7 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

7 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Marmarada Yaz Günleri Tekirdağ, (Husust) — İşte Tekirdağ önünde mavi bir çarşaf gibi uzanan Marmara... Yazın en bunaltıcı günlerindeyiz. İpek tüllü Marmaranın mavi, serin - suları yanan vücutları sevinçle kucaklı- yor.. Her sabah şafakın ateşin rengi Marmara kıyılarında şairane man- zaralar tersim ederken balıkçılar ağır ağır engine doğru açılırlar.. Sabahları banyo yapmayı itiyat edinenlere tek tük sahile inerler., Tabit bir plâj halinde bulunan Tekirdağ sabili daha fazla akşam Üzeri şenlenir. Her akşam çoluklu gocuklu birçok aileler, gülüşerek, eğlenerek sahile inerler ve temiz deniz havasından istifade ederler. Bilhassa güneş batıp da ay pırıl pırıl sularda yıkanmağa başlayın- ca Tekirdağ sahilini görmeli.. Sahil baştan başa — çoluk, çocuk, genç, ihtiyar, — ruhları şen, kalpleri mes'ut — birçok kafilelerle hıncahınç — dolar.. Yıl- dızlı. ve aydınlık gecelerde, bu mahşeri kalabalıkta yalnız göz- lerle konuşmanın şiirini, tatlı ve irişilmez heyecanını yaşatan aşık- lar, kolkola gezen çiftler de göze Çarpar. Tekirdağında ekseri yaz ge- celeri sessiz, sedasız geçer.. Ay, gök ve bulutlar durgun ve düşün- celi gibidir. Sularda hafif bir ihtizaz bile yoktur.. Tabiatın bu sükütunu dalgalandıran şen kafilelerin sa- hildeki gülüşmeleri, bağrışmaları ve her kafadan çıkan mütemadi konuşmalardır.. Marmara kıyıların- daki yaz akşamlarının sefası her vakit gece yarısına kadar devam eder. YA Adana Mıntakası Pamuk Rekoltesi Adana (Hususi) — Geçen se- ne ihdas edilen ve Adana tice- ret odusına bağlı olarak çalışan *“'Tahmin Bürosu,, —mıntakanın bu seneki pamuk rekoltesi hak- kında birinci tahmin raporunu eeşretmiştir. Bu raporda gösterilen rakkam- İara nazaran: | beheri 200 - kilo- luk balya olarak) Adana mınta- kasında 67.131, Kaderli, Kozan, Karaisalı mıntakasında 18.225, Geyhan, Osmaniye, Dörtyol mın- takasında 21.340, Mersin, Tarsus, Silifke mıntakasında 46.400, bal- yaki cem'an 153.096. Balya pa- muk istihsal edilmiştir. Bu sene mevsiminde yağmur yağması dolayısile mahsul iyi bir surette yetişmektedir. İşbu tah- min havaların neşvünemaya mü- sait vaziyette devam edeceğine göre yapılmıştır. Elâzizde Balo Elâziz, (Hususi) — Halkevin. de vali Tevfik Sırrı Beyin hima- yesinde stat menfaatine bir balo tertip edildi. Şehrin kibar aile- Terinin iştirak ettiği bu balo ak- şam saat 21 de başlamış sabaha kadar devam etmiştir. Güzel bir piyanko tertip edilmiştir. Bilhassa Osmanlı bankası müdürünün re- fikaları Hanimefendinin Macar- dansları çok alkışlanmıştır. Caz tamamen Halkevi amatör ve prolesyonllerinden müteşekkil idi, MEMLEKET HABERLERİ | ——— Tekirdağı Marmaranın En sidir H Tekirdağ (Hu- © sust ) — Tekir- — dağ — limanının Türkiye ihracat iskeleleri — ara- sındaki — mevkil Üçüncü dereceyi bulur. — İhracat © | işlerimiz şayanı memnuniyet bir derecededir. Trakyanın ve Marmara havza- sının işlek — bir iskelesi buluman Tekirdağ iktısadi noktal nazardan ehemmiyetlidir . Büyük harpte yapılan vapur iske- lesi (261) metre uzunluğunda ve (21) metre genişliğinde olup beş sene evvel (17,000) lira sarfile ve çift hat dekovil — ile noksanları ikmal edilerek müceddeden inşa edilmiştir. Bu iskeleye halen beş bin tonluk büyük vapurların ya- naşması kabildir. Ayrıca İnhisarlar idaresinin şarap ve un fabrikala- rının ihbracat ve ithalâtını kolay- laştırmak maksadile (102) metre uzunluğunda ve tek hat dekovil İle bir iskele — daha yapılmıştır. Vilâyet dahilinde