14 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

14 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa Türk Kadınının Kazandığı Haklar AÂmerikah bir münevver kadın bizim Kadın Birliğinde, Türk kadınımın yüksek meziyetlerin- den bahsetti. Bu hususta balkın mütaleasına — müracaat — ettik ve şunları topladık: Mehmet Arif Bey (Çemberlitaş Diyarıbekir kıraathanesi) — Amerika- dan gelmiş. Bu kadın Nevyork Ka- dın Cemiyetinin bir mümessili imiş. Bizlm Kadınlar birliğinde vermiş ve demiş ki: kadınlığile — yakından — alâkadardır. Çünkü bizim uzun zamanda uzun mücadelelerle elde ettiğimiz hakları Türk kadını az zamanda tamamile konferans Amerika, Türk kazanımiştır. Bu iyi görüşlü kadını takdir ede- rim. Hakikaten cümhuriyet idaresi Türk kadınımnı asırlardanberi hapse- dildiği karapeçe ve kafes altından nura ve hayata çıkardı. Şimdi Türk kadını — biraderlerile ve babalarile beraber hayat yolunda müşterek da- vaya doğru ilerliyor. Hakikatı gören ecnebilere cumm kurban olsun. * Seniha H, (Gedikpaşa Türbe s0- kak 6) — Bundan on beş sene evvel İstanbul sokakaları peçeli ucubelerle dolu idi. Daha evvelleri bir adam ka- risilö arabaya — binemerzdi. Abdülhamidin zaptiyeleri danlarda çürütürlerdi. Yarım asır övvel kadın kafes arkasında — bir hayvan gibi saklanırdı. Onun eteğini bile görmek mümkün değildi. Bugün kstanbul sokağındaki kadının Paris, Berlin ve Nevyork kaldırıınlarındaki kadından. hiçbir. farkı yoktur. Ame- rikal Mis Sarolayn bizim bu teki- mülümüzü takdir ediyor. Kadınları- mizin böyle beynelmilel temaslarla bulunması. yeni rejimimiz için çok gözel bir tanıtma vesilesi olacaktır. x» Naci Fikri B. (Divanyolu Turan kıraathanesi) — Amerikadan gelen kadın cemiyeti azasından bir Mis, kadınlar birliğinde —bir konferanı vermiş. Kadınların sulk için çalıştık- Tarımı söylemiş. Ayni zamanda ka- dınların evlerini ihmal etmemelerini de İleri sürmüş. Ben bu kadının söz- lerini çok Beyendim. Kadın evini ih- mal ötmei, kucağında — yetiştirdiği yarının adamlarına sulh aşkını aşılar- v& elbötte başeriyate ve sulha, tah- didi teslihat kaferansından daha çok Binerse onu — zin- Sömikok Fabrikası Zonguldakta — kurulması mu- karrer Sömikok fabrikasına alt plânlar tamamen hazırlanmış ve mıntaka —maden — müdürlüğüne verilmiştir. Bu işlerle meşgul olan Alman — mühendisler - vazifelerini bitirmişlerdir. — Kayıkçılar cemiyeti - gittikçe körlenen - san'atlerinin büsbütün öl- memesi için bir teşebbüse girişmişler, Hasan Beyi ) Halkın Sesi SON POSTA Bir Hiddetin Kötü Neticesi Futbol Meraklısı Bir Çocuğun Başı Ve Kolu Kırıldı Yarıldı Evvelki gün Fatihte bir facia olmuş, bir ada- mıin aşırı derecede hiddeti, sporcu bir çocuğun başımın yarılmasına ve kolunun da bebiyet vermiştir. Hâdise şöyle geçmiştir: Fatihte oturan Akif isminde spora ve - bilhassa futbole- son derece meraklı bir çocuk, komşu çocuklarila biriktirdiği para ile bir futbol topu almış ve hergün o civardaki