15 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

15 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

iaci kısım No. 59 Her hakkı mahfuzdur. » Ziya Şakir « 15 « 9 954 ÜS N DD ER İ Nasıl Doğdu?.. Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldü? Osmanlı Torpitosuna Rus Bayrağı Çekilecek, E Süvari, askerce sorulan bu | Suale, askerce cevap vermişti: | — Türk askeri, emre itaat eder, Vazife icabı olarak yapıla- tak hiçbir işte tanassup göstermez. — Pekâlâ.. Ben ihtiyaten bir Çuval Rus bahriye şapkasile bir Rus bayrağı almiştim.. Odesa limanından — girerken — karakol | gemilerine tesadüf edersek, Rus bayrağını çekeceğiz. Ve Efrada da Rus şapkalarını giydireceğiz. zerimize — projektör — çevirseler bile belli olmaz. Romanya hududundaki Yılan adası istikameti geçildikten soura bu iki torpito muhribinin sür'ati, 18 mile çıkarılmıştı. O zaman Binbaşı Madlong Gayreti Vata- niyede bulunan zabitan ve efradı güverteye topladı. Tercüman va- Bıtasile bir nutuk söylemeye baş- | ladı. Bu nutkun hulüsası, şundan ibaretti: — Türk bahriyelileri!.. Harbe gidiyoruz. Sizin gibi cesur asker- lerle harbe gireceğimden dolayı bıhliyaı.m. Vazifelerinizi, an'anevi şecaatınızla ve büyük bir soğuk kanlılıkla ila edceğinizden eminim. Tarihte büyük bir şeref kaza- nacaksınız. Zabitan ve efrat, derin bir sükünet İçinde dinledikleri bu nuluktan gonra, birbirlerile he- Tâ'laşmışlar; yine sükünetle vazi- felerinin başına dağılmışlardı. Gece tam saat üçte Odesa görünmüştü. İki muhrip, Odesayı bordalarına almışlar, ayni sür'atle sokulmaya başlamışlardı. Fakat Şimdi, bir müşkülât başgöster- mişti. Limanı bütün tafsilâtile gösteren haritalar yoktu. Zabi- tandan hiçbiri de bu İlimana Basıl girilip çıkıldığımı bilmiyordu. Fenerler söndürülmüş olduğu için Menderegin methal ve mahreci de görünmüyordu. Bir az daha İlerlemişler, dalga kıran setini görebilmişlerdi. Alçak olan bu Setin arkasından vapurların kıç- ları — farkedilebiliyor, — bilhassa, Mmendereğin başında bağlı olan bir gambotun topları ile kuman- da köprüsü Üzerinde gezinen stin- gülü nöbetçi nazarıdikkati celbe- diyordu. Dürbünler, dalga kıran haltına çevrilmişti. Herkes, Men- direk ağzını görmiye çalışıyor, fakat hiç kimse bulmıya muvaf- fak olamıyordu. , v Bu helecanlı dakikalarda, ta- Yardım etmişti. Küçük bir p"E' Yapuru, - elektrik ziyalarım denize akıta Akıta Mendirekten ç'k'yo"'_ Ve bu yvaziyetle sanki G-yr=""“_'"'v; muhribine âdeta yol gösteriyordu. Muhribi, derhal bu' ktiçük ';lpunm'ç.::,;: yere çevrilmiş; âyni Zamanda va- pura karşı bir hile tertip edilmiş- t. Yalnız muhribin sağ ve solun. daki yeşil ve kırmızı borda fe. nerleri yakılııştı. Bunu gören va- Pur, torpitoyu alelâde büyük bir kayık zannedecekti. Nitekim, bu hile, muvaffakiyetle netice ver- mişti. Vapur, hiç şüphelenmeden yoluna devam etmiş; hattâ Men- direğe döğrü ilerliyen torpitonun hizasını biraz da geçmişti. Fakat © zaman vapurdakiler