1 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

1 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

5... EK Hire. SUN» PUŞIAM - Sayin > İTTİHAT .. TERAKKİ — Her hakkı mahfuzdur — Dördüncü Kısım No. 108 La Ziya Şakır a İngiltere Kıralı Hindistan Seyahati Es- nasında Kâmil Paşaya İltifat Etmişti.. — Kâmil Paşa, meseleyi lüzu- mundan fazla izam etmişler. Gerçi umuru dahiliye ve harici- yede bazı müvazenesizlikler var ise de, buda sayei şahanelerinde halledilecektir. Dedi... Kurnaz Sultan Reşat, Üzerinden mes'uliyeti atmak için lâyihayı sureti hususiyede Ahmet Rıza ve Talât Beylere gönderdi. Bunlar da ayni şekilde mukabele etti, Ancak.. lâyiha münderecatı cemiyet o muhafilinde şayi olur olmaz: — İrtica.. İhanet,. Kâmil Paşa bizi Padişaha jurnal ediyor. Daha hâlâ, oğlu Amiral Sait Paşanın çevirmek istediği fırıldaklara alet oluyor. Bizi, İngilizlere satmak istiyor. Diye bir vaveylâ yükseldi. Bitaraflığımıza binaen en evvel şen arzedelim ki; bu İâyibayı yazan vakıâ Kâmil Paşa idi. Fakat bu şekilde yazdıran, haki katen mahtumu Amiral Sait Paşa idi, O Sait Paşa ki, pederi Kâ- mil Paşaya karşı İttihatçıların i menfi hisleri ve bil hassa kendi aleyhinde mebzulen sarfettikleri hakaretleri bir türlü hazmedemiyor; Cemiyeti devirebilmek için el altından her yasıtaya başvurmak fırsatlarım kaçırmıyordu. Şu dâ bir baki kattir ki Kâmil Paşonın bu lâyi- hası, hiç bir zaman bir (jurnal) mahiyetinde değildi. Hatlâ bilâkis o esnada Kâmil Paşanın Pa dişaha böyle bir ariza takdim etmesi, kendine tevdi olunan hususi bir vazifenin icabatı ta- bilyesindendi. O vazifede şundan ibaretti. İngiliz Kıraliyeti tahtına henüz cülüs etmiş min EÇ zamanda istan Sai sz ) tacınıda giymek için Kindistana giderken ( Süveyş) den geçecekti. Misir toprak. ları, (Eczayı Memaliki Osmaniye) den sayıldığı cihetle, oradan ge çecek olan Kırala, tarafı Padi. şahiden (arri hoş amedi) ye me. mor olarak ön büyük şehzade Ziyaeddin Efendin riyaseti altında bir heyet gönderilmiş; - © sirada Mısırda bulunan - Kâmil Paşa da bu heyete ithal edilmişti... Kıral (Medine) yatile (Portsait) lima- nma geldiği zaman bu heyetle Kıralın huzuruna çıkan Kâmil Paşa, hiç ümit edilmiyen ve gn kadar emsali görülmemiş hürmet ve teveccühle Ke ve İnş a rl ve Hindistan Kür By br mağ durarak resim çıkart bareket, bütün dünyağa “ik Bu bir velvele uyandırmıştı Y er yüzünde şevket ve âzemetin timsali mücessemi addedilen İn. giliz hükümdarının, İngiltere teş- rifat kanunlarını altüst edercesine aldığı bu vaziyet, tabiidir ki se- bepsiz değildi. Çünkü Kâmil Pş., bütün siyasi hayatında İngiltere politikası takip etmiş; kendisini yahsen İngiliz milletine sevdir. mişti. Kıral, büyük bir kadirşi- Baslık ifade eden bu hareketile sarsam sasaras sarsar sanaanunsa vanadan sarramaana > Ş Nasıl Doğdu?.. Seğda ayukta duranlar (1) Lord Kiçner, (9) İngiltere Nasıl Yaşadı?.. 