20 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

20 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Sayfa 3 Dil Ve Tarih Hamlesi Resyadan şehrimize iki dil ve tarih Alimi gelmiştir. Bu âlimler- don | dil ve tarih hamlesinden Tetifade edilecektir. Bu hususta halkımız diyor ki: EBmla B. (Boşiktaş Akaretler 77) — Dün Rusyadan iki lim gel- miş. Son dil ve tarih bamlemizi tetkik edeceklermiş. Tarihi yaradıl- şa kadar çıkan Türk milletinin tarl- bi gibi dili de ihmal edilmişti. Mili bir tarih kitabımız olmadığı gibi bir kamusumuz Bile yoktu. Ş mdi bunu yapıyoruz. Yaparken de beynelm lel tanınan âlimlerin bilgilerinden İlsti- fade etmemiz pek tabildir. x Süleyman Böy Sadi mahallesi 84) — Şimdiye kadar bir Türk tarihi yazılmamıştır. — Saltamat xamanında tarih d'ye mekteplerde çocuklarımı sin eline verdiğimiz kitaplar hep de İsimli resmi padişah dal- kavuklarının —me rinden çıka- rılmış şeylerdi. e Arap ve Acem kelimelerinin tanatı altında eziliyordu. Tarihimiz gibi dilimiz de zengindir. Şimdi —yapılan anket- lerden anlıyoruz. ki — Ör — dilimiz henüz kapısı açılmamış bir hazinedir. Tarihimizi ve dilimizi in ederken büyük Rus alimlerinin Iht'saslarından da istifade edecekmişiz. Bu fikir de pek doğrudur. * Mehmst B. (Divanyolu Amerikan kütüphanesi) Medeni milletlerin milli tarih- leri ve kamusları vardır. Bizim şimdiyekadar ne muntazam bir tarihimiz yazılmış ne de İlsan- mızin lüğatleri -toplanmıştı. Bu büyük bir noksandı. Şimdi bu noksanımızı tamamlamaya çalışı- yoruz. (Aksaray Kazgani Toprak Bayramı İstanbul Ziraat Odası Toprak bayramı günü çiftçilerin toprak- larım dinlendirmeleri ve yer yer toplanarak bu bayramı tes'it et melerini bütün kazalara tamim etmiştir. Toprak bayramı salı günü Halkalı ziraat mektebinde tesit edilecektir. Bunun için bü- tön civardaki köylüler mektebe davet edilmişlerdir. İstanbuldan — davet — edilenler de o gün Sirkeci'den 10,50 tre- nile mekteba gideceklerdir. Nümayiş Tahkikatı Yataklı vagon şirketinin Bey- oğlu ve Karaköydeki şubeleri önünde yapılan nümayiş tahkikatı ikmal edilmek Üzeredir. M. Janone bugün dinlenecek- tir, T; tı idare eden Müddek umum! muavini Sabri Bey fezle- kesini iki güne kadar harırlıya- rak Müddeiumumlliğe verecektir. İsmet Hüsnü Beyin İsticvabı Müddeiumumilik İsmet Hüsnü Beyin (Bir yıldız aktı) isimli şiir kitabı alayhinde bir dava açmış we kitapları da satılmaktan men- etnişti. Dava evrakı (7) İnci 6 vermişti. l alkın Sesiı - Mârt 20 Sokak Ortasında Bir Dayak Bir Genç —Kızrsex;da_Çe ken Bir Delikan- lıdan Sokakta Dayak Yedi Evvelki gün Gedikpaşa'da #sokak — ortasında gârip ve gürültülü bir hâdise olmuş, genç bir kıza Yaptığımız tahkikata göre karşı taarruz edilmiştir. hâdise — şöyle geçmiştir: kunduracı Boğocs bir müddeltenberi Arşalos ismin- de genç bir kıza karşı gönlünde bir s#evda arzusu duymaktadır. Boğos birkaç defa fırsat kollamış, duüydüğu arzuyu Matmazel Fakat genç kız Bo hk — göstermiş, Nihayet Boğos evvelki Fabrikacılar Yeni Taleplerde Bulundular İstanbul Ticaret Odasi kon- gresi dün — toplantısını yapmış ve dağılmıştır. Bu toplantı da sanayün himayesi İçin alınması