10 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

10 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

kmal Imtihanları Ve Halk İkmal imtihanlarına ait olmak tüzere Falih Rıfkı Beyin kale- minden çıkmış bir yazı neşret- tik, Bir hayli esaslı mütalâaları ihtiva ediyordu. Daha evvel, bu imtihatların fena giden nis- betini de kaydetmiştik. Bu ya- zıların efkârı umuümiyede bırak- tığı tesirler şunlar olmuştur: Tlyas Bey (Divanyolu Akın ticnret- hanesi) — Bu sene sınıftan dönen va yahut ikmale kalan talebenin hayli dedikodusu oldu. Bilmem İstanbulda söylenir mi? Anadoluda yaşıyan bir darbı mesel var: Kabahat paylaşıla- mıyınca : İğde de var, ağırşakta da var, denir. Bu imtihan işlerinde de kabahat bir samur kürk oldu. Ne hocalar üstlerine alıyorlar, ne da - ta- lebe.. Falih Rıfkı Bey çok veciz bir Büretle ifade etmiştir: Biz istatistik bürolarına rakam de- gil, memlekete Tiyakatli adam yetlş- tirmek niyetindeyiz. Şahadetnameyi eline alınca devlet bütçesine bür ola- cak yarı münevver bir çok insan küt- lezi yerine bilgi ve faydah mahdut fasan yetiştirmek elbette daha hayır« hdır. Bugünkü okuma ve — okutma sisteminin bozukluğu anlaşıldı. He- men çaresine baş vurmalıdır. * Mehmet Arif Bey (Gedikpaşa 6) — Umumiyetle — talebemiz — çalışmıyor. Birçokları iltimasla, tarafla eline bir gşahadetname — almasını — düşünüyor. Bunlar için gaye damgalı bir kâğıttır. Bana kalsa ben şahadetname usulünü büsbütün kaldırırım. Her işte diplo- mayı değil bilgiyi ve sâyı hakim kılarım. En yüksek müömurundan en küçüğüne kadar müsabaka imtihanı açarım. Bu müsabakayı kazananı turiyete, İşe geçiririm. Şahadetna! Hyakati değil, ancak bir talebenin muâyyen bir müddeti möktep sıraları üstünde geçirdiğini gösterir. Falib Rıfla Beyin makalesini eski bir tabir Hle okadar ağyarını mani — efradını cami buldum ki hastalığtınızın —bu gekildeki teşhisi kadar bir hazakat tasavvur edemem. Talebemiz çalış- miyor. Fakat — imtihanlarda en- az mes'uliyette — talebenindir. Tedris sistemimizi bir hale koymalıyız. x* Faik Bey (Beykor Çayır caddesi) — Çalışkan ve değerli talebemizi in- kâr etmeyelim. İrfan işinde kemiyet- ten ziyade keyfiyete ehemmiyet ve- rilmelidir. Pek acı olsa da söyliyeyim. Bir Maliye amiri bir senelik tecrübe. döün sonra anlatıyor ve: Eski idadi mezunları Darülfünunlularımırdan da- ha çok bilgili ve muvaffakiyetlidir. Onuno için eski idadi mezunlarını torcih ediyoruz. diyordu. Bizde bir mektepli hanım — mistafirdi. İkmale kalmış. Bir aylık ömrünü ağustos bö. ceği gibi çayırlarda Stmekle geçirdi. Niçin çalışmıyorsun dedim. Ben-der- slmi imtihan kapısında bile yaparım. dedi. Kapıda yapılan dersle sınıf ge- çen talebeden me beklenir? Talebe galışmıyor, hocalar da çalıştırmasımı bilmiyorlar. Diyeceğim. Dert anlaşıldı. Tedavi edilmelidir. L Çok Eski Bir Sahtekârlık Gümrüklerde mütareke senelerinde yapılan bir boyın'nımq sahtekârlığı tahkikatı, gümrük teftiş hıyeqnce yeniden derinleştirilmiştir. komsiyoncu tarafından gümrük beyanname- leri ve konşimentolar Üzerinde tahrifat suretile miktarda soktuğu iddia edilen bu sahtekârlık hâdisesi suçlu: larından birisi ölmüştür. Diğeri de elyevm hariçte gümrük idaresini ehemmiyetli Yolsuz Bir Gümrük Muamelesi Etra- fında Yeniden Tahkikat Yapılıyor görmekte cepheden henüz zarara ı ederse bu memu . Bir İhbar Ölen Bir Kadına Mirasçı Uydurulduğu İddia Edildi Dün polise ve müddeiumumi- liğe mühim bir ihbar yapılmıştır. İhbarın mahiyeti şudur: Kadıkö- | yünde Modada oturan bir hanım geçen sene varissiz olarak vefat etmiştir. Bu hanımın İş Bankasın- da (2500) lira kadar parası var- mış. Komisyonculukla