2 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

2 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

İTTİBAT » TERAKK 5 inci kısım No. 46 Her hakkı mahfuzdur. » Ziya Şaki 2 9 934 Nasıl Doğdu?.. Nasıl Yaşadır.. Nasıl Öldü? Moratoryom İlân Edilmesi İktısadi Vaziyeti Allak Bullak Etmişti .. Vilhelm, ittifakaameyi okuduk- tan sonra büyük bir sevinç eseri göstermiş, ve sonra gülerek: — Şu halde ben de size bir müjde — vereyim. Bulgarların da İttifakımıza dahil olduğuna dair Kıral Ferdinant'tan bu sebah bir mektup aldım. Sureti mahrema- nede İstanbula tebşir ediniz. Demişti.... Ba haber, lstan- bulda bulunan alâkadarları pek Memnun etmişti. Artık bu endişe de bu suretle hitama ermişti. Ayni zamanda, seferberlik tama- Men ikmal edilinceye kadar Os- Manli hükümetinin bitaraf kalma» tına Almanlar da muvafakat gös- termişlerdi. Ordu, büyük bir faaliyetle hoksanlarını ikmale çalışıyor; ayni zamanda İstanbul ve Üsküdar tivarlarında mütemadiyen talimler *e manevralar yaptırılıyordu. Va- Ziyeti görenler, genç kumandanlar tline geçen ordunun daha hare- ketli bir hale geldiğine kanaat hasıl ediyorlar; bu kudret ve ka- biliyeti ihraz eden orduya, artık büyük bir emniyet ve itimat gös- riyorlardı. Almanlar ise derin bir Mmemnuniyet İzhar etmekten ve neticeye karşı büyük bir itimat beslediklerini söylemekten çekin« miyorlardı. * Fakat memleketin ahvali ma- liye ve iktisadiyesi, birdenbire pek berbat — bir hale — girivermişti. ( Moratoryom ) ilân edilmesi üze- tine halk bankalara hücum edi- Yor, paralarını almak için büyük bir tehalük gösteriyordu. Ticaret hayatı, birdenbire felce uğramıştı. di Üzerine iş yapan müessese- ler, biribirini müteakip kapanmaya lamıştı. Küçük sermayeler bu ran içinde eriyivermiş; tica- Tet hayatının ruhu olan emniyet ve at tamamen kesilmişti. Buhran — gittikçe — hududunu tevsi ediyor; İstanbul, İzmir, Sam- Sun, Mersin gibi büyük ticaret Merkezlerinden yayıla yayıla bütün Anadoluyu istilâ eyliyordu. Bunları, vaziyetin tabil icaba- fından talâkki eden hükümet, bu noktai nazarında haklı olmakla raber memleketin ati ve istik- balini tehdit eden bu buhranın 5““!_1: geçecek veyahut şiddetini hhf': eyliyecek tedbirlere teves- 'Or; tüccar ve esnaflarda Te “:“’-_lr) fikrinin büyü- ER ’F_'?“ veriyordu. lnd'Se.ff'ı'lıerlıgın ticaret âlemine irdiği darbe okadar şiddetli Idiki; bunun fecaatini hisvedenler, teessürlerini bile izhar .d,_i"_' tek hale gelmişlerdi. Hiç tereddiüt etmeden — denebilir ki ( Osmanlı le'crbeılîği)' umumi ticaretin za- Tarına.. ve hattâ mahvına muka- İl, bir takım meçhul eşhasın yeni ir kazanç yolu açmasına.. ve bir fürediler parlisi ) yaratmasına tebebiyet vermişti. Teşekkül eden lekklihharbiye ) komisyonları, "“_lf ve tüccarların dükkân ve Mağazalarını dolaşıyor; — yalnız 