24 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

24 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Güdül . Güzel . . . Bir Nahigedir Güdül, (Hususi) — — Güdül Ayaşa tâbi üç bin küsur nüfuslu işlek bir nahiye merkezidir. An- karaya 75-80 ve Ayaşa 25 - 30 kilometre mesafede olan Güdül ahalisi zeki, fa'al, müteşebbis ve ek çalışkandır. Halkın büyük ir kısmı ticaretle meşguldür. Burada başı boş gezen yok gi- bidir. Nüfus gittikçe çoğalmak- tadır. Nahiyede hayat çok ucuz- dur ve her şey boldur. Odunun yükü 15 - 17,5, leb- lebinin okkası “en iyisinin,, 15 - 20, pirincin' 15-20 kuruştur. Gü- dül civarında çeltik ve nohut zeriyatına fazlaca ehemmiyet ve- rilir. Nahiyede dükkânlar pek çok ve muntazamdır. Demirciler, kalaycılar, semerciler, nalbantlar, bakkallar, tüccarlar bepsi ayrı ayrı semtlerdedir. Güdülün — saf ve güzel suları var. Bu sular en zayıf, İştahsız İnsanlara İştah, en solgun, sarı, sıska kimselerin da- marlarına yeni bir kan ve yeni bir can veriyor. Güdül Halk Fırkast halkın okuma ihtiyacını temin etmek emelile bazı gazete ve mecmua- lara abone olmuştur. Bu suretle Güdüllüler dünya — şuunatından ve dünya piyasasından haberdar olmaktadırlar. Bu güzel nahiyenin çalışkan balkını, Nahiye Müdürü- nün, Başmuallim ve muallim ar- kadaşların yardımı ile temin edi- len bir de radyo vardır. Ayışlı MN Salihlide Feci Bir Kaza Muhabirimiz İlisan Beyi Kaybettik Salihlide çok feci bir kaza olmuş ve bir toprak çökme- Si neticesinde Salihli muha- birimiz İhsan Bey — derhal vefat etmiştir. Salihli Gür büzler yürdu p e rı kurban gi- spor - kulubü gea Salihli Muha- reisi Colâl — birimiz İhsan B. Nuri Beyden aldığımız mektuba nazaran bu feci kaza şa şekilde cereyan etmiştir: Muhbabirimiz İhsan B. bağında bir kuyu açtırmak istemiş ve bir kuyucu ustası çağırmıştır. Kuyu> €u, kuyunun içinde çalışmakta iken İhsan B, de İçeriye girip kuyuyu tetkik etmek hevesine düşmüş ve kuyumun on metre kadar içine girmiştir. Bu esnada küyu mütbhiş bir gürültü ile çökmüş ve İhsan Beyle kuyucu Mehmet Çavuş büyük bir toprak yığını altında kalmıştır. Civarda bulunan ameleler hemen imdada koşmuşlar ve toprak yıEınlınıı kaldırmışlar isede, ancak (usan Beyin cesedini çıkarabilmişlerdir. Kuyu tekrar çökmek istidadını gösterdiğinden kazma ameliyesi- ne devam edilememiş ve Meh- met Çavaşun cesedi çıkarılama- | mıştır. İhsan B. ve Mehmet Çavuş evli idiler. İkişer çocukları vardı. Salihli muhabirimiz İbsan B., çalışkan * ve dürüst bir gençti. bu merziyetleri sayesinde kendi- sini muhitine çok — sevdirmişti. İbsan B. aymı zamanda Salihlide tüccardan Esedullah Beyin tica- rethanesinde muhasiplik yapıyor ve Bozkurt spor kulübünün idare heyetinde bulunuyordu. Son Posta, bu feci ölümden dolayı çok müteessir ve mustarip- tir. Genç yaşta kaybettiğimiz İhsan Beyin ailesine ve ıır'ı(;duş- » TUt Kanan adariz SON POSTA: Merzifon’da_Dokumacılık Merzifon, (Hu- susi) — İç Ana- dolunun — güzel şehirlerinden bi- risi de Merzifon- dur. — Merzifon bağ ve bahçe ile çevrili, güzel manzaralı, temiz ta'ı iyi havalı bir n samlekettir, Ararisinin inba- ti kuvveti olduk- ça iyidir. Köylü, buğday, — arpa, yulaf, mısır, haş- ziraatile uğ- ketli mahsul elde eder, Dünyanın her tarafında tanınan va aranılan afyonlar burada yetişir. Dokumacılık Dokumacılık, çok eski zaman- danberi burada kökleşmiş, geniş- lemiş ve incelmiştir. Bugün her Türkün seve, seve kullanacağı, hamam takımları, havlular, yatak çarşafları, peştemallar, mendiller, ipekli işler, sofra takımları ya- pıldiği gibi iplik pantalonluklar, zefirler, jakarlar dokunabilmek- tedir. Civar