5 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

5 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

k ! B E, h N SAA EEÇYRR RRR T Ve Fikir Cereyanları İzmir, (Hususi) — İzmirde ©- | tedeberi canlı olmaktan ziyade devamlı bir fikir ve teşneliği var. Türkiyede İstanbuldan sonra en fazla mecmua ve risale sar- feden şehrin İzmir olduğu göz Önüne — getirilirse, İzmirin fikir hareketlerini ne kadar büyük bir dikkatle takip ettiği kolaylıkla meydana çıkar. Haftalık fransızca bir edebi- yat gazetesinin İzmirde 215 tane Barfettiğini, >İngilizce — edebiyat ve fikir kitaplarının ayni şekilde sarofolunduğunu — gözden geçir- mek şüphesiz hepimizi sevindiren hâdiselerden sayılır. İstanbuldan ve Ankaradan yükselen herhangi bir fikri ve edebi hareket İzmirde geniş bir edebiyat | takip edici kütleyi arkasından sü- | rüklüyor. Fakat bu hareketlerin devamsız olması okuyanları Ümit- ı'ıliğ:nıevkediyor. ir, İstanbuldaki edebiyat ve fikir hareketlerini biraz müba- leğalı buluyor. Herhangi bir fikir | ve edebi münakaşanın — daima anlaşmış gibi sulhle halledilme- sini ve iki tarafın da rücu edi- şini şüphe ile takip — ediyor. Bilhassa — münekkitlerin — daima tanıdıklarının eserlerini ve hüvi- yetlerini trhlil edişinde temeddi- ha yer vermesini açık bir hima- yecilik olarak kabul ediyor. İzmir, edebiyat ve fikir saha- sında muhtelif istihaleler geçirdi. Bir müddet “ Fikirler ,, mecmua- sının etrafında toplanan gençler, ortaya eserler çıkaracak kadar kıymetli varlıklar göstermişlerdi. raber İzmirde edebi hareketlerin yayılmasına yol açmıştı. Bunu, gündelik bir gazetenin etrafında toplanarak * İzmirden Sesler ,, öserini ortaya atanlar takip etti. Bu hareket te İlki kadar devamlı olmadı. ve pek çabuk unutuldu. “ İzmirden Ses- ler,,in edebiyat piyasasına çıktığı günlerde İzmirde bir edebiyat cemiyeti de kurulmuştu. Henüz nüve halinde olan bu cemiyet, İstanbuldan uzanan bir sesin parçalayıcı tenkidile kendi içinden yıkıldı ve unutuldu. Şimdi İzmirde “ Kültür,, gibi, * Fikirler ,, gibi kıymetli mecmu- o alar çıkıyor. “ Fikirler ,, yalnız muallim zümresine hitap ettiği için alâkasını, hitap ettiği züm- renin çerçevesinden harice uza- namıyor. Bu itibarla “ Kültür ,, — çok geniş bir okuyucu kütlesinin fikir ve edebiyat zevkine ma'kes olabiliyor. Bu hareketler İzmire çok kiymetli istidatlar kazandır- mışlardır. — A. Adnan Bir Yolcu Denizde “Kayboldu İnebolu, 3 (A.A.) — Zongul- daktan buraya gelen Tarı vapuru güverte yolcularından meçhul bir şahis vapur. Kerenpe açıklarına geldiği vakit denize düşmüş ve yapılan taharriyatta bulunama- mıştır. Afyonda Bir Kaza Afyonkarahisar ( Hususi ) — Hamamlardan — geçmekte — olan sarraf Abdullah Efendi ile arka- daşı İbrahim attan düşmüşler ve başlarından ağır surette yaralan- mıslardır. *“Yedi Veren,,, Yedi Meşalecilerin | biraz taklitçiliğini yapmakla be- | İzmirde Edebiyat * | SON POSTA Salihlinin İmarı İçin 10 Senede ç Buçuk Milyon Lira Sarfedildi Salihli, (Husu- si) — Burası 70, 80 senelik genç bir kazadır. İsş- tirdattanberi Sa- lihlinin inşaat masraf — yekünu üç buçuk milyon liraya baliğ ol duğu söylenmek- tedir. — Gördes, Demirci, Kula, Alaşehir, kaza- larının ortasında bulunan — Salihli bu kazaların sev- kiyat merkezidir. Bura istasyonundan yapılan se- nevi ihracat vilâyet dahilinde ve belki de garbi Anadolunun hiçbir kazasından yapılmamaktadır. Bu itibarla Salihli geniş adım- larla