2 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

2 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

CO Ç gAÇ SO — S ŞİREREMZ Mem' ket Manzarası Biga Köylerinde Son Posta Biga, ( Husust) — Çomaklı köyü, şehre beş saat mesafede Çan nahiyesine bağlı 70 hane'ik yerli köylerinden biridir. İki dere- nin yamaçlarına yapılmış olan bu güzel köylün havası ve suyu pek güzeldir. Evleri hep taştan yapıl- miş ve ikişer katlıdır. Sokakları, şebir — sokaklarını andıracak şekildedir. Köyün kena- rından akan küçük dereler yazın kurumakta ise de « Tolu oluk » isminl verdikleri menba suyu, yaz günleri halkın çok işine yaramak- tadır. Bu su da bilakis kışın kurur ve yazın müteaddit yerlerden pat- layıp göz göz kaynamıya başlar. Köyün bir kilometre şarkında kaymıyan bu suyu, köylüler oluk- lar vasıtasile kapılarının önlerine kadar getirirler, Bu suyun İlezzetine doyum olmaz. Gelip geçen misafirler bu suyun hatırı için bu köyde birkaç gün kalmadan yapamazlar. Köyün ihtiyar heyetine mahsus odada bir ziyaretçi defteri vardır. Bu köye uğrayanlar, köy hakkındaki hatıratını bu deftere yazarlar. Çok ikramcı olan halkı, misa- fire en İiyi yemeği yedirir, en gü- zel yatağım döşer. Bu köyün tar- laları çok kuvvetli olduğu için hububatın envar ekilip yetiştiri- lir. Bu köye halıcılıktan da hayli para girmektedir. Her evde bir hah tezgâhı vardır. Sabit boyalı çok şiık halılar, kilimler, halı heybeler dokunmaktadır. Bu köyün yukarsında eskiden kalma bir hisar vardır. Bunun ne olduğu, hangi devre nit bu- lunduğu, ne zamandan kimsenin malümu değildir. Bu köyün ormarnlarında çokça mik- tarda fındık dahi vardır. Çoban- lar oduncular bunlardan toplayıp yerler. Lâkin şimdiye kadar bun« lardan fidan edinip her nedense evlerinin — bahçelerinde — fındık yetiştirmeye merak etmemişlerdir, Bu köyde Biga çayını geçmek için lüzumu olan bir köprü, ya- kında köylüler tarafından yapıla- caktır. Köyün —kâhyası daima köy odasının yanında bulunur. Odanın ocağı, eski — ananeye riayeten hiç sönmez. Misafirleri hiç eksik olmayan köy odasında aııdı üç defa sofra çıkar, akta cezve daima sürülüdür. Köy odasına yemek vermek sırası bir aileye iki ayda bir ldiği için konak sahibi o gün f: neğfilı malzemeden yemikğ:i. böbreklerini, — sütlâçlarım yapıp hazırlarlar. Her aile temiz, her evin yemegi güzeldir. Köyün — etrafı meşelik ve çamlık olduğu için tebdili havaya çok elverişlidir. Bu köyde perükâr, bakkal, nal- bant gibi ihtiyaca kâfi ddükkân- lar-da vardır. Yalnız kahvehane yoktur. Gelen - misafir, camiin yanındaki köy odasına konduru- lur. Gelen misafirin bu köyde hiç canı sıkılmaz. Çünkü tahsil gör- müş sözü suhbeti dinlenir münev- ver adamları vardır. Bu sene her ne dense bu köyün resmi mektebi lâğvedilmiş ve bu hal, köylülere çok dokun- muştur. Birkaç seneden beri halk, köy mualliminden çok istifade görmüşlerdi. Bu köyün halkı, doğruluktan ayrılmazlar. Mahkemeye gitmezler. İcra memurunu evlerine getirmez- ler. Köyün içi güzel kaldırımlarla döşenmiş — olduğu gibi köyün mezarlığı dahi etrafına parmak- hk çekilmek suretile muhafaza altına alınmıştır. — H. Ş. İrfan Müesseselerile Dolu Olan rumda Bir Lise Çorum (Husu- #i) — Çorum vi- lâyeti irfan mü- esseselerile — de mütemayizdir. Halkın maarif severliği her sa- hada göze çarp- maktadır. Şehir dahilin- de yedi — tane llkıııektcp, bir ortamektep, bir sıhhiye mektebi, 33 yataklı bir talebe pansiyo- nu, Halkevi oku- ma yurdu vardır. İlkmekteplerde 7247 talebe oku- maktadır. 