6 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

6 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Zaframboluda Nişasta Nasıl Yapılır ? Zafranbolu (Hususi) — Ecza- etlikta bile kullamılan — nişasta buğdaydan istihsal olunur. Zaf- ranbalunun — nişastası tüccarlar arasında — pek meşhurdur. — Bu nişastanın meşhur oluşu buradaki İstihsal tarzında gösterilen hassa- siyet ve temizliğe azami derecede ehemmiyet — verilmesinden — ileri gelmektedir. Buğday en önce nişasta olu- ğuna — döktürülür. ve Üüzerine su konur. Buğday bu olukta havanın sıcaklık derecesi nisbetinde on iki günden —on sekiz güne kadar kalır. Vakti tamam olunca olu- ğun suyu boşalttırılarak buğdayı kalburdan süzmek suretile adam akıllı yıkanır ve tekrar — oluğa boşalttırılır.. Oluğun üzerine buğ- dayın nisbetine göre birden beşe kadar kadın veyahut erkek çıkar | ayaklarile buğdayı ezmiye baş- larlar. Buğdayın özlile su imtizaç etti mi bu sefer suyun yüzüne bir elek konur kepekler eleğin göz- lerinden geçemez kalburun altında kalır ve bu suüretle — kalburun içinde kalan sulu nişasta maddesi saplı denilen kaplarla hazırlanan kazanlara boşalttırılır. Bu su en ince dereceli elekten geçirilir ve bu suretle de kepeğin nişastadan tamamen ayrılması temin edilmiş olur. Nişasta maddesi tamamen kazanın dibine çöker su yüzde kalır. Bu su hafif hafif kazandan boşalitırılır.. Ve dipte teressüp eden nişasta temiz torbalara yer- leştirilir. Nişasta — bir gün de torbada — kalıp suyu tamamen süzüldükten sonra temiz örtülere serilerek güneşte bırakılır, İki gün sonra ovulur un haline getirilir ve tekrar güneşe bırakılarak oluncıya yine rutubeti tamamen zail kadar bırakılır. Mahmet Enver İzmirde İbnirrefik Ahmet Nuri Bey Sahneye Çıkacak Ankara, 5 (A.A.) — İzmirin kurtuluş bayramı şenliklerine iş- tirak ve birinci beynelmilel pana- yırı ziyaret etmek ve bu vesile ile de bir Halkevi teması yapmak için Ankara Halkevinden kırk kişilik bir grup gidecektir. Bu seyahate Evin muhtelif şubelerine mensup arkadaşlar — iştirak — etmektedir. Güzel San'atler şubesinden ve memleketimizin değerli san'atkâr- larından Ferhunde Ulvi Cemal Ha- nımla Necdet Remzi, Ulvi Cemal ve Ömer Refik Beyler bir konser verecekler. Temsil şubesi de Him- metin Oğlu piyesini temsil ede- cektir. Bu temsilde eserin müel- Kfi İbnirrefik Ahmet Nuri Bey piyesin mühim rolü olan Himmet Ağa rolünü bizzat oynayacaktır. Halkevi bu seyahatinde büyük kurtuluş muharebelerinin cereyan ettiği sahaya şehitlerimize saygı- larını bildiren bir çelenk bıraka- | caktır. Ve İzmirdekl iİkamati c4- hasında Menemene giderek Kubi- Tâyın mezarını ziyaret edecektir. Kızılcahamamda Hava Vaziyeti Kızılcahamam (Hususi) — Bir kaç gün Sonbaharın en soğuk günlerini andıran soğuklar hüküm sürdü. Sonra hava yine birdenbire sıcakladı. Gölgede sıcaklık 35, Güneşte ise 50 dir. Mamafih halk Gazi çamlıklarına çekilmiş olduğu için sıcaktan okadar müteessir leğildir. Fatsa, (Hususi) — Fatsa sanki Karadenizin şah- — lamıp coşarak de- rin bir körfezin ta nihayetine at- tığı bir kasaba- cıktır, »« Vapurlar daba Ünye açıkların dan — geçerken Fatsa önündeki küçük adacığın fenerini görürler, Bu kasaba ma- alesef pek ba- kımsızdır. Dört yanından ırmak- lar aktığı halde kasaba çeşme- lerinde içecek bir damla su buk: mak imkânı yoktur. Iskelesi