25 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

25 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Sayfa Halkin Sesi ' Türk Dili Nasıl Zenginleşir ? ÜÖrz türkçe seferberliği devam edi- yor, Türk Dili Cemiyeti bu işi Mmuvaffakiyetle başarabilmek içta Uğraşıyor. Ba hususta halkın Güşüncelerin! gu satırlarda öku- yabilirsiniz: Yakup Se'ümi Bey ( Mahmutpaşa, Yeşildirek 52 ) — Türk dilinl senginleştirmek için yapılan dil seferberilği kadar Yüksok bir. hareket tasayur edemi- yocum. Biz asli ve caki bir. millet x, Dilimizde eski we zengin bir dil- dir. Dilimla de cekl ve zengin bir dil- dir. Bu «eki ve zengia dilin bütün güzelliğile bütün vatandaşlar arasın- da konuşulması, yeni, yeni kelime ve tatılahlarla renginleştirilmesi yolun- da her Türk kendisine düşan vaz- feyi sevinçle yapar. Nedlın Bey ( Para Borsamı Acente- leri Cemiyeti Umumt kâtibi ) — Türk dili en güzel dillerden biridir. Bu dilin zenginleşmesi İçin Başlıyan seferberlik muvaffak'yetli meticelere erecektir. Türk Dili Ceml- yetinin Şuurlu mesaisincen alınacak meticeler hazsi bir zafer olacak ır.Va. tandaşlara düşen vaz.fe her hraatta Türk dilinin güzelliğini anlatmaktır. * Romzi! Boy ( Ankara caddesinde kitapgı ) — Di seferberliğini bir. xe- fere doğru gidiş telâkki ediyorum. onıııı:.fı_ı. olan birçok Arap ve Acem kelimelerile, diğer ennebi ke- Hmelerin yerine türkçelerini bulmak mümküdür. T:LD“I Tetkik Cemi- yetinin mesa nu meydana ri.- maştır. Ancak bize düşen vaz fe bu- Kunan ve cemiyetce kabul edilen kelimeleri kullanmak ve yapı r. Memleketim xzde yaşıyan cenebilar da Itfaiyede Be'ediye, Getirtmek İste- diği Mütehassısı Seçti Belediye itfaiyenin İslahı ve moksanlarının tamamlanması için Avrupadan bir mütehassıs getirt- miye karar vermiş ve geçen se- ne de bütçesine (5) bin liralık bir tahsisat koymuştu, Belediyeye Almanya, İtalya ve Viyanadan müteaddit mütehassıs- lar taysiye edlimişti. Belediye bunlardan birisini seçmiş ve ge- tirtebilmek için de Vekiller heye- tinin kararı alınmak lâzım geldi- ginden Dahiliya Vekâletine mü- racant etmiştir. Mütehassıs üç ay kadar İstanbulda kalacak ve İt faiyemizi tetkik ederek bir rapor verecektir. Belediye mütehassısın bu raporundan sonra itfaiyemizi avrupadaki itfaiyeler derecesinde daha — istifadeli ve verimli bir hale sokacaktır. Dartilbedayiin Yaz Tatili Darülbedayi san'atkârlarından 13 kişilik bir grup mayıs başlangıcında fturneye çıkacaktır. Bu baftadan itibaren Darülbedayi yas tat.line başlıyacaktır. I Z ..Soıı Postanın Resimli Hikâye si: ——— —— eee ——— | | — SON POSTA | e emce ... KocasınınKıyafetiniDüzmüş! Bir Hizmetçi Kadın Çalıştığı Evdeki Eş- yaları Kocasına Aktarırken Yakalandı portakal almaktan varz geçerek kocası Mehmedi içeriye almıştır. Kanrı ve koca bir müddet kapının yanında ko- Evvelki gün Haydarpaşada çok garip ve gü- lünç bir hırsızlık hâdisesi olmuştur. Hırsızlığın suç- lusu bir hizmetçi kadındır. Tahkikatımıza göre hü- dise şu suretle geçmiştir: Haydarpaşada Yeldeğirmeninde oturan belediye Sabit Beyin Fatma isminde bir hizmetçisi vardır. Fatma evlidir ve kocası sık sık bu eve gelip kendisini ziyaret etmektedir. metçi kadın evvelki gün evin Üst katında İş gö- rürken sokaktan geçen bir portakalcıdan portakal almak için kapının önüne İnmiştir. Fatma kapıyı açınca kocasını da portakalcıniın yanında görmlüş vae memurlarından nuşmuşlar, sonra Mehmet ayrılıp gitmek istemiştir. Hiz- Fakat