7 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

7 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Ziraat Bilgisi (*) Tütün Kongresinden Sonra Malüm olduğu üzere tütün, memleketimizin savılı ve en ehem- miyetli mahsullerinden biri olup devlet varidatımızın yedide biri bü yüzden temin edildiği gibi ihraç mallarımızın üçte birini de tütün teşkil etmektedir. Fakat son senelerin umuümi — buh- ranı arasında bu çok sevinçli va- ziyet kendisini yaşatamadı. Bir taraftan devlete temin edilen yaridat azalmıya, bir taraftan da bununla meşgul olan çiftçi züm- resi — sıkınlı çekmiye — başladı. İstatistiklerin gözlerimiz — önüne serdiği bu hakikat — karşısında hemen harekete geçmek, buna bir çare bulmak lâzımdı. İşte Anka- rada kurulan tütün kongresi hem devlet, hem millet bu canlı noktayı kangrana çevril- mekten kurtarmak için kuruldu ve bugün şayanı şükrandırki bu hayırlı — toplantının neticesinde yüz bin tütün çiftçisinin sızısına ve dolayısile devletin mühim bir işine şifa verecek tedbirler ka- rarlaştırılmıştır. * Ankara — tütün kongrsi her noktayı — etrafile mütalea — et- mek süretile bu tükenmek bi meyen dertleşmenin kökünü çı- kardı attı: 1934 tütün kongresi evvelâ istihsal cephesinde köylünün e- karta, iskonto gibi örmrü oldukça aklını yatıramadığı usulü orta- dan kaldırıldı. Artık köylü ye- tiştirdiği tütünü - Alınan bu karar üzerine - çeşit çeşit ve aynı ayrı işleyecek ve hber halde malmı bu iş bittikten yani denkledikten sonra satabilecektir, ki bu sayede malının en ufak yaprağı dahi iskarta — namile daradan dü- şülmeyeceği için tutar parasın- dan da (bilâbedel) diye iskonto edilmiyecektir. Tütünün her kıs- mı nevine göre fiat ve para . Tütün kongresi istihlâk cep- hesinde de işi sağlam bağlamış, ticaretimize giren suiniyeti orta- dan kaldıracak bir tedbir almıştır: tütün Çeşit çeşit ve ayrı ayrı denkler halinde satışa çıkarıldık- tan başka hiçbir çiftçi denklerinin dışinı içinin nev'inden başka bir nevile kaplıyamıyacaktır. Bu sa- yede de ahcı aldığından emin, yabancı memleketler alacağından emin olacaktır. Şark Tütünlerini harmanlarına karıştırmıya mecbur olan memle- ketlerle doğrudan doğruya tütün ithal eden memleketlerin en bü- yük arzuları daima nevileri ve vasıfları tespit edilmiş malı al- mak olduğuna göre böyle bir usul ile harici ticaretimizi de emniyete almış olacağız. Rusya, Almanya, Macaristan gibi mem- leketlerde de tütün yetiştirilmiye çareler arandığı ve şu yukanki düsturu daima göz önünde tutan Balkan — hükümetlerinin mesaisi karşısında bizim de bu yola ko- yulmakta — gecikmediğimize — se- vinmeliyiz. Çiftçi €) Ziraat huzusandaki müşküllerinizi sorunuz. Soz Posta'aın (çiftçi) sl size cevap - verecektir. Ezinede Ucuzluk Erine ( Hususi ) — Burada yiyecek — fiatleri çok ucuüzdur. Yumurta yirmi paraya, bir kilo kömür J kuruşa satılmaktadır. bakımından | “SON M. Kemalpaşa Kasabasında Belediye işleri Bursa — (Hu- susi) — Elli se- kiz bin nüfusu olan M. Kemal- paşa — Bursanın en ileri kaza- larından biridir. Kaymakam Re- fik D. belediye vekilliği vazife- sini de deruhte ettiğinden beri belediye işlerini hakiki ve müs- pet bir mecraya sevk etmiş ve halkın — bütün ihtiyaçlarını te- min hususunda hummalı bir faa- liyetle — çalışmıya — başlamıştır. Doksan bin lira keşif bedeli olan kasabanın elektrikle tenviri işi son safhaya gelmiştir. Yakın bir zamanda kaza elektrikle tenvir edilmiş bulunacaktır. Kasabanın başlıca mühim ihtiyacı