ha- raptır. Kasabaya henliz makineli sanayi, bilhassa Elektrik girme- miştir, köylere, yaylalara çıkarlar. Bu müddet zarfında kasabada hare- T ek;fdağı Hükümet Konağı Tekirdağ, (Hususi) — 28,703 lira 89 kuruş bedeli keşifli Tekir- dağ hükümet konağının Inşaatı münakasaya — çıkarılmıştır. — Bu Inşaatın kat'1 ihalesi 17 Eylülde yapılacaktır. Hükümet konağının inşaatı ikmal edildiği gün bütün resmi daireler hükümet konağında toplanmış — bulunacaktır. Mimar Sinanın eserlerinden — Tekirdağ Rüstempaşa camiinin 500 lira keşifli harici tamiratı da münaka- saya çıkarılmıştır. Eylülüm 16ncı günü ihalesi yapılacaktır. Yeni Güdül Kaymakamı Güdül, (Hususl) — Kaymaka- mımız İhsan Bey Geyve Kayma- kamlığına, Çimişgezek Kaymaka- | mı Raci Bey de Karamız kayma- kamlığına — tayin — edilmişlerdir. I Raci Bey gelirgelmez küylerde mektep ihtiyacını tetkika ve bu- | nun için köyleri dolaşmaya başla- | mışlardır. | — Adapazarında Becayiş 4 Adapazarı, (Hususi) — Sıtma mücadele doktoru Hamdi Servet B. ile Sapanca sıtma mücadele genç doktoru Fadıl Bey becayiş - Resimli 1 — Kızılcahamama iki saat mesafede uyuz ha- mamı denilen ve cilt hastalıkları üzerinde pek - şifalı tösirleri olan bir şifa kaynağı vardır. Burası Üstü açık ve Burada koyun sürüleri havuzda yıkanmakta ve metrük bir havuz vaziyetindedir. Kasabanın bütün halkı yazın | maktan masun kalmakta- görülmektedir. 30 Ağustom Zafer ve Tayyare BuSene Fatsada Fındık Mahsulü Az Ve O Nisbette Ucuzdur Fatsadan bir. manzara ket durur, bilhassa ticaret hayatıf| tamamen söner, sokaklar bir köy sokağı kadar ıssız ve tenha kalır. Pazartesi günleri kasabada pazar kurulur. İşte o zaman kasabada hareket ve canlı bir faaliyet gö- rülür. Bütün köyler pazara iİner- ler. Haftalık alış ve verişlerini yaparlar. Eğlence yeri olarak bir kaç — kahveden başka yer yoktur. Halk çalışkandır, misafirperver ve samimidir. Buranın iktısa- d! hayatında rol oynıyan yegâne mahsul, — fındık- tır. Her sene klil- liyetli mikdarda y findik ihraç edi- lir. Fakat bu sene yağan müthiş bir dolu neticesinde fındık — mahsulü nün mühim bir kısmının zıyaa uğ ramasile pek az olduğunu söylüyorlar. Halihazırda fındık fiyatları kilosu on beş ile yirmi kuruş arasında - tehalüf et- mektedir. Sahili takiben yarım saat mesafede bulunan Tavla köyünden şimdiden fındıklar mo- törlerle buraya nakledilmeğe baş- lanmıştır. Fiyatların biraz daha yükselmesi Ümit edilmektedir. Ünyede Tecrübe Sayımı Muvaf- fakıyetle Yapıldı Ünyeden bir manzara Ünye, (Hususi) — 935 sene- sinde yapılacak umumi! sayıma esas olmak Üzere Türkiye dahi- linde birkaç yerde yapılacak olan tecrübe sayımı ilk defa Ünyede istatistik müdürü umumisi Celâl, Vali Adil, istatistik şube müdür- lerinden Şükrü ve kaymakam Feridun, ve memur Ruhi Bey- lerin nezareti altında yapılmıştır. Sayıya sabah saat sekizde başlanmış ve akşam on sekizde nihayet verilmiştir. Sayıma mem- leket gençlerinden iki yüz elli kişi memur edilmiıjîı_—___sı::ıçlu en edilmişlerdir. Her iki doktor da yeni vazifelerine başlamışlardır, uzak köylere kadar gitmişler ve vazifelerini hüsnüifa etmişlerdir. Şehir nüfusu hemen o gece tesbit edilmiş fakat —uzak köylerden gelmesi lâzım malümat ancak ertesli gün gelmiş ve İstatistik müdürünün iştirak ettiği bir heyet akşama doğru neticeyi almışlardır. 