icap eden tedbirler görüşülmüş, bunların vekâlete bildirilmesi ka- bul edilmiştir. Fabrikacılardan Kâzım Bey, dün bir muhbarriri- mize kangre münasebetile şun- ları söylemiştir: “— Sanayül Teşvik kanunu mucibince gümrük — muafiyetine tabi maddelerin — miktarı (175) kalemdi. —Alınan — son — karar- lar Üzerine bu miktar - (35) e indirildi. Bu otuz beş kalem eş- ya Üzerinde de Üçüncü bir tahdit yapıldı ve ancak (1,5) mil- yon Hiralık gümrük ve Mmuamela yergisi muafiyeti verildi. Bu yüz- den birçok fabrikalar muafiyet- ten istifade edemez oldular, İktısat vekâletile diğer bazı makamlara müracsat ederek (1,5) milyon liralık muafiyetin arttırıl: masını ve hatta tamamen kaldı- rılarak (35) kalem eşya Üzerim den fabrikacılara istedikleri ka- dar mal çekmek salâhiyetinin ve- rilmesini istedik. Hükümetin bu talebimizi kabul edeceğini ümit ediyor ve bekliyoruz.., Seyrisefainde Hazirandan Sonra Bazı Değişiklikler Yapılacak Posta vapurculuğu hazirandan Itibaren devletin de hissedar o- duğu bir şirkete geçecektir. Hu- susi vapur kumpanyaları da — şir- kete hissedar sıfalile iştirak ede- ceklerdir. Haziranda Seyrisefain Umum Müdürlüğü Ankaraya nak- ledilecek ve İdarenin belli başlı erkânı arasında esaslı tebeddüller olacaktır, Fabrika ve havuzlar için birkaç ecnebi mütehassa lmesi — tekarrür — etmiştir. Otehassıslar da birkaç aya kadar gelmiş olacaklardır. gos'un hislerine karşı alâkasız- müsbet bir cevap gün Matmazel Arşalos'un yolunu beklemiş ve genç kızın karşısına dikilerek | Gedikpaşa'da — oturan toplıyarak üzerine Boğos sile evlenmeğe Arşalos'a — açmıştır. ;;ğl:.:; Md:: z Z li vermemiştir, Bekeli Fi cıkta fena halı Gayrimübadiller dün Halkevin- de tekrar toplandılar, Ankaraya giden Üç kişilik heyetin mesaisine Bit izahatı dinlediler. Heyet me- alli ve cevaplı bir rapor hazır- lamıştı. Bu rapor Cemiyet Reisi İsmail Müştak B. tarafından okun- duğu zaman bazı münakaşılar oldu. Heyetin verdiği izahata göre gayrimübadil! bonosu muka- bilinde Ziraat Bankası tarafından başlanan satışlara devam edi- Boğos buna meydan Dünkü toplantıda bulunan gayrimübadiller konuşmak ve kendisinden cevap almak Istediğini söylemiştir. Matmazel Arşalos bu vaziyet karşısın- da biraz şaşırır. gibi olmuş, Fakat kendisini çabuk Boğosa ret cevabı vermiştir. Bunun fena balde kızmış ve eğer kendi- razı olmazsa fena muamele yapa- eceğini söylemiştir. Bunun Üzerine şalos korkarak karakola gitmek ve şikâyet etmek İstemiştir. — Fakat vermiyerek genç kızı ora- de dövmüş ve bırpalamıştır. Biraz sonra polisler gelerek Boğosu yakalamışlardır. Gayrimübadiller Münaka- şalı Bir Toplantı Yaptılar 62500 İngiliz Lirası Ne Olacak? mektedir. Fakat netice - ancak dört ay /sonra beolli olacaktır. Gayrimübadillerin geriye kalan lııihıklınnıı temini, ikinci defa verilecek bonolarla mümkün ola- caktır. Bundan başka Mühtelit Mübadele Komisyonunun emrinde bulunan 62500 İngiliz Hrası da tamamen gayrimübadillere veri- lecektir. Fakat bu hususta Yır nanistan ile bir mukavele yapmak lâzımgeldiği için tevzi meselesi ondan soura tekarrür edecektir. Yeni Bir Fabrika Daha Fantazi erkek kumaşlari yap- mak Üzere yakında — Fındıklı'da bir yünlü mensucat — fabrikası açılacaktır. Tahdit — usulünden yerli kumaş fabrikaları çok fay- da görmüşlerdir. Mevcut sekiz - on kumaş fabrikası — tesisallarını büyültmüşlerdir. Artık dahilde Avrupa malı ayarında elbiselik ve paltoluk kumaşlar yapılmağa başlam ştr. Son Postanın Resimli Hikâye si: n | *« O ne hava idi... Hi »» Boğaz, Marmara, liman sis içinde boğulup kalmıştı. 