1-6-954 Nasıl Öldü?. e Kırah, (8) Hidiv Abhas Hilmi Paşa (4) şehzade Ziyaettin Ef, (5) Kıraliçenin biraderi Dük Dotek, (6) pren# Mehmet Ali paşa, (7) Serdar Vipgat paşa, oturanlar: Kıraliçe, sadnesbak Kâmil paşa de kalmamış, Kâmil Paşa ile bir- kaç defa hususi mülâkatlar yap- mıştı. Bu mülâkatlarda Osmanlı devletinin hal ve istikbali mev- zuubahs edilmiş ve kıral Kâmil Paşaya: — Hakanı sabık Abdülhamidi İngiltere siyasetine temayül ettir- meye çok çalıştınız. Fakat o zat, yanlış bir siyaset takip etmek yüzünden korkunç bir akibete uğ- radı. Bari, şimdiki bükümdarınıza vaziyetin vahametini açıkça an- latınız. Zati şahanelerile bhükü- metlerini tehlikeden kurtarınız demişti. İşte bu mülâkatın mah- sulü olan lâyihada, ( Bu baptaki yatı acizanemin müstenit ol- duğu malümatı tabriren takdim edemem. | Sözleri; Kâmil Paşanın burada kıralm ismini zikretmek istememesinden ileri gelmişti. Bu işe, Amiral Sait Paşanın — karışması o meselesine | gelince; evvelce de bilmünasebe söylemiş olduğumuz veçhile Kâmil Paşanın bu mabdumuna karşı büyük bir zafı vardı. Ondan hiçbir şeyi saklamazdı. Padişaha bu lâyibayı yazacağı zaman da Sait Paşa ile müdavelei efkâr etmiş ve ancak ve müntekim oğlunun telkini ile- dir ki, İttihatçılar hakkında şid- detli bir mütalea serdine mecbu- riyet hisseylemişti, Lâyihada İttihatçıların en çok mazarıdikkatlerini ceibeden nok- talar açık ve sarih tehditlerdi. ( Arkası var ) Bir rica -- Dün matbaamıa Trabinsğarp hatbindeki zevultan bazı- lanmıni grup hâlinde bir terimleri barakılımış fakat bu hususla © izahat verilmemiştir. Resim hakkında izahat alınmak üzere, o gönderen veyahut bırakın zatin süratle adresini lütfetme- sini rica ederiz. 1 Haziran Cuma VARŞOVA — (63:$ m.) 1735 sonat konseri, konfersns, 1.10 hafif mwsiki, ui te il bahimler, 2005 emwsiki bahisleri, 2115 senfonik konser, 23 piâk, 23.39 dans musi- kini, sözler, duma musiicinl, BÜKREŞ — (364 m.) 13 bergünkü pro- gram, 19 radyo orkestrası, 20 hatlerler, 70.15 “kestranın devsmı, Üniversite dersi, 21.20 pi konfersna, 22 viya'onsel wolo, mus be, 2244$ hafif musiki 23.15 karışık konser BUDAPEŞTE (580 m) — 1940 Kermlar tiyatrosunun konseri, 20.30 Operadan naklan konservatuvar tulebeslain İmtikanları, 23.40 ei, YANA — (517 m.) 20 kaan haberler, 20.15 sokak musikisi, ey haftanın haber pi (Yogoslar şarkıları) geriler honsasi, #musahabe, 2 71.10 gemlei mus, ençtik meyra. 2 > . ler, 2 Silityrattan * ELGRAT — 437 m) sö pa . 7) Zagrepten maki, 29 haberler, e lideri ENİ akrehar besmerk, © © HANBURG — (3?) ?LIS temail İka Gold, 2205 vala süsti, 23 haberler, 90.20 musikili meşriyat. 74 keman konseri, #ikestra refakati 8. , 71,10 teganal, 22.10 seki gin #musliki parçaları, 23.2) haberler, meye'i gece konseri, ALENİ TEŞEKKÜR Senelerdenberi müzmin bir apan- disitten muztarip bulunuyordum 12 Mayıs 934 te Heseki hastanesi dör düncü “Koğuşuna yatınlarak ertesi Fönü (13 Miye 934) te muhterem ymetli doktorlarnmızdan Zühtü Bey tarafından muvaffakiyetle ameliyatım yapıldı, Hayatımı © kurtaran muma» ileyhe teşekkür ederim, (6) Gülistan Vasıf LE RADYO | 2 Haziran Cumartesi VARŞOVA (1845) — 1735 senfonik musiki, kozferans vessire, 21 Cop n'la eaer- lerinden kömser, 11.30 Madritten naklen İs- Panyol musikisi (filharmonk tulum tarafım dan), 2230 musahube, 2245 