17 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

17 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Ziraat Bilgisi (*) “ Orobanş,,1n Çaresi Yok Mu? Trabzonun Sera — köyünden Lazoğlu İsmail efendi gönderdiği bir mektupta diyor ki: “Biribirine yakın iki tarlamın birisinde her | sene bir. takım çiçekler peyda olup ektiğim tütün ve domates nebatlarını sarartıp kurutuyorlar. Bu yüzden pek büyük zarara uğrayorum. Öteki tarlamda bu çiçekler görülmediğine göre ev- velkisinde bir maddde olduğunu #anıyorum. Bu neden oluyor ve acaba bu çiçeklerin bir çaresi yok mudur?,, — Ektiğimiz nebatların ara- sında bazan onların yiyeceğine ortak olan birçok — tmuzır otlar bulunduğunu ve topraktan füzuli yere gıda alan bu yabancı ne- batları çapa ile yok etmiye ça- lıştığımızı bilirsiniz. Bu muzır ot ların içersinde bazan — öyleleri vardırki sadece topraktan gida almakla kalmayıp birzat ektiğimiz nebatın bağrına sapla- narak onun kanını yanl can sur yunu emerler. Böyle başkasının sofrasında değil de tamamen sır- tından geçinen muzır otlara ziraat dilinde (tufeyli otlar) denir. İşte Orobanş dönilen ot ta böyle bir tufeylidir. Fenni ismi: (Orobanche Ramosa)dır. En ziyade tütün ve bakla tarlalarında görülen bu ot toprağın yüzünde pembe çiçekler ile, esmer soluk rengi ile ve nebatların köklerin- den fışkırmış bir karişlik boyu Ile göze çarpar.. Ona bazı yer- canavar otu, yumurcak, | sarı çiçek, elâ sümbül, teere, cehennem çiçeği, (Taun) gibi pek muhtelif isimler de verirler. Bütün bu isimler gösteriyor ki orobanş musallat olduğu nebata bir be- ladır. Onu az zamanda kurutur, yok eder. Orobanşın istilâsına uğra- mış olan bir tarladan artık iyi mahsul — beklememelidir. Başta tütün ve bakla olmak üÜzere do- mates, patlıcan, mısır, kenevir ve #asma gibi nebatların köklerine de müsallât olan orobanş köylünün eiddi bir endişesidir. Çünkü bu tufeyli nebat girdiği bir tarlayı kolay kolay terketmez. Buna karşı yapılacak — çareleri — sıralıyorum. Ehemmiyetle okuyunuz: 1 — Bir tarlada orobanşı gör- düğünüz zeman hemen çiçek aç- masına meydan vermeden tek tek g'“? yk:'ıınıı. Eğer mahsulü etmekte büyük bir mi yoksa — Arız oldul’ıı ıobıdı:ıh :lı: birlikte kökletiniz, yakımız. Böy- lece © sene tohuim dökmesine imkân kalmadığından gelecek sene tarla temizlenmiş olur. 2 — Fakat geçen seneden çimlenmemiş tohumlar bulunabilir. Bu takdirde gelecek sene orobanş yine çıkar. Şayanı dikkatir ki bu otun tohumları tam on sena top- rak altında kalabilirler. Meydana çıkmaları için müsait şebaitten başka sevd kleri nebatın köküne değmeleri lâzımdır. Eğer o sene köklere değmediğinden veya iste- diği rütubet ve sıcaklığı bulama» dığından meydana çıkamamış oro- banşlar varsa bunlar - kalmıştır. Onun için de şubatta yüz kilo | suya on kilo zaçAağı karıştırarak hazırlıyacağınız mahlül ile tarlayı sülarsanız bu ilâç toprak- —— —— Mııyâd Ha n aa Dünyat Bitenler ingilterede Deniz Haftası ! “Emden İle Gönigıbeîg