6 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

6 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Elâzizin Su İhtiyacı Elâziz ( Hususi ) — Valimiz alâkadar olmaktadır. Vilâyetimize on üç kilometre mesafede bulu- nan Hınsor köyü civarında emvali metruke arazisi dahilinde Ören suyu namile maruf halen mahal- linde bir değirmen döndürecek miktarda bulunan suyun - vilâyeti- | mize getirilmesi düşünülmektedir. Yapılan tetkikat neticesinde mezkür — suyun Elâzize doğru 1500 metre ilersine kadar zemin kuyusile getirilmek- tedir. Bu işin 1500 lira ile yapıl; ması mümkün görülmektedir, bu mevkiden Elâzize kadar az bir masrafla su getirilebilir. Bu suyun memleket ihtiyacına tekabül ede- ceği anlaşılmaktadır. Denizli'de 1,200,000 Metro Kumaş Dokunuyor Denizli — Vilâyetin dokuma tezgâhlarında ve bu merkezlere yakın köylerde dokumacılık her- gün biraz daha inkişaf etmekte- dir. Vilâyet dahilinde ayda bir milyon 200 bin metre kumaş dokunmakta ve bunlar satılmaktadır. İstok yoktur. Tica- ret Odası dokunan kumaşları is- | tandarize etmiş ve Buldan, Kadı- | köy, Kızılca, Kalcı ve tavas'da teşkil edilen dokumacı esnaf, ce- Mniyetlerini — bu memur etmiştir. İstandarize usu- lünün tatbiki alıcıyı çoğaltmıştır. Satış artmaktadır. Bursa'da Fakirlere Ve Kimsesizlere Yardım Cemiyeti Kuruldu Bursa, ( Hususi ) — Burada halkın iıteşi ve Halkevinin ön- ayaklığıle ( fakirlere ve kimsesiz- lere yardım cemiyeti) namı altın- da bir cemiyet teşkil . edilmekte- dir. Bu cemiyete aza olmak için | haftada kırk para vermek kâfidir. | Evvelce Halkevi teşkilâtının maha'- lelerden toplamakta olduğu kırkar para, bundan sonra yeni kurulan | cemiyet vasıtasile almacak ve fakirlerle yoksullara devamlı bir şekilde yardımda bulunulmuş ola- caktır. Bu cemiyet te diğerleri gibi Halk Fırkasının himayesinde olacaktır. Sökrk'de Bir Adam üendreı Neh- rinde Yüzerken Boğuldu Söke (Hususi) — Söke keme- ri ciyarında, bir çadırde ikamet eden Abdullah oğlu Mendres nehrine banyo yapmak üzere girmiş; yüzme bilmediği için boğulmuştur. Mehmet 18 yaş- larında bir gençti. Amasya'da Yollar Tamir Ediliyor Asri Bir Mezbaha Yapılıyor Amasya (Hususi) — Belediye reisi Dr. Refet Bey bilhassa şeh- rin sıhhatle alâkadar olan bele- diye işlerini bir an evvel netice- lendirmek için takdire şayan bir faaliyet göstermektedir. — Selağzı deresi tamamen kapatılmıştır. Belediyeye ait bütün yollar şehrin güzelliğile mütenasip bir şekilde yeniden inşa ve tamir edilmek- tedir. Refet Bey 15 bin lira sar- file asri tesisatı ihtiva eden bır mezbaha yaptırmıya da karar vermiş bulunmaktadır. Hanpınarından | derhal , usulün tatbikine | Mehmet, | | 'SON POSTA Tevfik Sırrı Be, leketin en 'izmir,de Yeni KOOPeratifıer mühim derdi olan su işlerile de | Yeni Kooperatifleşme Hareketinde Hu susi Teşebbüslere Yer Verilecektir linir, Glüdür si) — Bir taraf- tan Ziraat Ve- kâleti ziraatimi- ze ameli bir sis- | tem vermiye ça- hışırken, — diğer taraftan — İktısat Vekâleti de çok mühim bir teşeb- büse girişmiştir. | Bu hususta Ân- | karadan buraya akseden haber- | leri şöyle hulâsa | etmek kabildir: İktısat Vekâ- leti, bamı is- tihsal maddelerimizi kooperatil- leştirmek — hususunda — tetkikata girişmiştir. Tetkikat geniş bir cepheden yapılmakta ve ameli esaslara istinat ettirilmektedir, Şüphesiz ki, kooperatifleşme hareketine üzüm gibi, incir