iştigal eden bir zat, tedarik ettiği bir başka hanımı varis göstererek mahke- meden veraset hücceti aldırmış, sonra bankadan o parayı çekerek aralarında taksim etmişlerdir. Po- lis ikinci şube müdürlüğü tah- kikat yapmaktadır. Bir Altın Hırsızlığı Evvelki gün ğlunda Ziba sokağında 'hh%’ =u hırsızlık hâdisesi olmuştur. Büyük Zibada oturan Madam | Eftalya isminde bir kadının evine evvelki gün pek eski ahbabı olan Madam Hrisanti İsminde bir ka- dın gelmiştir. İki kadın bir müd- det konuşmuşlar, sonra misafir evden ayrılmıştır.. Biraz sonra sokağa çıkmak isteyen Madam Eftalya — beşibirlik — altınlarının yerinde yeller esmekte olduğunu görünce karakola gitmiş ve Ma- dam Harisantiden şüphesi oldu- ğunu söylemiştir. Madam Hari- santi yakalanmıştır. * Yeni şehirde oturan Marl- ka isminde bir kadın ev sahiti Horokinanın küpelerini çaldığın- dan tutulmuştur. * Musa isminde biri Şehza- debaşında fırıncı Abbas elendinin | duvara asılı olan ceketini kapip kaçarken yakalanmışlır. Hapishanelerde Tetkik Hapisaneler umum müdürü Atf Bey İstanbula gelmiştir. Bu- rada hapisaneler — işile meşgul olacaktır. | Kasımpaşa Cinayeti Osman Çavuş İddiaları Tamamile Reddediyor Kasımpaşada metresi Nazmiye Hanımı öldürdüğü ve düşeme altına gömdüğü iddiasile İnebo- luda yakalanarak getirilen Rizeli Osman Çavuş hakkındaki tahki- kat devam etmektedir. Osman Çavuş cürmünü inkârda devam etmekte ve Nazmiye Hanımın metresi olmadığını, dört senelik evli bulunduklarını söylemekte ve gu iddiada bulunmaktadır : *— Onu başkaları öldürmüş- tür. Ben kendisini çok severdim. Hiç öldürür müyüm.,, Müddeiumumilik Osman Ça- vuüşun bavulunda çıkan Nazmiye Hanıma ait kanlı çorap, vesika ve diğar eşya ile cesedin üzerinde ve odada bulunan çuval ve odun parçaları üzerindeki kanların insan kant olup olmadığımı tetkik ettir- mek üzere tıbbı adli müessesesine göndermiştir. Tıbbı adli müessesesi bu eşya üzerindeki kauların insan kanı olduğunu tesbit etmiş ve raporunu müddeiumumiliğe gön- dermiştir. Bir Cinayetin Yeni Suçlaları Adliyeye Verildi Yirmi gün evvel Vefada bir kahvede bir cinayet İşlendi, Etü isminde birisi saldırma İle öldü- rüldü. Polis yaptığı ilk tahkikat neticesinde Etüyü öldürenin Musa isminde birisi olduğunu tesbit etti ve Musa hakkında tevkif ka- rarı alındı. Fakat tahkikat derin- leştirilince Etüye kama saplıyan- ların Şükrü ile yüzü kesik Kâmil | olduğu anlaşılmış dün - ikisi de yakalanarak müddeliumumiliğe ve- rilmiştir. Üçüncü müstentik bu iki suçlu bakkında bir karar verecektir. bulunmaktadır. Öğrendiğimize göre; bu eski hâdi- senin yeniden tetkikini İcap ettiren cihet, sahte- | kârlık meselesinde alâkaları olduğu noktasından zan altına alınan olmaları 8 kadar memurun hâlâ vazife noktasıdır. Tahkikat, yeni tamamlanmamıştır. Neticede İcap rlara işten el cektirilecektir. Adliye Harçları Bazı Zorluklara Sebep Olduğu İleri Sürülüyor Yeni çıkan Adliye harç tali- matnamesinin davası olanlara bir çok — külfetler — tahmil — ettiği ileri sürülmüştür. Belediyenin de muhtelif . mahkemelerde| birçok davaları vardır. Belediye tarafın- dan şubelere gönderilen mühim bir tamimde muhakemat müdür- lüğü işleri için çok masraf edil- memesini temin için bazı tavsi- yelerde bulunulmaktadır. Bu me- yanda İüzumsuz davalara sebebi- yet verilmemesi de tasrih olun- maktadır. Bütün şubeler, mahke- melere ait işleri de sürâtle İntaç edeceklerdir. 