inkişaf eden ve parlak is- tikbali olan bir kazadır. Salihli halkı ve gençliği uya- nıktır. - Bilümum — cemiyet ve müesseselerin idare heyetleri hep genç elemanların elindedir. Burada Gürbüzler, Bozkurt, Avcılar, Ülkü namile dört kulüp, Sapancada Tarla Sulamak Yüzünden Bir Adam Arkadaşını Öldürdü Sapanca ( Hususi ) — Yanık Şarkiyye köyünden Haşim oğlu |£Bahaettin ile ayni köyden Mus- | tafa çavuş 'oğlu Harun arasında tarla sulamak meselesinden kavga çıkmış Gve Mustafa çavuş - oğlu Harun hamil olduğu tabanca İle Bahaettini öldürmüştür. Harun kaçmıştır. Tahkikat ve takibata başlanmıştır. Sapanca Gölünde Bir Genç Boğuldu Sapanca (Hususi) — Gölde kayık gezintisi yapmakta olan Rüstempaşa — mahallesinden Ali oğlu Cevdet Efendi ile dört arkadaşlarını hamil sandal devril- miş, hepsi suya dökülmüşlerdir. Bunlardan Cevdet — boğulmuş, diğerleri kurtarılmışlardır. Tavşancıllılar Sünnet Düğünü Yaptılar Gebze ( Hususi ) — Tavşan- cılda kurulan bağcılar Spor kulü- bünün menfaatine bütün köylünün ve civar köylülerin gayretile 54 çocukluk bir sünnet düğünü ya- pılmıştır. Bu münasebetle yapılan büyük pehlivan güreşleri çok ka- labalık olmuş ve neticede Tekir- dağlı Hüseyin — başpehlivanlığı almıştır. Orta oyunu, hokkabaz eğlencesi mehtabınfaltında sabaha kadar devam etmiş civar köyler- den kasabalardan hattâ karşı sahilden gelen bir çok ziyaretçiler eşsiz bir gece geçirmişlerdir. Malatyada Elektrik Temin Edildi Malatya (Hususi) — Son ya- gan dolu ve karlar Derme yata- ğginı bozmuş, bu yüzden elektrik istihsali — mümkün — olamamışti. Yatağın tamiri Ikmal edilmiş ve elektrik istihsaline başlanmıştır. Su - tekrar yı!ığını sokulmuş olduğu için şehirde başlayan su- guzluk da zall olmuştur. Salihlide şimendijer güzergâhı Hilâliahmer, Himayeietfal şubeleri l | | | Ticaret ze Ziraat Odaları, Mual- limler Birliği müesseseleri vardır. Kulüp ve Cemiyetteki daima çalışmaktadırlar, Gübüzler yurdunun 22 parça- hk bir bandosu, Garbi Anado- Tanun - ikincisile beraber kalan | bir futbol takımı, balka ve . köy- ı gençler lüye meccanen müsamereler ve- ren 27 kişilik bir temsil kolu vardır.Bu kulüp Salihlide Halkevi | vazifesini görmektedir. Bozkurdun Üa sporu, temsili, ÜL künün temsil ko- la vardır. Ülkü kulübünde Bele- diye Reisi Sinan Hamit Bey tara- fından her hafta konferanalar veril- mektedir. Diğer cemiyetteki arka- daşlar da durma- dan çalışmakta, iyi ve dolgun büt şeler — tahakkuk ettirmektedirler. Salihlide külliyetli miktarda arpa, buğday ve diğer hububatla 25 - 30 bin çuval üzüm yetişir, altmış yedi köyü ve bir nahiyesi olan bu kazanın nüfusu 341 senesinde 25-26 bin iken bu se- neki nüfus kayıtları 30- 32 bini göstermektedir. İstirdattan sonra yarıdan fazlan yanmış bir halde olan Salihli kasabasının bu kısa zamanda bu kadar terakki etmesi ve etmekte olması ileri için çok ümitler bahşetmektedir. Bergamada Fakir Köy Yıvrulırrrır İçin Kamp Tedavi için kampa götürülen yavrul Bergama — ( Hususi) — Köy mektebi talebelerinden elli kişilik bir. kafile Kozak — nahiyesin- de Aşağıbey semtlerinde kura- cakları kamp için — hareket etmişlerdir. Bu kafileye İkinci mektep başmuallimi Yılmaz Bey riyaset edecektir.. Bu çocuk- lar bakımsız ve hastalığa meyyal yavrular olduğundan temiz havası ve temiz suyu ile şöhret bulan Kozak çamlıklarında tebdilihava ve tedavi edilmek maksadile gölürülmektedirler. Bu kamp kararı köy yavru- larını ve bunalan fakir