1 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

i ;'. y —e SS SN SÜ 0 el S Y A Sayfa Memleket Manzarası Zaframbolu Köylerinde Son Posta Zafranbolu (Hususi) — Kara- catepe köyününde su çok mebzul- dür. Burada bacak kalınlığında buz gibi suyu olan iki pınar var- dır. Pınarlardan birinin suyu kara sudur diğeri şeker — gibi tatlıdır. Karasu kışta daha fazle çoğalır. Köylüler büyük su ile kendilerine yiyim yaptıkları sebze bahçelerini sularlar. Tatlh — süyu da içerler. Köyde (yirmi dokuz) ev vardır. Köy evleri ekseriyetle iki katlı- dır. Köyde ilkmektep yoktur. Bir kısım köylüler, köylerden yumurta, sansar, tilki ve sair av hayvanları derisi' toplayıp tüccara satarlar. Köyün civarında çok güzel bir çam ormanı verdır. Bu or- | man köy ahalisinden «Küp Emin oğullarınnın bittabi köy ormandan istifade edemememekle beraber bu güzel ormanın, köyün havasına pek çok faydası vardır. Köy dere içinde olduğu halde orman bayesinde sıtma ve sair birçok hastalıklar ayni zamanda civar köylere nis- beten yazın sıcak günlerinde boğu- cu sıcaklardan masun kalmaktadır. Köyde asarıatikadan sayılabi- lecek çok eski bir cami varmış, bu cami geçen yıl köylüler tara- fından yeniden yaptırdmak üzere yıktırılmış... Şimdi bu münhedim cami ankarı arasında camiin pek eski devirlere aidiyetini ıspat cder mahiyette bir taş levhaya tesadüf edilmiştir. Bu levhanın üstündeki yazı tamamile okunamamış yalnız: “Ketep oğlu tamiratı,, ibaresi okunabilmiştir. Bundan caminin “Kenep oğlu,, namile birisi tara- fından tamir edildiği anlaşılmak- tadır. Bu cami minaresinin Lusu- siyeti de ayrıca dikkate şayan bir eserdir. Köylüler arasında “Kudret minaresi,, ve “Koca kaya,, dahi denilen bu orijinal minarenin hangi devrin eseri san'ati olduğunu tahmin biraz dir. Minare bildiğimiz mi- nareler şeklinde havaya doğru uzanan muazzam bir kaya parça- sıdır. Cami yapıldığı zaman cami- den daha eski zamanlara nit bu içi oyuk kayanın içine tahta- dan bir merdiven yapılmıştır. bu acaip minarenin en Üstünde ve kayanın arasından çıkup bü- yümüş bir sakız ağacı insanın bütün bütün istiğrabmı mucip olmaktadır. Köyde — “Örenler, denilen bir türbe de vardır. Bu türbe civar köylüler arasında pek meşhurdur. Buraya bütün mem- nuiyetlere rağmen hâlâ birçok adaklar adanır, kurbanlar kesilir ve dualar - edilir. Hele Hidırellez günü bu türbenin yevmi mahsu- sudur. O gün cıvardaki Yacı, Puldiren, Oğulviran ve Akviran- hlar hep bu türbeye gelip ziya- retler yaparlar. Derli toplu yapı- lan bu ziyaret günü Örenler tür- besi civarı mahşer gibi kalabalık olur. Sarı ahmatlar köyü Zafranbo- hmun üç saat şarkında, bir çam ormanının üstünde 23 evli bir köycüktür. Köyde su yoktu. Köy- Hüler içmek ve kullanmak - için Araç çayından su getirirler. Köy- de sıtma müstevli variyettedir. Sıbhiye memurları köylülere be- dava devlet kinini tevzi etmek- te iseler de bütün — ihtimamlar husust malı olup | | Mardinde Yaz Safası Başlad Her Evin Damlarına Yatak Kuru- luyor Ve Sitarelerle Çevriliyor Mardin, (Hu- snsi) — Mardin 110 metre irtifa- ındaki bir tepe- nin sırtına uzan- miş — tamamen taştan mamul bir beldemizdir. Kâ- milen kâğirden yapılan Mardin evlerinin kendine has bir tarzı mi- marisi — vardır. Çak eski binalar ve tarihi eserler mevcuttur.. Mar- rinde tarihi kalesi mevcut olan sırtın bir tarafını şehir diğer ta- rafını da yemyeşil bağ ve bahçe- ler çerçevelemiştir.. Kale arkası bilhassa yaz mevsiminde Mardi- nin en maruf gezinti mahalli ok- maktadır... Eski vafi Tefik Hadi Bey Mardinin en mühim mesire mahalli olan kale arkasının ehem- miyetini nazarı itibara aldığından bahçeler