18 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

18 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa ae di SON POTAS ” Halkın Sesi İki Rüşvetçinin Tevkifi Ve Halk 'Telefoo şirketi namına rüşvet teklif eden iki kişinin Ankarar da tevkif edildiklerini dün yaz- dik. Hâdisenin halk arasında hasıl ettiği aksi de, bugün, aşa Üıki satırlarda hülâsa ediyoruz: Hakkı Bey ( Beyazit Koska tram- vay caddesi 19) — Nafla Vekâletinin İmtiyazlı yerli ve ecnebi girketler Üzerinde Devlet otoritesini adamakıllı tesis yolundaki çalışmasım ve him- metini alkışlamamak mümkün değil- dir. Şimdiye kadar Devlet ve halk aleyhine İstedikleri gibi at oymatan bu şirketlerin çanlarına ot tıkınmıya başladı. Halktan fuzuli olarak yüz binlerce İira topluyan ve bunu ver- memek için bia türlü tezvir vasıtala- alan telefon — girketi daha fazla zarar- landırımak için hükümet merkezinde rüşvet vermiye bile cesaret etmiş. Ankarada avukatı ve mümessili dün tevkif edilmişler. Hâdise bu şeklile Utihar edilmeye değer. * İbrabim Murat B. ( Mecidiye köyü Ermeni mezarlığı karşırı) — İmtiyazlı girketlerden birçokları hâlâ Türkiye yi sultan — devrini — yaşıyor — sanıyorlar. İstedikleri gibi esine, boyuna at oynatmak istiyorlar. Çalsınlar, çırp- sınlar, rüşvet versinler. Halkın sırtıma yapışsınlar, sülük gibi kanlansınlar, canlansınlar.. Fakat efendiler! Si bildiğiniz camlar bardak oldu. Yola geliniz, kanaai olunuz. Size keselerimiz ve ka'plerimiz açıktır. Aksini yapanlar için de zindan kapıları arkasına kadar açıktır. * Şükir Bey (Bakırköy Cevizlik 71)— Ben birçok imtiyazlıı şirketlerin hüs- Hüniyetlerinden ve temiz çalışmala- Tından şüphe ediyordum. — Nihayet vakıalar benim şüphelerimi kuvvet- lendirmiye başladı. Telefon Şirketi avvukatı ve mümessili hesapların al- tın üzerinden görülmesi için Maliye Vekâletinde bir memura rüşvet ver- mek isterken cürmümeşhut halinde yakalanmıştır. Bu hâüdiseden sonra dünyanın —şu buhranlı — ramanında memleketimizde - iş ve ekmek bulan gu şirketlere kızmamak mümkün mü- dür? Artık foyaları meydana çıktı. Şimdi kanun önünde hesap versinler bakalım. —— Suphi. Nuri Beyin Bir Mektubu Muharrir Süphi Nuri Beyden ı!dığımız bir mektupta, kendi- sinden bir buçuk ay evvel, yeni çgkzcak ciddi bir mecmua için b_ıı. makale istenildiği, kooperatil- çilik hakkında yazdığı bir yazının bu mecmuanın üçüncü sayısında çıktığını, fakat mecmuanın - siyasi mahiyette olduğunu, kendisinin ise siyasi gazetecilik yapmayarak hayatını ilme hasrettiğini - bildir- mektedir. Saphi Nuri Bey ayrıca ortada suisiyet gördüğü İddiasile mahkemeye de müracaat edece- ğini ilâve etmektedir. —— DAHİLİ HABERLER Adliye Nezaret Odasından Bir Mahküm Kaçtı Çengelköyünden Meb'us Velik Beyle Bebekte tayyare piyangosu müdürü Fikri Beyin çaldığı sabah asliye ikinci ceza mahkemesinde dört sene 9 ay, on beş gün hapse mahküm olan İbrahim isminde bir suçlu, tevkifhaneye gönderik- adliye jandarma ve daha başka evlerden eşya mek Üzere Yenipostahanedeki kumandanlığına teslim edilmi mevkuf ve maznunların bulu konmuş, fakat orada Halit Recep Bey uğu nezaret odasıma sminde 24 Saat_ıîn ; evinden I için dün İstinyeli zölle 5 İbrahim diğer bir suçluyle İnkılâp Kürsüsünde Ders-| Hâdiseleri lerine Devam Etti Cümhuriyet — Halk — Fırk sı Umumi Kâtibi Recep Bey dün sabah Ankaradan şehrimize gel- miştir. Recep — Beyle birlikte İstanbul fırka vilâyet idare heyeti