5 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

5 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

SON POSTA Halkın 'kın Sesi Radyonun İslahı Ve Halkın Temennileri Radyonun bir kültür ve terbiye vasıtam haline getirilmesini te- minen bir takim teşkilât yapır lacaktır. Bu güzel kararın halk arasında hâml ettiği intibaı dün âtideki şekilde tesbit ettik: Sadi Bey (Eminönü Balıkpazanı 82) — Garp memleketlerinde radye bir terbiye ve kültür vamtası olmuştur. Oralarda — tadyo İasanlara — hocahık yapıyor. Bugün gazetelerde okudum. Bizim radyo programımız ıslah edile- cekmiş. Her yaştaki Türkleri alâkadar edecek — konferanalar — verilecekmiş. Ne yalan söyleyim: Radyomuzun bazmı şarlalarında mey kokuyordu. Açık, saçık şarkılar bile radyoda mubah görülüyordu. * Nedim B. (Sultanselim Kütip Mus- Tühiddin mahallesi 4) — Matbuat Umum radyonun — halka ——— — —z—rumran — Ma!ıya__ Soygunculuğu Dün On Uç Sıîçlusu Olan Bir Hâdisenin Muhakemesi Yapıldı Dün Asliye ikinci ceza mahkemesinde bir mahya soygunculuğu davasına bakıldı. Geçen Ramazanda Aksaraydaki Valde camiinin mahyalarında kulla- nılan Bbötün ampüller çalınmıştır. Suçlu, camiin mahyacısı İrfan Beyin çırağı Cahit isminde (15) ya- şında bir çocuktur. Cahit- ampülleri yavaş yavaş ve —muhakeme, aşırarak civardaki esnafa satmıştır. Fakat am- pullerin üzerinde camün iami yazılı olduğu için bunlar çabucak bulunmuştur. Soçlu dün mahkeme- ye gelmemişti. Dün Akaaray esnafından Kozma, ciğerci Eyüp, sucu Sabri, ekmekci Yorgi, kasap Kâmil, Cevdet, şekerci Davit, tütüncü Osman, şe- kerci Hüsmnü, kasap Reşit, Veli, şekerci ve helvacı Mustafa Efendiler de mahkemede çalınmış malları | kararı aldı. Sinemalar - |Meselesi umum müdürlüğü daha ucuz makineler temin ödemez mi acaba. Bunu da gazetenize yazınız. » Nihat bey (Bayazıt Koska Tramvay gaddesi 12) — Bütün Cümhuriyet 'Türkiyesi yekpare bir varlık olmuş- tur. Yeni yapılan demiryollarımız ve goselerimiz bu varlığın kan ve can damarlarıdır. Bence radyo da demir- yolu ve mektep kadar lüzumlu bir vantadır. Mümkün olsa her köyün hiç olmazsa ihtiyar heyeti odasına bir radyo temin edilmelidir. Köylülerimiz dünya haberlerini derhal bu vasıta le dinlemeli, kendilerine — faydalı konferanslar zerilmeli, büyük gşefle- timlizin verdikleri konferansları bura- dan dinliyebilmelidirler. Birçok Avru- pa memleketleri böyledir. * Ali Bey (Fatih Çarşamba 41) — Bizim radyomuz bazan klânik parça- lar çalacağım diye pek İâübali şeyler Aatihap ediyordu. Hars ve edebiyat noktasından kıymeti olmiyan çarkılar bile radyomuzda yer buluyordu. Yeni teşkilâtta bu gibi şeylere yol veril- memesini İstiyorum. Bakırköy Fabrikasında Sumerbank, — Bakırköyündeki bez fabrikasına yeniden büyük iki pavyon ilâve etmiş ve tesisat vü- cude getirmiştir. Öğrendiğimize göre; yeni kıs- mm küşat resmi bu ayın son haftasında yapılacak ve işlemiye terk edilecektir. Yangın BışlanPıçları Yeniköyde Mısırlı İbrahim Be- yin yalısında ve Arapcamiinde Piyer Efendinin tornacı dükkâ- nından yangın çıkmış ise de her iki yangın da sirayeye meydan verilmeden söndürülmüştür. Öğrendiğimize — göre Maliye Vekâletinden belediyeye bir tez- kere gelmiştir. Vekâlet bu tezke- resinde, sinemaların kapalı bulun- ması dolayısile, hazinenin vergi- den kaybettiğini bildirmekte, be- lediyenin, Darülâceze bissesini tahsil için diğer kanuni yollardan yürümesini, sinemaların açılmasını tavsiye etmektedir. Bu tavsiye üzerine, belediyenin nasıl hareket edeceği belli değildir. Belediye