25 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

25 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

25 Murt AA e L Hergün Çabuk Meşhur Olmak Hırsı * Çabuk zengin olmakla çabuk meşhur olmak istemek arasında hiç fark yoktur. Yalmız birinci- lerin zararı hem kendilerine, hem muhitlerinedir, ikincilerin zararı ise yalnız kendilerine aittir. Çabuk zengin olmak istiyenler meşru yollarda çabuk ve çok para kazanmanın mümkün olma- dığını görünce iğri yola saparlar. Hırsızlık yaparlar, dolandırıcılık yaparlar, bin türlü hileli oyunlara girerler, Fakat nihayet yakayı ele verirler ve bütün bütün ha- yattan çekilmiye mecbur kalırlar. Çabuk meşhur. olmak - isti- yenler, meşru yollarda çabuk meşhur olmak mümkün olmadı- gını görünce, şarlatanlığa, şan- tajcılığa, görünüşe kapılırlar. Et- rafını aldattıklarını zanneder, bir müddet sabun köpüğü gibi ka- barır, fakat sonra birdenbira bir daha kabarmamak Üzere sönerler. Bu satirları, son zamanlarda elime geçen şiir kitapları müna- sebetile yeni şairler hakkında yazıyorum. Gün geçmiyor ki elima yenl çıkmış bir şir kitabı sıkıştır- masınlar. Her hangi bir genç iki kafiyeyi yanyana dizince şiir yaz- dığına kanidir, bir defa şiir ya zıncada bunu herkese göstermek Ihtiyacindadır. Sağdan soldan bu şirleri basmak için lâzım gelen para tedarik edilir ve ortaya c-> hx bir kitap çıkar ve derhal ga- zetelere dağıtılır. Maksat gazete- (Devamı 8 inci sayfada ) Rauf B. Hindistan'da Neler Yapıyor Hindistan gazeteleri Rauf Be- yib son ramanda Hindistana yap- tığı seyahatten — tafsilâtlı bir surette bahsederek bir hayli ma- ümat vermektedirler. Bu malü- mata göre Rauf Beyin bu seya- hattan maksadı, İngiliz-Hint Müs- üman sermayesinin iştiraki ile Şark denizlerinde münakale ile meşgul olacak bir Seyrisefain Şirketi vücude — getirmektir. Rauf Bey Hindistan'da — dolaşarak, — bazı müslüman zenginlerinin bu şirke- te müzabaret etmelerini temine çalışacakmış! Nazarı dikkate —çarpan bir hâdise, Rauf Beyin Bombay şeh- rine vardıktan —sonra hiç bir yere uğramadan, dosdoğru Hay- darabata gitmesi ve orada Hay- darabat — nizamının — veliahdına misafir olmasıdır. Malüm olduğu Üzere Haydar- abat nizamının veliahtı, sabık halife Abdülmecitin damadı ve Dürrüşehvarın zevcidir. Bu ziyaret dolayisile, Rauf Beyin, şirket tesisi işini daha başka maksatları gütmek — için bahane olarak — kullandığı - ileri sürülmüştür. Nitekim Hindistan gazeteleri- nin bazıları buna işaret ederek Hintlilerin, ecnebi — maksadına hiçbir suretle alet olmıyacaklarını yazmışlardır. Bazı Hindistan gazeteleri de Rauf — Beyin mazisinden uzun uzadıya bahsetmektedirler. Bu gazetelerin verdiği malü- mata göre Delhide. -Millit kolej, - Rauf Beyin Türk inkılâbı hak- kında birkaç konferanş vermesini istemiş, Rauf Bey-de — bu tektifi kabul etmiştir. a Esnaf görürsünüz, teşhir ettiği mal başkadır, sattığı mal başka. Ev- de kâğıdı açtığınız zaman aldandığı- nızı görerek kızar, bir daha © dük- kâna uğramazsınız. —a SOY "PSTA ğ Esnaf vardır, do; sever, De- gil malda ıldıımık..r:ı!:ı fazla para bile verseniz, onu İade etmeyi vaz fe blir. Mahın iyisini alacağınızı ve al- danmıyacağınızı - bildiğiniz için bu dükkânı terkedemezsiniz. Başkalarını aldattıklarını zan- nedenler, kendilerini aldattıkları- nın farkında da değildirler. Herkesi aptal zannetmek. Am- cak «ptalların kârıdır. “SON:TELGRAF HABERLERİ Bütün Devletler Türkler Gibi Düşünseler... Konferans Mu;rafğkiyetle Neticelenir CENEVRE, 24 (A.A. Husust ) — Silâhları B | maktadır.Nutkun bilhassa boğazların serbestisinin tamar rakma Konferansının