olan su meselesinin de halli ile uğraşıl- maktadır. Burada sular kireçli olması hasebile eyi ve fazla mik- tarda bir suyun kasabaya getir- tilmesi zaruri görülmektedir. Bun- dan beş altı sene evvel bu hu- susta bir keşif de yaptırılmış ise de bu güne kadar bir netice alınmamış. Ve aradaki geçen müddete — nazaran fiyatlerdeki tebeddüle mebni bu keşfin yeni- den yapılması ve (Sarp) dere suyunun yakın bir zamanda kasa- baya getirtilmesi — kararlaştını- mıştır. Bundan başka belediye bütçe- Yeşilirmakta Bir Kız Boğuldu Tokat ( Hususi ) — Mesçit mahallesinde oturan Akçeli oğu- larından Ömer oğlu Yusufun ço- cukları Yeşilirmak kenarındaki tarlalarında oynarlarken toprak kaymış ve çocuklardan Zeynep ırmağa düşerek hoğıkuiur. A Memleket x. ve G ldan Namık Kemal — mektebinde çocuk bayramıi münasebetile güzel müsamereler yapılmış- tır. Resimler bu müsamereler- den iki intıba: güstermektedir. 2 — Malatya Halkevi köycülük şubesi köylere atla gezintiler tertip etmektedir. Resim Hanönü köyünde böyle bir to'lantıyı göstermektedir. 4#—Düzce İsmetpaşa mek- tebi humaye heyeti 3Stalebeye giyecek vermiştir.Her gün kim- sesiz çocuklara yemek te vere mektedir Resim giydirilen ve yedirilen çocukları göstermekte, 5 — Hendeğin Kara- dere köyünde yeni bir yatı mektebi açılması takarrür e- M. Kemalpaşanın umumi manzarası ve Kaymakam Refik Bey | sine konan tahsisatla Cümhuriyet meydanına ve yahut belediye bah- çesine Gazi .nin bir heykeli konulmasına, belediye önünden geçmekte bulunan ve pek dar olan Bursa yolunun da on beş metro genişletilmesi için bu ci- vardaki binaların kâmilen beledi- | yece istimlâk edilmesi de karar altına alınmıştır. Harap bir vazi- yette bulunan Lala Şahin türbe- sinin tamir olunması ve bu tür- | | benin minaresininde saat kulesi | yapılması için belediye bütçesine ı beşyüz Hra tahsisat konulmuştur. Kasabanın müstakil plân ve | haritasını tanzim işi de bu sene ikmal edilecektir. Bursa Vefikpaşa hastahanesi- ne tedavi için buradan her vakit fakir hastalar gönderilmektedir. Belediye bu hastahaneyede yar- dım olmak üzere bütçeye bin iki yüz Ura' takaisât koymüştur. - Ka- sabada bir de belediye okuma : Bursa'da Belediye Meclisi Tanzifat Ve Tenvirat Resmini ndirdi Bursa, (Hususi) — Bursa be- lediye meclisi tanzifat ve tenvi- rat vergisinin tenziline karar ver- miştir. Belediye yollara parke döşemeye devam etmekte Temen mesiresinin yolunu ve harap olan çeşmelerini tamir ettirmektedir. Buraya bir park yaptırılması da | için hususi | çesine | sunda ülmektedir. odası açılacaktır. Eskiden boş bir arsa halinde bu- lunan köprü ci- varına bir park yaptırılmış yanı başına da — bir çocuk — bahçesi yapılmaktadır. Bayır mahak lesindeki mezar- lıkta düzeltile- rek buraya da güzel bir park yapılmasına baş- lanmıştır. Bötün kaldırımların ta- miri, yeni yolun parke taşlar ile di i, kasabanın ortasından geçen derenin her iki tarafma rıhtim yaptırılması da tasavvur edilmektedir. — Fazla — miktarda olan bu inşaat işlerile uğraşmak mühendis — celbine karar verilmiş ve belediye büt- bunun için de tahsisat konmuştur. Belediye bunlardan maada gençlerin terakkisi işi ile de yakından alâkadar olmaktadır, Bu meyanda gençlerin bando teşkilâtını ıslah etmek, bir or- kestra vücuda getirmek ve diğer sporların da inkişaf etmesi husu- gençlere yardım olmak üzere bütçesine beş yüz lira tah- sisat koymuştur. Belediye reisliği vazifesini deruhte ettiğindenberi gösterdiği bu faaliyetlerinden dolayı Kaymakam Refik B. hak- kın muhabbettini kazanmıştır. Gerede De Kafesler Kaldırıldı Gerede (Hususi) — Belediye meclisi kasaba dahilindeki bütün binalarda kafeslerin kaldırılması- na karar vermişti. Karar derhal tatbik edilmiş, bütün kafesler miştir. Resumdo mektebin temel #ima mcl'lımllll v_eııxlr;;:m' de bulunanlar görülmel a T -— ıııâı"î'ım.,u..