rıhtım yoktur. Tabit liman olarak Ereğli limanı vardır. Tekirdağ hudutları dahilinde Mapavride Hayat Mapavri (Hususi) — Nahiye- miz halkı çok çalışkan ve olduk- ça uyanık fikirlidir. Ziraat mısıra inhisar etmekte, halk ta münha- sıran misir. ekmeği yemektedir. Fındık ekimi tecrübesi yapılmış ve İyi neliceler alınmış ise de henüz istihsal yapılacak kadar mahsul temin edilememiştir. Nahiyenin Senoz mmtakasın- da çam ve kestane ağaçlarından mürekkep gayet cesim bir orman vardır. ve bu mıntakada 9 köy bulunmaktadır. Fakat Senoz mın- takası yolsuzdur. Ne köylerin na- hiye ile, ne nahiyenin ormanla ve köylerle yolla rabıtası yoktur. Yolsuzluk yüzünden bu orman işletilememektedir. Mapavride halkın yardımı ile yeni bir hükümet konağı ve bir mektep binası yapılmıştır. Senoz mıntakasında da — iki mektep vardır. Taşköprü Boktarsuzluktan Kurtuldu Taşköprü, (Hususi) — Kasa- bamız doktorsuzdur ve ötedenberi doktor — ihtiyacındadır. Eskiden burada hükümet doktorluğu ya- pan ve iyi muameleleri ile halkın hürmet ve tevecclhünü kazanmış bulunan doktor Hüsamettin Bey Taşköprünün doktorsuz olduğunu nazarı dikkate almış ve bursya gelmiştir.. Bu geliş halkı çok sevindirmişlir. Hüsamettin Beyin burada bir de eczane açarak eczane ihtiyacını da karşılıyacağı, bu sahade kendisine belediyenin de yardım edeceği söylenmek- tedir, Tekirdağı sahillerinden Bir manzara (7) iskele mevcut olup Tekirda- ğgında biri büyük üçü — küçük olmak Üzere 4, Müreftede |1, Şarköyde 1, Ereğlide birer küçük iskele vardır. Tekirdağ dahilin- deki iskelelerde tahmil ve tahliye işleri serbest meslek erbabı tara- fından yapılır. Bunların nakliye ve Ücret tarifeleri her altı ayda bir liman dairelerinde teşekkül eden tarife komisyonları tarafın- dan tanzim ve İktisat Vekâletince tasdik — edilmek tatbik olunur. İskelelerden Tekirdağ vapur lakelesi Devlet Denizyolları ida- resi tarafından işletilir. Diğer üç iskele belediye tarafından işletil- mektedir. Limanda nakliyat işleri suretile Adapazarında Teessür îır—- A Te evvelce Üç dört gürüup — sandalcı esnafı tarafından yapılmakta — idi. Fakat — ikibuçuk aydanberi — bir Cemiyet teşekkül ederek çalışıyor- du. Bu cemiyetin Nefes Kokması Bu, bir hastalıktır. Daimi ola:* bilir, geçiçi olabilir ve muhtelif sebeplerden ileri gelebilir. Diş- lerin bozukluğu, fazla kefekeli olması, kırık ve çürük bulunması, ağızda fena koku yapabilir. Böyle vaziyette hergün dişleri bir veya birkaç defa yıkamak, fırçalamak, bozuk diş ve kökleri çıkartmak suretile bu arızayı - gidermek kolaylıkla mümkündür. Bu nevi kokan ağızların rahatsızlığı geçi“ cidir, Ayrıca dahilt boşluklarda hasıl olan iltihap neticesi, yol bulamıyarak burundan akan irin- ler de ağız kokusuna sebep olabi- teşekkülünden ev| hir ki, vaktile bu hastalığı teşhis vel — kayıkçılar birkaç — gurup —— hâlinde yekdiğe- rine rekabet eder- cesine çalışırlar, nakil işleri sür'atle yapılırdı.. Sandalcılar esnafı ce- miyet haline inkılâp edince nakil işleri bir elden yapılmak mecbu- riyetinde olduğu için geceleri çalışılmamakta hava ve sıcak be- hane edilerek ve işe ehemmiyet verilmiyerek rekabet te yapılma- maktadır. Sandalcı esnafı cemiyete kayıtlı kalmak şartile ve her şahıs kendi nakil vasıtasile serbestçe alışırsa Tekirdağ iktısadiyatına daha faydalı olacakları anlaşıl- maktadır. Evvelce limanımızda yalnızj(20) sandal vardı. Bugün (33) sandal; (10) balıkçı kayığı ve (7) yelkenli kayık; (25) adet te yolcu sandalı vardır. Adapazarı Bankasının Adapazarındaki Merkezi Adapazarı (Hususi) — Istar- bulda ara