24 Saatin Hâdiseleri Dün öğle üzeri köprü üzerinde bir hadise olmuş, süratle köprü- den geçmekte olan bir tramvayın altında Sadi isminde 10 yaşında bir çocuk kalmiş, fakat hafif su- rette yaralanmış, ancak muhakkak bir ölümden kurtulmuştur. »4 Şişilde bir evde hizmet- çilik eden Aliye Hanım isminde bir kadın Şişlide tramvaya atla- mak isterken düşerek ağır su- rette yaralanmıştır. * Sultanahmette oturan Bekir isminde birinin B yaşındaki oğlu Burhan Ahırkapıda denize düş- müş ise de kurtarılmıştır. Limanda Bir Çarpışma Dün sabah limanda bir çar- pışma hâdisesi olmuştur: Şirketi Hayriyenin 65 Nolı Sarayburnu vapuru 9,5 postasını yapmak üzere Boğaziçi iskelesin- den kalktığı sırada, Kadıköyün- den köprüye gelen Akayın Göz- tepe vapuruna bindirmiştir. Bu müsademede her iki vapurun da ön kısımları kısmen hasara uğra- mıştır. Çarpışına bir baylı gürül- tülü olmuş, yolcular büyük bir heyecan ve telâş geçirmişlerdir. | Günün Tarihi | Halice Kimse Sahip Çıkmıyor | Halicin dolmakta olduğunu yaze mıştık. — Haliç şirketi lâzımgelen ma- | kamlara — müracaat etmekleberaber burasının kimin tarafından temizlene- eeği mübim bir mesole teşkil etmek« tedir. Belediye Halicin temizlenme Işinin kendisine ait olmadığını söylü- yor. Belediye reis muavini HAmit Bey ) dün bir muharririmize demiştir kir * — Halice akan Kâğıthano de“- rezinin ağzı temizleniyor. Burası te- — mizlenince, önünde koku yapan pislikler toplanamıyacak, sular | daha kolaylıkla Halice dökülecektir. İ Kuvvetli su cereyanı buradaki pislik- leri denize alıp götürecektir. Bunun için Bahriyeden bir tarak dubası | getirtildi. Fakat dubanın çalıştığı za< | man — İçindeki —masrafını Belediye verecektir. Bu buzusta besap yapıs lacaktır. 3-4 bin liza kadar bir. mas- raf olacağımı tahmin ediyorum. Bü- | tün Halicin temizlenmesi çok mas- | rafa ihtiyaç gösterir. Şirketin iddiası — gibi hakikaten — beş iskele, vapur yanaşamıyacak kadar sığılaşmış ola- | bilir. Fakat bütün Hallci temirlö« mek için Belediyenin kudreti yoktur. Halicin temizlenmesi İşinin hukukan kime ait olduğunu da bilmiyoruz. Maamafih Haliçten kim Istifade ediyorsa enun temizlemesi İlâzımdır. Şimdi buradan Haliç Şirketl istifade etmek- tedir. Şirket, Halicin hakikaten dol- mıya başlaması Özerine bize bir mü- racaatta bulunmamıştır.y Sabahlamak İstediler Beyoğlundaki tütüncüler - beledi- yeye müracaat ederek kendilerine sabaha kadar açık bulunmak müsa- adesi verilmesini istemişlerdir. Daimi encümen bu müracaatı kabul etme- miştir. Boğularak Ölmüş Adalar açığında — evvelki — gün bulunan cesedin, İzmitli 35 yaşında Raşit İsminde bir balıkçiya ait olduğu, denize düşerek - boğulmak süretile öldüğü anlaşılmıştır. Ramlide İlkmektep Raminla yanındaki küçük köyde, köylünün yardımı ile bir ilkmektep binası yapılmıya başlanmıştır. Burada teşrinievvilde tedrisata başlanacaktır. Halkevinde Toplantı Halkevi dil, edebiyat ve tarih şu- besi dün sant 17 de bir umumt he« yet toplantısı yapmıştır. Bu toplantı« da ara dileklerini söylemişlerdir. Daimi Encümende derenin Belediyo Daimi Encümeni 032 e- | nesl kat'i hesap raporunu - tetkike başlamıştır. Bu rapor yeni Şehir Mec- Tisinin llk içtima Gdevresine yetiştiri- hecektir. Parlâmentolar Konferansı Şehrimizde toplanacak beynelmilel * parlâmentolar — kongresine — İştizakk edecek 300 azanın burada bulunduk- ları müddet içinde, umumi nakil yasıtalarından anen — istifade etmeleri hakkında şirketler nezdinde yapılan teşebbüs müsbet naticeler vermiştir. v7 Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola H I let — Sen benim aley- £? göylüyorsun amma Ha- | «« Ben de sana cevap verme- sini biliyim.., «« Senden korkuyorum mu zannettin ?, Hele bir açarsam.. şöyle ağzımı asan B. Diyor Ki: Hasat Bey — Burada ağımı ayurt? fına destum, yarış yöründü ayaklanPi açtaydın daha İyf ederdin. a