20 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

20 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

SON POSTA İTTİHAT ve TERAKKİ — HFHer hakkı mahfuzdur. — Makine Başında Paşa Derhal Cevab Buna binaen onun da bu asileri — bütün — kuvvetile ten- kile çalışacağı ve daha parlak bir mevkie hak kazanacağı şöp- hesiz zannolunuyordu... Bu müle- hazalara binaen, Abdülhamit te- reddüt etmedi. Nazmi Paşanın derhal bu :, memur edilmesini İbrahim Paşa- ya irade etmekle beraber Şemsi Paşaya da şu telgrafı çektirdi: Metroviçede Birinci Ferik Şemsi Paşa Hazretlerine Resmede bulunan seksen se- kizinci alayın Üçüncü taburu ko- lağası Niyazi Efendi namında bir şahsı Iâin ile Resne belediya reisi hoca Cemal ve vergi kâtibi Tahsin ve polis komiseri Tahir ve mülâ- zim Yusuf Efendilerden ve ahali we askerden mürekkep takriben yüz kadar eşhasın tabur debbo- yunu kırarak mevcut mavzer tü- feklerinden yüz kadarile cephane ve tabur sandığındaki nukudu gasp ile İstinye istikametine doğs ru savuştukları ve Piresye de bur | lunan ayni tabura mensup iki za- bitin yetmiş kadar mavzer ve cep- hane ile Asuman karyesine azimet- le oradaki ahali islâmiyeyi teslih ile Resneye doğru gittikleri ve efrattan dördü ile mülâzimlerden birinin avdet eylediği, artı hak- payı âli kılınmıştır,. Merkum - Ni- yazi ile rüfakasının şu bal ve hareketi hainane ve nimet naşi- nasanelerine karşı tedibe müsa- raat ile beraber bu makule erba- | bı mefsedet ve mel'anetin tama- men derdest olunup bir ibreti mücssire gösterilmesi ve bunlar dan oraların tathir edilmesi ebem ve elzem bulunduğundan ve za- tı valâlarının diyanet ve sadakati Alileri, nezdi Alide malâm olduğyu cihetle bu bapta dahi veli nimeti | bi minnetimiz efendimiz bazretle- | rine ve devleti biz- | met ve ibrazı muvaffakiyet ede- ceklerine itminam âli berkemal | idüğünden, Anadoludan tertip olu- pan bir fırka kadar; vakit geçmemek ve bun- ların vüsulünde İlüzumu kadar | taburları istishap ederek bemeon ol tarafa azimet eylemeleri nerzdi Alide tensip buyrulmakta oldu- aliyelerine | lunmak Üzere işinize yarar askerin vÜruduna || Tefrika No. 98 Nasıl doğdua?.. öbürlenen Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Ölda?.. Şemsi ı Yapıştırdı Cemiyetin Hk feşkilâtına alt bir hatıra 1 — Talât Bey, 2 — Mülâzim, lsmali Canbulat Bey, 3 — Selânik Taelgraft Müdürü Hamdi Bey, 4 — mülâzim Hakkı Baha Baey, B — Mithat Şükrü Bey (Hiçbir yerde kopyesi bulunmuyan bu res makli ve Jstimsah bakkı tamamem mahfuzdur) hemen ve serian Manastıra azimet | ve Niyazi ile ona refakat eden zabitan neferatı ve rüfekasını behemehal girift için zatı valâlarından mun- tazır olan faaliyeti fevkalâdeyi ibrar ve iraeye gayret eylemeleri ve kıyafeti askeriye altında bu- olan- lardan emin - olduğunuz — erbabı şecaattan gönüllü olarak taburs lara münasip efrat almaları vel- hasıl İşin sirayet ve tevessüüne meydan ve imkân. bırakımyarak