'ere yarayacak kuma; '"Hııpı, çamaşırlık lı:x' Baire gibi — eşyalara değil.. Halk, seferberlik emirnamesinin karşısında kadın iskarpini, kadın eldiveni, dekolta gömlekler, fantazi çama- şırlar, ipek çoraplara bile vazıyet ediyordu. Mal sahipleri: — Efendim.. bu eşyanın aw- kerle ne alâkasi var?. Asker harbe giderken bu dekolte göm- leği.. bu, paçası datelli donu.. bu iskarpini — mi yüksek giyecek?.. Diye itisaz etmek Istiyorlar; fakat: — O, sizin bileceğiniz şey değil.. emir var. Alacağız. Cevabile karşılaşıyorlardı. Verilen bu cevap, yalan ve yanlış değilk Çünkü bu komis- yonlara icra edilen (ilk tebligat, böyle'bir karışıklığı mucip olacak mahiyette idi. Menfaati sektedar olan, her- hangi şekilde olursa olsun manen ve maddeten sarsılanlar, birden- bire hükümete düşmen kesiliver- mişlerdi. Bir anda her tarafta Yükse topuklu kurulan — divanmıharplerin şiddetli tehditlerine rağmen, esnaf ve tüccarların şikâyetleri ayyüka çıkıyor; merci ve makamlara ve- rilen istidaları kayt için defter bulunamyordn.. Vilâyetlerde va- Hler, defterdarlar, kaza kayma- kamları, malmüdürleri ve sair alâkadar mülkiye memurları şa- şırmış - kalmışlardı. Ortada bu mühim ve tarihi günlerin bekle- diği bir vazife vardı. Fakat bu vazifenin kimler tarafından ne suretle ifa edileceği o derece grift bir hale gelmişti ki bunu selâmetle temin etmek mümkün değildi. Bütün muamelâtın üstün- de bir tek kelime dolaşıyor; bü- yük ve küçük her makam, İşle- ri kendinden daha küçük makı- ma tevdi ederek ve (mes'uliyet) kelimesile de tehdit eyliyerek suya sabuna dokunmaktan — kaçı- nıyordu. (Arkası var) İktısat Ve Ticaret Mektebi Müdürlüğünden: 1 — Mektebin her kısmının kayıt ve kabul işi 3 Eylül 934 te balıyarak 24 Eylül 1934 akşamına kadar sürecektir. 2 — Kayıt işi Pazartesi, Çarşamba ve Perşembe günleri saat ondan onaltıya kadar yapılır. 3 — Mektebe girmek istiyenler kayıt ve kabul şartlarını tafsi- lâtile öğrenmek üzere her gün mektep idaresine müracaat edebilirler, 4 — Mektebin birinci ve ikinci kısımları için müracaat eden- lerin adedi her kısım İçin ayrı ayrı tayin olunan kadroyu tecavüz ettiği takdirde içlerinden müracaat tarihi sırasile iyi ve pek iyi derece mezun olanlar ve bunlar arasından tahsillerine fasıla verme- miş bulunanlar tefrik ve tercihan kabul olunur. 5 — Yüksek Iktısat ve Ticaret kısmına liselerden iyi ve pek Iyi derecede mezun olanlar kayıt ve kabul olunur. 6 — Mektebin her üç kısmında mecburi lisan fransızcadır. Almanca ve ingilizce ihtiyari olarak tedris olunur. Yüksok iktısat ve ticaret kısım: ile Ticaret lisesine alınacak talebenin en az lise ve ortamekteplerde tedris olunan derecede'fransızca bilmeleri meşruttur. T — Kayıt ve kabul için aşağıda yazılı vesikaların müdürlüğe hitaben yazılacak istidaya bağlanması icap eder: 1 Mektep şaha- detnamesi veya tazdiknamesinin aslı 2 - Sağlık ve aşı “raporları 3 - Hükümetçe musaddak iyi vesikası 4 - Hüviyet cüzdanı 5 - Üç adet fotograf 6 - Mektep Idaresinden alınarak doldurulacak beyan- nameler. Bu vesaiki tamam olarak tevdi etmiyenlerin kaydı lcra edilmez. 