217 muallim, 3 adet talebe müfettişi - vardır. — Bütün mekteplerin bina, teşkilât, leva- zımat bakımından ileriliği, düz- günlüğü, — takdirle — hayranlıkla karşılanır. hakılâp mektebi bunlardan biri ve başlıcasıdır. Bu mektebin mü- zesinde bir ortamektebe elverişli ye alâka çekici — müstehaseler grafikler, resimler, bazı lâbora- Çorumda Inkılâp mektebi tuvar levazımı biriktirilmiş, tale- benin istifadesine arzedilmiştir. Burada ilk ve ortamektep çağını bitirenlerin çok yerinde bir İstek- leri vardır. Lise.. yedi sekiz bin talebenin okuduğu eski bir vilâ- yette şimdiye kadar bir lise açr lamamış olması ciddi bir eksik- liktir. Zaruretlerin vücuduna ne kadar samimiyetle inanırsak İna- nalım Çorumun bir lisesi bulun- mamasını eyi karşılamamıza im- ye De İhtiyaç Hafik Ve Sıvaslılar Sıvas (Hususi) — Hafik ba sene Sıvasın bir mesiresi haline gelmiştir. Hafik köyü her Cuma Sıvaslılarla dolmakta Sıvaslı Spor- cular gölde kayık ve yüzme eğ- lenceleri tertip etmekte, Cumala- rını boş geçirmemektedirler. Hafik de su İşi de hallolunmuş, kazaya su akıtılması için bir pl- yango tertip edilmiş ve İyi neti- ce alınmıştır. Hafiğe Cümhuriye- tin on birinci yıldönümünde su akıtılmış olacaktır. Atkaracalılar Postane İstiyorlar ı ususi) — Atkaraca- lar E::ıiy.:ıl(um)küını nüfuslu, kalabalık bir nahiyedir. Nahiye merkezi mamur bir kasabadır, Fakat nahiyede posta teşkilâtı yoktür ve halk bu yüzden çok sıkıntı çekmektedir. Nafia Vekâ- leti burada da bir postahane te- sis ederse belediye icabeden bi- nayı meccanen tahsisi ve posta- neye temlik edecektir. Halk bu- rada bir postahane tesisin çok arzu etmektedir. Bolvadinde Avcılar Kulübü Bolvadin (Hususi) — Kasaba- mız gençleri tarafın: beş ayev- vel bir Avcılar ve atıcılar kulü- bü teşkil edilmiştir. Fakat henüz nizamnamenin tasdik muamelesi ikmal edilmemiş ve beş av evvel tasdik edilmek üzere kaymakam- lığa verilmiş olan nizamname he- nüz gelmemiş olduğundan kulüp faaliyete geçememiştir. Bolvadin gençleri bir an evvel nizamnamenin tasdikını arzu et- mektedirler. Geliboluda Yangın Gelibolu, (Hususi) — Yukarı mahallede küçük Mehmedin Ha- sanın evinden yangın çıkmış, et- raftan yetişenlerin gayreti ile te- vessüüne — meydan — verilmeden söndürülmüştür. Bolu Panayırı Bolu, ( Husast ) — Her sene 1 Eylülde açılan ve Karaçayırda kurulan Bolu panayırı bu sehe 3 gün sürecektir. Panayır yerinde elektrik tesisatı yapılmıştır. Afyonda Kocatepeyi Ziyaret Ço- Vardır kân yoktur. Ye- ni ve kiymetli Maarif Vekilimi- zin bu eksikliği telâfi edeceği şüp- hesizdir. Vilâyette yar- dımcı ilim müeş- seseleri eksik de- ğildir. İnkılâptan evvel medresele- rile şöhret bulan bu diyarın günr- den güne artan ilim teşkilâtı şüp- hesiz mucibi Bu ın.dı Süleyman Fevzi Paşa, Hasan Paşa, Ahmet Fevzi efendi kitaphaneleri birleştirilmiş bir milli kitaphane vücude geti- rilmiştir. Bundan başka altı bini geçen bir kitap meşheri vardır. Halkevi gençliği — bir arada toplamağa ve çalıştırmağa mu- vaffak olmuştur. Gençliğin daha eyi bir tesanüt ve daha samimi bir faaliyet göstermesi, — eskilik ve yenilik mücadelelerini başar- maları pek ziyade şayanı arzudur. v - Kocatepede Afgon halkevi vetsi Galip Bey izahat verirken Afyonllar Gazi Hazretlerinin kurtuluş savaşında bütün orduya 30 Ağustos zaferini hazırlıyan hücum emrini Üzerinde vermiş olduğu Ko- catepeye bir ziyaret tertip etmişlerdir. Bütün Afyon gençliğinin Iştirak ettiği bu ziyarette Afyon Halkevi reisi Galip Bey izahat vermiş, bun- dan sonra da Kalecik köyüne gidilerek köylülerle hasbıhal yapılmıştır. 