ııaı Kİ cemiyet ber sene olduğu gibi bu sene de 117 yavruyu F)'dırmın!ıx. Cemiyet — reisi hem kaptan çocuklara oto- büslerle gezintiler de yaptır- maktadır. Resitm giydirilen ve Himayeietfale çalışan çocuk- ları göstermektedir. 7 — Devrekte ziraat iş- K lerine çok ehemmiyet veril- mektedir. Ziraate zarar veren hayvanlarla amansız bir mü- cadele — başlamıştır. Şimdiye kadar bütün kazada 800 do- muz öldürülmüştür. Resim bir sürek avını göstermektedir. Bir Tezat ? | Amerikalılar, şair, Ömer Hay yamı çok severler. Bunun sebt€ bi pek te belli değildir. Çünkü Hayyam bazan Epikürist, bazaf Pozitivist görünür bir adamdili Şirinin düşündürücü oluşu, zamif nına göredir. Onun fikirleri, bit gün için pek belli sayılan şeyleft dir. Üslübundeki incelik ise af cak kullandığı dili anlayanlarli zevk verir. Başka dile çevrileli Hayyam rübaileri, ummam ki, bel dil taravetini muhafaza edebilsiti Bunula beraber Amerikalılât rih bu şark şairine verdil kıymet, çok büyüktür. Adımı tüf şıyan meyhaneler, şiirlerinden alif nan iham ile yapılmış tablolali rübailerini ihtiva eden çeşit çeşil kitaplar, Amerikanın her tarf fında göze çarpar, durur. Son günlerde Worcesterde şaf' rin rübaileri bir kere daha basıldı Fakat nasıl?. Gazetelerde okut” duüğuna göre bu basılış, matbaa€” hk için bir mucize ve Amerikali zekâsı için de bir abide sayılacak mahiyettel. Yeni rübaf kitabı (34) sayfalık bir şeymiş. Fakat boyf bir pusun dörtte biri, genişliği dt bir pusun on altıda üçü nisbetinde- Kitabın hurufat sahası pus mural bamın altınış sekizde birindeti fazla değil! Kitabın ne yaman bir sanat harikası olduğunu anlamak içif boyunu, enini göstermekte kullar nılan ölçüyü düşünmek İâzım Malüm olduğu Üüzere pus, bir kademin on ikide veya bir arşınıt yirmi dörtte birine muadil olat bir ölçüdür. Kadem, yarım arşın — itibar olunur ve İngilizler kendi kademlerini bir metrenin üçte biri olarak kabul ve hesap ederler. Herhale pus, iki buçuk santimetrt ya tutar, ya tutmaz. Şu - takdirde Amerikalıların, Ömer Hayyam ismini tebelliçin ve onun bir kısım rübailerini koyarak bastıkları bu kitabitf bou 62,5! eni 48 milimetrdir”İri- ce bir; kara sinek9 büyüklüğünde olan bu kitabın ne suretle tertip edildiğini ve basıldığını düşün- miyelim. — Fakat — içindeki yazı nasıl okunacak?.. Bir malın alıcısı olmazsa sa- tcısı da olmaz. Demek ki her © tarafı, mikroplardan küçük olan şu kitabı da -mikroskopla olsun okuyacak adam bulunyor ve mi- nimini rubai mecmuası ÂAmerika- dan İngiltereye kadar gidiyor. Bu işe imrenmedim desem yalan. İmrenirken içimin sızladığı da doğru. Çünkü Ömer Hayya- mın bizde de rubaileri kitap ha- Hne konmuştur ve birkaç şekilde basılmıştır. — Fakat — kelimeleri, yirmi metre uzaktan miyop olan- ların bile gözüne çarpacak kadar iri ve okunaklı bulunan bu. kitap- lardan senede Üç tanesinin satık 1 şüpheli. üiN: Pı:ı tezat değil mi? M. T Gebzede Elettrik Tenviratı İhsan Bey isminde bir zat elek- trik tesisatını taahhüt ederek di- rek ve telleri yerleştirmiye başla- | mıştır. İşiga çok muhtaç olan | Gebzenin yakımda aydınlanacağı l ümit edilmektedir.