31 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

31 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA Memleket Manzarası Yağmur Bazı Yerlerde Zararlı Olmıya Başladı Diyanbekir, ( Hususi ) — 3 aydanberi durmadan dinlenmeden devam eden yağmurlar son gün- lerde pek tahripkâr bir hal al- mıştır. Şebirde yarım saat kadar devam eden bir fırtına olmuş, bu esnada fındık cesametinde dolu yağmıştır.. Mebzul — yağmurların otlara ve sebzelere çok faydası olmuş, fakat buna mukabil buğ- day ve arpalar boy atarak başak tutmamış, tutanlar da çürümeye başlamıştır. Çiftçi yağmurlar bir hafta daha devam ettiği takdirde tarlaların çürüyeceğini söylemek- tedir. Gercüşte Mardin, (Hususi) — Vilâyeti- mizin Gercüş kazasının “ Hasam- keyf,, nahiyesinde yumurta cesa- metinde dolu yağmıştır. Doludan 18 köy çok- müteessir olmuş ve zararlara oğramıştır. Muşta Bir Kız Boğuldu Muş, (Hususi) — On yaşında | ve Ayşe namındaki bir kız çocuğu iki bin altı yüz elli rakamlı kızıl ziyaret dağı eleğindeki koyun ağıllarına gitmek isterken kaybol- muüş idi. Yapılan — araştırmalar neticesinde yolda yağmura tutul- | duğu ve bir ağaç kovuğuna sak- landığı, orada boğulup öldüğü Jaşılmıştır. BRa ei Mardinde Mardin ( Hususi ) — Ilık bir yaz havasından sonra Mardin bu- ünlerde adeta tekrar kışa dön- 5:: Hergüp öğleden sanra başlıyan yağmurlar Mardinin münbit ara- zisini sulamaktadır. Bugün başlı- | yan şiddetli yağmur hâlâ devam | etmektedir. Şimşek ve gürültülere bakılırsa etrafa yıldırım düşmek- tedir. Halk artık günlerce devam eden bu kış havasından — sonra adeta yazı özlemeye başlamıştır. Muşta Muş, (Hususi) — Ekinlere çok fazla hayat veren yağmurların fasılalarla muntazam yağışı köy- | lüleri sevinç içinde bırakmıştır. Nisan zarfında yağan yağmur sularının mecmu ölçüsü yüz yirmi ikiye onda iki milimetre ve mayi- sin on beşine kadar da kırk yedi onda bir milimetredir, Ağaçlar- daki meyvalar bağlardaki üzüm- lerin tutumu da hesapsızdır. İbrahim Tali Bey lk'inci Umumi Müfettişlik Mıntakasında Teftişlere Devam Ediyor Bayramiç, 30 (A.A.) — Umu- mi Müfettiş İbrahim Tali B. Ça- nakkaledeki teftişini ikmal ede- rek dün Bigaya gitmiş ve halk ile temas etmiştir. Bundan sonra güzergâhı değiştirilecek Karabiga yolunu ve Bigaya beş kilometre mesafede yapılacak bir köprünün mevkiini tetkik etmiştir. Seyaha- tini Bahkesire kadar uzatan Umumi Müfettiş Balıkesirden av- detinde Küçükkuyu nahiye mer- kezinde mıntakanın — zeytinyağı istihsalâtı ile meşgul olmuştur, üçükkuyudan Ayvacığa gelmiş, orada esnaf ve tüccarla görüş- MEMLEKET HABERLERİ Germencik : Aydın, (Hususi) — Aydın incir mıntakası bir ( Koo- peratifçiler Bayramı) yaptı. Bu bayramın manası çok — büyük.. Cümhuriyete ar Türk müstah- sili, Türk köylüsü için bir bay- ramın kabulline lüzum görülme- | mişti, Yüz binlere varan incir müs- tahsilinin. kendi yapısı, kendi alin teri bahasına vücude getir- diği muazzam bir müessesenin, Aydın incir müstahsilleri ratifi ittihadının Germencik şu- besinde İzmirden ve Aydından otokarlarla — gelen — misafirler, Ege mintakasının tanınmış iktı- satçıları, banka müdürleri, ihras cat tacirleri, incir mıntakasının çalışkan — müstahsilile başbaşa kucak kucağa bu bayramı tesit etmiştir. Köşk, Umurlu, Karapı- nar, Erbeyli, Reşadiye