927 tarihinde yapılan sayım neticesi umumi nüfus ( 50,345 ) olarak tesbit edilmişti. Aradan geçen yedi seme zarfında nüfus yekünu (9052) fazlasile ( 59,397 ) olarak tesbit edilmiştir. Bunun (27,857 ) «i erkek, ( 31,540 ) da kadındır. Şu hesaba göre kadın nüfusu (2683) fazladır. Memleket Haberleri bayrami münasebetile pök parlak merasim ve tezahürat yâpılmıştır. Resimde 68 inci esnasında görülmektedir. 8 — Kızılcahamamda başladığını yazmıştık. Gayet geniş inşaati ikmal edilmiş, gi İki ti eninde yaya kaldırımı İ birçok yerlerinde güzelliği istimlâk olunarak yıktırılmakta, mesine çalışılmaktadır. alay sancağı geçit resmi canlı bir imar faaliyeti olan dahili şosenin nda beşer « ç kasabanın — güzelleştiril- Tarihi Fıkra Yüz Ver, Yüz Elli Ver ! Bu sene Ortamekteplerle Lise- lerin imtihanları pek karışık geçti. İlk yapılan imtihan talebeyi hazan yaprağına — çevirdi, patır patır döklü. Maarif Vekâleti rikkat göse terdi, imtihanları yeniden yaptırdı. Fakat hazan devam ediyordu. Bu sebeple şimdi üçüncü bir im-« tihan yapılıyor. İmtihan münasebetile benim dikkatimi uyandıran bir nokta, numaralardaki değişikliktir. Mek- tep var ki tam numarası yirmldir, yine mektep var ki tam numarâ olarak beş rakkamını kabul ete miştir. Eskiden de mülkiye mek-« teplerinde tam numara on, askerf mekteplerde kırk beşti. Ben bu birbirine benzememezliği tuhaf bulurum. Çünkü mümeyizin veya mualimin cevaplar Üzerinde kul- lanacağı ölçü, altın tartan terazi- ler gibi hassas ta olsa bir numa- ranın bilmem kaça taksimile tak-« dir hakkının o eczaya nazaran kullanılmasına - hele yüz talebeyi birden imtihan edenler için -imkâa yoktur ve esasen numara vermekte muallime, mümeyyize rehperlik eden talebenin bilmesi, bilmeme- sidir. Bilen geçer, bilmeyen geçe mer. Bir, iki, üç veya üç, beş: sekiz, on diye uğraşmak boş. İyl; orta, fena demek daha kalay. İmtihandan ve numaradan bah- sederken hatırıma Beşiktaş muha- fizı meşhur Hasan Paşanın - bir fıkrası geldi. Bu zatin oğulların dan birl Harbiye mektebine mü- meyyiz seçilmiş ve talebeden birini dört vererek ikmale bırakmış, çocuğun annesi Hasan Paşaya gelerek oğlunun bir numarayı esir“ gemesinden dolayı sızlanınca üm“ mt olan şöhretli muhafız hiddet- lenir, oğlunu çağırırı — Be mübarek, der, babanın kesesinden para mı dağıtıyorsun ki numaraları esirgiyorsun, yüt ver, yüzelli ver, çocuk geçsim Sana da, bana da dua etsin. Bu sene bakaloryaların üçüncü defa yapılmamasını temin için bif kısım muallimlerle mümeyyizlerin bu fıkrayı hatırlamaları münasip olsa gerek. — M. T. Bir Garibe Islahiyede 95 Yaşında Birf İhtiyar Gençleşti Gaziantep, (Hususi) — Islâhi” ye kazasının Pürdikanlı köyünder Kısacık İbrahim isimli 95 yaşınd? bir ihtiyar vardır. Bu adamın gibi bembeyaz olan sakalı 506 zamanlarda siyahlaşmıya başlamif ve bugün simsiyah bir hale gel miş, İbrahim ağa da oldukçâ gençleşmiştir. Suriye doktorlarından Ermeni Filbin Efendi bunu tetkik için 20 altın Jra mukabilinde Ibrahitf dan bir parça kan almak iste miş, fakat müteassıp bir müslü” man olan Ibrahim ağa hıristiya! doktora kan veremeyeceğini 5ÖY" liyerek teklifi reddetmiştir. -— TAKVİM —— | Gün PERŞEMBE Hutf I| 30 6 Eylül 934 12i — Arabi Rum! 28 Cemevel 1053 | 24 - Ağustos -118) Vakit |Kzanl | Vi 10 54| 5 Si Akşam (17 — | 18 | « A 36 | X2 12) Yatsı (1 3S İkindi |0 14 | 18 50| inzale (0 y0 ($