5 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

5 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

SON POSTA gererr AAA AAA AAAKASAAFAARA AAAT MA AA Holivutun Yirmi Beşinci Yıldönümü Kq!ulandı —— Orada İlk—-bynanan Filim Tekrar Sesli Olarak Çevrilecek —— Bugün Almanyada, Fransada hgilterede birçok filim stüdyoları var, Hatta bu stüdyoların bir araya gelmelerinden hasıl olan büyük sinema kasabaları mev- cuttur. Fakat bunların hiçbirisi Amerikanın Kaliforniya mıntaka- sindaki Holivat şehri kadar mü- him ve büyük değildir. İngilizler Holivadun ehemmiyetini kaybet- tirmek için çok uğraştılar, Holi- wuttan daha büyük bir sinema şehri — vücude — getirdiler, fakat bütün bu uğraşmalar ve bu te- şebbüsler Amerikadaki sinema şehrinin kılını bile kıpırdatamadı. Amerikalıların iddialarına ba- kılırsa dünya üÜzerinde sinemanın bu derece terakki etmesi yaltız Holivut sayesinde olmuştur. Diğer memleketlerdeki sinema faaliyeti Amerikayı taklit etmekten ibaret kalmıştır. Bu iddia biraz mübalagalıdır. Fakat doğrudur. Buna mukabil Fransızlar - sinemacılıktaki terak- kiyi kendilerine mal etmek isti- yorlar. Onların iddialarına göre de 'sinemamnın ilk İcat edildiği günden bugüne kadar film çevi- ren sinema yıldızlarının en meş- hurları hep — Fransızdır. Ayni zamanda sesli sinemayı da- bir Fransız mühendisi icât etmiştir. Şu halde sinemanın terakki ve tekâmülüne ait şerefin Fransaya ait olması lâzımgelir. Bu iddiaya karşılık Amerikalılar diyorlar ki: “Fransızların — söylediklerinde hiçbir. yanlışlık yoktur. Ancak gorası da İnkâr edilemez ki bi- olarak | tün meşhur yıldızlar şöhretlerini bep Holivutta — kazanmışlardır. Amerikalılar iyi şeyden istifade etmesini bilmişlerdir. Sesli sine- mayı bir Fransız mühendisi icat ettiği halde bundan en iyi isti- fade eden, en mütekâmil sesli | filmleri çeviren yine Amerikal lar olmuştur. Bu karşılıklı şekilde gidedursun, biz biraz da Holivudun tarihinden bahsedelim. Geçen hafa içinde Holivut sinema şehrinin kuruluşunmun yirmi beşinci yıldönümü — kutlulanmıştır.. Filha- kika Holivut bundan tamam yir- mi beş sene evvel birkaç kulübe- den ibaret bir köy halinde ve yahız film' çevrilmek maksadile kurulmuştur. İlk çevrilen film de “Sultanın Kudreti, isminde taribi bir filmdir. Bu ilk eserde karşe likli rol alan Hobart Bosvort- ile Stella Adams bugün hayattadırlar söz atmalar bu | 1 J Holivutun ygeni gıldızlarından Madlin Karol ile Franko Ton genl çevirdikleri bir filimde ve elyevm Holivutta bulunmakta- ' | dır. Kutlulama şenlikleri çok- par- lak olmuş, geceli ,gündüzlü mubh- telif Çeğlenceler tertip edilmiş, binlerce — yıldız. hep bir ara- da — eğlenmişlerdir.. - Bu nasebetle Holivutlta yirmi sene evvel. ilk filmi- çeviren Ho- bart Baösvort ile Stelln -Adame şerefine de müsamereler veril- miştir. Ayrıca bu iki eski yıldız binlerce tebrik telgrafı almıştır. Ayrıca bu iki yıldızın ilk çe virmiş oldukları “Sultamn Kud- reti,, filmini yeniden sesli olarak