10 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

e — —< Ka reer —a Ziraat Bilgisi (*) Silivri Yoğurdu Vasıl Yapılır ? GHi İbrahim Sadık Beye: Silivri yoğurdu ile, Edirne eyniri de Türk — topraklarında Ürk bilgisinden doğmuş olan ve bugün tamamen millileşmiş bulu- nan iki süt azığıdır. Bugün her tarafta anılan bu milli yiyecekle- rimiz kendilerine benzeyen birçok memleketlerin yoğurt ve peynir- lerinden her itibarla yüksek ev- safa erişmiş bulunmaktadır. Çünkü Trakyanın feyizli meralarından akan koyun sütlerine Türk usta- larının bilgisi dökülünce bu ke- malin doğması kadar tabil birşey alıgdu. İ N ilivri urdu liğer yo- ğgurtların hepzi:ğdıu farklı evsafa maliktir. Açık sarımtırak renkli, özgöz ve kalın kaymaklı, kıvamı oyu, kesilince su salıvermez olup kendine mahsus hoaş bir lezzet ve kokusu vardır. Yerleşmiş olan usule göre beş kiloluk karavana- lar içinde yapılır. Ve bu şekilde ticarete çıkarılır. Bu yoğurt münm- hasıran koyun sütünden yapılır. Fakat bazı yerlerde dörtte bir nisbetinde inek sütü karıştırıldığı da vardır. Her halde sütün nefa- seti birinci şarttır. Önun için yo- ğurt yapılacak süller evvelâ mua- yene edilerek kesafetleri düşük olanlar, ekşiliği fazla bulunanlar Ayırt edilir. Süt güğümlerinin son derece temiz olması, kalaylı bulun- ması, koyunları sağarken temizliğe son derece dikkat edilmesi bu İsteği temin eder. . Aksi halde sütler hem kesilir, hem kalaysız kaplarda bakırlaşa- rak zehirlenirler. Sütler muayene- den sonra süzülerek kazana konur. Kazanların ayrıca bir su kazanı içinde bulunması pek iyidir. Ter- cihan gürgen ve kocayemişi gibi uzun alevli odunlarla ocak yakı- larak sütün kaynatılmasına baş- lanır. Bu esnada uzün saplı bir pala ile mütemadiyen karıştırma- nın büyük ehemmiyeti vardır. Bu İşe 1,5-2 saat kadar devam edi- lince sütün kokusu, koyulaşması değişir. Kazana vurulunca tok tok | bir ses gelmiye ve sütte fazlaca | köpük basıl — olmuıya başlar, O zaman sütün piştiği anlaşılarak işe nihayet verilir. Bu sırada kaynar âodalı su- larla yıkanmış olan karavanalar yoğurthenin kenarındaki — alçak ocakta sıralanmış — bulunmalıdır. Kazandan tekrar güğümlere dok duracağımız sıcak sütü mümkün merlebe fazla köpürterek bu ka- ravanalara dökmelidir. Bunun için sütü yüksekten dökmek maksadı temin eder, Karavanalar dolunca altındaki ocaklara koör haline gel- | miş olan ateşten bir miklar ser- pilerek tekrar ısıtılır ki bu. işe (kaymak pişirme) denir. Çünkü bu esnada sütün yağ zerreleri yukarı çıkarak kalın bir kaymak bağlar. Ekseriya 45 dakika sonra kaymak tutunca ateşler çekilir yoîıırlhınınin pencere ve kapıları açılarak sütlerin maya derecesine kadar soğumaları temin edilir. Sütler arasıra bir termometro ile muayene adilerek 45 dereceye düştüğü görülünce mayalanmasına başlanır. Maya yoğurt yarı yarıya su ile karıştı- rılarak hususi bir şırıngaya dol- durulur. Ve kat'iyyen kaymak bozulmadan — her — karavanaya 15-20 santimetre mikâbı maya Pringa edilir. Artık yoğurdun uyku zamanı gelmişti. Hemen evvelâ bir kat tülbent sonra bir kaç çuvalla örtülerek halile beş saat kadar bırakılır. Bu müddetin hitamında yine s#ür'atle örtüleri alarak yoğutlarım çabncak soğ masına çalışmalıdır. Eğer yoğurt- hanenin pencere ve knpılan bu istenilen cereyana müsaitse tabil bu işler yolunda gider. Aksi halde yoturttemerfa horarstiri — Pasz'm için bir gün