1 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Yollarda Neler Gördüm ? Biga, ( Hususi ) — Bigadan Tekirdağına kadar yaptığım kü- çük bir seyahatin intibalarım kısaca keydetmeyi faydalı buldum: Karabiga yolunun, tamir edi- len yerlerine her nedense kum yerine sarı toprak döşenmekte ve kışın rahmetler yağdığı zaman bir çamur deryası olmıya namzet vaziyette bırakılmaktadır. Köprüler, köprülükten çoktan çıkmış ve birer iskelet haline gel- miştir. Bu yoldan otomobil ile geçmek her yiğtin kârı değildir. Fakat umum Biga ve havalisini | denize bağlıyan bu yoldan başka da bir yol yoktur. Geçenlerde birkaç aaat yağan rahmet, Karabiga tarlalarına daha az düşmüş olacak ki yerler çat- lamış ve mısır tarlaları yağmura muhtaç bir hale gelmiştir. Kara- biga havalisi toprakları, sahil ol- mak itibarile biraz kumsaldır. Onun için diğer yerlerden daha fazla rutubetini muhafaza etmek- tedir. Böyle olmakla beraber kar- puz tarlaları her halde yağmur istemektedir. Yol boylarında bir- çok köylü kadınları bostan çapası yapmakta, her çapa vuruşta kak kan tozlar da kuraklığın derece- sini göstermektedir. Biganın ye- güne iakelesi olan Karabiga, üç yüz hanelik bir nahiye merkezidir. Nüfusunun azlığı itibarile belediye teşkilâtı bozulduğu için köy muh- tarının idaresine bırakılan nahi- yenin temizlik işleri pek geride kalmıştır, Vapurumuz iskeleye yanaşıpta Tekirdağına çıktığım zaman he- men hemen umuüm dükkânlar ka- palı idi. Cuma olmadığı balde bunun sebebi ne olabilirdi. So- ruştardum. Musevi - vatandaşları- miziın gül bayramları olduğu için her tarafın kapalı olduğunu an- ladım. Sahil — kahveleri — kalabalıktı. Çok şık hanım kızların kolkola tar ’:"Pl'u"'v birçoklarının da belediye bahçesinde oturup eğlen- dikleri görülüyordu, Hiçbir Musevi ailesi türkçe konuşmuyordu. Ken- dimi adeta bir ecnebi memleke- tinde zannettim. Memleketimin ekmeğile beslenen bu vatandaş- ların ana dillerinden bir kelime bile feda etmedikler'ni görünce İstanbul Musevi gençlerinin artık türkçe konuşmaya ahdüpeyman ederek çalıştıklarıı, fakat bu çalışmanın ne için buraya teşmil edilmediğini düşündüm. Dükkânlarını kapayınca mem- leketi bir boşluk hissettirecek ka- dar kalabalık olan Museviler, Tekirdağında kantariye, arşın ve hububat işleri yapmaktadırlar. H Ş. Kiraz Ucuzluğu Tekirdağ, (Hususi) — Bu baf- ta şehrimiz piyasasına çok mik- tarda Kirez gelmiştir. Kilosu dört kuruş üzerinden satılmaktadır. Alaşehirde Bir Yankesicilik Alaşehir, (Hususi) — Şeyhca- miü imamı keresleci zade Mastafa Elendinia cüzdanı bir yankesici tarafından aşırılmış, içindeki 5 Hira alındıktan sonra cüzdan ka- sabadaki hamamın eşiğine bıra- kılmıştır. Ayni günde 2 - 3 kişi- nin daha eüzdamı — çarpılmıştır. Zabıta derhal faliyete geçmiş ve kasabada bulunan -iki yabacıyı pezaret altına almıştır. SON POSTA Çorumda Bu Sene Mühim Bir Yol Faaliyeti Var Çorum ( Hu- susi) — Çorumun iktısadi vaziyeti Üzerinde çok mühim rolü olan Çorum-Sungurlu- Çerikli yolunun ikmali için büyük bir gayretle ça- lışılmaktadır. Çorum — orta Anadolunun bir münakale mem- leketidir. Bu yo- lun ikmali halin- de Çorum vilâ- yeti — iktısaden çok kazanacak- tır. — Bu yol birinci sınıf yollar meyanına alınmıştır, 'orum - hnlîEaurdı ğ:ngkı:lxiıeh:irmğ noksan — kalmıştır ki; beş bu- harlı silindirle bu parça Üze- rinde de hummalı bir faaliyetle çalışılmaktadır. Bu sene Sungur- luya kadar ikmal edileceği gibi Sungurludan — itibaren Çerikli istikametinden de silindiraja de- vam edilecektir. .