Reis Muavini Hâmit Bey bu mes- eleye dair dün gazetecilere: * — Böyle bir tezkere geldi- | ğini duydum, fakat vaziyetin ne olduğunu bilmiyorum. Ba işle Vali Bey bizzat meşgul olmaktadır, demiştir. Sinemaların açılıp açılmıyaca- ğinı gazeteciler Vali Beye de sor- muştur. Muhiddin Bey sadece: — Bilmiyorum, demiştir. ,, Para Veriliyor Gayrimübadillere Tevziat Cumartesiye Başlıyacak Gayrimübadillere — yapılacak mra tevziatına cumartesi günü Eıılınacakhr. Evvelâ küçük istih- kak sahiplerine alacakları ödene- cek, büyük hak sahiplerine daha sonra tediyat yapılacaktır. Verilen malümata göre, para dağılımı üç ay kadar devam edecektir. Elaktrik Ücreti Elektrik tarife komisyonu pa- zar günü toplanarak yeni üç aylık elektrik tarifesini tesbit edecektir. Ücretin bir miktar daha ineceği ümit edilmektedir. hapse bilerek satın aldıkları iddiasile ve bulunuyorlardı. Bunlar ampullerin hırsızlık olduğunu bilerek satın almadıklarını söylediler. Kayyum Fehmi ve Faik Efendiler şahit olarak dinlendiler. mahkemeye gelmediği için davaya gıyaben bakıldı suçlu — sıfatile Cahit Cahidia buldurulması için tâlik 4 Sarı Jojef ile arkadaşı Onnik Efendi Eminö- nünde Balıkpazarında yağcı Alfert Biyanko Efen- dinin cüzdanımı çaldıkları iddiasile dün Sulh birinci ceza mahkemesinde muhakeme edildiler. Mahkeme “Sarı Jejefin suçunu sabit görerek kendisini 4,5 ay mahküm etti, Onnik Efendi de beraet Terkos Suyu 124 Saatin Eylülde Günde 36 Bin Hâdiseleri Ton Su Verilecek Belediye Fen İşleri müdürü Yusuf Ziya Bey dün Terkosa gi- derek, yeni tesisatı teftiş etmiştir. Eylüle hdıerıımı::cH ıdıdlâf programının bitiril ü ümit © mektedir. Şimdi, gönde 28 bin ton su verilmektedir. Bu miktar Eylülde 36 bin ton olacaktır. Bun- dan başka şehrin muhtelif yerle- rinde yangın söndürme muslukları yapılacaktır. Muslukların adedi şimdiden 500 olaurak tesbit edik miştir. Bo musluklar yapılınca, itfaiye hortumları bol su alabile- ceklerdir. Ekmek - Fiatı Emek nerhi. dünden itibaren yine eski fiat üzerine tesbit edil- miştir. Ekmeğin kilosu 9 kuruş 30 paradır. Bu fiat on beş gün mw teber olacaktır. Dünkü Yağmur İstanbul Ve Civarına 20 Milimetre Yağmur Yağdı İstanbul, 4 (A A.) — Sifir derecel hararete ve deniz seviyesine || indirilmiş barometre: Saat 7de 753,5; sant 14 ta 754,5; hararet: 7Tde 20; 1üte 22; azami hararet 24, angari hararet 17,5. Rüzgâr evvelâ lodostan, hllll;n poyrardan esmiştir. Sürati saniyede 9 metreye kadar çıkmıştır. Yağan —yağmuran — miktanı 20 milimetredir. Düzcede Yıldırım Evvelki gün de Düzcede şiddetli yağmur yağmış, halkı çok sevindir- miştir. Bu mrada Hadmiye köyüne iki defa yıldırım düşmüş, iki saman- hk yanmıştır. I Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: » Küm de doğru sözlü, meri bir adam tamır.. bilmek Mzımdır. Şoför Eminin — idaresindeki 2157 mumaralı otomobil Eminö- nünden geçerken İsmail isminde beş yaşında bir çocuğa çarparak ağır surette yaralamıştır. * Limanımızda bulunan Ro- manya bandıralı — Recel Karol vapuru tayfalarından Dimitri ka- zaen vapurun ambarına düşerek ağır surette yaralanmıştır. * Tozkoparanda oturan Mus- tafa isminde bir çocuk oyun yü- zünden çıkan kavga neticesinde Lütfi isminde bir çocuğun başını | yarmıştır. 