reisi Cevdet Kerim Bey de şeh- irimize dönmüştür. Recep Bey dün akşam Üni- versite inkılâp tarihi enstitüsünde derslerine devam etmiştir. Recep Bey istiklâl mücadelesinin askeri kısımlarım anlatmıya devam et- iştir. Dünkü. konferansta fırka i reisleri ve sair birçok zevat hazır bulunmuştur. Kaybolan Çocuk İzmitte Yakalandı, Baba- sına Teslim Ecildi Kuledibinde bir apartımanda oturan Sıvaslı Osman efendinin 12 yaşındaki oğlu Alinin, babası İ tarafından azarlandığı için evden kaçtığını, bütün aramalara rağ- men on gündenberi bulunamadı- ğiım dün yazmıştık. Öğrendiği- mize göre, — küçük Ali Sıvasta bulunan — annesi yanıma — kaç- makta iken İzmitte yakalanarak şehrimize getirilmiş ve dün ba- bası Osman efendiye teslim edil- miştir. Bir Katil Tutuldu Avancsta bir cinayet işliye- rek kaçan Mahmut isminde birisi Mudanyada — tutulmuş, Avanosa gönderilmek Üzere şehrimize ge- tirilmiştir. Belediye Şirketler Komiseri Belediye hukuk işleri mumey- yizi İsmail Hakkı Bey, belediye şirketler komişerliğine tayin edil- miştir. I .Son Posta'nın Resimli Hikâgyesi: « Bazı insanlar rüşvet ver- kle.. Burgaz adasında Çarşı cad- desinde Yani Efendinin — evimi boyamakta olan boyacı Vasl oğlu Mesedon iskelenin kırılma- sile yere düşerek vücudunun muh- telif yerlerinden ağır surette ya- ralanmıştır. * Kime ait oluğu anlaşılamayan bir otemobil Köprü üzerinde 3 yaşında Şahabettim isminde bir çocuğa çarparak ya- ralamıştır. x Kerupenin idaresindeki yük arabası, bir tramvaya asılarak Tophaneden geçmekte olan Pa- nayot isminde bir çocuğa çarpar rak yaralamıştır. * Şoför Mehmedin idaresin- deki otomobil Zeytinburnu önün- de Abdül isminde birine çarparak muhtelif yelerinden yaralamıştır. Haraç Mı? Bir Adam Yakalanarak Adliyeye Verildi Polis ötekini berikini tehdit ederek haraç almak — cürmile Malatyah Hüsameddin isminde birisini yakafamış, adliyeye teslim etmiştir. İddia edildiğine göre Hüsa- meddin — Tahtakalede — sandıkçı Yuda isminde birisinden “ sorma ver parası ,, diye beş lira iştemiş, hattâ ret cevabı alınca tehdit savurmıya kalkışmıştır. Bu sırada henüz | şikâyet üzerine polisler tarafından yakalanmıştır. Esnaf Bankası Tahkikatı Devam Ediyor Esnaf Bankası tahkikatile meş- gül olan Müddeiumumi Muavin- lerinden Muhlüs Bey dün de ban- kanım murahhası Sezai Beyle murakıp Emin Zeki Beyi dinle- miştir. Murahhas Sezai Beyin | imzası olmaksırn banka hiçbir tediyede — bulunamıyacağı — için isticvabı da uzun sürmüştür. ». İstedikleri kapıyı açabile- kavgaya başladığı için jandarmalar kendisini başka bir odaya almışlar. İbrabim ba odanın yüksek- teki penceresine tırmanmış ve oradan da koridora penceresi açılan bir odaya geçmiş, yavaşça pence- söktükten sonra l bulunduğu katın koridoruna çıkmış kaçmıştır. Müddeiamumilik firari İbrahimin yaka- lanması için polise ve jandarmaya tevkif müzekke- releri gönderiştir. Müddeiumumi! ve oradan Muallimler Şube Derslerine Ait Ücretlerini Alamadılar Orta tedrisat muallimleri şu- be derslerinden üç aydanberi maaş alamamaktadırlar, Her mu- allim yalnız asli maaşımı almak- tadır. Mektepler tatil edilmeden evvel şube derslerine ait ücret- lerin verileceği ümit olunmaktadır. Maarif Vekâleti şube dersleri için muayyen bir ücret formülü tesbit etmiştir. Ücretler bu for- müle göre verilecektir. Şimdiye kadar ücretler, muallime ve der- se göre muhtelif miktarda veri- Biyordu. Tramvaa |Ücretleri Vekâletin