Kruvazöfleri, Dirilse Haşmetpenahın Bugünkü Filosu Bu İki Kruvazörü Tutmıya Muktedir Değildir ,, Lord Beatty Süllıii—Nhıhafazı 33,000 tonluk Rodney rırklısı Bir muharririmiz : — Günün birinde Beritanya adalarında komünizm ilân edilse İngilizler — krallarını komiserler heyetine reis seçerler. Kırmızı bayrağın en güzelini de filolarına hediye ederler der, bu cümle hakikatin tam bir — ifadesidir. Sahiden İngilizlerin gerek ferdi ve gerek içtimai hayatlarında ilk mevkü kralları ve filoları işgal eder. Gazetelerini açınız, mecmu- alarını açınız, hangi fırkaya ve mezhebe mensup olurlarsa olsun- lar, herşeyden evvel bu iki mev- cudiyetin resmini veya isimlerinin de bir « deniz haftası » tertip ettiler, sahilin muhtelif şehirlerin» de muhtelif şenlikler yaptılar. Ve bu şenliklerde ilk mevkli krala ve donanmaya verdiler. Kayık ve yelken yarışı yapıl- dı, başta kıralın bindiği kotra vardı, halka deniz hayatının ne olduğu gösterildi, başta filonun en küvvetli gemileri — duruyordu, ve bütün bu gemiler halka açıktı, taki tohumları yakar tarlalar da temizlenir. 38 — Eğer birinci ve ikinci tedbirleri yapamazsanız bir sene tarlaya — sıkca domates yahut keten, yahut bakla ekerek bütün tarladaki tohumların çimlenmesini teşvik ediniz. - Tam Orobanşlar meydana çıkınca hepisini yoldu- rup yakınız. Ve tarlayı da derince sürünüz. Bu sayede bir daha orubanştan kurtulmuş olursunuz. 4 — Tecrübeler göstermiştir ki potasça fakir olan tarlalarda orobanş — daha çok yerleşiyor. Buna karşı tarlayı daima koyun Portamood'ı her istiyen merdivenden çıkıyor, sancağa cephe alarak bir selâm verdikten sonra güverteye çıkıyor, beyendiği gibi geziyor, soruyor, izahat alıyor ve gurur duyarak çıkıyordu. Maamafih deniz haftasının en dikkate şayan ciheti, büyük mu- harebenin — “İakajerak ,, karşı- laşmasında kruvazör - filolarından birine kumanda — etmiş — olan Amiral “Beti,,min söylediği nutuk oldu. Amiral bu nutkunda hulâsa- ten dedi ki: — İngiliz filosu bugün İngik terenin cihanşümul mevkiüni mu- “hafazaya muktedir değildir, gerek saffı harp ııııilni, gerek muavin cüzü'ler vazifelerini — istediğimiz eli zriğieenelr Bergamada Hususi Muhasebe İdare- sinde Tetkikat Yapılıyor Bergama ( Hususi ) — Hususi Muhasebe Tahsildarı Ali Rıza efendinin işten el çektirilmesi ile başlayan tahkikat meraklı safha- lt arzetmektedir. Ali Rıza Efen- dinin iftiraya uğradığı anlaşılmış, gübresi ile gübrelemeyi veya (9) | yazifesine iade edilmiş, Hususi şubat (934) tarihli gazetemide an- lı_ft.ığın küllemeyi ihmal etme- yiniz. 