kazalar ve memle- ketin her tarafına sevkedilen bu eşyalar, ucuzluk ve metanet İti- barile Avrupa metaına faiktir. Bu sebeple işsizlikten müteessir ol- mıyan yegâne kazamız Merzifon- Merzifondan bir mansara dur. Dokumacilik burada - başlı başına bir âlemdir. San'at ve Hicaretten ziyade bir taamül ik- tizasıdır. Her Merzifonlu, ister zengin ister fakir olsun muhak- kak bir veya birkaç dokuma tez- gâhına sahiptir. Dokunan eşyayı satmıyanlar kendi — ihtiyaçlarını temin ve bununla pek haklı ola- rak iftihar ederler. Dokumacılık her Merzifonlu genç kızda aranan bir meziyettir. Meşhur Merzifoni Kara Mus tafa paşa vezirliğinde öz vatanını unutmamış, şebirde yollar açtır- mış, su getirmiş, cami hamam gibi eserler bırakmıştır. Kollej Şehrin en güzel bir yerinde Burada Her Çeşit Kumaşlar Dokunur Her Merzifonlunun Bir Tezgâhı Vardır birçok muhteşem binalara — sahip olan Baybilhavz'ın Amerikan Ka Kolleji — vardır. Umumt harpten evvel zahiren sıh- hi ve içtimal mutvenet İşleri- le uğraşan bu müecssese şimdi tek bir doktorla bu işine devam ediyor. Köyleri gezerek tababe- to ve çiftçiliğe nit filimler göste- riliyor. Hastalar meccanen tedavi ediliyor. Mekte- bin bir de hayvanat müzesi var- dır. Kollejin ancak elli kadar talebesi vardır. Millt mekteplerin günden güne tekemmülü karşı- sında bu nisbetin azalacağına Şüphe edilemer. Halk bu müc- seselerin hakikt mahiyetini anla- mış bir haldedir. Memlekette yalnız bir orta mektep vardır. Bu da ihtiyaca kâfi görülmüyor. Bir liss açılması için teşebbüsat yapılmaktadır. Merzifonun çok uyanık ve olgun gençleri vardır. Bunları, Türk Ocakları bir arada toplu- yordu. Şimdi, bir Halkevi açılma-” sına İntizar ediliyor. Mehmet Giray Oğlu Adana'da Adana ( Hususi ) — Şehrimiz Ticaret Odası son içtimamda mahsulâtımız için bir tahmin bürosu tesisine karar vermiştir. Büro, Borsa, Ticaret ve Ziraat Odaları ile Çiftçiler Birliği tara- fından tesis edilecektir. Adana Gazi Paşa Mektebinde Sinema Adana (Hususi) — Amerikalı Mis Bravn tarafından Gazipaşa ilkmektebine sinema makinesi hediye edilmiştir. Mek!ıg bu makineden istifade ederek büyük bir sinema salonu yapmaktadır. Mektepte ilkmektepler talebesine | meccani sinema gösterilecektir. Adanada Spor Adana ( Husust ) — Cuma günü — şehrimizde yapılan lik maçları çok heyecanlı oldu. İlk oyun Seyhanspor ve Alayyurt takımları arasında yapıldı. Fakat Seyhanlılar, bir penaltı cezasından dolayı sahayı terkettiler ve mağ- lüp , addedildiler. İkinci maç Mersin İdmanyurdu ile Torosspor arasında devam ettiler. Mersinliler O - 2 ile galip geldiler. Adanada Katli Mahnkümları Adana ( Hususi ) — Şehrimiz hapishanesinde katilden mahkâm 34 kişi bulunmaktadır. Bunlardan biri kadındır ve ismi de Ayşedir. M. Kemalpaşa'da 9 Kişi Tevkif Edildi M. Kemalpaşa (Hususi) — Ma- liye tahsildarlarıddan Ziya Ef. yi tahsilât yapmaktan meneden ve | tahsildara tecavüzde bulunan 9 kişi tevkif Gedilmiş, haklarında kanuni takibata başlanılmıştır. Ordu'da İlkbahar Havası Hüküm Sürüyor Halk hase behçede havuz başında oturuyor Ordu, (Hususi) — Bu sene buralarda kış havaları " oldukça mutedil geçmektedir. Havaların bu kadar güzel olması mahrukat satanları müteessir etmektedir. Burada 6 okka kömür 8 kuruşa, bir hayvan yükü odun 25 kurum- şa satılmaktadır. Her yer zümrüt- ten bir yeşillik içerisindedir. Kah- velerde bahçe safası yapılmakta, herkes havuz başında oturmak- tadır. Eskişehir'de Bir Çocuk Boğuldu Eskişehir (Hususi) — Evvelki gün Akçaalan mahallesinde lâ- gımlardan birine Üç yaşında, Melâhat isminde bir çocuk düş- müş ve feci bir şekilde boğuk