mıntaka- larından — sabahın karanlığında yollara dökülen binlerce Türk köylüsü karısile, — kızile, çoluk çocuğile, merkezi bir - vaziyette olan Germencikte toplandı. Saat tam onda, Germencik kooperatifinin önü şimdiye kadar görülmiyen bir köylü kütlesile dolmuştu. Bir tarafta köylüler | tarafından zeybek ve köy oyun- | ları oynanırken öte tarafta bando — Resimli Müştür. Köylülerle tamas ederek | Ezineye ve Ezineden sonra Bay- ramiçe geldi.. Umumi Müfettiş gezdiği yerlerde İakân, sıhhat, küy Ve maarif işlerile möşgül olmuş, mektepleri tetkik etmiştir. | Çankırı Tenezzüh Tranleri Çankırı, 30 (A.A.) — Hazira- nn birinden itibaren her cuma günleri Çankırıya gelecek olan tenezzüh treni için bugün Halke- vinde yapılan toplantıda misafir- lerin ” “er ” türlü — ütirülmtlüdem temini için gruplar tayin ve reh- berler tefrik edilmiştir. Demiryol- lar idaresi aile grupları için fazla tanzilât yapmıştır. 1 Çanakkalede Cümhuriyet meydanına rekre- inşasına Resimde kaideye konulacak mermerler dilecek Gazi kaide heykelinin görülmektedir. 2 — Eskişehirde hükümet İnhiszarlar daresi tara- arfile ssri bir daire binasi inşa eti bina ile binanın küşat rı fından 20 bin rilmiştir. Resi manlar görülmektedir. Eskişehirde Halkevi tarafından Kayı ve Gün- | | düzler köyüne birer gezinti tertip edilmiş, 70 kişi iştirak | alamıyor. Bir köylü kadınla gö- koope- | | ha | nin teşebbüsile Memleket Haberleri Germencikte Kooperatif- çiler Bayramı BinlerceMüsîahsil[—(öylüle“rKooperatif' Bayramını Kutluladılar Ve Eğlendiler Binlerce incir müstahsilinin iştirakile yapılan kooperatifçiler bayramı muzika güzel parçalar halkı eğlendiriyordu. Köylünün bayramı öyle asaf, öyle masumane ki insan burada, kendini heyecana kaptırmaktan çalarak | ratiften memnun musun — Tabii memnunum oğul... Bir defa faiz derdinden kurtul- dum. Sekiz dönümlük bir sahada incir ağaçlarım var... Topladıkla- rımı kooperatife teslim ediyorum. Bana yazlık ihtiyacıma kifayet edecek kadar para veriyorlar. Sonra da malları sattıktan - sonra ne kadar kâr olursa o kadar para alıyorum., Allah razı - olsun, kendi malım gibi kooperatife geliyor, para istiyor, ihtiyacımı temin ediyorum. — Fiatlerden memnunmusun, Ayşe Hanım ? — Neden memnun olmıyacak- rüşüyorum, “Türk köylüsü çekin- gendir,, diyenlere, bu — müstahsil kadınla — yaptığım — mlükâlemeyi naklediyorum : Adapazarında Sıtma Membaı olan Bir Göl Kurutuluyor Adapazarı, (Hususi) — Sıtma kaynağı olan Gökçeviran gölünün kururutulmasına başlanmak üze- redir. Kurutulma kararı Adapa- zarlları 'çok sevindirmişlir. G kurutulunca Adapazarında sıtma lığı kalmıyacaktır. Vekâlet su mühendisi Sabri Bey kurutma işine nezaret etmektedir. Kurut- ma Ameliyesi bu yaz ikmal edilecektir. Nazillide Memurin Kooperatifi | Nazilli, ( Hususi ) — Halkevi- lan memurin toplantısında bir istihlâk koope- ratifi teşkiline karar verilmiştir. rupaya iyi fiatle satmıya çalışı- yor.. Nekadar paraya satarlarsa ben de o kadar alıyorum. Öğle vakti yüzlerce kişilik köylü kafileleri hep bir arada kooperatif binası dahilinde kuru- lan masalarda yemek yediler. Ondan sonra kooperatif meclisi idare reisi Topçu oğlu Nazmi B. kooperatifin — kuruluş — tarihini anlattı. Akşam, hava kararırken köy- lüler yollara dökülüyor, köy şar- kıları, köy yollarında