arasında umumi bir şose açmıştır.. Şehrimize sekiz on kilo- metre mesafede çok güzel ve ta- bit manazırile şöhret bulmuş bir çok mesire mıhıllen yardır. Bun- Bir Mahküm Bartın Hapisane- sinden Kaçtı Bartın (Hususi) — Katilden on seneye mahküm olup bir kıs- mımı ikmal ve af hııııııdu da istifade ederek ©on aylık u-.n müddeti kalan Aşağı köyünden Abaza Zekeriya oglıı Remzi, karısının köyde fena yola Mndişmğünü haber almış, :ıhiy:te k, çalışmakta olduğu ha- pisane iş yurdundan kaçmış, kö- yüne yollanmıştır. Firari, kendisine yetişirler korkusile, yolda rasgek diği bir köylünün yumurta yüklü atını zorla alarak Üzerine atlamış ve köyüne varmıştır. Köyünde kansile kavga buzuk yıçmdıld çocuğunu kam- SON POSTA Mordinde mektepler lar arasında Deyrülzaferan, Zin- mar, Kabale, Reşmil cennet kadar güzel yerlerdir. Bilhassa Zinnarın ve Vadissafa mahalli Mardinlilerin Cuma günleri akın ettikleri bir yayladır. Bir hafta evvelsine kadar lık bâr ilkbahar havası yaşayan Mar- din bugünlerde yaza girmiştır. Her hane halkı kendi damları Üzerinde yatmak için tahtlar kur- dular. Bu tahtlarda yatanlar et- raftan kendilerini görmemek için tahtın etrafına sitare tabir ettik- len cibinlikler çevııüier Bu dam — “Mubafız Siürt, 29 (A.A:) — Şehrimize gelen Ankara Muhafız Gücü bisik- letçileri şerefine bir kur ziyafeti ve- rilmiş ve öğleden sonra garnizon sporcularının — iştirakile — atletik müsabakalar yapılmıştır. Bu mü- sabakalarda Halkevi atletleri mu- vaffakiyet — göstermişlerdir. Bu müsabakalardan sonra, bir futbol sından — zorla alarak dönerken Kızılkum köyünde, vak'ayı haber alarak önünü kesen kayın biraderi Arile rasgelmiş, Aril, kaçak Rem- ziyi tabanca ile yaralamış ve kaç- mıştır.Biraz #onra, takibe çıkan Jan- darmalar firariyi yaralı olarak Baş- | köprü köyünde bulmuşlar ve alıp merkeze gelırıuşleıdır Yaralı ettikten sonra, bir |hastaneye yatırılmış, Arif de yaka- lanmıştır. Tahkikat devam ediyor. | sıtmanın — kökünden kesilmesini mümkün kılmamaktadır. Köy ahalisi çok çalışkandır. Bu köyde davar vesair hayvanat ta pek çoktur. Koylnler arasında Istanbula gelip çalışan gençler de vardır. Bunlar lmııbııl fırın- larında, — çıraklık, — tezgâhtarlık, pişiricilik ve bamurkârlık ya- parlar... Kışları Istanbulda yazları köylerde vakit geçirirler.. İzmirde Yıldınm Kemal Köprübaşı otuz üç evli bir köydür. Köy yolları kaldırımsız- dır. Bu köyde de pınar yoktur ve köylüler sularını Araç çayın dan getirmektedirler. Köyün ço- cukları üçüncü smıfa kadar Ak- viran köy mektebine, dört ve beşinci — sınıfları için de yurdun Yatıevine devam etmektedirler. Alelamum Zafranbolu Hkylerı;:â olduğu gibi Köprübaşı köyl de çogklınıı m;ı çok Gücü Mektep Sergisi safası Mardinin ezeli ve tabil bir adetidir gündüzün bunaltıcı sıcak- lardan çıkan halk geceliyin — temiz havalar alarak is- #irahatlerini temin etmektedirler. Ak- gamları damlar üzerinde — açılan sitareler ne hoş manzaralar ar- ıehıızkıedıı Meh- kışıile seyreden- ler bir sırt ete- *-ı uzanmış ve yeni açılan bem- beyaz bir pamuk tarlasına ben- zetirler, Bu sene kiraz pek mebzuldür. Her senekine nisbeten çok fazla olan kirazlarımız komşu vilâyet ve kazalara külliyetli miktarda ihraç edilmektedir. Bu seneki de- vamılı yağmurlar münbit arazimizi sulayarak ekinlerimizi çok bere- ketli bir hâle getirmiştir. Şark beldelerimizi tren hattına bağlıyan Mardinin bu mevsinde ne doyul- maz Zevkleri ne hoş Glemleri vardır.. Bisikletçileri maçı yapılmıştır. Maçlardan sonra Halkevinde bütün #sporculara bir çay ziyafeti verilmiştir. Akşam mükellef bir “iyalet tertip edilmiştir. Memleket halkı ve hassaten — sporcular - coşi tezahuratta bulunmaktadır. Hal- kevi misafirlere formalarının bay- rağım hediye etmiştir. Sürt, 3O (A. A.) — Muhafız gücü bisikletçileri hareket etmiş ve şehir dişında vali ve kalabalık balk kütlesi tarafından teşyi edil- mişlerdir. Halkevi reisi, yanında bir heyet ve garnizon ve Halkevi sporcuları olduğu halde otomo- billerle 10 kilemetre mesafedeki Gezer mevkiine kadar bisikletçi- lerimize refakat etmiştir. heveslidirler. Köprübaşı köyünün meyvacı- hğı pek meşburdur. Bu köyün Araç çayı — kıyısında, ş ve güzel bahçeleri vardır. Bu bahçe- lerden elma, Armut ve ııir bir çok meyva istihsal edildiği gibi ayni zamanda sebre de yetiştirilir. Köylüler istihsal etttikleri meyva ve sebzeleri Toprakcuma, Eflâni ve Zafranbolu pazarlarına götürüp satarlar. — Mehmet Enver Bu sene İı.ıu' ükmektepleri sergileri 15 gün müddetle halka ve talebe velilerine teşhir edi- miştir, bu meyanda Yıldırım Kemal mektebi de güzel bir sergi yapmıştır. Mektep müdürü Osman Bey serginin bazırlanması için geceli gündüzlü mesai sarfetmiştir. Resimde Kemal Bey ve sergide mektebin beşinci sınıfına ait köşe görülmektedir. Resimden de anlaşılacağı — veçhile mhı miniler büyük bir muvaffakiyet göst | çalışıyo: gördüğüm hn '. ÇA0 İzmir Verem | Mücadele Cemi- yetinin Faaliyeti İzmir ( Husust ) — Veremın cemiyet arasında yaptığı kemirici tahribatı hep bildiğimiz — halde, nedense istemiyerek oDun teazzuv — etmesine yardım ediyoruz. İzmirin — iş sahasında ve bilhassa işçi kız- — lar ve küçük çocuklar arasında veremin yayılışını bir rakkamla — tesbit etmek mümkün olsaydı; — rakkamların vuzuhü belki de bizi çekinilecek bir netice 1le karşı — karşıya bırakırdı. İzmirde weremle — mücadele eden, maddi — wvarlığı — noksan, faket çalışma sahası çok geniş bir cemiyet vardır. Cemiyetin kaymetli reisi doktor — Mithat Bey, şahsi enerjisile bütün . yol- suzlukları — yenmeğe — çalışarak yokluk içinde varlık yaratmağa r. Veremin seyrini doktor Mit- zaman bir şehre, bir kurt sürüsünün hücumundan hasıl olabilecek korkudan daha büyük bir tebeyyüçle titrerim. Aç bir kurt nihayet birkaç kişiyi ısınır, birkaç kişiyi öldürür ve gider. Bir balgam kimsenin — nazarı dikkatini celbetmeyiverir. Çoğu muz böyle bir balgam görmeyiz bile.. Nazarı dikkatimizi celbeden nokta belki de onun iğrendirici manzarasıdır... Ölsa olsa biz de onun yanı başına bir — balgam daha ilâve eder, geçeriz. dığı tedbirlerle tükürmek aza- mıştır. İşimiz çok incedir ve çok paraya mütevakkıftır. Bütçemiz dardır. Fakat buna rağmen biz yılmıyoruz. Gün geçtikçe, cemi- yetimiz muhitte kök saldıkça gayretimiz artıyor. Bu seneki faa- liyetimizi şöyle bulâsa edebilirim: 1 — Propaganda konferansları verdik. 2 — Veremle mücadele müze- sini bir senede (6000) küşi ziyaret etmiştir. 3 — Mekteplerde propaganda işlerine ehemmiyet verdik ve 17000 kurutma kâğıdı tevzi ettik. 4 — Dispanserimizde 4000 hastaya baktık. 1665 Seans Ültra Viyole tatbikatı yaptık. Pinoma- torak ameliyesi tatbikatına başla- mış bulunuyoruz. 5 — Çocuk doğumlarının ilk onbir gününde verem aşısı tatbi- katımı yapıyoruz. ,, * Veremle mücadele cemiyetinin yaptığı en mühim işlerden - birini ben söyliyeceğim. Cemiyet dört senedenberi Yamanlarda yaraları açık olmiyan veremliler için bir kamp kurmuş ve 210 vatandaşı veremden kurtarmıştır. Bu 210 adedinin cemiyet arasında nekada; beliğ bir ilcdaye buılndlhgüıi Esrar Kaçakçıları Muğla, 28 (A.A.) — Son gün- lerde ihtisas mahkemesi kaçakçı vak'asından ziyade esrar vak'alar rına — bakmaktadır. — Son hafta içinde esrar kullanmak ve satmak- — tan yedi kişi ihtisas ııılılıemed— ne verilmiştir. :ı (';