18 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

18 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzarası Ereğli Çilekleri- nin Sürümünü Te- mine Çalışılıyor Zonguldak (Hususi) — Kara- deniz Ereğlisi ötedenberi meyva yetiştirmekle tanınmıştır. Birkaç sene evvel Ereğlide bir tecrübe mahiyetinde başla- nılan çilek yetiştirmek teşebbüsü iklimin ve toprağın müsait neti- celer vermesinden kısa bir za- meonda inkişaf etmiş bugün çilek bütün Ereğlinin yüzünü güldüren belli başlı ihraç maddesi olmuştur. Ereğlide çilekçilik bu suretle inkişaf bu meyvanın taze olarak sevkini temir etmek Ereğlideki çilek müstahsllerini düşündüren mühim bir mesele haline gelmiştir. Çilek — istihlâkini için satışa çıkarılan nefasetini ve tazeliğini etmiş olması lâzımdır. Bunun için tarladan toplanan meyvanın derhal sürüm pazarına sevkini temin etmmek icap eder. Zonguldak Ticaret Odasının Ereğlideki mümessilüik teşkilâtının yaptığı hesaplara göre; Ereğli bu sene yüz bin kilodan fazla çilek yetiştirecektir. 100 bin kilo çileğin çok az bir kısmını Zonguldak iç. tihlâk ettiğinden Ereğli çilekleri- nin en büyük müşterisi İstanbul- dur. Çilek mevsiminin — yaklaştığı sıralarda Zonguldak Ticaret Oda- 81 müstahsilin himayesi için mü- him ve esaslı bazı tedbirler almış ve teşebbüsatta bulunmuştur. Bu ebbüsller meyanında, Ereğli - İstanbul arasında işliyen posta vapurlarının çilek mevsi- mine münhasır kalmak şartile haftada ikiden üçe çıkarılması bu kabil olmadığı takdirde yolcu almaları menedilen kömür şilep- lerine çileklerin sahiplerile birlikte alınmasına müsaadesi alâkadar makamlardan istenmiştir. Diğer taraftan, Ereğli çile leri lezzet ve nefaset —iti başka yerlerinkinden üst ğundan — inhisar — fabrikalarında yapılacak likör vesair içkiler için lüzumu olan çileklerin doğrudan doğruya Ereğliden satın alınması inhisar İdaresinden temenni edil- miştir. Bu istek ve tememnilerin ta- hakkuku Ereğlideki Çilek istih- salâtını gelecek yıllar için birkaç misli arttırmış olacaktır. Bursada Mıntaka Ticaret Odaları Kongresi Açıldı Bursa, 17 (A.A.) — Bursa iktısat mıntakası dahilinde bulu- nan kaza ve vilâyetlerin ticaret ve sanayi murahhasların huzurile C. H. Fır- kası salonunda mıntaka Ticaret Odaları kongresi açılmıştır. Kongre, kredi, ziraat, ticaret, sanayi, maadin, münakalât mev- zuları Üzerinde hazırlık çalışması yapmak üzere iki encümene ay- rılmıştır. Ünyede Gençlik Teşekkülleri Ünye (Hususi) — Burada Türk spor ve Hayatspor isimli gençlik kulüpleri saz ve temsil heyetleri- ni de teşkil etmişlerdir. Her iki kulübün futbol takımları karşılıklı maçlar yapmıya başlamışlardır. Ünye genç'eri son zamanlarda şayanı dikkat bir faaliyet göster« mektedirler. ederken arttırmak meyvanın muhafaza | da Gazi odalarının — gönderdikleri | * ““SON'POSTA ——reaerammın eee Bartında Da Bir Koope- ratif Kuruluyor Bartın, (Huşusi) — Ziraat bankası, Bartında — ziral istihsal kooperatifi teşkiline — teşebbüs etmiş ve harekete geçmiştir. Teşkiline teşebbüs edilen koo- peralif, şehir kooperatifidir ve şimdider epeyce ortak yazılmıştır. Kooperatife gir- mek için billül istihsal ile meşgül olmak kâfi- dir. Bir hisse 20 liradır ve koo- | peretife girmek için en az bir hisse yazılmak lâzımdır. Fakat yazılırken bissenin dörtte biri verilecek, gerisi beş senede ve müteaddil taksitlerde ödenecektir. Koaoperatifin — gayesi, bülün emsalinde olduğu gibi, zürraa is- tihsal işlerinde yardım etmek, bu Kayseride Cümhuriyet Meydanına Gazi Hz.nin Heykeli Dikilecek Kayseri, 17 (A.A.) — Şebir meclisi nisan içtima devresi me- saisine nihayet vermiştir. Vali ve Belediye reisi Nazmi B. tarafından yeni açılan Cümhuriyet meydanın- Hz. nin beykellerinin rekzi için bütçeye tahsisat vaz'ına dair olan teklif alkışlarla kabul edilmiş ve bu vesile ile şehir meclisinde tezahürat yapılmıştır. Belediyenin 934 bütçesi 134,675 Hradır ve 933 senesi bütçesine nazaran 43,324 1lira noksandır. Bu sene memleketin imarına çok para ayrılmıştır. İzmitte Halkevi Spor Şubesi Bir Spor Gezintisi Tertip Etti İzmit, (Hususi) — spor şubesi kongresini yaparak yeni idare heyeti reisliğine Ağır za Reisi Nail Beyi seçmiştir. Yeni reis spora ait birçok faydalı — hareketler yapacağımı söylemiştir. Körfezde deniz spor« larma ehemmiyet verilecek. Pek yakında İzmit deniz sporlarında ön safta bulunan bir şehir ola- caktır. Bundan başka avcılığa da lâyık olduğu dikkat ve alâka gös- terilecektir. Atıcılık, — binicilik, — atletizm, futbol da ihmal edi'miyecektir. Spor şubesi cuma günü Kara- mürsele kadar bir seyahat yapa- caktır. Bu seyahate şehrimizdeki bütün sporcuların iştiraki temin edilecektir. Balıkesirde Bir Yaralama Balıkesir (Hususi) — Deynek- çiler mahallesinde bir evde, Çolak İsmail isminde bir adam eski bir umumhaneciyi bçakla yara- lamıştır. İsmail yakalanmış, ve adliyeye tesiim edilmiştir. Halkevi | Bartında hıdırellez yapanlar hususta lâzım olan krediyi bul- Mmak, icap ederse satış için çare- ler aramaktır. * Kıyıları zümrüt gibi tabiat | dekorila süslü sakin ve emsalsiz bir ırmağa malik bulunan Bartın- da, halk, bu tabiat vergisi güzel- liklerden evvelce yalnız yılda bir | defa, hıdirellez günü istifade eder- | di. Cuma tatilinin kabulündenbe- ridir ki, cuma güvleri de ırmakta sandal gezintileri yapılıyor. Bu dere eğlencelerine rağbet gittikçe artmaktadır. Hıdirellez Bartında hemen bü- tün halkın iştirak ettiği bir ilk- bahar bayramı addedilmiş gibi- | Pir.Bu seneki hıdirellez yapanlar 7-8 bin kişiden aşağı değildi. Evlerde yalnız yaşlılar ve hastalar kalmıştı !.. Şehri boşaltan balkın sahili tercih eden kısmı bilhassa Boğarz, Gürgenpınarı, Yirmi beş kuyusu, Mezbaha civarı ve Gazhane bur-* Irmağın yüzü yüzlerce sandal ve motörle kapalı idi. Velhasıl Bartın halkı, hakiki baharın ilk gününü açık havada, eğlence ile geçirdi. Bu- rada bilhassa kayde değer cihet eğlenen 7- 8 bin kişi arasında bir tek zabıta vak'ası çıkmama- sıdır. nunda tekâsüf etmişti. Yağmurlar Anadoluyu İh);;îtti Tirede Fevkalâde Mahsul Alınacak, Muğlada Tütün- lerin Çapa İşi Başlamak üzere, Maraşta Yağış Var Tirenin münbit arazisine Bir. bakış Tire (Hususi)|— Aylardanberi çiftçimizi endişede bırakan ku- raklık, nihayet zail olmuş ve yağan bereketli yağmurlar saye- sinde bütün mahsulât yanmaktan ve — ekilmemelikten — kurtulmuş, çiftçimizin yüzünü güldürmüştür. Bu senenin ziral vaziyeti şöyle tesbit ve tahmin edilmiştir: Buğ- day 65,000 dönüm ekilmiş, mu- hammen verimi 15 milyon kilo; arpa 85,000 dönüm ekilmiş, mu- hammen verimi 15 milyon kilo; bakla 20,000 dönüm ekilmiş, mu- hammen verimi 1 milyon kilo; çavdar 5,000 dönüm, muhammen verimi 500 bin kiloş yulaf 500 dönüm, muhammen verimi 50,000 kilo, tütün 12,000 dönüm, mu- hammen verimi 