalıştım, bir türlü muvaffak olamadım. Sıra gıra evler, çamurlu bir yol, bozuk bir kaldırım ve dalgal. O evlerin, o çamurların, o taşları eskilikten ağlıyan kaldırımın dak ga ile münasebeti yok. Fakat her ismin taallük ettiği yerle, yahut tarihle, yahut bir düşünce ile alâkası olmak lâzım- dır. Meselâ İstiklâl caddesi deni- lince yüksek bir mefhuma intikal ederiz. Şair Nef'i sokağının önün- de Hasankaleli büyük kasidecinin talisiz. hayatımı — hatırlarız. Bu Dalga sokağının, taşıdığı — isimle alâkası nedir ? Yine tekrar ederim ki çok düşündüm, bu alâkayı bulama- dım: Daha fazla düşünsem gö- renler dalga geçtiğime zahip ola- | caklar. İsim sokağa mübarek ol- sun deyip yürümek (âzım .. İstinaf Mahkemeleri Ankara, 23 — Yeni Adliye teşkilât lâyihası ve merbut diğer lâyihalar İcra Vekilleri Heyetine verilmiştir. Şimdilik üÜç yerde istinaf mahkemesi teşkil edile- cektir. Bu yerlerin Ankara, le- tanbul ve İzmir olması muhte- meldir. Temyiz mahkemesinin Anka- raya nakli hakkındaki kanun lâyihası da hazırlanmıştır. Nakil hazirandan sonra başlıyacaktır. Himayei Etfâl Balosu Dün gece Tokatlıyanda Himayel etfal cemiyeti şerefine kostümlü bir balo verilmiş, balo çok mü- kemmel olmuş, sabaha kadar eğtenilmiştir. Bedia H. Evlendi Darülbedayi artistlerinden Be- dia Muvahhit Hanımın konserva- tuvar piyano muallimi Her Ştat- ser ile dün Beyoğlu belediye dairesinde nikâhları kıyılmıştır. Tedavi Eidlecek Ankara, 23 Dairesinde daktilo Meliha Hanımı yaralıyan Divanı Muhasebat memurlarından Yozgatlı Celâl Efendi hakkında bugün Ağırceza mahkemesi ka- rarını vermiştir. Celâl Ef. iradesine hüâkim olamıyacak derecede hasta olma- sına mebni iyi oluncıya kadar tımarhanede tedavi allına alın e- caktır. *