erbabı mefsedete bir ibreti mü- surette ibrazı şid- ve essire olacak onların | abzü | detle muktezay: sadakat ve ubu- | diyeti İfası, şerefsadur buyrulan iradeli seniyel bazreti hilâfetpenahi iktızayı âlisinden — olaraküçüncü ordüyu hümayun müşiriyeti celie lesine ifayı tebligat kılınmakla valâları selâmı let ve zalı TAKVIM —— PAZARTESİ Kasım 20 MART — 933 133 Arabit Rumt 20 * Zükade - Mart » Gan 8l 1851 T 1548 Vakit | Ezan! n Gümeş | 1143 (0 04 .u......;' K-| 18 21 Oyl |& OO Ta2I Yesi Ş1 31 | 105i odi | g B | 15 47 | Lasak | 1006 | 4 24 n | Vakit (Ezanl iv gundan verelerden bangi tabur- V — karın alınacağının ve bu baptaki | mütalaalarının arz ve İş'arı, ira- | dei seniyel cenabı bilâfetpenaht iktızayı âlisinden olduğu tebliğ ve İzbar ve makina başında ce- waba intizar olunur, olbapta. 20 Heziran 324 Sarkâtibi hazreti şehriyar! Tahsin Abdülhamit o kadar heyecan ve telâş içinde idi ki, çekilen bu telğrafı makine başında okutan ve maalini anlamıya çalışan Şem- d Paşa, daha cevap vermiye vakit bulamadan makine tekrar çıtırdamıya başladı: Birinci Ferik Şemal Hazretlerine Anadoludan sevk ve noklolu- nacak taburlardan, yerine badehu konulmak Üzere zatı valâlarının Paşa Metroviçe fırkasından — lüzumu miktarı taburları istisbap ederek ve troeni mahsusa rakip olarak !'SON POSTA (EURRRAELLER Haai me il | Yevmi, Siyasi, Havadis ve Halk gazetesi lstanbul : Eski Zaptiye; İdare: Çatalçeşme sokağı 25- 'Telefont İstanbul - 20203 Posta kutusur İstanbul - 741 Telgralı İstanbul SONPOSTA ABONE FİATİ TÜRKİYE ECNEBİ 1400 Kr. 1 Sene —27COKr 750 . GAy GÖĞ ĞA y 150 » 1 »« Gelen evrak geri verilmez HNânlardan —mes'uliyet alınmaz | yerde, cevap için mektupl ara (6) kuruşluk Onl İAvosi İâzımdır. Adres döğiştirilmesi (20) kuruştur. Gazetemlizde çıkaa resim ve yazlarım bütüm hakları mahfur ve gazetemize alttir. | gün ittisamı şahane ile taltif buyru- | makla olbapta... ?0 Haziran 324 Serkâtibi hazreti Tahsin Böyle mühim bir vazifenin, adeta yalvarılırcasına bir lisanla kendisine tevdi edilmesinden mü- tevellit bir gururla makine ba- şında böbürlenen Şemsi Paşa, derhal cevabı yapıştırdı Mabeyni hümayun Başkitabeti celilesine N.ıil'ıyelil! begâm buyruldu- ğum İn'am ve ihsanı İâtühsayı hazreti hilâfetpenahiye bir zami- mei âlülâl olmak üzere bu kere selâmı saadet — ittisamı hazreti şehriyarı azami ile taltif buyruk duğumdan dolayı eşkirizi meser- ret ve mahmedet olduğum halde arzı şükrana mücaseret eder ve bu vesile ilede virdi zebanı sada- katnişanım olan duayı temadii ömrü afiyet ve taalii şanu şevketi hazreti — bilâfetpenah — âzaminin ez geri nev tekrarile tezyini lisanı memlükiyet — kı indığının ictisar eylerim ferman, Birinci Ferik Şemsi Şemsi Paşa, — telçrafhaneden çıkar çıkmaz, derhal işe girişti. Kendi fırkasından on tabur asker arzına | tertip etti. Bunları hep birden | tahrike imkân olmadığı için üç tabur askeri yanına aldı. Hususi