24 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

24 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

| — Ziraat Bilgisi Mcmleketteki Fidanlıklar Blze ziraat ,husunun daki müşkülletinizi sorunüz, Söon Posta'nın «Çiftçis #i aİzi güçlükten kurtaracaktır. Ağaçlardan — edilen — latifada bugün ©o derece İlerlemiştir ki ; gerek Avrupada ve gerek bizde ağaç yetiştirmek; ağaçları hima- ye etmek maksadile cemiyetler teşekkül etmiş ve bunları tahrip edenler bakkında —ağır “cezalar konulmuştur. — Birçok — milletler her sene ağaç bayramları yap- mak surelile fidan dikmeyi âdet edinmişlerdir. Hülâsa — meyvalı olsun, meyvasız olsun her ağacın bir köylü için, bir köy için ve bütün bir memleket için başlı başına bir servet olduğu dünyaca takdir edilmiştir. Fidan dikme mevsimi olan ga eralarda halkımıza resmi ve busust fidanlıkları tanıtmak ve bu suretle ağaç dikmelerini ko- laylaştırmak için bu müessesele- rin adreslerini aşağıya yazdım: Bu fidanlıklar her sene gerek meccanen ve gerek bedelleri mukabilinde binlerce fidanı yetiş- tirip tevzi ederler. Fidan dikmek meyva bahçesi yapmak — arzu edenlerbu mücsseselerin memur- larına veyahut bulundukları yerin tiraat memuruna müracaat etmek suretile teshilât görür ve İrahat alabilirler. 1—“Resmi Fidanlıklarımız,, A — Meyvalı ve meyvasz fidan yetiştirenler : İstanbul Halkalı ve Büyükde- ve fidanlığı, Kastamonu fidanlığı, Bursa Ziraat Mektebi fidanlığı, Ankara Ziraat Mektebi fidanlığı, Kütahya fidanlığı, Tarsus fidan- lığı, İzmir Ziraat Mektebi fidaw hğı, Konya ziraat fidanlığı, Kon- ya belediye fidanlığı, Çanakkale fidanlığı, — Yenişehir. — fidanlığı, Isparta göl fidanlığı, Kemahta Malatya kaysı fidanlığı. B — Yalnız meyvasız fidan yetiştirenler: Ankara mayvasız ağaç fidan- hğı, Ankara belediye fidanlığı, İstanbul Yıldız. fidanlığı, Devlet demiryollarının Haydarpaşa, Ve- girhan, Gazi, Mersin, Kayaş, Pasyan, Konya, Eskişehir, Boğaz- köprü fidanlıkları, Aydın Okalip- tös fidanlığı. C — Yalna — dut renler: İstanbi Çavuşköy — fidanlığı, Erzincan fidanlığı, MustafaKemal- paşa Fidanlığı. D — Yalnız Amerika asması yetiştirenler : Gediz fidanlığı, Denizli mer- kez fidanlığı, Çal fidanlığı, İstah- bul Göztepe fidanlığı, Balıkesir fidânlığı, İnegöl fidaalığı. — Meyvalı meyvasız ağaç, dat ve A merika #sması yetişti- venler : Afyonkarahisar nümune fidan- hğı, Edirme fidanlığı, Kırklareli Pınarbisar — fidanlığı, — Kocaeli fidanlığı. V — Limon, portakal vermair narenciye fidanları yetiştirenler: Gireson — fidanlığı, — Antalya fidanlığı, Trabzon fidanlığı, Rize Narenciye ve çay fidanl ğı. 2 — “Hususi Fidanlıklar,, Müteşebbis. birçok kimseler tarafından tesis ve idare edilen bu fidanlıklarda da her sene külliyetli miktarda ve — matlüp yetİşti. - ZSON POSTA ' #ORÜA Amerikanın Mişigan hükümeti dahilinde tam 561 banka bir hafta müddetle ve bükümet ka- rarile moratoryum İlân etmişler- dir. Mişigan hükümetinin umum! nüfusu takriben 5000000 dır. Bu yekân 581 rakamına taksim edi- lecek olursa yine takriben dokuz bine yakın inşana bir banka İsa- da birikmiş olan servet yekünunu ve yapıla gelen işin azametini gösterir. Böyle muazzam bir malf mü- esseseler kütlesinin velevki mu- vakkat bir zaman için kapılarını kapamıya — mecbur — olmalarının sebebi, ötedenberi Amerika para âlemini birbirine düşüren dehşetli rekabettir ve