5 — Orobanşın tohbumu tü- tün tohumuna ve diğer tohumla- ra karışabilir. Bunu da unutmaya- rak daima en temiz — tohu- mu almayı kat'iyen tozlu olma- masını ve ilâçlamadan ekmemeyi âdet edininiz. Çiftçi © Ziraat hursusundaki müşküllerinisi sorunuz. Son Posta'nın (çiftçi) ei vine cevap verecektir. z Muhasebe Müdürü Hüsnü Beye işten el çektirilmiş ve yerine Menemen Hususi Muhasebe me- muru tayin olunmuştur. Suistimal miktarı henüz rakamla tesbit edilmiş değildir. Köy tahsildar- larından Çerkes Ethem Efendi de tahsilâtını çaldırdığını iddia etmiş, şüphe üzerine tevkif olunmuştur. Emet (Hususi) — — Belediye intihabatı hazırlıklarına başlaml- mıştır. İntihap edilecek ve ede- bilecek olanların defterleri her- kesin görebileceği - yerlere asık İ_çin -Çare Buldu | küdrette — yapamazlar. — Meselâ | büyük muharebede aylarca kor- sanlık yapmış olan Almanların Emden ve Königsberg |kruvazör- leri bugün meydana çıksalar haş- metpenahın kruvazör filosu bu iki gemiyl tutamazlar. Hükümetten filamuzun derhal takviyesini İs- teriz.,. İngiltere ahvalini — yakından tetkik eden banı — Avrupalı gazetecilerin iddialarına nazaran bu nutuk gerek bahriye erkân- harbiyesi ile gerek hükümet ile mutabık kalındıktan sonra söylem miştir. Maksat — gerek halkı ve gerek eenebi devletleri İngiltere- nin silâhlarını arttırmasına hazir- lamaktır. Hakikaten de İngiltere Bir geçit resmi / bugün bu tasavvurunu — tatbik mevkilne koymak için en müsait vaziyettedir. Ticari ve iktısadi vaziyeti — düzelmiştir, bütçesinde eksiklik değil fazlalık vardır, ve bir iki yüz milyon İngiliz lirasının kolaylıkla temini mümkündür. Diğer taraftan — anlaşılıyorki İngiltere — silahları — beynelmilel teşebblüslerle azaltmaktan, hattâ bugünkü — seviyesinde tutmaktan vazgeçmiştir, Bünun — mümkün olamıyacağına kanaat getirdikten sonra diğer devletleri yapamıya- cakları derecede — masraflı bir hazırlıkla itidale sevketmek arzu- suna düşmüştür. Amiral Beatty'in nutkundan çıkan mana budur. Malatyada Fir Evlenme, Bir Cinayetle Neticelendi Malatya (Hususi) — Yukarı Banazı köyünde Ahmet adlı bir delikanli Emiş isimli bir kızı üç arkadaşı ile beraber kaçırmış, Çamurlu köyüne götürmüş ve orada nikâh kıydırmıştır. Fakat Emişin ailesi bundan münfail ol- muşlar ve Efe Mustafa ile oğlu Mehmet ve kardeşi oğlu diğer Mehmet bir gün Ahmedi evinin kapısı önünde otururken bastırıp öldürmek — istemişlerdir. Çıkan kurşunlarla Ahmet yaralanmış, fakat o esnada oradan geçen Fat- ma H. isminde bir komşu kadın karnından yaralanarak ölmüştür. Emet BU.CÜHÜ İntihabı HİZ"'IİÖİ Mustafa ile oğlu yakalanmış, am- caları oğlu Mehmet kaçmıştır. mıştır. Emet için 26 belediye azası intihap edilecektir. Namzet- ler tesbit edilmektedir. . Geçen Bilmece- ..» v mizi Doğru Halledenler Birer muhtıra defteri ala- cakları Kürtalüş — tramvay loviç — apartımanında — Cevza, Ada- na Siptilli pazarında dü numarada Ali oğlu İbrahim, Kuledibi Okçumusa mahallesinde Petraki banında Viktor, Amasya merkez sıhhat memuru Alımet Bey oğlu Âsım, Topkapı Safa bosta- nında 27 numarada Sedat Semib, Ka- dıköy Acıbadem caddesi 15 Masume Hamdi, Adana kulekapısında benzinci Ali efendi kızı Türkân, Kütahya Küçük- çarşıda terzi Hüseyin Bey ve Hapıınlar. Birer mürekkepli kalem nla- cakları Edirne Osmanlı bankasında enddesinde — Pav- Mestan efendi kısı Şükriye Eyüp Ba- hariye caddesinde 3 numarada — Atina, Kamkapı