31 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

31 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa İsim meali İ Zi .. Gün ( Buştaralı $ inci sayfada ) M. Bartu Da Söyledi Cenevre, 30 — Silühsılanma kon- feransında Fransa murahhas M. Bartu bugün silâhsızlanma ve emniyet me- selelerinde Fransanın naktalnazarını bildiren mühim bir nutuk söylemiştir. Fransızlar Memnun Paris, 30 (Havas) — M. Litvinofun silâhsz'anma konferunmndaki nutku- Bu gezeteler çok iyi karşilamaktadır. Pöti Parizyen diyor ki: “M. lâ vinofun fikir ve tekliflerinde tatbik kabiliyeti vardır. Bu suretle Sovyet Rusya, sulbün kurtarılması işinde ciddi bir yardımcı vaziyetinde bu- lenuyor. Pöti Jurnal, Almanyedan gelen Giyasi hâdiseler karşısında artik biç kimse emniyet meselesini o ihmel elmek ceraretini gösterememektedir.. Eke dö Pariye göre, Litvinof'un Dutku, Paris, Moskava, Askars ve Küçük irilâf devletleri #rasında “hti- mamla ve dikkatle tanzim eğilmiş- tir. Bu gazete diyor ki emniyet tezine fikri mesainin akametle neticelenmedi mes'uliyetini ( başkalarının — üzerine atmaya müsaade edecektir. Övr'e göre, Litwipof'un mıtlku ma- hirane güzel ve özlü teklifleri havidir. Bu gazetenin Cenevre'ye şönderdiği muharriri şunları yazmaktadır: “Bu nutkun yaptığı tesir çok kus. vetli oldu. Sovyet Rusya ile bike dar sıkı bir yakınlık tesisinden de- layı Fransayı muaheze edecek hiçbir Bemleket yoktur, İngilizler Mütereddit Londra, 39 — İngilir matbustında Utvinof'un sutkunun uyandırdığı kil aksülamel, bu mutka yalnız biberal ve işçi efkân umumıyesinin müsait olacağım gösterir gibidir. Niyma Keonild, İibvinol'an mutku- Bun dikkatli bir tetkikten geçmesi için kâfi derecede ebemmiyetli oldu- ğunu söylemektedir. Londra, 30 — Resmi mahafil ketumiyet (o muhafaza ediyorlar. Parlâmento rmahafili sulhü korumak ve cihan emniyetinin takviyesi için daimi bir konferans hakkın- da M. Litvinof tarafından yapılan teklifi müsait sörette karşılamış- lardır. Almanlar Hiddetli Berlin, 30 — Litvinof'un mutlu burada müsait bir şekilde kar şılanmamıştır. Börsen Çeyteng gazetesi di- yor ki: «Fransa ile Sovyet Rusya izdi- ve bu bal ayında, Litvinof nutkunu Alman: besmele yaya > hü- Döyçe Algemayne Çaytung şunları yazıyör: «Sovyet Rusyanın Almanyaya harpçu niyetler affetmeye salâhi- yeti yoktur.» Tag gazetesi şu cümleyi İkuk- ar “ötvinof büyük Fransız erkâ- mıbarbiyesinin avukatlığını yapr yor.» Amiral Togo Öldü Tokyo, 30 — Ras-Japon harbinde Japon filosunu idare etmiş olan Amiral Togo ölmüştür. Bir Orman Yandı Albani, 30 (Amerikada) — Sarank gölü civarında zuhur eden orman yangınında şimdiye kadar 50,000 murabba kilometrelik bir saha yanmıştır. Esnaf Bankası Esnaf bankasıtahkikatile meş“ gul olan müddelumumi muavinle- rinden Muhlis Bey dün Avukat Af Beyi dinlemiştir. Bugün Es naf Bankası namına Sanayi kasının tasfiyesine memur edilen Münip Beyi isticvap edecektir. miz Halk SON POSTA Kadıköyde Tramvay çi Üsküdar - Kadıköy hattına döşenecek olan raylar ( Baştarafı 1 inci sayfada ) ediyorlar. Necmettin izah ediyor: — Bağdat Caddesinin asfal- bna dokunmuyoruz, bilâkis yolun sağ ve solunu düzeltiyoruz. Ray- İsri buralara koyacağız ve tram- yayı yolun sağ ve solundan ge gireceğiz. Bu suretle cadde ge süşliyecek, güzelleşecek ve bır günkü iptidai şeklinden çıkacaktır. Hatta ilerde yolun iki tarafına sğeç dikmekliğimiz de mukarrer- dir. Bağdat caddesi tam manasile bir Avrupa caddesi olacaktır. — Bu faaliyet ne kadar s- secek ? — Gördüğünüz. işler öç hafta içinde yapılmışlır. Kadıköy iske- lesi önündeki ferşiyat bitmiştir. Ihlamura kadar olan kısım da haziran ©nbeşe kadar O bitmiş olacaktır. Eyiti ibtidasında tram- vaylar işlemeye hazır bulunacak- tar. Ve o aydan itibaren, tecrübe mahiyetinde yolcu nakline başlar nacak, (29) teşrinievvelde cümhu- riyetin