Şorr;ada öok İleri Bir Köy Hatun köyünden iki mektepli kız Soma (Hususi ) — Tren hattı özerinde ve Somaya bir saat mesafede bulunan Hatun köyü muhtarı Mes'ut Bey köylünün her sahada tenvirine çalışmakta ve köyün imarı, terakkisi için hiçbir fedakârlıktan — çekinmemektedir. Köyde 30 na kadar - olan delikanlılarla dan yukari olan erkekler her akşam ayrı bir odada toplanarak köy ve ziraat işleri hakkında hasbihal etmekte, biribirlerinin dertlerini ve müş- küllerini öğrenerek icap eden yardımları yapmaktadırlar. Bu odalarda İzmir ve İstanbul gaze- teleri muntazamen takip edik mekte, köylü bu suretle dünya, #icaret, iktısat ve ziraat ahvalin- den de haberdar - olmaktadır. Köyde koyunculuk, palamutçuluk ve zeytincilik ileridedir. Bu köyün hiç vergi borcu, bir santim bile bakayası yoktur. Köylü devlete olan mükellefiyetini vaktinde ve zamanında ödemektedir. Köyde Belediye teşkilâtı ok mamasına rağmen Belediyesi olan kasabalardan — bile ileride bir temizliğe ve intizama şahit olun- Çorumda yol faaliyetinden bir intiba ve yeni yapılan köprülerden biri Sungurlu Çerikli arasında tab- minen 20 kilometrelik kısmın tes- viyesi yapıldığı gibi taşı da hazır- dır. Gelecek sene Çorum maddi, manevi kendini yükseltecek olan Çorum - Çerikli şosesine — sahip olacaktır. Çorum- İskilip, Çorum - Alaca, Çorum - Mecitözü arasında gü- zel birer şose yolu vardır bu yok larda tamiratı mütemadiye bulun- durulamamakla beraber çıkan ufak Söz u V — Kaymakam Adalet H, 2 — Maarif memura Şükrü, 3 — Şube relsi Mehmet, 4 — Belediye azası Ahmet, S — Dalmi encümen azası Ahmet Efenditer Lice'de Çocuk İdarecilerin Tcraatı Lice, (Husust) — Bir haftalık idare müddetleri esnasında çocuk idarecileri kazamızda şayamı dik- kat işler yapmışlardır. Kaymakam ve Belediye reisi olan Adalet H. telgrafla Ankara Tayyare Cemi- yetinden Gazi Hz. nin 7 büstünü sipariş etmiş, bunlardan ikisini mektebine, diğerlerini de devaire satın aldırarak bedellerini Tay- yare — Cemiyetine — verdirmiştir. Jandarma kumandanı olan çocuk millt serpuş kullanmıyan eşhası toplatarak adliyeye tevdi etmiştir. Gemlik Ve Balı- kesirde Yağmura İhtiyaç Var Gemlik, (Hususi) — Hafif yağmurlar yağmışsa da bunların mezruata pekaz faydası olmuştur. Çiftçi 24 saatlik ağır ve devamlı bir yağmura ihtiyaç göstermekte- dir. Zeytin —mahsulleri iyi yetiş- miştir. Fakat meyvalar, bilhassa ormanlar kuvvetlir yağmura muh- taç vaziyettedir. Balıkesir, (Hususi ) — Bazı mıntakalara yağmur yağmış, ku- raklık tehlikesi zail olmuştur. Fa- kat birçok köylerde ve kazalarda henüz yağmur yoktur. Çiftçinin endişesi devam etmektedir. maktadır. Sokaklar tertemizdir, &âbrdikkr köyün — haricindedir. ulüsa — Hatun kdıl emsaline nümune olacak bir köydür. bir tamirat haf- tasında yapılarak yolun bürulması- na, ileride büyük işler açılmasına meydan verilme- mektedir. Çorum Osmancık arası, tesviyesi — ikmal edilmek üzeredir. Ayni zamanda mu'telif yerlerde köprü ve menfez Inşaatı yapılmak- tadır. Köy kanunu mucibince köy ve nahiyeler de mun- tazam — şoselerle biribirine bağlan- mıştır. Çorum mafıası bir sene zarfında 16507 metre mik'abı taş hazırlamış 20910 metre mik'abı taş kırmış, 77 köprü ve menfez inşa etmiş, 52 köprü ve menfez tamiri yapmış, 1167 metre mu- rabbar duvar örmüş, 13098 metre mik'abı kaya, 155987 metre mik'- abı toprak kazmış, 106563 metre mik'abı imlâ, 87066 metre toprak tesviyesi ve 16 bin metre şose yapmıştır. Taşköpîü;lâ Kesme Kaya Taşköprü (Hususi) — Kasa- baya iki saat mesefedeki Donalar köyünde çok garip bir eski eser vardır. Bu tıpkı bir. şato gibi oyularak süslenmiş, pencereleri balkonu ve dahili taksimatı olan bir