umuml val teçhizat ve Hüsaü — Beyin düşündüğü miş olsalar komisyonu projesinl tetkike başlamıştır. Cemal Hüsnü Bey heyeti murahhasamızın, İngiliz projesi hakkındaki mütalcasını, omniyet, efektif, levazım, bahri ve ba- kontrol — noktalarında ederek bildirmiştir. Birçok murahhaslar, ve gazete- ciler tarafından samimi surette tebrik edilen Cemal beyanatı konferans — muhitinde günün en mühim ve şayanı kayt beyanatı olarak karşılanmakta ve eğer konferansa iştirak eden bükümetlerin hepsi de Türk heyeti murahhasasının ibi samimi ddüşüncelerle hareket et- er halde silâh bırakımı konferansının muvaffakiyetle neticeleneceği kanaati hâkim bulun- İngiliz tahlil yerine salı tam mile Türkiyenin kefaleti altında mahfuz . kalması ve gerek bu mıntakaya, gerek Yunanistan ve Bulgaristan ile Türkiye arasındaki hudutlara »it her üç dost ve komşu memleket erazilerine teallük eden askeri — tahdidatın tabiatile müsavat — esasında olduğu gibi bu hususlarda dahi umum teslihar tın azaltılmasına ve tahdidine dair mukavele ahkâ- mıniü kaim olması hakkındaki beyanatı derin bir tesir yaptı ve konferana umuml! heyetinin ekseriyeti tarafından iyi telakki edildi. Konferans yarın müzakereye devam edecek ve Önüne kadar İngiliz projesinin müzakeresi hi- Lılınk teferruatın tetkikine geçilecektir. kaldırılarak için her — memleket Yunanistanda Âyan Meelisinin Lâğvi î:;in Çareler Aranıyor Atina, 25 (Hususi) — Âyan Meclisinin ilgası meselesi Yuna- nistanda günün en ehemmiyetli işi olmuştur. Çünki Ayan Meclisi Meb'usan Meclisinden çıkan ka- nunları reddetmek — salâhiyetini haizdir. Hükümet mevkini tahkim et- mek için Âyan meclisini ilga et- mekten başka bir çare bulama- maktadır. Buna mukabil muhalif- ler, yani M. Venizelos partisi ile diğer cümhuriyetçiler böyle bir teşebbüsün önüne geçmek için her türlü tedbire başvurmıya ka- rar vermişlerdir. Bu sebepledir ki Başvekil M. Çaldaris kanunu esasiyi bır mü- eesisan —meclisi — vasıtasile de- ğiştirtip Âyan Menelisini ondan sonra kaldırmayı tercih etmekte- dir. Atina Darülfünunu hukuku esasiye müdürü M. Svoles Âyan Meclisinin ilgası Kanunu Esasiyl çiğnemek Olduğunu söylemiştir. Kıral Dönebilecek mi? Atina, 25 (Hususi) — Sakıt Ecnebilere Mem- nu San'atlar İçin Talimatname Ankara, 25 (Hususi) — Kt- çük san'atlerin Türk vatandaşla- larına hasrı bakkındaki kanunun tatbikatını — kolaylaştırmak — için bir talimatname bazırlamak üzere her vekâletin salâhiyetli memur- larından mürekkep bir komisyon teşkil edilmesi tekarrür etmiştir. Talimatname hazirandan evvel İkmal edilecek ve 16 hazirana kadar bütün vilâyetlere tamim edilecektir. Türkiye — tabiiyetine girmek için vuk bulan müracaatlar tetkik edilmektedir. Kantni şeraiti haiz olanların tabüyetimize kabulünde bir mahzur görülmemektedir. çe A Kıral Yorginin yaveri M Levidis buraya gelmiştir. Yaverin buraya gelmesi Ve- nizelist matbuat tarafından - şid- detli neşriyata sebep olmuştur. İ buraya gelmesi karalın avdetine zemin ve zamanın mi- sait olup olmadığını tahkik içindir. Çaldaris fırkasısın şimdilik kırak bk ilânma cesaret edemediği anlaşılmaktadır. Murahhaslarımız Dün Şehrimize Geldiler Ve Ankara'ya Gittiler Üçüncü — Balkan konferansı konseyine iştirak etmek üzere Bükreşe gitmiş olan B. M. Mec- lisi ikinci reisi Hasan ve Afyon meb'usu Ruşen Eşref B. ler dün sabahki eksrresle Sofyadan şeh-e rimize gelmişlerdir. Hasan B. ak-« şamki trenle Ankaraya gitmiştir. Yunan Murahhasları Atina, 24 (Hususi) — Bük- reşten Atinaya avdet eden M. Papanastasyo beyanatında — de- miştir ki: “Balkan ittihadı fikri artık olgun bir