ailelerini çok sevindirmiştir. Kamp Berga- ma kaymakamlığının idare ve h- mayesinde bir ay devam edecektir. * Himayel Etfal Cemiyetinin yardımile İzmire tedaviye gönde- rilen iki talebe İzmirde maarif doktorlarından Sami Beyin him- metile burun ve boğazlarından ameliyat edilmek suretile büyük bir tehlikeden kurtarılmışlardır. TATKA I N Yeni Binalarla Taşköprünün Çehresi Değişti Taşköprüde park ve yeni inşaat Taşköprü ( Hususi ) — 6 sene evvel çıkan bir yangında mühim bir kısmı yanan kasabamız yeni yapılan güzel ve kârgir binalarla yeni baştan imar edilmiştir. 6 sene evveline nisbetle kasaba tanınmayacak kadar değişmiştir. bir sene evvel Belediye Reisi Mehmet Beyin himmetile vücude getirilen park kasabaya ayrı bir güzellik vermiştir. Yakında kasa- banın elektrik tesisatı da ikmal edilecek, en mühim ihtiyacımız da arşılanmış olacaktır. Çıldır Oyunu Vaktile İstanbulda bulunan frenk elçilerinden biri, Babıâlide çeviremediği entrikaları hudutta bulunan ordu içinde yürütebilmek için - sanki bir gönüllü nefer, yahut ta muvazzaf bir memurmuş gibi - sadrazamın — peşine takıl- mışlı, tam yedi muharebeye İşti- rak etmişti. O günlerin ordusu yani yeniçeriler nizamı, inlizamı kaybetmişlerdi. Sağa gidilmek emrini alınca sola, ileri yürümek kararı verilince geriye giderlerdi. Elçi bey, bu kargaşalığı görünce hayrete düşmüş ve serdarıekrem unvanını taşıyan sadrazama sör- müuştu: — Bu nasıl harp?.. Sağı yok, solu yok. Herkes - bildiğini ve dilediğini yapıyor. Zavallı sadrazam acı acı gü- lerek şu cevabı ' vermişti. — Buna Ebe Çildir oyunu derler Elçi Bey, sonunda kabak benim başıma patlar. ü Ve sonra Ebe Çıldır oyunu ne demek olduğunu Elçiye izah etmişti. Malüm ya. Ebe Çıldır, çocukların — aralarında — evvelce kur'a ıle seçtikleri veya yenilmiş saydıkları birini ebe yaparak ve onun gözlerini bağlıyarak etra- fında (ebe çıldır!) sözile konuş- malarından ve ebenin de el yor- damile onları aramasından ibaret olan oyuna denir. Bugünkü Av- rupanın siyasi vaziyeti de aşağı yakarı Ebe Çıldır oyununa ben- ziyor. Fakat ebe bir değil, bir- kaç. Bütün hükümetler, bu bir« kaç ebenin etrafında toplanarak bar bar bağırıyorlar: — Ebe çıldir, ebe çıldır! Bakalım, ebeler nasıl çıldıra- caklar ve ne çılgınlıklar yapa- caklar? M. T Kaşta Sıcaklar Başladı, Herkes Gümbe Yaylasına Gidiyor Kaş (Hususi) — Şiddetli - caklar başlamıştır. Kasaba halkı 10 saat mesafedeki Gümbe yay- lasına doğru akın etmiye başla- mıştir. Yaylada kiralanmıamış ev kalmamıştır. Gümbe yaylası 4000 metre yüksekliğindeki Akdağın eteğindedir. Ortasından geçen su insanın iki dakika elini içinde tutamiyacağı — kadar — soğuktur. Akdağda senenin her mevsiminde kar eksik olmamaktadır. Gümbede iptidat bir hayat vardır. Evler bugün ikamet caiz olmıyacak kadar iptidaldir. Maa- mafih halk mevsim sıcaklarında buna rağmen Gümbeye rağbet etmektedir. Gümbede hamam nok- sani da şiddetle hissedilmektedir. Yazın Gümbe çok kalabalık olduğu için hamama şiddetle ihtiyaç vardır. Damgalı İsparta Halıları İsparta, 4 ( ALA ) — 22/28 İs- parta cinsi halılara 16 mayıstan itibaren soğuk damga vurulmak usulü tatbik edilmektedir. Şimdiye kadar mühim miktarda halı dam- galanmış pek yerinde olan bu koruma sistemi bu milli ihracat eşyasının imali üzerinde iyi tesir- ler — yapmıştır. Keyfiyetin ana vatana yayılması hususunda yap- tırılan binlerce broşür ve tamim- ler alâkadar makamlara gönderik miştir.