evvelki | Çorumda Belediye İhtiyaçları Tazyikli Su Tevziatının Islahı, Yeni Bir Zahire Pazarı Tesisi Ve Helâlar Yapılması Düşünülüyor Çorum ( Hususi ) — Burada belediye faaliyeti son sene içinde düzgün ve salim bir mecraya gir- miş bulunuyor. — Belediye reisi Baha Beyin yaptığı işlerden ziya- de yapacağı — işler çoktur — ve mesaisi muvaffak bir çığır üze- rinde ilerlemektedir. Bu arada on Üç sene evvel kurulan elektrik tesisatının şehrin ihtiyacını karşılıyacak bir şekle ifrağı ve 1931 senesinde belediye ' f reisi Mübip Ruhi Beyin başladığı ve Şevket Beyin başardığı tazyikli Su tevziatının ıslâhı da düşünül- mektedir. Bu İşler için iktiza eden para belediye bankasından İstik- raz edilmiştir. Vilâyet nafıa başmühendisli- ğine yaptırılan — gehir haritası belediye meclisinde kabul edil- memiştir. Harita işi - Vekâletçe -tetkik edilmekte ve bir karara bağlanmak füzeredir. Her yerde ayni müşkülât içinde ilerliyen bu işler için Vekâletin bususi tedbirler alması, — şehir mütehassıslarımızı muhtelif mm- Hdi Bi Çoraumda saat kulesi takalarda — belediyer — hesabına çalıştırılması çok faydalı olacak- tır. Aksi takdirde yapı ve yollar kanununun verdiği mühlet içinde şehir haritalarının ikmali mümkün | olmiyacaktır; ayni zamanda şehir mütehassısı tedarikine imkân bul- mıyan kasabalarımızın biribiriden çok farklı birer programla mak- sattan uzaklaşacaklarına şüphe edilemez. Çorumun şirin ve ihtiyaca tekabül eden mesireleri eksik değildir. Bunlardan birisi de şeh- rin en güzel bir yerinde te'sis edilen «Çorum parkı» dır. biraz daha ihtimama muhtaç olan bu park Gazi Hz. nin bir heykelile de süslenmiştir; değeri yüksel- tilmiştir. Şehrin gösterilecek en güzel yeri Saathane meydanıdır ve en Iyi dinlenme yecleri de buradadır. Bu itibarla yeni bir zahire pazarı tesis ederek meydanda yapılan zahire alım — satımının menedilmesi doğru olacaktır. Bu kabil olursa şehrin biraz daha tozdan kurtulması ve belediyenin işgaliye resimlerinin artması im- kân dahiline girer. Şehirde taz- yikli su bulunduğuna göre ücretli veya Ücretsiz helâlar vücuda ge- tirilmesi de şehrin mühim bir ihti- yacını karşılıyacaktır. Kozlusporlular Galip Kozlu (Hususi) — Zonguldak İşçi Gücü — ile Kozluspor kulübü takımları arasında Kozlu sahasın- da yapılan maç çok heyocanlı olmuş, maç 4-1 Kozlusporluların | galibiyetile neticelenmiştir. edemezseniz iİyi bir yoğurt yap: manıza imkân bulunmaz. Bütün bu işlerden sonra yoğurtun sevki meselesi gelir ki deniz yolu ile gönderilecek ise 8-10 karavanayı Üst Üste sıralayıp yollamak müm- kündür. Karayolile gönderilecekse daha fazla itina ve dikkat icap edeceği şüphesizdir. Nefis bir yoğurtta — bulunan hususi bakteriler, barsaklarımızda- ki kötü bakterilerin zararlı faaliye- tine meydan — vermediklerinden yoğurt — sıhhate çok faydalıdır. Onun için değilmidir ki yoğurt yiyen çok yaşar derler, Alyonda Ali, Arifiyede Celülettin beylerer mektuplarısitı aldım - cevap xareceğim.; Ç €) Ziroat hususundaki melişkililerinizi sorunuz. Soa Posta'nın (çiftçi) «i Giza cevap verecektir. 