gibi geniş ve yüksek rekolteli istihsal ğgildir. Ancak palamut gibi, zey- tin gibi macdelerin kooperatifleş- tirilmesinden fayda umulmaktadır. Bu teşebbüsün en mühim ; ok- tası, kooperatifleşme hareketinin Etatize edilmiyerek, bizzat zür- Alçak Bir Ana 'Çocuğunu Boğdu Gökçedağ (Hususi) — Kızılca- dere köyünde mahküm Mehme- din karısı bir çocuk doğurmuş ve doğurduğu çocuğu boğarek Balat çayına atmıştır. Çocuğun cesedi çaydan çıkarılmış, keyfiyet müd- deiumumiliğe — haber — verilmiş, tahkikata başlanılmıştır. Urla'da İzmir Berberleri Çeşme Altına Bir. Tenezzüh Yaptılar Urla, (Hususi) — Kasabamı- zın mesiresi Çeşmealtıdır. Urla- nın yarım saat ilerisinde ve de- niz kenarında bulunan bu mesi- | reye; Üüç senedenberi rağbet fazlalaşmış — ve İzmirin — İnciraltı denilen ve hakikatta dikili bir incir ağacı bile bulunmıyan ma- hallini geride bırakımıştır. İzmir Berberler Cemiyeti her sene bir kır eğlentisi tertip eder. Ve bu eğlentide çıraklardan kal- fa, kalfalırlan da usta seçilir; Ve bu aralıkta da fakir çocuklar lir. Berberler Cemiyeti bu sene Körfez şirketinin —iki vapurile Çeşmealtına gelmişler ve İzmir- den gelen birçok halkla ve Urla berberlerinin de iştirakile çok samimi ve nezih bir gün geçirmiş- lerdir. Berberler, geç vakit İzmire dönmüşlerdir. Nezip Mezbahası Antep — Nezip belediyesinin yaptırdığı mezbaha vali Akif Bey tarafından merasimle açıldı. maddelerimizden başlanacak de- .| giydirilir ve sünnetleri icra- edi- | v Af Hactil Beg mektebi. binan; sergisi, ve'islebeleri ve incirler kurutulurken ran ve tüccarın teşkil edeceği lıoornüfleıe terkidir. ktısat Vekâleti yaptığı tetki- kattan şu neticeye varmıştır. ki, kooperatifleşme — hareketlerinde (devletçilik)ten ziyade hususi teş- | kilâtlar daha büyük bir rol oyna- maktadır.Buna başlıca misal, (Aydın incir müstahsilleri kooperatifi)dir. Bu kooperatif birkaç kişinin dürüst faaliyeti, devamlı çalışması ve şahsi teşebbüsle, Türkiye incir ihracatında büyük bir rol oyna- mıştır. Vekâlet bunu nazarı iti- bara alarak, kooperatifleşme işi- 3 nin hususi teşeb- büslere faydalı “görmek- tedir. Ancak, bu hu- susta bir karar verilmesi için İk- tısat Vekili Celâl Beyin Londradan avdetine intizar edilmektedir. Bir. Tütün Hastalığı İzmir (Hususi) — Ahmetli na- hiyesi tütünlerin- de Vilmirn"Vahşi ateş,, hastalığı başgöstermiştir. Kasaba ziraat idaresi, Ahmetliye ziraat fen memurları göndermiş ve tertibat aldırmıştır. Avrupaya Satılacak Üzümler İzmir (Hususi) — Manisa Zi- raat Bankası Müdürü Salâhattin Bey, Ziraat Bankasınca Avrupaya | gatılmak üzere savkedilen üzüm I satışlarını kontrol etmek üzere birkaç güne kadar Avrupaya -gide- cektir. Salâhattin Bey, Romanya, Macaristan, Çekoslovakya, Avus- turya, Almanya, Felemenk ve İngiltereye gidecektir. — Adnan hasrını Tekirdağında Hacıilbey Tekirdağ,(Hu- ğ susi) — İyi bir y muallim — grupu ile idare edilen şehrimiz Hacıil- bey mektebi çok temiz ve tertipli. Başmuallim Arif Beyin ciddi ve yüksek bir fera- gatle — çalışması neticesi — olarak bu mektep tam manasile modern bir. mektep obk muştur. Mektep- te (126) kız ve (147) erkek ta- lebe vardır. Mek- tepte her hafta “ Hacıilbey ,, is- minde bir düvar gazetesi — çıkar- maktadır. Spor fa- aliyeti,de şayznı takdirdir. Talebe tarafından Adapa- zar bankasından kum barala rında bir iki ay zarfında (80) lira toplan- mış ve