arsalarda arkadaşlarile futbol oynamıya başlamıştır. Dün yine Akif arkadaşlarile futbol oynarken ©o civarda Ali Ef, isminde birinin bahçesine düşür- müştür. Akif topu istemek için bahçede kimse olup kırılmasına se- 15 — yaşlarında, bir arahk topu Kazanç Vergisi |Türk Maliye Memurları Bazı ' Kömürü Noktalarda Tereddüde Düştüler Yeni kazanç vergisi kanunu- vun tahsil bahsi, bazı vergilerin mal sandıklarına, bazı vergilerin de varidat dairelerine yatırılması- m emrediyor. Fakat bu vergilerin tahsilleri tahakkuk muamelesile beraber — yapıldığı için tahakkuk daireleri tahakkuk listelerini ayni zamanda tahsil şubelerine yetiş- tirmeye imkân bulamıyorlar. Ka- nunun bu bahisteki bazı maddeleri tahsil müdürlüklerinin tereddüdü- nü mucip olduğu için Maliye Vekâletine müracaat edilmiştir. 24 Saatin Hâdiseleri | Musa, Mehmet, Hasan ve Riza isminde dört kafadar Çarşıda elbiseci Mehmet Aziz Efendi- nin dükkânma taarruz ederek adamcağızı — dövmüşler, — fakat yakalanmışlardır. * Şoför Alekonun idaresin- deki 2697 numaralı otomobil Be- yoğlunda Aspasya isminde genç bir kıza çarparak yaralamıştır. *« Mahmut isminde biri Be- yoğlunda Yeniçarşıdan geçmekte iken bir evden üzerine düşen bir taşla yaralanmıştır. * Sabıkalı Salâhattin Tav- şantaşında Fuat Beyin apartıma- nıtdan ampulleri çalarken yaka- lanmıştır. * Ekrem iİsminde biri Bal- kapan hanında *Hokan isminde birinin SO lirasile bir altın saatini » Dillere destan olan exki Gökeu âlemleri gibi.. Zonguldak Havzasında Yeni Teşkilât Yapıldı Verilen malümata'göre, “Zon- guldak Havzai Fahmiye Umum Müdürlüğü,, teşkilâtında yeni bazı değişiklikler — yapılmış, idarenin ismi “Başmühendislik ve Müdür- Nik,, € çevrilmiştir. Bu arada fen heyeti kadrosu yeniden ilâvelerle takviye olun- muştur. Bu arada, maden ocaklarının bötün damar manzaraları, hudut- ları ve işleme sahaları tesbit edil- mek suretile maden vaziyeti ha- rita Üzerine geçirilecektir. Yapı- Jan tahminlere göre; Havzanın yeni sene kömür istihsalâtı iki milyon tonu bulacaktır. Diğer taraftan İktisat Vekâleti tarafın- dan Başmühendisliğe yeni bazı direktifler verilmiş bulunmaktadır. Bu meyanda, maden fanliyet sa- hası cıvarında imdat istasyonları tesisi de takarrür etmiştir. Ocak- larda vuku bulacak herhangi bir kaza karşısında hâdise mahalline derhâl yetişmek için bu iştasyon- larda zehirli gazlere karşı koya- cak maskelerle mücehhez vasait bulundurulacaktır. çalarak savuşurken |tutulmuştur. * Sabıkalı Şevket Sirkeci istasyonundan kömür çalarken tutulmuştur. * Panorama bahçesi bekçisi İsmail, o civardaki Celâl kalfanın yapısından tahta çalmak suçundan yakalanmıştır. z | olmadığına bakmış, kimseyi göremeyince duvardan bahçeye atlıyarak topunu almıştır. Bu sırada bah- çeye giren bahçenin sahibi Ali Efendi, elinde top ile duvarı aşmak üzere bulunan Akifi görünce fena halde hiddetlenmiş, çocuğa karşı bağıra bağıra koşmuş ve duvarı aşmak üzere bulunan Akifin bacaklarından