hale gelmiştir. Bütün Balkan milletleri tarafından samimiyeçtle husulü arzu edilen bu fikrin başında Gazi Hz. ile İsmet Paşa ve Tevfik Rüştü Bey- ler bulurmaktadır. Emelimizin bu gibi zavat tarafından himaye edilmesi muveffakiyete varılmak için en büyük delildir.,, ğ Dilsizler Mektebi Dilsizler — cemiyeti — vilâyete müracaat ederek ilk tahsil çağın da bulunan fakir dilsizlerin mec- canen tahsillerini mümkün kılmak için vilâyetin dilsizler mektebine para vermesini- istemişlerdir. — İSTER İN Dünyanın son günlerde büründüğü karmakarışık vaziyeti düzeltmek için ortaya atılaa her teşebbüsün bir yığın müşkülâta uğradığı göz önündedir. Ş mdi de İtalya ile İngilterenin ortaya attığı beynelmilel dikta- AN İSTER İNANMA! törlük teklifi büyük ve küçük bir çok devletlerin itira- zına uğradı. Bu vaziyet karşısında dünyaya dirlik, dü- zenlik vermenin kolay kolay mümkün o »ucağına, İSTER İNAN İSTER İNANMA! MT da n TP 18 Sözün Kısası | Mektep Kitapları || Meselesi De Bitti A E. Bu sabah gazetelerini okuyan İstanbul kitapçıları memnun mu oldular, müteessirmi, henüz belli değil. Fakat muhakkak olan şu: Buhranın çok, kazancın da az o- duğu bu güönlerde Babıali cadde- sinin dükkânlarını karşılıklı ikl cephe haline getiren mektep ki- tapları meselesi artık halledilmiş sayılabilir! Tabil siz de görmüşsünüzdür: * Mnarif Vekâleti bir kanun lâyihası hazırlamıştır. Bu lâyihaya göre bundan sonra mekteplerde yalnız bir çeşit kitap okunacak, bu kitap ta müsabaka ile seçilecek ve Maarif Vekâleti tarafından ya kendi vasıtasile bastırılacak, yahut ta bastırılması münakasa ile her hangi bir kitapçıya verilecektir. ,, 4 İstanbul — kitapçıları, haberl okuduktan sonra memnun mu oldular, müteessirmi belli değil, demiştimya, —Maarif — Vekâleti- nin kararlarını bir defa daha gözden geçirdikten sonra ba- na Ööyle geldi ki, kitapçılar bu satırları okurlarken daha ziya- de kaşlarını çatmış olsalar gerek- tir. Filhakika Babıllide en fazla kazanç temin eden mektep kitap- çılığı yolunu değiştiriyor, demek- tir. Fakat ne olurse olsun kara- rın memlekete fayda vereceği muhakkaktır. * Maamafih kitapçıların hesabı- na fazla dövünmiye de lüzum yok, vekâlet mademki bir kısım kitap- (Devamı 8 inecl sayfada ) İtalya Veliahtı Salı Günü İstanbula Geliyor Mısırda seyahat etmekte olan İtalyan Veliahtr Prens Umberto ile Prenses Marie'nin salı günü Aguilerin vapuru ile şehrimize gelecekleri baber verilmektedir. Prens Contedi Volca adı ile seyahat Etmektedir. 50 Gün Havada İngiliz Tayyareci Kadın Trenle Geldi Devriâlem — seyabati yapmak için yola çıkan ve 50 gündür havada dolaşan İngiliz kadınla- rından Leydi Loch'ın tayyaresi Geyveye, Yeşilköyden Ankaraya hareket eden tayyare de Yalo- vaya inmişlerdi. Dün bu tayyareler Yeşilköye gelmişlerdir. Yalnız İngiliz kadını Geyveden tirene binmiş, İstan- bula trenle dönmüştür. Talebe Cemiyetleri Şehrimizde tahsilde bulunan Kıbrıslı ve Edirneli talebeler dün Halkevinde toplanarak birer ce- miyet kurma işi etrafında görüş- müşlerdir. Kıbrıslılar cemiyetleri- nin nizamnamesinin bir kısmını ikmal etmişler, diğer kısmının ikmalini gelecek haftaya bırak- mışlar, Edirveliler de idare he- yetlerini ve murakıplarını seçe- rek faaliyete geçmişlerdir. İrtihal Sabık Bağdat Fırka Kuman- danlarından Erkânı Harbiye Mir- Kvalığından mütekait Şükrü Paşa cuma günü akşami irtihali da- rübeka — eylemiştir. Cenazasi yarınki pazar günü Vefadu Sarıbeyazıt mahallesinde- ki hanesinden kaldırılarak Fatih camisinde öğle namazını badeleda Edirnekapıdaki aile kabristanına defnolunacaktır . Rahmetullahi aleyh