bankaya teslim edilmiştir. Mektep himaye heyetinin nezaret ve himayesi altında muavenete muhtaç ve kimsesiz (30) çocuğ iaşesi temin edilmiş ve giy= Mektebi Sergisi başmuallim Arif B. miştir.Mektebin resim elişi ve dikiş sergisi ve talebe işleri 'anı takdirdir. Bu sergi ıi:diye ıydır (800) kişi tarafından ziyaret edil- miş ve mektebin hatıra defterine güzel tahassüsler yazılmıştır. A. H. Adapazarında Adapazarı (Hususi) — Kasabaya 3 saat mesafede Dereköyü is- minde şirin bir yer vardır. Bu köy halkı bağcılık ve meyvacılığa merak sarmışlar, , köylerinde hiç bağ olmadığı halde bağ yapmışlardır. Bu seneden itibaren mahsül almıya başlamışlardı aır. Tariht Fıkra Gel Hanım, Bezimi Tazelel!.. Şair Fitnet Hanımı, Türk edebiyatile uğraşmış olanların hepsi tanır. Koca Ragıp Paşayı zekâsına hayran eden, — şair Haşmete hayli nükte dersi veren Fitnet, tanılan ve bilinen değerli bir şairimizdir. Onu çok genç yaşında ihtiyar bir kazaskere vermişlerdi. Evlilik hayatında ve hayat yoldaşı ola- cak adamda kim bilir nc şürler ve ne incelikler tehayyül eden Fitnet, zifaf odasında ilk gönül nağmesi olarak kacasının ağzın- dan şu kelimelerin döküldüğünü duydu : — Hanım, * şu dolabı Köşedeki — findık * yakısını göğsüme koy. Şair karısının yüreğinde güller, sümbüller açacak ve o yüreği bahtiyarlık bahçesine * çevirecek yerde göğsündeki çıbanı tımar ettirmek isteyen kazasker, şüphe yok ki, kadım esir gören bir kördü ve yine şüphe yok ki bu kör adam, damdan düşer gibi verdiği —iğrenç —emir — üzerine Fitnetin çılgın bir tiksinti içinde yanından kaçmasına da gülüver- miştir. Fakat aradan geçen uzun yıllar, erkekleri körlükten kur- tarmış — olmalıdır. Artık bizde “eksik etek,, yoktur, “kül döken,, oktur, “kaşık düşmanı ,, yoktur, “Kadın,, vardır. Kadın ise hayatı teşkil eden iki unsurdan biridir. Bunlar, bu unsurlar, ayrı ayrı hiçbir. kıymet ifade — etmezler, Ortasından bölünmüş bir karpuz gibi sırıtırlar. Birleştikleri vakit bir vücut olurlar, Bu hakikate rağmen yine Fitnetin kocası gibi düşünenler görünüyor. Bunlardan birine, bir mesirede tesadüf ettim. İhtimal ki o kazasker efendinin torunu idi. Yahut ruhi terbiyeyi o gibilerin ha, yatından' almıştı. Çünkü yanındaki hanıma ve etrafındaki kadınlara bakışında, halayık almak için esir pazarında dolaşan eski adamların bulanık gözü açılıp kapanıyordu. İşte bu adam, mesiredek 'saz takımının “ Gel gitme kadın! ,, şarkısıniı — inledikleri ve kadına yalvaran — erkeğin sayğı bilen ruhunu haykırttıkları bir -sırada, minareler — yüksekliğinden — aşağı düşen bir sesle bağırdı: — Gel hanım sırtımdaki bezi tazele!.. Hanımcağız, bilinmez nasıl bir zaruretle, bu emri yerine “getirir- ken gözümün önüne Fitnet geldi. Keşki şu hanım da onu hatırla- saydı ve mesireden, yüreğindeki bulantıyı bastıra bastıra kaçsaydı!. * x aç. al, Edirne - İstanbul Şosanın inşası içimbu ay içtima yapılacak Edirne (Hususi) — Edirne - İs- tanbul yolunun biran evvel yapıl- ması için başlıyan hareket bügün- lerde daha ziyade ehemmiyet kesbetmektedir. İstanbul, Edime, Tekirdağ, Kırklareli valileri Dahiliye Vakâ- letinin tensibi üzerine temmuzda İstanbul'da içtima edecekler, yo- kun inşasının zamanını ve masrafı- nın tesviyesi şeklini kararlaştıra- caklardır. Bu yolun inşasını ehemmiyetle takip eden Turing ve Otomebil kulübünün de müzakereye iştirak edeceği söylenmektedir.