muştur. Orduda bu sene insanı hay- rete düşüren bir ucuzluk - vardır. Miısir, fasülye ve patatesin okka- ları Üçer kuruşa - satılmaktadır. Buna rağmen sebze fiatleri çok yüksektir. Bir okka ispanak 20 kuruşa, lâhna 8 kuruşa, pırasa on kuruşa satılmaktadır. Bunun başlca sebebi sebzelerin Orduya hariçten getirilmesi, Orduda ye- tiştirimemesidir. [ Giresonda Fındık Satışı Gireson ( Husust) — Mevsim başlangıcından bugüne — kadar şehrimiz borsasında iki milyon 521 bin kilo iç fındık ve bir milyon 774 bin kilo da kabuklu fındık - satılmıştır. Şabat <2 Hislerinize Nasıl Hâkim Olabilirsiniz ? Hislerimiz herhangi bir âm- lin tesiri altındadır. İhtiras, dostluk, kibir ve gurur, kin ve haset gibi... Yahut herhangi birine boş görünmek, bir diğerini şereflendirmek para kazanmak, bir rakabeti mağlüp etmek, bir düşmanlığı ezmek, b!L_ hiyaneti keşfetmek arzusu gi Şu halde aklın muüharriki olan hinsiyyatı, itidal ve sükünet içinde * daima hareketin, sözün, bağırıp çağırmanın bu kuvveti tenkis edeceğini düşünüp bundan içtinap ederek - tahrik ve iradeyi bu hissiyyat ile teşrik etmelidir. Ancak iradeniz hissiyatınızın rehberi olacak sizi ihtiras ile arzu ettiğiniz hedefe doğru bilâ ric'at sevk ve isal edecektir. Size bir misal: zekâ ve gayre. tinize rağmen kimseyi tanıma- makta olduğunuz hâmisiz kaldığı- mız için müşkül bir vaziyette bu- lunursunuz. Arzu ve ihtiyarımız haricinde malümatınıza tetabuk etmiyen ihtisasımza uymıyan zıt bir işte bulunursunuz. Her İiti- barla evinizde bulunan insanların keyif ve emrine tabisiniz. Evvelce bu bale karşı iğbirar ve isyan hissi ile mütehassis olursunuz. Fakat beyhat mademki maişet derdi — vardır. Kalbinizi tehyiç eden İsyan ateşinizi söndürerek teslim ve itaat mecburiyetinde kalıyorsunuz. Hissediyorsunuz ki yavaş yavaş mukavemeliniz aza- hiyor. Seciyeniz esarete alışıyor ve iradeniz nâbüt oluyor. Birkaç zaman — nihayetinde artık — siz büktidar bir mevcuttan başka bir şey değilsiniz mütevazı, fakat belki de sizi çal ştıranın elinde çok müstahsil bir alet ve istidadı sullstimal edilmiş model bir me- mur kalıyorsunuz. Bu sukutu kabul etmeyiniz başınızı ihtiyacın ağır boyundu- ruğu altında iğmeyiniz. Yüksek mücadele vesaitine malik iken onları ne için kullanınıyacaksın .x? İlkin duyduğunuz hbissiyyatı bes- leyiniz, onu içinizde hergün yeni- den gıdalandırarak hiç öldür- meyiniz. —" Bilinmek istenen — liya- katime rağmen ıstırap çekiyo- rum. Çürük tenkidatı, hörmetkâ- rane dinlemiye, fikirlerimi, hiç oldukları balde hak — kazanan başka fikirlerin önünde feda etmiye mecburum. Ve bütün bu nankör say, bu fedakârlık bana adİ ve şerefsiz bir yaşayış temin eden bir lokma ekmek için... Artık elverir.. - diyeceksiniz » bu hacil vaziyetlen çıkınca, insan olmak, bayatımı kazanmak, cemi- yet içinde hakkım olan mevkii işgal etmek isterim. , İşte merdane bir feveran ira- deyi kıvılcımladı, ve işte irade cesur, mücehbez ve mücadeleye hazır... Artık sizin için onun kudret ve kabiliyeti, — infilâk istidadımı muhafaza etmek kala- r. İlk muvaffakiyetlerinizin ver- diği Ümitle aynı harareti, aynı hamleyi gösteriniz. Baht nızı ıslah edip güzelleştirecek çareyi buk mayı her vakit arayacaksın. Bundan sonra artık hep fırsatları kullanacaksınız tecrübe- ler yapacaksınız. Muhitinizde mur yaffakiyet imkânları araştıracak, evvelleri size gayr kabili istie mar görüken hâdiselerden istifar deler temin ve nihayet kıbilim ve istidadınızla mütenasip © yolu keşfedeceksiniz. Meşru bir heyecan ile hayat bulan aklın Ve dimağın id. altında çalışan iradeniz sizi esaretten kurtara” çaktır. — Celdâl Tevfik