ve daha) mükemmel sahneler ilâ- vesile çevirmeleri de tekarrür etmiştir. Yıldızlar şimdi hep bögle plâjdan plâja koşuyorlar Yeni çevrilen Karavan filminden cezip bir sahne — e Vergi B Klark Gabl'in Bankadaki Parasına Haciz Kondu Amerikanın — maruf — erkek sinema yıldızlarından Klârk Gabl bir vergi kaçakçılığı suçile itham edilerek Mmahkemeye — verilmiş, ayrıca yıldızın -bankada bulunan parasına da haciz konulmuştur. İddialara göre, Klârk Gabl son cevirdiği bir filime — ait kazanç vergisi — miktarmı hükümetten gizlemiş ve vergiyi eksik olarak ödemiştir. . Vergi dolarmış. — Şimdi ceza olarak | bunun ön misli, yani 80000 dolar İ ahnacaktır. orcu | Sovyet Filimleri borcu 8000 | | stüdyolarında yeni yeni Bu Senenin En Büyük Filmi Rusyada Çevriliyor Sovyet Rusyada son zaman- larda sinema senayiine pek fazla bir ehemmiyet verilmeğe başlan- mıştır. Bütün stüdyolar en aari ysüllerin alınması — süretile tekâ- mül ettirilmiş, ayrıca son sistem yeni sinema stüdyoları tesis edil- miştr. Sovyet Rusyada sinema | artistleri de el üstünde tutulmak- | tadır. Bunlara artistlik Aâleminin | en son terakkileri — hakkında muntazaman malümat — veriliyor, kabiliyetlerinin inkişafı hususun- da- büyük bir gayret sarfediliyor. Diğer taraftan bütün Sovyet —a Sinema ». Dünyasında Olu; »| |Biten Şeyler Yeni yıldızlardan Graçya del Riyo Holivutta üç film çevirmiş- H, Fakat kumpanya ile arasında bir ihtilâf çıktığı için kazandığı paraları bankadan gizlice çekmiş ve yine kimsenin haberi olmadan Xeçuıludo Holivuttan — ayrılmış vrapaya geçmiştir. Güzelliğine hiç söz olmayan Graçya şimdi Paristedir. Yakında büu şehirde bir Fransız kumpanyası hesab.na film çevirmeye başlıyacaktır. * Sarışın Alman yıldızı Brigit Helm son olarak “Altın,, filmini cevirmiş, bunda çok muvaffak olmuştu. Güzel Birigit şimdi de “Dük Voronyef,, isimli yeni bir film için hazırlanmaktadır. * Güzel sesli Fransız erkel yıldırı. Andre Lüge'yi tanırsınız Evvelce Fransada operada çalışan Lüge bundan dört sene evvel si- nemaya intisap etmiş, birkaç film çevirmişti. Fakat çalıştığı kums panya tarafından aleyhine açılan bir tazminat davasını ilk safhada kaybetmiş, bunun üzerine de tem- yiz mahkemesine müracaat etmiş t. Temyiz mahkemesi ilk hükmü nakzettiği için dava yeniden gö- rülmüş ve nihayet ÂAndre Lüge hak kazanmıştır. Güzel sesli erkek şimdi kum- panya aleyhine mukabil bir dava açarak, kendisinin bu kadar uğraş- tırıldığını iddia etmiş ve tazminat istemiştir. Diğer taraftan Andre Lüge (Kambur) isimli bir filim çevirmek üzere yeni bir mukavele de imzalamıştır. çevrilmektedir. Bunların mevzu- ları tamamen hayattan, — hakiki hayatın muühtelif — safhalarından alınmıştır. Bu cümleden olarak Miçurinsk şehrindeki büyük stüd- yoda yeni bir film çevrilmek- tedir. lddia edildiğine îro bu film 934 senesinin —en büyük eseri olacak, bütün Sovyet şehirlerinde | ayni zamanda gösterilecek, ayrica Amerikaya da mütcaddit kopye- filmler | leri gönderilecektir.