başka bir neşe ve heyecan yaratıyor. A. Adnan etmiştir. Gezintide Halkevinin bu köylere hediye ettiği bayraklar merasimle çökilmiş, köylü tazafindan müsafirlere çay ve kahve İkrâmi edilmiş, misafirler tarafından hita- beler, konfe slar irat olunmuş, akşama kadar köylü ve şehirli bi da eğl işlerdir. Resimde gezintiye iştirak | eden Eskişehirliler görülmektedir. minde bulur ( L o hakkale belediyesi — binalardaki kaldırılmasına karar vermiştir. Resmimiz Çanakkalede binalardan kafesleri kaldırlmış bir çaddeyi göstermektedir. başlanılmıştır. retüş edilirkeh kafeslerin | başına “garibe,, kelimesini | etmiştir. — Ayşe H., dedim. Koope- | SURUT mışım.. Başımızdakiler inciri Av- | Tarihi Fıkra Bu Da Bir Balon Amma Köpükten ! Eski bir tarih kitabını karış- tirıyorum, şu - satırlar ilişti: * Bu esnada Basna eyaletinde vaki Behke kalesi civarında bir yerde havadan büyük — birşey düştükte ahali pek ziyade ürkmüş oldukları halde içlerinden bazı pek yürekli kimseler — vanına vararak bir büyük çadır olduğunu anlayıp kimi kıyamet kopmasına mettir, kimi başka bir manaya delâlettir. diyerek ne- olduğunu anlayamadıklarından Bosna valisi Ebubekir paşa keyfiyeti tahkik ve bünün firenkler - tarafından ecza kuvvetile uçurulan — çadır olduğunu tevsik eylemiştir.,, Tarihi gözüme n zat bu satırların vzmye durmayı unutmamış. Ben de garip bularak veya bulmayarak gülüme sedim, kitabı kapadım, elime sa- bah gazetelerinden birini aldım, ill sahifede Tan gazetesinden terelir me olunan şu satırları gördüm: “Türkiye hükümeti Japonyaya on parça hafif kruvazör sipariş Buna — karşılık — olarali Japonya, Türk malı namı altındş Avrupa — piyasalarına — sürüleceli mensucatı. Türkiyede tezgâhtan çıkarmak müsaadesini almıştır.!l | Japonya, Türkiyeye yarı yapılmış mensucat ithal edecek ve bunları orada tamamlayarak — Avrupaya sokacaktır. Müdafaai Milliye Ves kâleti yine bu sene zarfında kük Hiyetli miktarda tahtelbahir ve tayyare sipariş elmeye de hazır bulunmaktadır.., Gazeteyi evirdim, çevirdim, bu haberi ihtiva eden satırların Üstünde, ortasında ve altında bir e,, kelimesi aradım, bula- madım. Halbuki Tan gazetesinin mühim havadis olarak verdiği bu haber, yüz elli sene evvel Bosnada bulunan uçar çadırdan | daha kıymetli değil. Belki Bosua- daki düşmüş bir balon idi; bu, köpükten bir balon. Başına bir “garibe,, kelimesi geçirilmezse dudaklara tebessüm dahi getire- mezl.. M. T Zilede Buğday Mubayaasi Zile, 30 (A.A.) — Ziraat Ban- | kasından alman malümata göre Banka, Ziraat Vekâleti hesabına dukuz ayda köylüden beş milyon 101 bin 205 kilo buğday satın almış, buna mukabil 194,689 ltra 98 kuruş para vermiştir. Bu buğdayın 315 bin kilosu veküle- tin emrile köylüye tohumluk da- gitılmak Üzere Karsa gönderik- miştir. Burada kalan buğdaylar muhtelif depolarda stok halinde durmaktadiır. Muğlada Tütün Ekimi Muğla, 30 (A.A.) — Vilâyetin Ahiköy, marmaris, Milas, Bodrum mıntakalarında 27 milyon küsür metre murabbamnda tütün dikil- miştir. Bilhassa son yağmurlar tütünler Üzerinde çok faydalı tesir yaptı. Şimdiye kadar ekilen tütünlerin neşvüneması — tabil seyrini takip etmektedir. Hiçbir yerde tütün hastalığı yoktur. Bu sene hali hazır şeraiti devam eder ve havalar böyle giderse tültünle- rinimiz pek mefis ve bereketli olacaktır.