yl dönümü günü de tramvayın küşst resmi yapıla- caktır. —Halka hizmetinizi genişletiyor- snuuz; bu görülüyor. İkinci hede» finiz de onlara ucuz ve emin bir nakil vasıta temin etmektir. Diyordunuz? — Evet, bir defa bu bavalide oturan halk muntazam, emin ve ucuz bir nakil vasıtasna sahip olmuş bulunacaktır. Bugün Alt- yel ağzıma kadar gitmek için verdiği para kadar ucuz bir para İle bütün hat üzerinde seyahat edebilecektir. Arabalar sik işleye- cek, yolcu hervakit emrine amade bir araba bulacaktır. Vapurdan am . ye Ge gibi oto- i Hilyileğağilia lamel bur o olmıyacaklardır. Çünlüü iskelede bütün yolcular taşıyacak kadar araba bulunacaktır. — Tramvayın geçeceği yollar hakkında malümat verir misiniz? — Size yolların istikametini gösteren plân vereyim. Burada örüyorsunuz ki yeni tramvay tlarmız şunlardır; 1 — Haydarpaşa geçidinde duran Üsküdar hattı Sari Hasta- lldar © bastahanesinin yanından İbrahimağa tarikile Yeldeğirmeni, Mısırlıoğlu, Süğütlüçeşme ve Ak tiyol üzerinden Kadıköye ine cektir. Bu hattın bu yolu takip etmesinin sebebi şudur: Haydar- paşa geçidinde henüz köprü inşa edilmemiştir. Köprünün inşasını Sahir B. r- beklemek tramvay hattının vze- tılmasını gayri muayyen bir müd- det tehir etmek demektir, Beş sene bekledik, artik daha fazla bekliyemezdik. İb- rahimağadan bir kavis çevir müiye mecbur olduk. İbrahimağa ve havalisi halkı nakil vasıtasın- dan mahrumdur. oAcibademde oturanlar da Mısırlıoğluna kadar tramvayla gelmekimkânna malik olacaklardır. 2 — Kadiköyden Altıyol, Ba- hariye - tarikile Moda hattı. Bu hattın Bahariyeden geçirilmesini tercih ettik. Çünkü köyün sine- ması ve mektepleri bu yol üze- rinde tek&süf etmiştir. Bahariye Kadıköyün ana €addesidir. Ayni zamanda diğer yollarda yapmıya siedbur olduğumuz istimlâklerden bizi kurtarmıştır. 3 — Kadıköy - Fener yolu ve temdidi hattı. Bu hat bir taraftan Fenerbahçeye, diğe taraftan Bos- tancıya kadar uzanacaktır. Bütün bu yollar yapıldıktan sonra Üsküdar tramvay şebekesi İki Han Kapatıldı Yirmi İki Dükkânda Da Yatılmıyacak Eminönü zabıtayı Obelediye memurları kaymakamlık Odahi- Tindaki bütün hanları ve mesken olarak kullanılan dükkânları tef- tiş etmişler (28) odalı Kilit ba- nile Küçükbahçeli hanı ve Süley- maniye camiinin altındaki (22) dükkânın oturulmaya elverişli ol- madığını tesbit etmişlerdi. Sıhhat meclisi de bu hanları ve dükkân ları tetkik etmiş ve hakikaten oturulmaya elverişli olmadıkları neticesine vardığı için kapatılma” larına karar vermiştir. Dün banlar tahliye edilerek kapıları mühürlenmiştir, Süleyma- niyedeki (22) dükkânın da yalnız gündüzleri dükkân olarak kulle- nılması ve geceleri içinde yar tılmaması kararlaştırılmıştır. Poli- se bu dükkânların içinde geceleri kimsenin bırakılmaması için emir verilmiştir. Bir Fabrikada Yangın Evvelki gece (Demirkapıda Nimet ve Şipagi Efendilere ait 5009 liraya sigorlah (Royal) boya fabrikasında yangın çıkmış, (15) kilometrelik bir yolu ihtiva etmiş olacaktır, — Bu yeni hatlar masrafımzı koruyacak mıdır? — Bütün plânlarımız en ince hesaplara istinat ettirilmiştir. Şim- diye kadar işletmekte olduğumuz şebeke için yaptığımız masraf, yeni hatların açılmasile fazla artacak değildir. On kilometre ray üzerinde yapilan masrafla (15) kilometre üzerinde işleyen şebekenin mas- rafı çok farketmez. Diğer taraftan Akay idaresi- nin bu havaliye taşıdığı yolcu miktarı (10) milyondur. Asgari kesapla bunun dörtte biri bize kalsa, bu şebeke Üzerinde iki bu- çuk milyon yolcu taşıyabileceğiz demektir. Mektep talebesi, sine“ ma ve deniz yolcuları hariç. Bi- nsenaleyh masrafımızın pek az artmasına mukabil ( varidatımız goğalacaktır. Kaldı ki, bizim gayemiz kâr değildir. Üsküdar tramvayı bak Necmettin Sahir Bey Diyor Ki: Hedef a Hizmetimizi Genişletmektir kım mahdır ve gayesi halka hiz met etmektir. Biz bizmetimizi ge- nişletmekle (sadece yapıyoruz. Pislik Balıkpazarında Birçok Şeyler İmha Edildi Eminönü zabıtai Belediye me- murları dün Balıkpazarı, Yemiş we Eminönü mintakasındaki bütün lokantaları, balıkçıları ve köfte- eileri sıkı bir teftişten geçirmiş” lerdir. Teftiş esnasında üzerleri açık kaplarda satilak (150) kilo kadar pişmis balık, 10 kilo piş miş ciğer tükürülmüş bir yere ko- nan (400) çiroz imha edilmiştir. 