20 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

20 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Zafranbolu Köylerinde Mek- tup Nasıl Beklenir Zafranbolu, (Hususi) — Köy postaları için şimdiye kadar gör terilen ihtimam sayesinde köylü- nün mektup meselesi halledilmiştir. Her kazada posta- lar idaresi her köy için bir kutu | tahsis etmiş ve kutulara sıra ile | numara koymuştur. Posta kutularını köy muhtar- ları koruculara haftada iki açtırmak ve muhteviyatını köye getirmek mecburiyetindedir. Köy- lüler /bu sayede — mektuplarını kaybolmadan ellerine alabilmek- tedir. Köylerin koli nakliyatı cid- den şayanı - tetkiktir. Maalesef köylerde henüz paket postaları teessüs — etmemiştir. Köylülerin paket balindeki postaları bâlâ katırcılar tarafından yapılmakta- dır. Köye katırcının gelmesi bir hâdisedir. İstanbuldan köyün ka- tırcısı gelince köy halkı bir mey- dana toplanıyor ve okur yazar bir delikanlı da paketleri tevzie başlıyor. — Memiş oğlu Necipl.. Birçocuk koşuyor sevinerek hediyesini alıyor.. Ba suretle ba- nra bağıra dağıtılan katırcınmeşyası bitti mi Hediyesi gelenler - bir yana gelmiyenler de bir yana ayrılıyor! İstanbulda kimsesi ob madığı için bir şey gelmeyip boynu bükülen yavruların ağlatıcı halleri çok hazin bir levha olu- kere yor, İçtimal mehazirl saymakla bit miyecek olan bu katırcı âdeti artık kaldırılsa ve postalar pa- kette kabul etseler sanıyorum ki ayrıca maddi bir külfete hacet kalmıyacaktır. — Mehmet Enver , Bandırma'da Edincik Tarihi Bir Nahiye Merkezidir Bandırma, (Hususi) — Kaza- mıta merbut Edincik yedi bin nüfaslu 20- 25 kilometrelik bir mesafede denize hâkim bir mev- kide kurulmuş güzel manzaralı iyi havalı ve ayni zamanda tarihi! bir nahiye merkezidir. Ahalisi çalşkan ve müteşeb- bistir. Halkın kısımı azamı tica- retle iştigal eder. Başlıca meşga- loleri zeytincilik ve ipekçiliktir. Nabiye merkezinde posta ve belediye teşkilâti mevcut olup belediyenin varidatı az olduğun- dan memleketi tamamile imar edememiştir. Burada haftada bir defa pazar kurulur ve bu pazar bütün civar halkı iştirak eder. Yakınlığı dolayısile — Erdek kazası halkının kısmı azamı her cuma hem bir gezinti yapınak ve hem de hamamda yıkanmak için Edinciğe giderler. M. M İzmir Lik Maçları İzmir (Hususi) — Lik maçla» mna devam edilmiştir. Altınordu-Turkapor arasındaki maçtan Altınordulular, 2-0 çalip gelmiş'erdir. Şarkspor-İzmirzapor - takımları aras ndaki oyunda Şarksporluların 3-2 galibiyeti ile neticelendi. Karşiyaka spor-Göztepe kur Hüpleri aras ndaki maçı Karşıyar kalılar 3-1 kazandılar. tamamen | Ş Mart - 20 Eskiç Şeker Fabrikası Fabrika İnşaatı İlerliyor. F:skişehir Hükümet Eskişehir, (Hu- y g susi) — Şeker fabrikası inşaatı | hergün bir par- | ça daha ilerle- mektedir. Fabri- umumiyesi (Ya- sin-Şakir otelini kiralamış ve bu- rada faaliyet baş- Tam ştır, Eskişehirda teci bir kaza Şimendifer ida- resinin 44 senve- lik emektar var gön memuru Bekir ağa bir kaza nelicesinde ölmüştür. Bekir Ağa vagonları — biribirine — bağlamak için manevra yaparken nasilsa yanlış bir hareket yapmış ve vagonlar altında kalarak ezilmiş- tir. Kaza tahkikatına mülddei- umumilik vazıyet etmiştir. Eskişehir'de Sürek Avı Ziraat müdürlüğünün tertip ettiği sürek avları devam elt- mektedir. Bu hafta 9 domur, bir ayı, iki geyik ve sayısız tavşan ve keklik vurulmuştur. Eskişehirdea Bir öağ Kuruldu Satılmış köyü ahalisi köyle- Konağı Lise Yapılacak Şekar tabrikasının işletme idaresi rinde mevcut metrük bir tepenin toprağını tahlil ettirerek asma ziraatine elverişli