1,500,000 kilo; kendir 12,000 dönüm, muhammen verimi — 1,525,000 - kilo; bostan 5,000 dönüm, muhammen verimi 4 milyon kilodur. Yağmurdan sonra pamuk, su- sam, böğrülce ve buna benzer yaz mahsulleri ekilmeye başlan- mıştır. * Muğla, 17 (A.A.) — Dört gün- denberi vilâyetin her tarafına yağmakta olan yağmurlar tütün Zürramını çok memnun etmiştir. Tütün dikme işi bitmiş gibi- dir. Havalar iyi giderse birkaç güne kadar çapaya başlanacak- tır. Geçen ve evvelki senelere ait tütünler hemen tamamen satı- mıştır. Bu sene fidanlarda kat'iy- yen bastalık yoktur. * Maraş, 17 (A.A.) — Faydalı yağmurlar devam etmektedir. Aydın, 17 (A. A.) —. Dün öğleden sonra şehrimize kuvvetli bir yağmur yağdı. Bu yağmurun buğday, afyon ve emsali mahsulât ile incir bahçelerine çok faydalı olacağı tahmin ediliyor. Sürt, 17 (A. A.) — Şiddetli yağmur devam etmektedir. Şehre yakın bir yere yıldırım düşmüştür. Hasar yoktur. Posta gelmemiştir. ! Yumurta Meselesi | Yumurta İhracatı İçin... Bulgaristandan İspanyaya pılan yumurta ihracatının kısâ zaman zarfında müsait bir inkil zemini bulduğu tesbit edilmii Bulgoristanın iki sene evvel ( bin kiloluk yumurta ihracatı, dokuz ay içerisinde (2) küsur yona yükselmiştir. Diğer taraftan Almanya, bi yumurtalarımız için verdiği mü adeyi 200 kentalden (905) keni çıkarmıştır. Fakat buna rağın aradığı şartlar yumurta tipl mize uymadığı için, ihracat birçok zorluklara tesadüf ci mektedir. Bu hususta makamlara bazı müracaatlar yapılmıştır. Aldığımız — malümata — gi İspanya ile henüz ticaret mu velesi aktedilmediği için, Istanbif ve İneboludaki birkısım yumı tacirleri Londra piyasasile masa geçmişlerdir. — Ingiltere fazla kontenjan ve gümrük t yidatı olmadığı için, ihracat ( kânları aranmaktadır. An Holanda ve Danimarka gibi kın müstahsil memleketlerle re bet edebilmek için, nakil masr. larını azaltmak, ambalâj ve sta alâkat darizasyon işine ehemmiyet v mek surctile bazı tedbirler alı ması zaruri görülmektedir. Bü takdirde Ingiltereye mühim milkt tarda yumurta satmamız müfıî kün olacaktır. i Amerikalılar Tarsusta Asanatika — Arıyorlar İ Tarsus ( Hususi ) — Amerikt Darülfünunu namma bir !ıcyf't Adana Müze Müdürü Halil Beyitt nezareti altında Mahmutağa v© Yunusoğlu köyleri arasında barsa höyüğü üzerinde asarıatikâ hafriyatı yapmaktadırlar, ğ Hafriyat Mersin-Silifke şııl:d üzerinde — sahile yakın Lemaf | mevkiine de teşmil edilecek, Gözlü kulesinde de taharrıyata başfanat çaktır. Akhisarlılar Ortamektebin Kapanma ması İçin Teşebbüs — Yapıyor'ar Akhisar (Hususi) — Akhbi rımızda henüz bir senelik ola Ortamektebin kapanacağı rivi yetleri talebeleri ve halkı müte* essir etmiştir. Bilbassa fakir tabâ* ka para sarfile çocuklarını Ma* nisa veya İzmire kadar göndere" miyeceklerinden tahsillerine nihar yet vermek mecburiyetinde kal caklardır. İ Kazamızın 20 bin nüfuslu ol duğu nazarı dikkata alınarak mektebin kapanmaması için talet be velileri yüksek — makamlarl telgraflar çekmişlerdir. Solim Sırrı Bey Nazillide Konferans Verdi | Nazillâ (Hususi) — Terbiyek Bedeniye Umumi Müfettişi Selirti Sırrı B. Denizli teftişlerinden dV nerken Nazillililerin ricas. bus' ferans vermişlerdir. 4 Beyin (Köy muallimlerinin yıg:;_# cağı inkılâp) ve (Köylü şehirt münasebetleri) hakkında verdi leri konferans çok ist.fadeli olmuf ve dinleyiciler Selim Sırı B saatlerce dinlemek istemişlerdil.