8 — Mektebin her üç kısmı nehari ve muhtelit olup tedrisat öğleye kadardır. * 6242 ,, Bier er Yı'iksel Zabitlerimiz Kimlerdir ? Listeyi Neşre Devam Ediyoruz Zabitan terfi listesinin müteakıp kısımlarını da bugün neşrediyoraz: Baytar yüzbaşllığından binbaşılığa: Cemil İstanbul, Cevdet Istanbul, S. Nezihi Pürgos, İhsan İstanbul, M. Nazım Amasya, İbrahim Girit, İhsan Tekirdağı, Abdürrahman Debre, Lütfü Nas- liç, İrfan Üıküp. Ürfeki Aydın, Ferit İstanbul, Mergup Sinop, Zahit Karahisar, Necati Istanbul, Sıtkı Karaburun, Hayri Denizli, Sadık Istanbul, A. Riza Üsküdar, Nazmi Amasya Beyler, İkinci sınıt hâkimlikten bi- rinci sınıfa, M. Rasim Seniçe, M. Münür Selânik, Beyler. Üçüncü sınıf hâkimlikten ikinci sınıta ; İsmail Hakkı Bey Beşiktaş. Dördüncü sınıf hâkimlikten Üçüncü sınıfa; Fazlı Necip Gire- sun, Haydar Istanbul, Ali Riza Sıvas, Mustafa Erzarum, M. Feh- mi Yenice Beyler. Beşinci sınıf hâkimlikten dördüncü sınıfa: Fahri Ankara, M. Sadık Yanya, Selâmi İzmir beyler. Altıncı — sınıf hâkimllikten beşinci sınıfaşAkif Trablusugarp bey. Üçüncü sınıf asker? muallik- ten ikinci sınıfa: İsmail bey Filibe Altıncı sınıt hosap momur- luğundan beşinci sınıf hesap memurluğunat Ârziz Kayseri, Eş- ref İIzmit, Süleyman Kaırşehir, Hakkı Gömülcüne, Ahmet Bağdat, A, Feyzi Van Beyler. Yedinci sınıf hesap memur- luğundan altıncı sınıfa: Hayri Edirne, Hasan Tahsin Kayseri, Burhanettin Erzincan, M. Nadir Zile, M. Hilmi Çerkeş, Ismail Hakkı Konya, Mehmet Kayseri, Osman Erdek, Recep Isparta, M. Ihsan Istanbul, Abdük kadir Bosna, A, Vasfi Erzincan, Haşmet Gerede, Sabri Kütahya, O. Nahit İstanköy, A. Ahmet Gerzen, Mustafa Malatya, Hasan Siirt Beyler. Üçüncü sınıf hesap me- | murluğundan ikinci sınıfa: Şeref Karacasu, Mehmet Di- metoka Beyler. Dördüncü sınıf muamele memurluğundan Üçüncü sınıfa: M. Celâlettin Kabasakal, Ti- mur Kafkasya, S. Ziya Harput, Remazan Hanya, M. an Fim- dıklı, Lütfü — İsparta, F. Naci Trabulusgarp, Beyler. Beşinci sınıf muamele memurluğundan 4üncü sınıfa M. Nuri Tırnuva, Mustafa Erzurum, Veysi İstanbul Beyler. Altıncı sınıt muamele memurluğundan 5 ınci sınıfa A. Kemal İstanbul, Bahaettin Erzincan, Bahaettin İstanbul, Saim Zeybek, Beyler. Yedinci sımf musmele memurluğun- dan altıncı sınıfa: M. Ragıp Konya, |. Halil Van, Selim İstanbul, 'Kâzım Selânik Beyler. Yedinci #nf tüfekçilikten altacı sınıfa: Sami Gerede, Ahmet Gire- sun, Hasan Basri Manastır, İsmail Hakkı Erzurum, İsmail Balıkesir, M. Şerif Istanbul, Hüsnü