kocasının arkasında palto olmadığını gören Fatwma, kapının yanındaki elbiselikte asılı duran Sabit Beyin paltosunu kocasının arkasına giydirmiş, eline- de yine Sabit Beyin bastonunu vermiş ve sonra da kapyı açarak kocasını selâmetlemiştir, fakat bütün bu işleri merdiven başından gızlice seyraden Sabit Bey tam iş olup bittikten sonra müdahale etmiş ve Fatma ile kocasını polise vermiştir. Camilerde Tesbit Ve Tasnif İşi Devam Ediyor mimarları, İşgal ettikleri saha, binalarının cinsi ehemmiyetle na- zarı itibara alınmaktadır. Muhtelif cami ve mesçitlerin etrafında 500 metroya kadar olan sahalara baş- ka cami ve mesçit bulunup bu- lunmadığı da ayrıca kaydedilmek- tedir. Caml ve mesçitler bu süretle tesbit edildiktea #sonra kadro harici birakılmaları lâzım gelenler ayrılacak-ve bunlar ya sa- tılacak veyahut başka bir şekilde kullanılacaktır, Yalnız taznif hari- ci bırakılacak cami ve mesçitlerin momurları ve hayrat hademeleri açıktata — bırakılmıyacak — civar camilere nakledileceklerdir. Çocuklara Elbise Verilecek Beynelmilel Kadınlar - birliği kongresine İşlirak eden Türk kadın murabhaslar alsanın beşin de şehrimize döneceklerdir. Ka« dınlar birliğinin senelik kongresi nisan içinde toplanacaktır. Birlik bayram — münasebetile fakir çocuklara elbise ve daire dağıtacaktır. Yeşilköydeki — Tohum İstasyonu Neler Yaptı? Ziraat Vekâleti memleketin muhtelif yerlerinde kurduğu to- hum ıslah istasiyonlarından çok faydah — ve — verimli — netice- ler almıştır. Bu istasiyonlarda memleketimizde bozulmuş olan tohumluakların yerine verim itiba- rile daha yüksek vasıfları haiz tohumlar yetiştirilmiye çalışılıyor. Beş sene evval kurulan Yeşilköy- deki istasiyonda buğday, arpa, yulaf, nobut, fasulye, mercimek, bakla, tbbi vebatlar, mısır, şe- ker pancarı ile muhtelif taş yon caları ve Sudan çayırı tohumları üzerinde ıslah ve tasallüp işlerile suğraşılmaktadır. — İstasiyon — beş sene gibi az bir zamanda yaptığı tecrübelerden iyi neticeler almış ve geçen sene köylüye (2) ton buğday, (2,5) ton arpa, (1,5) ton yulaf ile (300) kilo ğıdıı çayırı ve 100 kilo hindibağ otu tohumu dağ.tmıştır. İstasiyon şimdiye ka- dar memleketimizde bu'unmayan ve kurak iklimler için pek fay- dalı olan taşyoacası ile, Sudan çayırı ve bilhassa hindiba nebatı üzerinde çok iyi neticeler alm ştır, Hiadiba — tohumlarından — yüzde altmış iki nisbetinde yağ İstihsali mümkün olmuştur. Ali Rıza Bey Sergisi Bundan birkaç sene evvel en ihtıyar Yessamlarımızdan Hoca Ali Rıza Beyin eserleri toplanılarak Halkevinde bir sergi vücude geti- rlm gtr. Yurtdaş! Kurban bayramında misa- firlerine yerli kuru ve yaş yemişlerimizden ikramet. M. L ve Tasarruf Cemiyeti Düyunu Umumiye Maarif, Binanın Matbaa- sından Da İstifade Edecek Vekiller heyetinin bir kararile Düyunu umumiye binasının Maa- rif Vekâletine — devredileceğini yazmıştık. Bu bususta hbenüz Defterdarığa ve Vilâyete bir emir verilmemiştir. Yalnız Maarif lüğüne gönderdiği bir emirle binanın bütün mobilye ve eşya- sile beraber Maarife devredildi- duruyordu. Binanın bir kıanında da Düyunu umumiyenin eski kâtibi umumlsi M. Lakayyo oturuyordu. Bina içinde (65) kadar kıymetli halı ve adedi (200) yüzü bulan yazt makinesi birçok dolap ve kasalarla bera- ber zengin bir matbaa dairesi bir güzel baskı makinesi vardır. Bun- lar da Maarif Vekâletine devre- dildiği için vekâlet bu eşyadan ve matbaadan istifade edecektir. Bina