olduğunu tes- bit etmişlerdir. Bu tepeyi arala- rında taksim ederek sürmüşler, hükümetten aldıkları 30 bin as- ma çubuğunu dikerek büyük bir bağ vücuda getirmişlerdir. Eskişehir'de Lise Binası Hükümet konağın n lise bina- | sı ittihaz edilmek Üzere maarif idaresine devredilmesi takarrür etmiştir. Bu bina yirmi senede yapılabilmiştir. Fakat şehre uzak- tr, bunun için | hükümet konağı olarak başka bir bina bulunmuş- tur. Maarife dev- redilen bina içe- risinde mektebe elverişli — tadilât yapılmaktadır. Eskişeh'r Tica- ret Odası Ticaret odası senelik — İçtima- B yapmıştır. İçtimada odanın mülhakatta birer mümessillik ih- tası için tetkikat yapmasına ka- rar verilmiştir. Yemeli Şubesinin Seyahatı Halkevi temsil şubesi Kurban bayramında Bursaya bir seyabat yapacak, orada bir müsamere verecektir. Himaye heyetleri bayramda fakir talebeyi giyindirmek — için hararelli bir mesal sarfetmekte- dirler. Bu bayram yüze yakın çocu- ğun — giydirileceği tahmin edik mektedir. Malatya'da Be,; 'Yüz Kaçakçının 'Muhakemesi Malatya (Hususi) — Ektikleri tütünü İnhisar idaresine vermiye- rek kaçağa sarfettikleri iddiasile beşyüz kişl İhtisas mahkeme- sine verilmiştir. Bunların muha- kemeleri gayri mevkuf — olarak yapılacaktır .. , Düzçe'de Gazi Günü Merasimle Tes'it Edildi Düzce (Hususi) — Burada Ga- zi günü büyük tezahuratla tes'it edilmiştir. Sabah saat 10,30 da halk belediye önünde toplanım ş, gençe ler birliği namma Ali Faiz Beyle belediye reisi İsmail Beyler birer nutuk söylemişlerdir. Bundan sonca çittikçe büyü- yen kafile muntazam bir yürüyüsle fırka binatı önüne gitimiş, bura- dada fırka reisi doktor Mithat Bey bir nutuk irat etmiştir. Ka- file kalk fırkasından hükümet önü- ne gitmiş, burada tezahurat ya- alarak ve Tahrirat kâtibi tara- :mdın söylenilen natuk - dinle- nilerek gündüz programına niha- €et verilmiştir. 1 Gzce halk Aikasi” salonunda eğlenceler tertip edilmiş, havanın çok soğuk ve karlı olmasına rıış- men Gaxi gönü binlerce halk samin! — tezahuratile — kutlular- mıştır. , Muş'ta Yeniden Birçok Katil Maznunları Yaka'andı Muş Hususi) — Şüpheli 2ş- hasın taharrisi için yapılan tarama devam etmektedir. Son bir hafta zarfında da birisi Marzkirtte birisi Bitlis, ikisi Varto, birisi Muş'ta olmak üzere beş kişi daha yaka- lanmıştır. Bu adamların katil o- dukları anlaşılmıştır. y | Uşak’tâ Hilâliahmer Kongresi Yapıldı Uşak Posta Müdürü ve Uşak Hilâllahmer azası Uşak, (Hususi) — Hilâliahmer kongresi yapılmış, yeni idare he- yeti seçilerek vazifesine başlamış- tır. Yeni idare heyetini teşkil eden azaların Üçü hanımdır, Uşak Posta Müdürlüğü Posta ve telgraf muamelâtının çokluğuna ve İzmir, Afyon mü- nakalâtınm da ebemmiyetine b- naen şeker fabrikasındaki posta şubesi müdüriyete tahvil edilmiş müdürlüğe de posta memuru Sü- leyman Sırrı Bey tayin olunmuş tur. Postahane muhaberat için geceleri de açık bulundurulmak- tadır, Tokat Eleklriğe Ankara Kavuşmak Üzere Maçları Tokat (Hususl) — Belediye, gehrin elektrikle tenviri - için İs- tanbuldan 120 beyğir kuvvetinde bir elektrik motoru sipariş edil- miştir. Motor gelir gelmez tenvi- rata başlanacaktır. Tokat Halk Evinde Tokat (Hususi) — Burada ye- ni tesis edilen Halk Evinde umumi bir içtima yapılmış, evin spor, temsil, içtimai yardım, köy, güzel san'atlar, okuma, neşriyat, müze, tarih, edebiyat şubeleri teş- kil olunmuştur. Temsil şubesi ya- | — kında “Mete, piyesini — tomsil edecektir. Ev, balk Gzerinde bü- yük bir alâka uyandırmış, bütün Ankara (Hususi) — Havacılık spor mecmuası tarafından konu- lan kupa maçları