Şam, Tabir Trabzon, Ahmet Niğde Beyler. Beşinci sınıf muzıka muallimliğinden dördünclü sınıfa: Mehmet Hasköy, Hüse- yin Hüsnü Selânik Beyler. Yedinci sınıf muzıka muğilimliğinden altıncı sı- nıfa: Necip Bursa, Süleyman Erzurum, A. Talât Edirne, Namık Kemal Bozöyük, Hüseyin Hüsmmü Izmir, Mehmet Sıtkı Üsküp, İbra- kim Istanbul, Ismail Hakkı Edir- ne, Rıza Selânik Beyler. Riyaseti Cümhur beşinci sı- nıf muzika — muallimliğinden dördüncü sınıfa: A. Şerif bey Yenişehir Riyaseti Cümhur altıncı sınıf muzika muallimliğinden beşin- ci sınıfa: Ihsan Bey İstanbul. Riyaseti Cümhur yedinci sı- nıf muallimliğindn altıncı sınıfa L Burhanettin, Iİstanbul, H. İlhami Istanbul, R. Fethi Istanbul Böyler. Dördüncü sınıf memurluğuna: — Ahlet İzmir. Altıncı sınıf Imamlıktan beşinci sınıfa:M. Revzi Hopa, Osman Nuri Ankara Beyler. Yedinci sınıf makinist- likten altıncı sınıfa: Ali Rıza Çengelköy, — Sadetlin — Istanbul, Ibrahim Girit Beyler. Yedincici sınıf ğdemirci ustalığından altıncı sınıfat Tevfik Istanbul, Hüseyin Bursa, Mustafa Serez, Ali — Adaaa, Mehmet İstanbul Beyler. Beşinci sınıf kamacılıktan dördüncü sınıfa: A, Murat Bey Iİstanbul. Yedinci sınıf kamacılıktan altıncı sınıfa: Mahmut Gerede, A. Remzi Bartin lsmail Hakkı — Mürefte, Yusuf Istanbul, Osman — Nuri Istanbul, A. Feyzi Samsun Beyler. Yedinci Sınıf saraç us- talığından — altıncı sınıfa: Ahmtet Bey Kandiye. Yedinci sınıf nalbant ustalığından altıncı sınıfa: Ismail Geron, İ. Ethem Ergene. Yusuf Niğde Beyler. Deniz güverte Binbaşılığından Kay- makamlığa terfi edenler: Fehmi İstanbul, Seyfettin Un kapanı, Hidayet Kavaklı, Mah- mut, Galata, Rahmi Tekirdağ, Fehmi Vefa, Kâmil Atina, Ziya Salmaho Beyler. Yüuzbaşılıktan Binbaşılı- ga terfi edenler: Rıfat Edir- nekapı, Sadık Aşıkpaşa, Tacettin Kasımpaşa, Kemalettin Kasımpa- şa, Sabri Şehzadebaşı, Abdür- rahman Kesmekaya, Selâhattin Üsküdar, İzzettin Unkapanı, Mü- fit Göztepe, Süreyya Üsküdar, Kenan İzmir, Ethem Heybeliada, Seyfettin Fatih, Halil Galata, Saim Çemberlitaş, Fevki Kadıköy, Salim Aksaray, Kemalettin Taşka- sap, Süreyya Kasımpaşa, Nasih Kasımpaşa, Kemalettin İstanbul, Fevzi Kasımpaşa, Armi Giresun, Rüstem Yanya, Hakkı Kasımpaşa, Mehmet Sürmene, Mehmet Bursa, Kenan Kasımpaşa, Rüştü Hasköy, Zeki Kasımpaşa, Mebhmet Zati Nevşehir, Arif Kasımpaşa, Münir Istanbul, Hulüsi Firuzağa, Osman Çanakkale, Kenan Mollahüsrev Beyler. Güverte birinci mülâzim. liğindn yüzbaşılığa : Nazım Kadıköy, Necdet Nişantaşı, Bur- hanettin Unkapanı, Refet $ Necdet rasat Bey niye, | Beylerbeyi , Niyazi Gönen, adıköy, Mahmut Top- âhattin İstanbul, Rauf İ l_.ıî.!ı. Şevket Üsküdar, Giyaset- tin Kadıköy, Nevzat Manisa, Hüs- nü Kasımpaşa, Şahabettin ıls!nıı- bul, Hikmet Kasımpaşa, Burha- (Devamı 11 inci sayfada ) SÖÜ a öASü ea A et a. eaelalilü. eei