Tasdikinden Sotıra Tenzil Edlecek Üç ayda bir toplanmakta olan tramvay ücretleri tarife komisyo- nu, içtima ederek yeni yapmıştır. Tesbit edilen ücretler tasdik edilmek Üzere Nafia Ve- kâletine gönderilmiştir. Aldığımız malümata göre tramvay Ücretle- bir - tenzilât r. Bu tenzilât Nafia Ve- indan kabul edilirse tarifeyi rinde ehemmiyetli | haziran başından itibaren tatbik edilecektir. Tramvay ücretleri elektrik ücretlerine tabi bulun- maktadır, Son elektrik - tarifesi, kilovat başına ( S0 ) para tenzil edildiğinden, bu vaziyet tramvay ücretlerine de tesir etmektedir. likmekteplerde İmtihan İlkmekteplerin son smıflarında yarından — itibaren — imtibanlara başlanacaktır. İmtihanlar üç gün devam edecektir. Diğer s#ınıflar talebesi kanaat notlarile sınıf geçtiklerinden pa- zar günü karnelerini alacaklardır. Hasan Bey — Ve netekim de açıyorlar değil mi dostum?. _Mıyıs" !8 A Günün Tarihi Fransız Tacirleri î Şehrimizde — | Ankara, 17 — Fransa <ile — olatl ticaretimizi alâkadar eden meselelerl| tetkik etmek ve memleketimizdet Türk mahsulü olarak ne gibi mallaf! ithal edebileceklerini araştırmak üze” re Marsilya ticaret odası — reisini riyosetinde yirmi kişilik bir heyetiüi memleketimize gelmekte — olduğunu yazmıştık. Yarın İstanbula muvasalal edecek olan bu heyet Müarsilyadati hareket ederken Türk ofise gu telgraf gelmiştir. * İstanbul ve Ankaraya uğramak ye bu — mahaller Ticaret Odalarile temasta — bulunmak — için Marsilyayf terk ettiğimiz sırada Cümhuriyet büs kümetine hissiyatı hürmetkâranemizin ve bu seyabatımırdan dolayı duydi ğumuz — meserretin arzımı — vazile bildik. » Türk Ofisi Reisliği İstanbul Türk Ofisi — vasıtasile — misafirlere cevap vermiştir. DarÜşşafakaya Teberu İsmini bildirmek istemiyen hayıf' sahibi bir zat dün Darüşşafakaya 100 lira teberruda bulunmuştur. Mektep Müdüriyetinden teşekkür olunur. Üç Tevkit Umuryeri Yangını Tâhki« katının İlk Neticesi Beykoz —ÜUmuryerindeki — yangıli mahallinde Üsküdar muddeiumumiliği tarafından yapılan keşif ve tahkil tın ilk kısım bitmiş, hâdisenin ma yeti tesbit edilmiştir. Yangının bir kast eseri olduğu neticesine varılmaktadır, Nezaret altına alınmış olan Nefi Sendikat şirketi amelesinden Osman; Yakup ve Müstafa Ef. ler Üsküdaf sulh hâkimliği tarafından sorguyt çekildikten sonra tevkif edilmişlerdir. — Neft Sendikat Şirketinin yanan de« | poları hesabı. cari uüsülile — sigorta ettirildiği de tesbit edilmiştir. Bu sigortalar, depolard& bulunan mal miktırına göre yapıl« diği için yangın Ledelinin tamami çıkarılmış olması ihtimali zayıf göl mektedir. Zararın bakikt miktn nüz anlaşılamam ştır. Kabzımallardan Şikâyet Yaş meyva müstahsilleri öteden- beri kabzımallardan şikâyet eder, mal — alış verişinde birçok müşkülâta uğ” — suldıklarını Tddia ederlerdi. Alâikas darlarca yetlerin — tahkikine — usulle yapılan bu 4 | baştanılmıştır. 4 Belediye | İşleri İstanbul Umumt Maclisi, dün öğle den sonra fevkalâde — toplantılarına devam etmiştir. Dünkü içtimada 19.11;; senesi kat'i hesap reporu müzakere ve kabul edilmiştir. t Müteakiben Süyüz Neft Şirketi ile gaz depoları inşası Hakkında - yapılan mukavelede — tadilât —lcrasına dalir olan teklif okummüuş, veziyetin kavas nin, mülkiye ve iklısat encümenlerin den mürekkep bir komisyon tarafıne dan tetkiki ve pazar günkü toplane tıda — götüşülmesi — kararlaştırılarak Içtimaa mihayet veril: —-—????? Hasan Bey — Amma hapitf”