bir tirene atladı. Etirafına heybet ve başyet saçarak, Selânik tarikile Manastıra doğru yol almaya baş- ladı. * Bu esnada, Manastır ve Selânik- dede mühbim hüdiseler cereyan ediyordu. Niyazi beyin dağa çık- mas, ve Mirliva Nazmi paşanın da iki tabur askerle onu takibe me- mur olması, alay müftüsü Mustafa efendiyi heyecane getirmişti. Sa- miml refiki ve cemiyet aleyhdarlı- ğında şeriki olan Nazmi paşanın, askerlik kudretina ve şecaatine emin olan Mustafa efendi, bir kaç zarfında — Niyazi — B. yin ele — geçirileceğini —Ümit — edi- yor; bu kanaatle, önüne gelen cemiyet — aleyhinde ağır sözler söylüyor; ve hatta cami- larde Padişaha ve hükümete ita- atin fazileti hakkında vaarlar veri- yor.. Bu hal ise, cemiyet mensup- larını fena halde düşündürüyordu. ( Arkası var ) | değiştirdi şehriyari | B l Bugünün Meselelerinden Komünistliği Öldürmek Buhranı Söndüremez.. ( Baştarafı 1 İnci sa; da ) Bir kısım devletler beyhude yere bütçelerinde muvarzene temi- nine çalışıyorlar. Diğer taraftan | bütçeleri mütevazin olan devlet- ler bu muvazeneyi bozmak için uğraşıyorlar, Hulâsa bugünkü dünya, deniz ortasında mukadderaltım dalga- lara teslim etmiş, kaptansız ve dümensiz bir gemiye benzer. Nereye gidiyoruz? Kimse bi- Yalnız idareye memur kaptanlar verici yaatler yapıyorlar. Milletlerin, bu vaatlere İnam madıklarını istikballerini karanlık — gördüklerini isbat eden en mühim hâdise, ilk fırsatta Idare edenleri — der- bal başından atmasıdır. Buh- ran 1930 da başladı. O vakitten- beri hiç bir millet, hükümetine emniyet ve itimat göstermedi. Vaz'iyetleri hükümetlerini değiş- tirmiye müsait olan milletler de mütemadiyen baştakilerin elinden kurtulmaya çalıştı. Son senelerda kabine Üzerine kabine Yalnız son iki ayda bütçesinde müvazene temini için iki hükümet devirdi. Almanya, bir — senedenberi asabi bir teşebbüsle bu karma miyor. gemiyi ümit ve Fransa karışık vaziyete bir çare bulacak | hükümeti aramaktadır ve bunun için mütemadiyen hükümet değiş- tirmektedir. Amerika 12 milyon işsizi na- sıl besliyeceğini ve bankalarını iflâstan nasıl kurtaracağını dü- şünmekle meşğuldür. İngiltere limanlarını kapayıp anahtarlarımı — Dominionlara ve ihtiyat paralarını hapsedip anah- tarlarımı bankerlere teslim ettik- ten sonra, mütevekkil bir variyette mukadderatını beklemektedir. Bunlara Çin - Japon harbini, Cenubt Amerikadaki ihtilâlleri, Merkezi — Avrupa — devletlerinin asabiyet ve hırç nlığını ilâve eder- | seniz, manzara gözünüz önünde daha iyi canlanır. Bu karmakarışık alem karşı- sında her hangi bir memlekette vaziyeti düzeltmiye -doğru gides cek ümidini veren bir değişiklik olur. veya iktidar — mevküne yeni Ümitler ve yeni vaatlerle bir | yeni adam geçerse, insan merak ve ümitle derhal © tarafa çeviriyor. Son zamanda bu şekilde iki gözlerini mevkiine kabine Hitler — iktidar Fransada Deladier setinl deruhte etti. Şimdilik Deladier hükümeti iki