1 — TOKATTA Kolordu kumanda- n Hİ ah Paşa söylemekte iken. 2 — ZARADA Askert ve mülki erkün resmigeçldi seyrederlerken. t - TİTFNE Vi Balıkesirde Sünnet Düğünü Balıkesir (Hususi) — Himayel Etfal cemiyeti 6 Eylül mektebinde gehir ve köy çocuklarından 100 bu kadar yavru da yavruyu sünnet ettirmiş, ayrıca bir giydirilmiş, dört gün dört gece yedirilmiş, içirilmiş ve eğlendirilmiştir. Sünnet çocuklarına vali, kolordu kumanda- Cinayetle İttiham Adapazarı (Hususi) — İstiklâl mahallesinde — oturan — tahsildar Kâmil Efendi — müddelumumilik tarafından zevcesi Şevkiye H. mı öldürmekle ittiham edilerek mu- hakeme edilmek Üüzere ağır ceza mahkemesine sevkedilmiştir. Zafer nı, Himayai Etfal vebelediye tarafından ayrı ayrı hediyelör verilmiştir. Bir Katil Öldürüldü Adapazarı — (Hususi) -—::r gunculuk, hırsızlık, ırza geçmek, adam öldürmek ve saire gibi suçlardan maznun olan ve bhali firarda bulunan Trabzonlu Hasan oğlu Kara Mustafa meçhül bir şahıs tarafından öldürülmüştür. Bayramı Tesmi seyredi. k...:,.. A — TİREDE Za- t wekili Niyazi Başkumaz - danlık meydan mu- ken görülmektedir. Eş Göz Boyama Göz boyamak bazı memleket- lerde, pek iyi başarılan işlerden” dir. Bazı kimseler, başaramadık* ları iş için sık sık bu göz boyama usulüne müracaat eder. Aynı usülün eski tarihte çok gülünç örnekleri vardır. Bunlardan biri Boynu iğri Mehmet Paşa adlı Sadrazamın 1656 yılında Istanbul kale — duvarlarını boyatmasıdır. Oyıl Venedik donanması Çanak- kale boğazı önünde mühim hare- ketler yapıyordu. Bozca adayi, İmrozu almıştı, Osmankı donan« masımı kımıldamaz bir hale sok- muştu. Görünüşe bakılırsa onun, Venedik donanmasının İstanbul önüne gelmesi de mümkün gibi idi. İşte böyle bir vaziyette Boynu iğri Mehmet Pasamn düşüne —düşüne, —taşına taşına bulduğu tedbir, göz boyamadan ibaret kaldı. Koca vezir, şayet ve şayet Venedik donanması Istanbula gelirse şehrin müdafaa tertibatını tam görüp te Ürksün diye köhne duvarları badana ettirmişti. Fakat maksat, Vene« diklileri korkutmak değildi, İstane bulluların gözünü boyamakti. Şimdi muhterem Akay idaresi de köprüdeki Kadıköy - Haydar- paşa iskelesine konulan parmak- lıkları boyatıyor; o geçit, yolcu- lar için yaz ve kış bir cendere olduktan sonra parmaklıkları bo- yamaktan ne çıkar I. Bunu Akay idaresi da bilir. Fakat bize düşen Boynu eğri Mehmet paşalara yahmet oku« maktırl. — M. T, Denizlide Maaril Harakatlari Denizli, 9 (A. A.) — Bu sene- ilkmekteplerle liseye talebe mü- racaatı her yıldan çoktur, Tlkmek-« teplerde sınıf mevcutları nizami mikdarı geçtiği halde gelen talebej geri çevrilmemektedir. Bu sene mektep olmiyan dokuz köyde yeniden mektep açılacaktır. Kayseride Sıcaklar Kayseri, 9 — (A. A.) — Bir haftadanberi şimdiye kadar gö- rülmemiş gayri tabil buneltıcı sıcaklar devam etmektedir. Ha- râret gölgede 38dir. Muşün - Bingöl Dağlarına Kar Yağdı Muş ( Hususi ) — Yirmi beş dakika süren bir fırtına olmuş ve sürekli bir surette de yağmur yağmıştır. Tam bu sırada şehrin şimaline tesadüf eden ve (3260) metre İrtifamda bulunan Bingöl dağlarına kar yağmıştır. Maamafil yağan kar yerde fazla kalmamıf ve yarım saat sonra erimiştir. Fırtınanın devamı esnasında bir- çok kimseler hafif bir sarsınti duyduklarını söylemekte ve bunum bir. hareketiarz olduğunu - ilerl sürmektedirler. ğ Somanın Kurtuluş Günü Soma (Hususi) — 13 eylül Somanın kurtuluş günüdür. Soma* hlar kurtuluş günlerini kutlulamal için şimdiden büyük hazırlıklar& başlamışlardır. Kös Ormanında Yangın Osmancık (Hususi) — Kasa” baya 6 saat mesafedeki Kö! ormanında yangm çıkmış, söndü” rülmesi için faaliyete geçilmif Çorumdan da kuvvet getirilmiştir" ea €& ve val tabial dağ ıdıı: tınh:ıldn sanılmaktadır. . |