sıra çıkan bir gazete Adapazarı Bankasının — vaziyeti hakkında hakikate uygun olmıyan neşriyat yapmış ve bu neşriyat burada ciddi ve derin bir teesslir uyandırmıştır. Banka memleketin cidden iftihar edeceği sağlam ve mali müesselerindendir. Mevkiinin sağlamlığını; bu gazetenin neşri- yatı üzerine müracaat eden mev- duat sahiplerini bir dakika bile bekletmeden paralarını iade et- mek suretile isbat etmiştir. yapılan bu neşriyatın uydurma olduğu bizzat ayni gazetenin müteakip nüshasında ilân edil- miştir. Fakat ne de olsa 20 se- nedenberi bütün mali mücssese- lerin itimat ve itibarım kazana- rak çalışan bu müeasesenin suizan altında bırakılması fena bir ha- rekettir. Bu kabil neşriyat yapı- hrken tevlit edeceği akibetl göz önünde — bulundurmak — lâzımdır. Adapazarı Bankası ile muamele ve münasebette bulunanlar ha« kikati bildikleri için bu asılsız Adapazarı Bankası aleyhinde | neşriyattan müteessir olmuşlardır. Geredede Demirciler Birleştiler, İki |İDin Adamları Resmit Kıya- Gün İki Gece Eğlendiler Gerede (Hususi) — Demirci- ler esnahi bir kır gezintisi tertip etmişler, Ramazandede mesiresi- ne giderek tam iki gün iki gece eğlenmişlerdir. Bütün esnaf ge- zintiye iştirak ettiği için bu müd- det zarfında — kasabada hiçbir demirci dükkânı açık bulunma- mıştir. — Gebzede fetlerini Yalnız Camide Giymeyi Kararlaştırdılar Gebze (Hususi) — Her tarafta olduğu gibi burada da imam ve hatipler cüpbe ve sarıklarını yal- nız. dini vazifelerinin icrasında giymeyi kararlaştırmışlardır. Sair zamanlarda medeni kıyafetle gez- mektedirler. —— etmek mümkün olmuyordu. Bu gün tedavisi mümkündür. * Evvelâ — dişlerin — doğurduğu ağız kokusunu gözden geçirelim: Ayyaşın ağzı kokar, yemeğine dikkat etmiyen oburların ağızları da keza.. Bunun haricinde bar- sakları bozuk bazı kimselerin de ağızları kokar. Bu gibilerine sabahları bir miktar Bellok şarbonile karışık bir miktar Stovarsol şayanı tav- siyedir. Yahut ta Bizmut. Bunun bharicinde branşlardan gelen iltihaf sızıltıları, ciğer apseleri, cümlel teneffüsiye ile alâkadar kangren: ler nefese hususi ve -fena bir koku verirler. Biz çok defa bunların farkına yarmadan kokunun menşeini bu- run deliklerinde ararız. Halbuk! saydığımız sebeplere ait olması da çok mümkündür. Nefese çok fena bir koku veren hastalıklardan birisi de Özendir. Özen burün Ünseli demektir. Aslı yunancadır. Özein fena kok* mak demektir. Tezahürü kronik bir nezledir ki binnetice burun kemiklerinin felce uğramasını bu- ran akıntısının da kurumasını in” taç eder, Burun akıntıları bu vaziyette çarçabuk kurur, burun kenarla* rından kabuz hasıl eder ve fev- kalâde rena kokar. Bu hastalığın tedavisi —şöyle olabilir. Gayet dikkatli yıkamalar, içeriye Pur mevat iyodlu hafif tela yapmak, içeriye aristol tozu üflemek, bu tedavi şekli ya afetin mahiyetini değiş tirir, yahut tenbih eder, Bu su" retle hasta kurtulur. Bu tedavl esnasında hastanın kanını kendi” sine Şirmga etmek, (otovoksenlı difteriye karşı aşı tatbiki, tedavi yapan doktorun vazifesini kolay* laştırabilir. Bu gibi hastalar burunların" dan tenefiüs yapmadıkları - içi sadece ağırlarından nefes alırlar: Tedaviden sonra da hastayı bur” nundan nelfes aldırmıya alıştır” mak lâzımdır. Bu da tazyık ediF miş hava duşları, burun dahilinit bir surette masaj — yı ması, burun deliklerini sıkıştırf bir ilel ka”sısında derin buruf nofes alışlurı tatbiki ile temli olunabilir. Bu hastalık neticesi bertf dahili kısmen harap olmuş bulü” nacağından bu eksikli)i e' için burun dabiline Parafin şırıf” gası yapılır.— x4