plâk, müsahabe, dans, BÜKREŞ — (565 m) 15 bergünlü neşriyat, İS hafif mali, 20 kadın sazli 20.15 konserin devami, | Üniversite, 2120 pak, konferana, 72 Ugan, 7230 radyo orkestrası, 28 munahabe 23,30 radyo orkes tram, BUDAPEŞIE — (550 m.) 194) Macar şarkıları, 20.50 tiyatro 22 Madıitten beyne mile! konserin ikinci yarısını nakli, 23,20 dans musikisi, M8 Racz algan takımı, VİYANA — (507 m) 2035 kına haberler, 1.50 "Leyliâk #izlendiği saman, isitnli tene sil, 21.05 Madritten naklen beymelmilel fee panya konseri, 2235 haberler, 2410 dana musikisi. PRAG — (470 m.) 1405 almanca te- gannili neşriyat, haberler, 20.25 Popu'er mu» siki 2250 pük. 2415 plâk, 7330 alışam konseri, 11.10 anan Ge “Sevişmiş, 8, evlenmiş, U plâk neşriyatı ve musababe, 233, ken operasına dalr malâmat, 23.2) haberler, 34 Layprigten dans musikisi, BELGRAT — (7m) 2010 Radyo orkestram (Gilnka) 22 Madriiten beynelmilel Avrupa konserini maki (7 vel kanmını), 23 haberler, dans plâkları, 23.50 algan mus'kigsi, HAMBURG — (832 m) 10.30 temeli Ankerverloren, 21.10 karışık neşriyat, 2120 musik le neşriyat, 8 dans ve neş'eli musiki, ERESLAU — (016 m.) 1920 skşam konseri, muhtelif bablaler, 21.10 seyahatler de aşk İzinli Frensel'in üç perdelik opereti, #musahaba, 27.20 meş'eli musiki, 23,55 dana muslklel, İstanbul Mıntakası Varidat Tahakkuk Müdürlüğünden: I — Neşrolunan buğday koruma kanunu mucibince beher çuval yetmiş iki kilo itibarile birinci nev'i unun bir çuvalından 150 ikinci nev'iden 100 ve her nev'i undan mamül makarna, şehriye, irmik ve bisküvinin beher kilosundan 2 kuruş vergi alınacaktır. 2 — Unların vergisi değirmenlerden unların hini ibracında almır. Ve vergi unu öğüttüren müşteri tarafından verilir. Kendi hesabına buğday veya un alıp öğüten değirmenciler de kanun naza" rında müşteri addedilmiştir. 3 — Verginin tahsili için kabul olunan esas şudur: A — Muhtelif kıymette ve cilt balinde bilimum mal savdık- larile Ziraat Bank Şubelerinde bulundurulacak olan ve beheri yek- diğerinden birer zımba ile ayrılmış üç parçadan müteşekkil mak- buzlar ihzar olunmuştur. Değirmenlerden un çıkarmak isteyenler, evvelemirde bu mahbuzlardan bedel mukabilinde tedarik ederek değirmene gidecekler ve ihraç edecekleri beher çuval için nevile- rine göre yüz cili veya yüz kuruş hesabile ne miktar vergi isabet ediyorsa o miktar makbuzun birinci parçasım kimse ——.. teslim ederek çuvalları alacak ve ikinci parçalarına da iye memuruna tevdi ederek çuvallarını mübürletecek ve değir- menden çıkaracaktır. Bu makbuzlardan kendisinde kalan üçüncü parçalar nakliye tezkeresi makamına kaim olacak ve çuvalların bir mahalden diğer mahalle nakli, behemehal kurşun mühürle olduğu balde bu tezke- releri hamil olanlar tarafından icra edilecektir. Değirmen sahipleri aldıkları birinci parça makbuzdaki malümatı aynen mal dairesinden tasdikli olarak aldıkları bir deftere kayıt ve makbuzları hıfzedeceklerdir. Bu makbuzlar toplanup Ziraat Bankası şubelerile mal sandık» larına tevziine kadar değirmen ve fabrikalardan un çıkarmak iste“ yenler evvel emirde varidat idarelerine müracaat edip hangi