geldi; riya- ayaklı bir koltuğa oturmuş gibk | dir, çok itina sarf ederek bir müddet bu koltukta oturabilir, Fakat vaziyeti nazik olduğu için dünya işlerine yeni bir istikamet verebilecek bir teşebbüste bulu- pamar. Hitlerin baş vekil olması, daha ziyade faraziyye yürütmeğe imkân veren bir değişikliktir. Eğer Hitler | kendi programını tamamen tatbik | edecekse - yani Yahudileri Alman yadan çıkaracak, kapitalizmi yıka- rak onların servetini fikaraya da- gıtacak, Deflasion'u bırakacak, Versay muahedesini yırtacak, ve mütearrız bir milliyet siyaseti takip edecekse - bunun çerek Almanya içinde gerek Alınanya tesiri pek büyük olacaktır, Bilbassa dışında | Almanyaya komşu olan memleket- ler bunu şiddetle hissedeceklerdir. Fakat ben bu programın ta- mamen — tatbik — edilebileceğine kani değilim. Bilhassa bunu Hit- lerin yapabileceğine emin değilim. Hitler Bismarkın yerini işgal etmiştir. Filvaki bu zatın teshir edici bir hitabet kabiliyeti var- dır. Fakat onda Bismarkın umur mi zekâsı, demir iradesi, geniş tecrübesi, hâdiseleri kavrayışı, kırılmıyan azmi ve etrafındaki- lere hakimiyeti yoktur. Bilhassa Hitlerin halle mecbu- olduğu iktısadi buhran meselesi, beş o& milletin hep birden çare bulmıya mecbur - oldukları bir meseledir, Hitlerin genç - silâh- şorları bu hâdiseyi değiştirmiye ve halletmiye muktedir. değik dirler. Şüphesiz Nazilerin yâhudileri memleketten — çıkarmalarına, ve komünistleri imha etmelerine ime kân vardır. Fakat komünistleri öldürmek dünya buhranımı ballet- mek demek değildir. Bubhranmı yapan onlar değildir, onlar bub- ranın mahsulüdürler. Alman tahtına Hobenzollerin hanedanını oturtmakla da bu mes- ele halledilemez. Dünya, onlardan ne beklenebileceğini, tecröbesile bilir. Alman Cümhur Reisinin ne tarafa mütemayil olduğu malüm- dur. Fakat artk yorulmuş ve ihtiyarlamıştır. - Bugünkü hâdise lere müsaade etmesi de bundan dolayıdır. O halde nereye gidiyoruz? —— İstanbul Avukat- ları Arasındaki İhtilâf Şiddetlendi Baştatafı 1 inci sayfada ) senelik aidat 12 lirayı geçmediği halde avukatlardan senede 24 lira aidat ve ayrıca Baro Mec- muası abone bedeli olarak 4 lira alınmaktadır. Bu aidatın 5 liraya indirilmesi İstenmektedi. 4 — Baro teşkilâtında birkaç memür ve Üç te hademe kulla- nılmaktadır. Bu kadar memur ve müstahdime ihtiyaç olmadığı söy- lenmektedir. Bu ve diğer bazı sebeplerden dolayı bugünkü baroya muarız olanlar derhal Üsküdar, Kadıköy, Beyoğlu hatta Eminönünde birer Baro teşkili için teşebbüse girişmişlerdir. Yeni barolarda aidat ve değişiklik. vakabeldur Almtayada | VCt Hra olacak ve mamafi ieap, teşkilât| yapılmıyacaktır. başka Adliye Meslek mezün olup avı- ettiren Bundan mektebinden katlıkyöpmaya” başlıyanların İ nünen — avukat — olamıyacakları hakk nda muhtelif yerlere müra- caatlar vapılacaktır. Heyecan ve SIkIN zünden zayıflar $ inizi î:ıcz:::nd'ııme“ için ürde birkaç delö Bromural «Knoll * alıtız