bitmiştir. Finale kalan Ankara gücü- Çankaya üçüncü, Gençler birliği 8ııkıyı ikinci ve Ankaraglcü- ya birinci takımları arasın- da yapılan maçlarda üçüncü ta- kımlar ikişer sayı ile berabere kalmışlar ve gençler birliği ikinci takımı sıfıra karşı iki ile, Ankara gücü birinci takımı da ikiye karşı beş sayı ile Çankayayı mağlüp etmişlerdir. gençler celeri evin okuma salonunda ge- çirmiye başlamışlardır. ——— veleri terkederek ge- Memlekette Ziraat Flastalıklarla Mücadele Ziraat hayatında en faydalı işlerden biri de mabhsulâtmıza zarar veren birçok hastalıklarla mücadeledir. Bu mücadele işi görünürde çok kolay, çok eheme miyetsiz bir iş zannedilir ve bu işin herkes tarafından yapılabi- Teceği tahmin olunur. Halbuki mücadele meselesi ziraat âleminin en mühim sıhhat işidir. İnsanların, hayvanların bünye- sine giren bir mikrop ne kadar zararlı ise nebatların Üzerinde yaşıyan bir mantar, bir kelebek, bir böcek te okadar zararlıdır. Nabatlar üzerinde yaşıyan ve on- ların özü ile, suyu ile usaresi veya elyaf ve nesçlerile beslanen ve geçinmesi münbasıran bu yüz- den olan böceklerin, kelebeklerin, tırti veya kurtların yaptıkları zararlar saymakla bitmez. , Meselâ İstanbul bahçelerinde dikilmiş her nevi meyvalı, mey« yasız ağaçlarda, asmalarda, zer- zavatta, çiçeklerde, türlü türlü hastalıklara rasgelinmektedir. Bu hal daha ziyade meyva ağaçla- rında kuvvetli zararlar yapmak- tadır. Hergün hasta ağaçlarına çare Boranlar, Ööğüt istiyenler, yalan yanlış çarelere inanarak beyhude masraf edenlere rasge- liyoruz. Fakat herkesi memnun etmek kabil değil.. Çaresi olme yan hastalık gerçi yoktur. Lâkin çareyi tatbik edebilmek ve neti- cesinden fayda görmek ihtimali de yoktur. Bunun sebebi hasta- lıklarla umumi şekilde mücadele edilmiyerek mevzil mücadele ile hastalığın Öönüne geçilmek İste. nilmesidir. Eğer — komşularınız dahi ve onların komşuları da ayni şekilde hastalığın ortadan kalk- masına el birliğile çalışmazlarsa sizin bütün emek ve masraflar- mız beba olmuş demektir. Çünkü bugün — temizlenen — ağaçlarınız, fidanlarınız voya diğer mahsulle- riniz yarın tekrar komşular.aızın bahçelerinden gelecek böceklerle, tırtıllarla, mantarlarla hastalığa | tutulacaklardır. Hastalıkların teşe bisi hususunda ziraatçi ile bir doktor arasnda hiç fark yoktur. Fakat doktorun tavsiyesi ile zi- raatçinin tavsiyesi arasında tesir itibarile —dünyalar kadar fark vardır. Biri dinlenir, diğerine omuz silkinir. Halbuki omuz si- kildiği zaman memleketin serve» tinden bir cüz'üne bile ait olsa © milll servetin mahvolmasına sebebiyet verileceği düşünülemez. Bittabi — İstanbulun bir bağında veya bir bahçesinde çok küçük nisbetteki zarar memleketin her tarafına teşmil edilirse, müthiş bir yekân karşısında titrememek mümkün değildir. En küçük bir misal. İstanbul bahçelerinde dikilmiş; elma, ar- mut, kaysı, erik, kiraz ağaçların- dan ağız tadile yenilebilecek has- talıksız bir meyva devşirebildiği- niz var mıdır? Şayet müstesna olarak bu bahtiyarlığa nail olan- lar varsa, onlar da bu tali mükâ- fatını o sene kışın şiddetli geç- miş olmasına borçludurlar. Bu mübim mücadele İşinin bahar gelmeden evvel zvl"l“ill düşün- mek lâzımdır. Ziraat mücadele teşkilâtımnın bu hususta halkı ve alâkadarları tenvir etmesi ve her- kese öğütlerde bulunması icap eder. Gerçi bu teşkilâtın bugüm kü vaziyeti ile mühim işler gör- menin mümkün olamıyacağını biz de takdir ederiz. Çünkü İâbora- tuvarsız, vesaitsiz. ve — bilhassa tecrübe bahçeleri olmiyan bir teşkilâtin yapabileceği İş tavsiye ve irşattan fazla bir şey olamaz.