24 Saatin Hâdiseleri ör İbrahimin idaresindeki numaralı otomobil Ortaköyle Kuruçeşme arasında Mustafa is- minde bir tülün amelesine çar- parak A surette yaralamıştır. Xx Feriköyde Koço isminde bir çocuğun attığı bir taş sokakta akta olan Hayriye Hanr- man kızı 7 yaşında Pakizenin ba- şına isabet ederek ağır surette yaralamıştı. 3 Karaköyde Elektrik Şirketi tarafından kablo için kaynatıl- makta olan zift, oradan geçmekte olan Agop isminde birinin aya- ğına dökülerek sol ayağını yak- fakat derhal söndürülmüştür. maşter, vazifemizi | “ pak m Memlekette | Yağmur Vaziyeti Bolu, 30 Günlerdenberi yağmur bekleyen Düzceye dün gece yarısında yağmur yağmıya başlamıştır. Yağmur fasılasız de- vam etmektedir. * Denizli, 30 — Dün öğleden sonra dolu ile karışık şiddetli bir pm yağmış, fakat dolunun ağlara zararı dokunmamıştır. * Zonguldak, 30 — Zonguldak ve mülhakatına geceden it.baren feyizli yağmurlar (oyağmaktadır. Köylü ve halkın yüzü gülmüştür. * Ereyli, 30 — Kazamızda üç aydanberi hasretle beklenmekte olan yağmur bu gece sabaha karşı başlamış ve ağır ağır devam etmektedir. Kurumak üzere bulu- nan ekin ve otlar bu yağmurla canlanacağı gibi dolayısile hasara uğrayan mahsulât ta kurtulmuştur, Recep Beyin Bir İzahı *,. .. Türkiyede Müsa- dere Yöktur-,, İstanbul, 29 (A. A.) — Büyülemümt Meclisinin dönkü içtimamda mili müdafaa vergisi kanunları müzake: edilirken Sırn Beyin : “ Lüzum görürse devlet müsadere eder, «özü üzerine Manisı Meb'usu Refik Şevket Beyin “ hükümet müsa- dere etmez,, cevabım müteakıp Kü- tahya Meb'usu Recep Bey söz almış ve demiştir ki: “Her konuşulan mes selenin içinde bulunan günün icabına yöre mütalen edildiği vardır, bir de devletin umumi bayat çizgile- rine ouygun (olması (o noktasından mütalea edilişi vardır, şimdi devletin umumi işine, hatta rejimine teallük eden ve bu kürsüde ifade olunan birkaç nokta hakkında kısaca ban maruzatta bulunacağım. Bir defa Sırn Bey arkadaşımız, lüzum görürse dev» let müsadere eder, dediler bu sözün Türkiye we B. M. Meclisi kürsüsün- den söylenmiş olmasından ve bir meb'us tarafından telâffuz edilme» sinden, takip ettiğimiz rejim ve ane presiplerimize uymamasından dolayı evvelâ bu sözlerini tasbih etmeyi lüzumlu görürüm, Yeni Türkiye devletinde hiçbir zaman hiçbir şeralt altnda müsadere vaki olmamış ve olamaz ve asla oi mıyacaktır. e Arkadaş'ar o memleket kötü günlerini geçirdiği zamanlarda bile hükümet vatandaşlarından Birçole şeyler istemiştir. O vetandaşar elles rindeki varını yoğunun büyük biş kısmını kendi hayatı ve yaşayışı ise betinde vermiştir. Millet bu lüzumu kendi duygusu ile yerine getirmiştir. Fakat müsadere vaziyetine düşülme- miştir Recep B. sözlerine devam ederek bu bususta etrafh beyanatta bulun muştur. Arabistan Muharebesi İmam Yahya Barışmıya Talip Cörünüyor Kahire, 30 (A. A) — Röyter ajansı muhabirinden: Haber veril- diğine göre, İdnissuut, İmam Yahya ile yapmış olduğu müte- rekeyi birkaç gün daha temdide muvafakat ve bu suretle İmam Yahya, konulan şartları tatbike vakit bulabilecektir. Hicazdan yapılan bir tebliğe göre, İmam Yahya İbaissuuda bir telgraf çekerek mütareke şartla- nn yerine getirmek niyetinde olduğunu ve daha şimdiden bazı larının tatbikine bile geçildiğini bildirmiştir. Bu telgrafla İmanın geri kalan şartları da yapacağına kani olan İbmissnut o mütarekeyi uzatmaya ram olmuştur.