34 Niko isminde bir çocuk Beyoğlunda — Alyon sokağında oturan Madam Eleninin 12 altın Krasımı çalmak suçile — yakalamr- mıştır. Bundan başka şehrin muhte- lif semtlerinde 4 hırsızlık, bir eve taarruz ve bir de ölümle tehdit vakası olmuştur. Seyyah Geliyor Ağustosta Kalabalık Bir Fransız Kafilesi Gelecek Fransada “Fransa ve Şark,, teşekkülü memleketimizde bir ve- yahat tertip etmiştir. Kalabalık bir seyyah kafilesi 28 ağustosta Marsilyadan hareket edecek, İtal- ya ve Yunanistan şehirlerini de- laşarak İstanbula gelecektir. Ka- file burada sekiz gün kadar ka- lacak, aymı zamanda Bursa ve civarını da gezeceklerdir. Seyahat 19 eylüla kadar süreceklir. Lâstik Meselesi Lâstik-deri meselösinin *soa bir karara bağlanmazı için bugür Odade Öür toplanla yağılasalktır. Soy Adı Nasıl Kullanılacak ? Vatandaşların soy adı. kullanma« lan mecburiyeti hakkındaki lâyihanım geçenlerde Millet Meclisinde kanun halirde kabul edildiğini yazmıştık. Bugün de resmi gazetede çıkan bu kanunun esas hükümlerini yazıyorurzı Her Türk öz adından başka sey adını da taşımaya mecburdur. Söyleyişte, yazişta, imzada öz ad Gnde, soy adı sonda kullanılır. Rütbe ve memuriyet, aşiret ve yabancı irk ve millet isimlerile umum! edeplere uygun olmıyan veya iğrenç ve gülünç olan soy adları kullamlamaz Soy adi seçme vazifesi evlilik bir- Hiğinin reisl olan kocaya aittir. Mümeyyiz olan reşit soy adını seçmekte serbesttir. En büyük mülkiye memurunun vereceği müzekkere üzerine Cümhu- riyet müddelumumisi, 3 Üncü maddi- deki memnuiyete uygun olmuyarak soy adı kullananların bu adı. değişe | tirmelerini ve tarihte ün almış olan- lara ilişik enlatan adların, hbilâfını iddia He, kullanılmamasını mahkeme- den isteyebilir. Kansunla taayyün eden unvanlar 1 mahfuzdur. Bu kanunun meşri tarihinden iti- baren iki yıl içinde gerek soy adı olmıyanlar ve gerekse soy — adlarını değiştimek isteyenler taşıyacakları adı Hükümetin tayin edeceği şekilde nü- fus kütüklerine geçirilmek üzere bil- dirirler. Bu iş için verilecek ber nevi evrak pul resminden muaftır. Kanunun tayin eylediği zaman içinde soy adım memurlara bildirmi- yenlerden beş liradan on beş liraya kadar ve bu iş için Hükümetçe veri« lecek vazifede ihmali görülen muh- tarlar ve ihtiyar heyetleri azasının her birinden ve belediyelerce memur edilenlerden on İiradan elli liraya kadar hafif para cezam alınır. Bu ce- zalar mahalli Idare heyetleri kararile verilir ve vali veya kaymakamların tasdikı e kat'ileşir. DN Cemliyetinin Bimtenmleri T. D. T. C. umumi kâtipliğinden: Cemiyetin düşüncelerini yaymak üzere çıkarılmakta olan Türk - dili adlı bültenin baskı ve satış yeri de- giştirilmiştir. Birinci numaradan baş- hyarak bülten Devlet paatbaasında ve satışı İstanbulda Türk kitapçılik limitet şirketi tarafından yapılacaktır. Bültenin beşinci ve on« dan şonraki baskılarında geçen yıl yapılmış olan büyük dil anketinin Vverimleri bamılacaktır. Bültenin bir Bayısının satış fiyatı cakisi gibi 30 kuruş ve on sayılık bir cildinin abo- nesi üç İlradır. Hakimiyeti Milliye matbaasında yazılmış olan abone<« lerin bütün hakları mahfuzdur. Bun- dan sonra abone olmak - istiyenlerin ya doğrudan doğruya Ankarada Türk Dili Tetkik Cemiyeti merkezine ya« hut İstanbulda Türk kitapçılık limitet Şirketine müracaatları rica olunur. Doçentlerin Maaşı Edebiyat, hukuk fakültesi ve eczact dişçi mektebi doçentleri dün — toplar narak barem dolayısile 55 liradan 35 Hraya indirilen — maaşlarının — tekrar arttırılması — için Vekâlöt nezdinde bazı teşebbüsat yapmıya karar ver« mişlerdir. —at Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: ,; -« Halbuki bu sözlerin yerinde olmanı için ©6 İnsanın mahiyetini Acaba bir inssman saml anlaşılır ? Hasan B. — Sirkaç lira borç verip, arkasından — beklemekle azizim |..