marttan itibaren Maarifo geçtiği için bekçiler maaşlarını bundan sonra Maariften alacak- lardır. Çalınan Ve Bulunan Horoz Kadiköy de oturan bakkal Yu- suf efendinin çok sevdiği bir ho- roza Üç gün evvel meçhul bir şahıs tarafından çalınmıştır. Dün bir iş için çarşda dolaşmakta olan Yusuf efandi Mustafa ismin- de birinin elinde kendi horozunu görerek polise haber verimiş ve yakalatmıştır. Bir Eroin Kaçakçısı Tavukpazarında Kegork ismin- de birinin dükkânında 6 paket Eroin bulunarak musadere edilmiş, | kendisi de mahkemeye verilmiştir. Günün Tarihi Sakıt Şehzade Ab- dülkadirin Davası Sakıt banedan azasından bir kış- Minin Avrupadaki rezalet.eri devam edip gidiyor. Banlardan, ahlâk süfli- r—ıl Th çıkaranlardan biri de kinci bdülhamid a — oğullarından Abdülkadirdir. Budapeşte barların- dan birinde son zamana kadar l cılık yopan Abdülkadir, s<fih ğ:,__ fanma bir neticesl olmak Üzere karımı e kavga etmişti. Kadın, bu arada bir. Macar yazıcı İle tanışmış, ona prensla — busuzi bayatına ait bir takım ifçaatta bulunmuştu. Abdülke- dir. bunun — Özetine — mı mürsesat ederek karım a eyhinde dava açmıştır.. Dava Abdüikad'rin Tehine net'celenmi;, kadı . yüz Macar pengücsü zarar ve ziyan vermiyea mahküâm edilmiştir. İstanbul İp Fabrikası Şehrimizde bir. ip fabrikası ku- teşebbüsüne irişilmiştir. Fabrika Anadoluhisarında Gözsuda yapılmaktadır. — Teşebbüse girişen zat ip tacirlerinden Filibeli Mehmet Halit Şazi İhtifali Dişçi mektebinin müessislerinden merhum Halit Şazi B. için her sene yapılan ihlfal buv sene de tekrar edilecektir. İhtifal yarım yapılacak, merbumu sevenler ve — talebeleri sabah vapurile Eyübe gideceklerdir. Bereket Yağmuru Muğ'a, 23 — İki gündür devam eden sürekli ve bol yağmurlardan sonra kar yağmıştır. Kar yarım saat kadar yağmış ve durmuştur. Her yer bembeyaıdır. Denizli, 23 — İki gündenberi çok faydalı yağmurlar yağmaktadır. Ku- raklık tehlikesi kalmaszışlır. Ankara, 23 — Son üç, dört gün zarfında Trakya ve Eğe mıntakalarile Orta Anadolunun mühim kısımlarına — mebzul yağ- mur düşmüştür. Yüksek Muallim Mektebinde Yüksek Manllim Mektebi tal>»bes ainl 've mezunlarını bir araya topla- mak gayesile yarın 16 da Haikeviade bir çay xziyafeti verilecektir. Tert'p heyeti İstanbulda bulunan ve adzesl bilinen bütün mezunları bu çaya davet etmiştir. Adreslari bil nmlyen mezun- ların da çaya iştirakderi terüp heyeti taralından rica olunur, Para Borsasında Para borsasında Rumeli şimendi. feri/ tabvilerinin Düyunuumumiye tahvillerile mezcedileceği hakkında bir (haber çıkmıştır. Fakat alâkadar makamda îu bususta henüz hiçlir malümat yoktur. Bazı spekülâsyon« culirin 'bu-yolda şaylalar çıkardıkla- rına ihtimal wer.lmektodir. Yunanistan'dan Seyyah Geliyor Nizah — içinde ’cirîıîu mühim Yunan seyyah kafleleri gelecektir, Yanan Turing kulübü bu seyyanlara kolaylık. gösterilmesi için Türkiye Turing — kulübüne — müracaat ettiği gibi, şebrimi bulunan — Yunan Turing kalübü: ikinci reksi M, Yuvanidis te ku'üple temas etmiştir. Gelscek seyyah ar araynda bin mübadiller de bulanacağı İçin Yunan 'Turing kulübünün müracaati bilhase sa bunların memleketimize yelebik meleri hakkındadır. --. Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: l »« * Şehriniz yağmurda, çamurda bile gözelliğini muhalaza — ediyor demlş. ,, Ne dersin Hasan Bey — Hakkı var azizim, her - belde Aksarayı, Balıkpazarımı Venedi < kâ- nallarına benzetmiş olacak..