'ı;de Bir_Otel Yandı Alaş Yıldız öoteli yandıktan sonra Alaşehir (Hususi) — Yedi bin Hrava sigrtah olan Yıldız oteli elektrik tellerinin kontak yapması yüzünden çıkan yangın netice- sinde tamamen yanmıştır. Bele- diye yangın — tulumbası ateşin olarak zaylat yoktur. Zarar ziyan 20 bin lira tahmin edilmektedir, Çünkü yatgın esnasında Yıldız otelinin kendi kendine yıkılan duvarları oötele bitişik olan Ali Riza Beyle Cin oğlu Mustafa | ötel cıvarındaki diğer binalara |Efendiye ait han ve dükkânların d: | sirayetine mani olmuştur. Canlı kısmen çökmesini mucip olmuştur. | İ Nakliyecilik | Nafıa Vekâletiniın Nakliyecilikte Yeni Kararları Nakliyecilik, bugün medenf memleketlerde ilimüfen kaldele- rine istinat eden asri bir meslek- tir. Nafia Vekâleti Türkiyede nak Hiyeciliğe son zamanlarda daha fazla ehemmiyet vermiştir. Vekâ- let memleket mahsullarının istih- sal yerlerinden istihlâk pazarlarına daha ucuz ve daha emniyetli ola- rak nakledilmesi için yeni kararlar vermiştir. Geçende bundan yine bahsetmiştik. Bugün de — diğer maddeler hakkındaki — kararları bildiriyoruz: Kuru Üzüm Nakllyatı: Ku- ru Üzümlün ihracat tcaretimizde haiz olduğu ehemmiyet herkesin malümu olmak gerektir. Bu kıymetli maddemizin son senelerde — cihan — piyasalarında ehemmiyetli tenziller kaydetmesi daha müsait bir tarife ile nakli arzuya şayan görülmüş, evvelce İzmir - Kasaba hattında oldukça yüksek bir tarifeye tabi tutulan kuru Üzüm nakliyatında vaziyet'n icap ettirdiği tarife tashihat ve tadilâtı icra edilmiştir. Meselâ: Alaşehirden Iİzmire nakledilecek olan kuru üzüm ton başına maktuat beş yüz kuruş, Salihliden Izmire dört yüz kuraş, kasabadan İzmire iki yüz kuruş, Manisadan İzmire yüz seksen kuruş ücret tatbik edilmiştir. Bu suretle mesâfesine göre nakliyat GÜcreti kilo başına yirmi para ile on para arasında tahavvül etmek- tedir. İncir için de bu esaslar dahilinde müsaadeli bir tarife Palamut ve çam kabüğü nakliyatı : İzmir mıntakasının en mühim ihracat maddelerinden birisi palamuttur. Evvelce seksen, doksan bin ton ihracat yapan bu madde Üzerindeki ticaret beynel- milel piyasanın nisbetsiz -ukutları ve palamuta mümasil yeni mad- delerin sanayide — kullanılmaya başlanması dolayisile pek durgun bir hale Hattâ istihsal mıntakalarında köylü palamut mahsulünü topla- maktan bile vaz geçmiştir. Bu vaziyeti islâha y"d":,ı ;debilıı* için palamut ve çam kabuğu için- de müsaadeli bir tarife tanzim olunmuştur. Halı, Zeytinyağı ve Su- sam nakliyatı: Ege mıntaka- sında geniş bir ticaret faaliyetine mevzu olan bu maddeler, eski Idare zamanında ton kilometre başına 8 ilâ 10,5 kuruş arasında | Ücrete tâbi bulunuyordu. Devlet Demiryolları - İdaresi bu maddelerin nakliyatını çoğalt- mak ve kolaylaştırmak için bunla- ra daha müsait nisbetler arzeden Devlet Demiryolları tarifesi tatbik edilmiş, bu suretle *6 50 ile 60 arasında tenzilât temin olunmuştur. Bütün bu mevzulardan maada büyük şehirlerde halkın sıhhatini korumak için memba suları nak- liyatında, deniz sporları malze- mesl nakliyatında da müsait ta- rifeler tatbikine başlanmıştır. İç ve dış ticaret hayatımızın in- kişafı yolunda Demir yollarımızın aldığı bu kolaylaştırıçı tedbirleri takdirle karşılamamak mümktün değildir. Geredede Yangın Gerede, (Hususi) — Demirek ler mahallesinde Duhant zade Falk Beyin samanlığından yangifi kmış, samanlık tamamen yanı Eıldı etrafa sirayetine meydaf verilmeden söndürülmüştür.