bu, meşbur Forda karşı çevrilmiş” silâhm bir ucunu gösterir, Anlatalım: Ford. ötedenberi, banka ve bangerlerin — tesirinden — daima uzak kalmak istemiş bir adamdır. Onu ele alamıyan maliyeciler, birgün sıkıntılı bir vaziyette ken- disini bir köşe başında ele geçir- mek için ötedenberi pilân kurup dururlar. Ford bunu bilir ve bik diği içindir ki kendi işlerini kendi tesis ettiği bir banka vasıtasile görür. Son Amerika buhramı müna- sebetile Fordu yere vurup amana düşürebileceklerini xanneden ra- kipleri ve onlarla beraber haraket eden bangerler bu emellerine muvaffak olamayınca, ona, bir başka oyun oynamayı düşündüler. Birgün, Fordun Detreyt deki fab- rikalarına bağlı olan ve bu fab- rikalardan çıkan — otomobillerin tahta kısımlarım yapan fabrika amelesi birdenbire grev yaptilar. Bu grev, bir yevmiye ihtilâfhın- dan doğmuştu ve iştenseydi, ç- kanlınıyabilirdi. Grev - patlak — verince Ford fabrikaları kısmen felce uğradı. bet eder. Ba 'hal, bu küçük saha- | Meşhur - Ford ibtiyaç hasıl oldu. Ford muhtelif bankalara baş vurdu, Bangerler gülümsediler ve eski düşmanla- rını yere vurmak zamanı geldi- ğine kani olarak Ööyle şartlar koştular ki Ford bu şartları der- hal reddeti ve ötedenberi Det- reytte çalışan Ünyon Guardiyan tröst kompaniye müracaat ederek nezdinde bulunan bir kaç milyon dolarının verilmesini istedi. Bu bankanın mühim tedavül sermayesi Ford ile Kraysler ve Ceneral Motors - şirketinin mev- duatına İnhisar ediyordu. Fordun bu talebini işiten bu iki şirket da Ford para almasın diye bankaya müracaat ettiler. Onlar da alar caklarımı — İstediler, İstenen para 30 milyon doları geçiyordu ve banka müşkül vaziyete düştü. Hükümete müracaat olundu. Ban- gerler Mişikan hükümeti valisi —wilyam Komaton'un nerdinde top- landılar. Ve şöyle bir karar ve- rildi. Eğer Ford muvafakat eder- se, diğer İki şirket te bankadan paralarını çekmiyecekler, Evvelâ küçük mevduat sahiplerinin pa- rası verilecek, sonra, şirketlerin bakları ödenecek. Ayrıca, para getirtmek için de Vaşington'a müracaat olunacak. Ford, bu ka- rarın kendisine mümkün olduğu kadar geç para vermeyi temin için tertip olunduğunu his etti ve dayandı: Paralarımı isterim, Eğer ban- ka veremezse iflâsına hükmolum- sun. Fordun hasımları onun bu derece şiddetli haraket edeceğini tahmin etmemişlerdi. Esasen ban- kanım iflâsını temin edecek ortada hakikf ve telâşlı bir variyette yoktu. Tekrar toplandılar, Bu sefer karar verdiler: Halkın paralarını çekmek bu- susunda — bankalara — gösterdiği tehacüm makit buhranı meydana getirmiştir. Lâzım olan paraların getirilmesine kadar Mişikan vilâ- yeli dahilinde —bulunan bütün bankalara bir hafta müddetle moratoryom ilânı hakkı verik miştir. Bu karar Üzerine Mişikan hü- kümeti dahilinde bulunan 561 banka bir hafta müddetle kapı- larını kapamışlardır. Moratoryom müddeti o suretle hesap edilmiş- tir ki mühlet bittiği gün cumar- tesi akşamına tesadüf etmekle- dir. Pazar günü her taraf mutat üzere kapalıdır, Pazartesi ise, işlâr, öğle üzeri başlar. Bu itibarla ilân olunan moratoryom müddeti hakikatta bir haftadan fazladır ve maksat, sırf Fordu amana düşürmektir. Fakat o, bu düşman- lığa göğüs germeye ve her ne pabasına olursa olsun basımları- düşmemeye rar vermiştir. Yeni tesisat mak için paraya evsafta fidan yetiştirilir.. Bunlar kâmilen para ile satılır. Arzu edenler bizzat veya mektupla müracaat ederlerse gerait ve fiyat hakkında tafailât alabilirler: | — Edirnede Borsa kâtibi Sami Bey (Amerika asmasi ve armut yetiştirir) 2 — Tarsusta Ömer Bey (narenciye, Trabzon hurması ve sair meyva fidanları yetiştirir.) 