değir- menden kaç çuval un çıkaracağını ve beher çuvalın kilosunu bildi- rerek bir makbuz tslep ve Varidat İdaresi de bunu mükellefe derhal temin edecektir, Köylerde su ve yel ile işleyen ve elek ve vals tertibatı bulun- mayan değirmenlerin yalnız kö; i halkın ihtiyacım temin etmek üzere öğüttükleri unlar vergiden müstesnadır. Ancak bu istisna yalnız köylü halkın ihtiyacına inhisar edip bu değirmenlerde öğütülen unlardan şehir ve kasabalar halkına satılanlar veya ticaret mal olanlar vergi mevzuuna dahil olacağından Varidat dairelerinin haberdar edilip vergisinin verilmesi lâzımdır. Aksi takdirde cezaya tabi tutulurlar. B — Paket, kutu ve sandık içinde bulunan malül maddeler esbabı mal sandıklarından veya bayilerinden pul satın alarak pa ket, kutu ve sandıkların açılacak mahallerine bizzat yapıştırmak suretile edayı mükellefiyet edeceklerdir. Kanunun Neşrinde Fabrika; Fırın ve Ticaretha- nelerde Mevcut Un ve Undan Mamul Madde Hakkındaki Muameleler 1 — Kanunun neşri tarihinin ferdası günü buğday ve çavdar unlarile makarna, şehriye, irmik ve her nevi bisküvit bulunduran toptancı, mağaza, depo dükkân sahiplerile febrika, değirmen ve fırın O İşletenler ve zahire tacirleri yetlerinde bulunan bu neyi mevaddın nevi ve miktarını mübeyyin bir beyanname tanzim ederek yirmi dört saat zarfında mağaza, depo, fırın, değirmen ve fabrikaların mensup bulunduğu şube Tahakkuk baş memurluğuna makbuz mukabilinde vermeğe mecburdurlar. Bu mecburiyet, nezdinde bir çuvaldan fazla un bulunanlara da şamilir. 2 — Beyanname günü şubeler gece saat yirmi dörde kadar açık bulundurulacak ve tam saat yirmi dörtte son beyanname için verilecek makbuz dip koçanının üzerine meşrubat verilerek beyan" name kabulü muamelesine nihayet verileceğinden her mükellefin bu saata kadar beyannamesini vermek hususunda istical etmesi lâzımdır. 3 — Ellerinde vergiye tabi madde bulunduğu halde yukarıda yazılı müddet zarfında beyanname vermiyenler ile ellerindeki malı verdikleri beyannamede noksan gösterenlerden bu vergi iki kat olarak derhal tahsil edilecektir. 4 — Beyanname ile bildirilen stokların vergileri aşağıdaki tahsil ur. ay eli i stokların beyanname veya Mi e ye rel vergileri satış ve müesseseden ihraçları sırasında alınacaktır. ği B — Mağaza, depo, fırınlardaki unlarla döküm halinde çuval derununda satılan mamul maddeler vergisi de tahakkuk memurlu- ğunca tahakkuk ettirilecek 3/6/934 Pazar günü mükellefler nezdine gelecek memurlar vasıtasiyle vergileri tahsil ve çuvalların ağzi bms kutu ve sandıklar içinde bulunan mamul irmik, makarna, şehriye, bisküvit sakipleri ellerindeki malı beyanname ile bildirdikten sonra 3/6/934 Pazar gününden evvel işbu zurufun içinde bulunan mevaddın beher kilosuna iki kuruş hesabile damga pulu mübayaa ederek zarfların açılacak mahallerine kendileri tarafından yapıştıracaktır. 3/6/934 Pazar günü ikinci kontrola gelecek memurlar, evvelce beyannamede gösterilen veya tesbit edilen bu mevadda pul yapış” tarılmadığı görüldüğü takdirde vergi iki kat olarak hesap ve der- hal tahsil olunur. (2912) ağa iie İİ İl Üy ik siki,