kaya parçasıdır. Kayanın üze- rinde zamanla merdivenleri aşın muş bir de kuyu parçası vardır. Kuyu 160 metre derinliğinde ve 2 metre genişliğindedir. Dibi kurudur ve sesini dinlemek için halkın — attığı parçaları ile doludur. Kayanın üzeri birçok kabart- ma yılan boğa, geyik vesaire resimleri ile süzlüdür. Kaya hak- kımda birçok efsaneler vardır. Kaya şimdiye kadar mütehassıs bir. Arkeolog tarafından tetkik edilmiş değildir. Halkın söyledik- lerine nazaran Bizanslılardan veya © devrin derebeylerinden kalma- dır. Fakat yapılış tarzına nazaran Dâra zamanından kalma olması çok muhtemeldir. Şimdi bu ka- yanın oyukları ve pencereleri içe- risinde kartal yuvaları vardır. . . Sistemim Yazan: Muller Tercüme edenler: Yüzbaşı Lütli ve Süleyman Beyler Garpte “Kültür fizik,, denilen beden terbiyesi, yahut jimnastik bugün tıbbm sahasına da giren bir tedavi usulü olmuştur. Bugün hastahanelerde, kliniklerde bazı hastalıkların beden hareketlerile tedavi edildiğini, çok muvaffak- yetli neticeler alındığını görüyo- ruz. Esasen beden terbiyesi dün« ya milletleri arasında — fertlerin senelerdenberi teker teker meş- gül oldukları bir iştir.. Fakat bizde yalmz — mekteplerde bir ders şeklinde tatbik edilen beden terbiyesi, mektepten uzaklaştık- tan sonra hepimizin unutup ih-e mal ettiğimiz İüzumsuz bir şey gibi telâkki ediliyor. Her sabah yataktan kalktıktan sonra on beş dakikacık olsun beden hareket- lerile uğraşan kaç kişi sayabiliriz? Her halde bunu yapanlar yüzde beşi bulmaz, Bu ihmalimizi, bize rehber olabilecek pratik eserlerin eksilliğinde ararsak. yanlış bir — şey yapmamış oluruz. Bu sebep- ledir ki Almancadan — Gilimize “Sistemim,, ismile çevrilen beden hareketleri — kitabını — görünce içimizde sevinç — Ürpermeleri duyduk. Maruf bir jimnastik üstadı olan Danimarkalı M. Mü- ler'in bütün dünyada — şöhret kazanan ve yüz binlerce satılan *Mon Systtme,, isimli beden hareketleri eserini, genç zabit- lerimizden yüzbaşı Lütfi ve yüz- başı Süleyman beyler dilimize çevirmişler, çok nefis küçük bir cilt halinde bastırmışlar. Bu kitap sıbhhat ve vücut düzgünlüğü için günde on beş dakikalık beden harektlerinin tatbik usul ve şekil lerini ihtiva ediyor, Kitapta be- den hareketlerinden başka vücu- dun muhtelif uozuvlarının —sıhhi bakımma dair de çok pratik tavsiyeler vardır. Bizi çok fay- dalı bir işe alıştıracak olan bu eserden hepimizin birer tane edinmemiz muhakkak ki faydalı | ve lâzımdır. Bu eseri tercüma etmekle çok bayırlı bir iş başar mış olan genç zabitlerimizi take dir ederiz. — * Sapanca Tenezzüh 'Trenleri Rağbet Buldu Sapanca, ( Hususi) — Devlet Demizyollarının — İstanbulla — Sa- banca arasında tertip ettiği te- nezzüh trenleri çok rağbet buk maktadır. Son hafta tenezzüh tre- nile İstanbuldan gelenler beş bin kişiden fazla idi. Bu hal yanız Sabancahları değil, Geyve ve Geyve Akhisarı ile Adapazarı ve civarı halkı için de istifadeyi mucip olmuş, Sabanca pazarı da cuma günleri kurulmıya başlamılı mıştır. Adapazarından da 500 kişi- den fazla halk bu tenezzühe işti- rak etmiştir. Tenezzühler Saban- ca gölünde motör ve yelkenlilerle gezintiler de — yapmaktadırlar, Devlet — Demiryolları — tenezzlh trenlerinin mazhar olduğu rağbeti nazarıdikkate alarak cumaları 3 tren kaldırmıva karar vermiştir, Pazar günleri de bir tren tahriki tekarrür ettiği söylermektedir. Orhangazide Bir Kaza Orhangazi, (Hususi) — Görele | başmuallimi Cemal Beyin iki ço- — | cuğu mektebin üst katındaki bir pencereden taşlığa' düşmüş, ağır surette yaralanmışlardır. îocuklıı gı_.uuyı bastaneye nakledilmişler-