3 — Rizede Lüz zade Osman Ef. (Narenciye Fidanları yetiştirir.) 4 — İstanbul — Büyükderede Yervant El. (Meyvalı ağaç fidan- ları yetiştirir. ) İstanbulda — Ortaköyda — M. Koh (Çam, defae, servi yetiştirir) İstanbul Ortaköyde Vasil E£ (Ziynet ağaçları yetiştirir.) İstanbul Topkapıda Petraki Ef. (Meoyvalı ağaç fidanları yetiş- tirir.) İstanbul Topkapıda Remzi Ef. (Amerika asması yetiştirir.) 5 — Kastamonunun Göl kö- köyünde Topçu oğlu Hasan Ef,, Abdi, Mohmet, Osman, Kâmil, Hamza, Ahmet, Numan, Abidin Ef. ler. Numanlar köyünde Mus- tafa, Mehmet Ali ER, ler. Dokuz- kat köyünde Ahmet ER, Emir- maşeker köyünde Ahmet, Rifat, Hakkı, Kâmil Ef. ler, köyünde İsmail Et. (Bu sonuncu — fidanlıklarda bilbassa — Amasya — elması ile uryani erik yetiştirirler,) 6 — İzmit Sapancada Ahmet Çavuş (Meyvalı ağaç - fidanları etiştirir. y ; — Bursada bahçelerde İr- mail E£, Abmetağâ Kestel, Cu malıkızik, Hamamlıkızık, İsebey köylerinde birçok kimseler (her türlü meyvâ fidanı ve dut yetiş- türirler). 8 — Gümlüşbanede Mehmet, Mustafa, Emin, Celâl Efendiler, (Hertürlü meyva fidam yetiştirir Kırcalar ler.) — Çiftçi ea SON POSTANIN İLÂN FİATLERİ «eece #—llânın tek sütun1 satırı gazetenin metla yazısile vasat! 4 kelimedir. 2— Ayni yazır ı]l satırı © gantimdir. 3—Daba kalın've daha İnce yazılar santimı ile hesap edilir. # 4 — Sayfasına göre İlânlar aşağıdaki Hatlere tübidir: Bavfa Bantimi — ind 400 £Er . 250 « 4-B « Diğer sayfalarda Son — sayfada Almanya'da - Hava Sporları Berlin, 23 (A. A.) — Almam- yadaki hava sporları teşkilâtının en'eskisi ve en esaslımı olan Al- man tayyare federasyonunun ge- çen sene 52 balonu, 299 motörlü ve 1200 yelkenli tayyaresi mev- cuttu. Federasyon mezaisini bilhassa yelkenli tayyarelerin terakki ve inkişafına hasretmişse de motör- 18 tayyaneleri ihmal — etmemiştir. Motöriü tayyareler 1932 #enesin- de 113,000 sefer yapmışlar ve takriben 2 milyon kilometre me- safe katetmişler, yani kürrel arn 52 defa devretmişlerdir. Rami Beyin Tavzihi Muhterem Efendim. Muharririnizle mu:ahabem e- nasında Karagöz muhbipleri diye yezılan islimleri ben söylemedim. Muharririniz o sırada Avukat Sami Beyle de honuşuyordu. Yazdığı isimleri ondan aldığını ve bana atfettiğini tahmin ediyorum. Bu mektubumun — makamı — tavrihte neşrini rica ederim. - Seyfa 7 Amerika'nın Para Kıralları | —<— Boğuşmaya Başladılar — 561 Banka Birden Kapandı Geçen Bilmece- mizi Doğru Halledenler ( Düskü nüshadan mabat ) Birer hikâye kitabı alacaklar Davutpaşa Ortsmok tobi talebesinden 962 Vahit, İstanbul Kız Ortamektabi talebesinda 349 Macide, Nişanlaşı kiz Ortanı otebi talebesinden 661 Güzia mi, Adapazar Ortamektebi sınif A I. talebesinden 166 Melok, Adana Millf emlâk Başkâtibi kerimesi Şükran, Mardin Gazi paşa mektebi 3 üncü sınıf talebesluden Aydın, Adana — Erkek Tisesi marf £ talebesinden 109 Ahmet lstanbul Galata Senbenuva lisesi Binel sınıf talebesinden Sakı, Kayseri kiz Ortamektebi talebesinden 1038 Fatma Nuri, S'vat kız Örtamektebi talebesin- don 70 Nezahet Rıza, Ankara Orta mektek Z2inci sınıf talebesinden Rifat, Nigdo Ortamektep — talebesinden 73 Vecdi, Tstanbul kız Örtamektebi . tale- besinden 452 Hikmet, İstanbul Muallim mektebi orta kısını talebesindea 628 Bermet, İstanbul kız 1isesi talebesinden £90 Neemiyo HHasan Haniım v. Beyler. Birer muhüra — defteri ala- cakları Gireson #numaralı Jandarma mek- tebinin üçüncü bölük başçavuşu Hüse« ylu Yaşar, Adana Ticaret — mektöbi Bündü mnıf talebesinden 281 Hilkat, Beklgehir Tisem 8/2 talebasinden 868 Rıza, Konya — muhtelit Ortamektep birineci sınıf talebesinden Hüsnü Raşit, Tstanbul kız Ortamektebi talebesinden 895 melâhat, Davutpaşa Ortamektebi talebesinden 178 Salih Azirz, Aydın H âliabmer cemiyeti tahsildarı Hulüsi Efendi kerimesi Nezihe, İstanbul erkek Tisesi talebesinden 6X9 Nejat Kemal, İstanbul kız Örtamektebi talebesinden 188Neriman Necmeddin, İştanbul Kuleli Askeri lisesi onuncu sıvıf talebesinden 8V0 Kadir Bey ve Hanımlar. Birer kar! alacaklar: Alaşehir İlkmektep (alebesinden 617 Ekrem, Ankara örkek İisesi — Ouncu #ıinıf talebosinden 564 Galip, Bolu İlk mefkoz mektebi talebesinden 179 Ali, İzmirde — Ixi çeşmelikte — uzun yolda Rumhoş çıkmazında 82 numaralı har nede Raif, Arnavatköy 28 incl İkmek- tep talebesinden Rezzan Adnan kars deşler, İstanbul yedinel — İlkmektep talebesinden — 627 İza>ddin, Aydın İstaayon caddeslade GCüzolbisar terzi- hanasl İsmall Hüsnü, Büyük Derbent Üzüm tarla köyü İlkmektep müdürü Hamdi Bayin oğlu Necmeddin, İstanbul 45 inçi İlkmektep talebosluden Turgut Hüseyin, İstanbul kız — Örtemektebi talebesindon 182 — Sabahat, İştanbul 44 üncü İlkmektep 4 Üneli sınıf tal'ebe- sinden 381 Tacinnisa, İstaabul kız Ortamoktebi talebesinden 138 Jala, Ankara Erkek lisesi talebosinden 41 Nüzhet, İstanbul 44 üncü İlkmektep talebesinden 3962 Kemal, İstatanbul 44 üncü İlkmektap ta'ebesinden £74 Nibal, Sultan Ahmette İk nci İ kmektep talebesinden 72 Fikret, İstanbul 4dücü İlkmektep talebesindeu 187 — Nibal, İstanbul 44 ünocü Tikmektep talebesin- den 953 Süleyman, — İstanbul 290 inel İkmektep talobesindon — 379 Didar, Ankara Keçiören mektebi dördüncü sınif talebeşinden BO İsm.et Regit Galip, Ankara Sanatlar mektebi Ibaari 1 İncl Fınıf talabesinden Gl Ayaşlı Hüseyin Hüsnü, Konya Erkek muallim mektebl müdür muavini İlamdi Beyin eğlu Salfet Tekin, Adana Muhtelit Ortamek- tep talebesinden 14 İrfan, Adana Harap bahçe mahallesinde hususi — moktep taleber' Me'âhat Osman, Perteve niyal Dassl talebesinden 363 M. Kemal, Beşiktaş İllâmur 82 numarada İffet Beyhan, Edirne'de Osmaalı bankasında Mostan Elendi — kerlmesi — Muzaffer, İstanbul 88 inci İlkmektep talebenladen B0 Nolı Neriman, Adana erkek İiscsl indev 433 Hüsamettin, B-yoğlu dü veti Ökmektep talebesinden 279 Adile Hasan, İsmir Dumlupınar moktebi talebesinden 84 Nilüfer, Zouguldak Örtamektep talebosinden 88 Abdullah Ankara Erkek Hsosl talobesinden - 551 İrfan, Perievniyal lisesl taleberinden 808 Cemal. Büyükdere 80 uncu İlk mektep talebesinden 141 Nezib, Poer- tevniyal lisesi — talebesinden 73 Yekta, Salihli bakkal R iştü Efobdi kerlmesi Cemile, Edirnekapı 26 No. Beyfoitin, Ankara Gazi İlk erkek mektebi tale- besinden 828 Hulüsi, Adana Ticaret mektebi — talebesinden — $49 Comal, Muallim Selâmi Bey kızı Yıldız, Eyüp 98 ncı — moktep talebesinden Siret Akif, Yeni Nesil mektebi dördüncü sınıf talebesinden 80 Salih Mehmet, Niğde'de Tacir Zade Cowal Dey ve Hanımlar. *