12 Seneye Mahküm Oldu Geçen sene Beyoğlunda Mus- tafa Bey isminde birisini öldüren Mevlut oğlu - Fazlının dün Ağır Ceza mahakemesinde temyizden nakzen muhakemesine devam edi- miştir. Fazlı evvelce 15 seneye mahküm edilmişti. Dün muhakeme tekrar edilmiş ve karar verilmiş- tir. Yeni karara göre, Fazlı 21 yaşmı doldurmadığı için 12 sene 7 ay hapiste yatacak, ayrıca öldürdüğü adamım ailesine İki bin liva verecektir. Günün Tarihi A Eski Bir Mesele Yeniden Ted- kik Ediliyor Haber aldığımıza göre güm- rük muhafaza baş müdürlüğü mühim bir mesele ile meşgul olmıya başlamıştır. Hâdise, geçen senelerde de bahsettiğimiz bir meselenin yeniden tetkikinden ve kat'i bir hal şekline bağlanmak İstenilmesinden ibarettir. Mesele şudur: Hazır elbise ticartei yapan bazı kimseler hariçten - kolları, yakaları ve diğer kısımları dikiş yerlerinden — ayrılmış — elbiseler getirtmekte, bunları paçavra tari- fesine uydurarak az gümrük resmi vermek suretil. memlekete ithâal etmektedirler. Halbuki bunların paçavra İle hiçbir alâkası olmadığı anlaşıldı- ğı için ortada kaçakçılığı alâkadar eden bir vaziyet bulunup bu- lunmadığı tetkik edilmektedir. İkinci Tetkikte.. Polla Müdüziyeti — Muhasebeclai Esat Beyin Faizle para verdiği iddlasile tevbik cezası aldığı yanlımıştı. Öğ rendiğimize göre bu iddia tekrar tetkik edilmiş ve Esat Beyin bu şe- kilde bareketi görülmediğinden mu- amele İcrasına İlüzum — olmadığına karar verllmiştir. Sisten Oturan Vapur Evvelki gün limanı kaplayan sisten dolayı yeşil köy enhlllerinde karaya oturan “ Saadet , vapuru kurtarık: mıştır, Deniz ticaret müdiriyetinin ver- diğl malumata göre «sle yüzünden başka wühim bir kaza olmamıştır. On Beş Günlük Ticaretimiz Gümrük ve İnhisarlar Vekâletinin İstatistik ve tetkik bürosunun martın Ük on beş günlüğü için yaptığı bir lstatistika göre idhalâtımız 2,244,317 İhracatımız ise 1,807,903 liradır. Çalınan Kâğıtlar Bulundu Geçenlerde Devlet matbaasın- da Müdür Hamdi Beyin tetkiki neticesinde bir hırsızlık meydana çıkarıldığımı — yazmıştık. Haber aldığımıza göre polis, aşırılan kâğıt kenarlarından (1080) kilo kadarını bir mağazada yakala- mıştır. Mesture Hanıma Taarruz Kadıköyünde evvelki gece bir hâdise olmuş, Macit isminde bir köfteci, Mesture isimli bir kadının oda kapısını kırarak taarruz etmiş ve 25 lira kadar da para çalmıştır.. Macit yakalan- mıştır. Fiatler Artmadı 'Ticaret odası İstatlatik bürosunun neşrettiği bir cetvaele göre geçen Şubat ayı içinde mahrukat fiatı bir miktar artınış'ır. Ev kiralarile yiyecek ve içecek fintlerinde değişiklik yoktur. Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: adım — ilerisin! A ç ÇA D” *'x"wx MN a İthı!'x Hasan B. — Keşke hergün sis olsa da, alacakkların gözüne