Küçük ayasofya Güzgörmez sokak 29 Adnan, Ankara İş bunkasi veker bürosunda İzzot Nail Bey oğlu Celâlettin, İstanbul Kocamustafapaşa saddesi 229 nüumarada Sevinç Bey ve Hanımlar. Birer kutu oyuncak alacak- lar: Biçer istasyon şefi Ziya Bey kımı Somra, Beşiktaş 18 inci mektep talebe. sinden 167 Zinnur, Çengelköy Talimha- ne 8 nümarada Macide Halit, Salihli — merhum Abdülhamit Bey oğlu Celal Bey ve Hanımlar. İ Bitrer albüm alacakları Konya —— Küçük zabit mektebi 265 Euaver, Sar — Hacıkadın mahallesi Pamıkçu sokak 66 Sabriye, Edirne Tahtakalede berber Mehmet Efendi oğlu Mustafa, İstanbul kız lisesinden 769 Zühran, Sa- Hhli maliye dairesinde Ahmet Muhtar Bey oğlu Oğuz, Heybelinda sanatar- yomdan Tekirdağlı İsmail Hakkı, An- kara İçbisar Alâadddin mahallesinde © Numarada Mediha, Beyoğlu 21 inci mektepten 19 Tevfik Necdet, M. Ke- malpaşa Ortamahalle Aliçavuş sokağın- da 1 numarada Saime, Kadıköy arkek Tisesi talebesinden 833 Necdet Bey ve Hanımlar. Birer şişe kolonya alacakları İstanbul kız ortamektebinden 219 me- Mediha, Ankara caddesi 119 numarada Üttade, İstanbul kız lisesindan 569 Mü- eyyet, İstanbul terzilik mektebi talebe- — sinden 261 Rana, Gelenbevi ortamekte- binden 461 Fuat Tayyar, Kanlıcada Ya- headdesinde Serap Fahri Bey ve Hılar, — Birer boya kalemi alackları — Havran Ebubekir mahallesinde Hüsee yin Bey kazı Fatma, Selçuk kız sanat mektebinden 18 Muhterem, Balıkesir — Börekçiler mahallesinde orman dairesi — sırasında 22 Bedia, Unkapanı Biçak. çiçeşme sokağında 2 No. da Nustafa B. ve H. ler. Birer kutu küçük suluboya alacaklar: Boyoğlu Alman mektebi talobesinden Razi Osman, — Beşiktaş Misirlioğlu sokağında 88 Cahide, İse tanbul onbeşinci mektepten 743 Rüce han Fahri, Cağaloğlu Ziya Bey apat- tımanında Nebahat Osman, Tekirdağ Haculbey mektebinden 300 - Selçuk Hakkı B. ve H. lar. Birer dolma kurşun kalemi alacaklar: Sultanahmet Üçler mahal. lesinde 28 Hâki, Süleymaniye Medre« ve sokak B No. da — Mürşide, Fatih Hüsamettinbey — mahallesinde — Tez- gühçılar sokağı 16 Bülent, — Ezine telgraf muhabere memuru Alâaddin, Be yoğlu 29 uncu mekiepten 16 Sabri 'Te- kin Bey ve Hanımlar. Birer lâstik top alacakları — İstanbul kız muallim mektebinden 217 Zekiye, Samatya pamukçu sokuğı D7 numarada Necmiye, İstanbul kız lisesi talebesinden 904 Rabin, Erenköy kız- linesinden 8 inci sınltan R. K., Aka- retle Şairnedim caddesinde 69 vuma- rada Nermin Hamdi Hanım ve Beyler. Birer kart alacaklar: Ödamiş — Ağırccca azasından Sırri Bey kizi Edi- — be, İzmir mıntaka san'at mektebi terzini — Nuri, Devrek kahveci Rıza elendi oğlu Burhan, Beşiktaş 18 inci mektepten İhsan — Osman, — Davtpaşa tamektebinden 308 Ercüment Celâl, — Kadıköy kız örtamektepten 271 Nudi- de, Zonguldak Sulh Hukuk mahkemesi kâtibi Süleyman EL oğlu Selâhattin, — Bordur 'İ':mg" nl:.u';::ıı ıîlı'ı“ğ:: üdürü Kant ahat, ;::d;—;d üncü ııı:ğıp talebesinden 379 Nahide, Cümhuriyet ortamektebi tale- (Devamı 10 uncu sayfada) Örter —