tutarak var kuvvetile çekmiştir. Bu çekme esnasında zavallı çocuğun başı duvar dibinde bulunan bir taşa çarparak yarılmiş, sağ kolu da kırılmıştır. Çocuğun feryadı üzerine yetişenler, Ali Efendiyi polise teslim etmişler, Akif te derhal has- taneye kaldırılmıştır. Adliye Vekili Bir Müddet Sonra Şehri- mize Gelmesi Bekleniyor Haber aldığımıza göre Adliye Vekili Saracoğlu Şükrü Bey bir müddet sonra istirahat etmek üzcre İzmire ve oradan da Öde- mişe gidecektir. Şükrü Bey Öde- mişte Gölcük yaylâsında bir müddet istirahat ettikten sonra şehrimize gelecek, burada bazı tetkikat yapacaktır. Vekil Beyin şehrimizden — Edirneye — gitmesi, orada yeni yapılan hapishane binasını tetkik etmesi de muhte- mel görülmektedir. Fakat seyahat tarihi henüz belli değildir. Tıp Talebesi Sıhhat Vekâleti şehrimizdeki Leyli Tıp Talebe Yurduna bu sene de bir miktar talebe almıya karar vermiştir. Alınacak talebe, her seneki gibi, Tıp Fakültesi- nin ihzarl sınıfma devam etmek üzere lise mezunu olacaktır. Şartlar şöyledir : Talipler kendi el yazılarile birer istida verecekler, Türkiye tabüyetini haiz bulunacaklar, lise mezunu veya buna muadil tahsil gördüklerine dair resmi vesika sahibi olacaklardır. Ayrıca bir de sıhbat raporu Vâzımdır. İhtikâar Komisyonu Yeni teşekkül eden ihtikârla mücadele komisyonu ilk toplan- tısını bugün Belediye reisi Mu- hittin Beyin riyasetinde yapa- caktır. Günün Tarihl Celâl Bey Şeh mize Gelecek İktasat Vekili Colâl Bey bir için mezuniyet almıştı. Celâl B müddetini sonuna kadar şehri geçirmesi muhtemeldir. Yakalanan Kaçakçıld/ Ankara, 12 — Temmuzun b haltası içinde cenup Jhududundâ | müsademeli 17 kaçakçı vak'asi muştur. Bu vak'alarda biri kaçakçı ile 14 kaçakçı hayyanl P geçmiştir. 182 kilo gümrük 29 kilo inhisar kaçağı, 3 tüf mermi, 1800 defter elgara yakalanmıştır. Fındık Rekoltesi Bu Çok Noksan Giresun, 12 — Bugün Ticaret Ü sında yapılan toplantıda 934 fındık rekoltesinin : son ve kat'i tam tesbit olunmuştur. Bu sene mahsulün doğumu İf ketli iken mart ve nisan ayi devam eden soğuk ve don hastalık yüzünden ülk tahmi hilâhna olarak geçen — senenlil ” milyonuna mukabil merkezde 41, mülhakatta ise yüzde 32 tinde noksan olacağı tahmin * mektedir, Çankırıda Yeni Y Mektepleri Yapılıyo Çankırı, 12 — Vilâyet d beşer dershaneli olmak — ve İl mıntaka yatı mektebi olarak mılmak üzere üç büyük meki pılmaktadır. Bunlardan birisi İr Elâziz vilâyetinin Başgir kezlf bağlı Muşar nahiyesinin Kale seylâpzedelerine yardım İçin ahmer Cemiyeti tarafından elli gönderilmiştir. Tevkifhaneler V Hapishaneler — İçin Ekmek İstanbul Müddeiumumiliği Ayrıca bütün mahkemeler daireleri için de yeni evrak tırılacaktır. Bastırdacak bu © kın miktarı iki buçuk m! yakındır. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki « Böyle —üâlemler tertip etmiye karar vermişler. Acaba muvaffak ola- bilecekler ml dersin ? Has n B. — Hiç zaanetmt ' tum, çünkü şimdi herkes ket mindel...