bu hilenin Almanların farkına varmış; - tehlikeyi bütün limana ilân eden uzun bir düdük | sesi, Odesanın derin bir uykuda olan sakin muhitini acıklı bir fer- yat gibi sarmıştı. Buna rağmen muhribi, cesvurane Mendirekten içeri gakıranın başında Gayretimilliye bir hareketle, dalmıştı. Dalk- bağlı olan Rus ' frat Ta Şapka Giyecekti.. Bir Hücumu ganbotundan otuz kırk merte açıktan ilerliyor, ganbottaki — nö- betçinin bağırıp çağırarak - tehli- | keyi haber vermek için oraya buraya koştuğu farkediliyordu... Torpitoda vazife şu suretle tak- sim edilmişti. (Arkası var) ı İnhisarlar U. Müdürlüğünden: 1 — Ankara'da Atış mahallinde idaremizce inşası mukarrer Çardak, Derenaj, sü tesisatı vesaire inşaat kapalı zarf usulile müna- kasaya konulmuştur. - Kırdırma şartnamesile projeleri beş lira mukabilinde Ankara Başmüdüriyetinden ve Cibalideki Levazım Muhasibi Mes'ullük yeznesinden alınacaktır. y Kırdırma 16/9/934 tarihine müsadif Pazar günü saat (15) te Cibalideki Alım, Satım Komisyonunca İcra kılınacaktır. Teklif mektupları kanundaki hükümlerine göre, yukarıda tayin olunan gün ve saatten evvel Komisyona verilmelidir. Kırdırma şartnamesinin maddei mahsusası mucibince fenni ehliyeti haiz bulunanlar iştirak edebicir. Her istekli inşaatın bedeli keşfi olan (15581) lira (67) kuru- şun *6 yedi buçuğu nisbetinde muvakkat teminalı tayin olunan gün ve saatten evvel teslim etmelidir. * Adet 325 100 15 * 0,05 X O, Kiri ha “0,15 X O, Dikme Direk * 0,02 Xx O, (5008) * 15 x 4 15 X4 12 x4 ı'..'4l9/934 Pııur!eıl saat “15,, Maltepe Tecrübe istasyonundaki Kurutma Hangarı sökülerek “Cevizler idaremize ait araziye nakledilecektir. 26/9/934 Çarşamba saat “15,, Beheri yüzer santilitrelik “1000,, şişe kaulli mutlak: 3/10/934 Çarşamba saat “15,, Taliplerin şartnameler ve hangarın plânile lıeıifn_ıın.eılnl gör- dükten sonra pazarlığa iştirak edebilmek için her birinin hizasın- da gösterilen gün ve saatte «“097,5,, teminatlarile Cibalide Alım, Satım ŞUmiıyonunı müracaatları. “5692,, * * Nümune ve şartnamesi mucibince *20000,, kilo düz beyaz karton 19/9/934 tarihine müsadif Çarşamba günü saat “15,, te pazarlıkla — satın — olinacaktır. gün ve saatta âhm. Satım komisyonuna müracaatları. Ahmet Naim ZONGULDAK HAVZASI Kömürlerimizin, vesikalara dayalı, uzun hikâyesi. P75 Kırşı HÜSNÜTABİAT — MATBAASI Talip — olanlar tayin — olunan * 7,5 muvakkat teminatlarile birlikte Cibalideki “5176 Kredi mektapları- Esham ve tahvilât - Onri hesaplar küşadır Kasa icarı ve bilâmum banka muamelâtı: SELÂNİK BANKASI Tesis tarihi 1858 Sermayesi 30.000.000 frank İdare merkezi ISTANBUL Türkiyedeki şubeleri: İstanbul, Galata, İzmir, Adana, Samsun, Mersin, Yananistandaki şudeleri: Belânik, Kavala, Atina, Pize. I Borsada l Hafta —İ;;inde Neler Memleket maheulünün son hafta içindeki «lim ve satım vaziyetlerini şu satırlarda bulacaksınız: Bifyon— Uyuşturucu madde- ler İnhisar idaresi bu hafta yine mal almadığı gibi serbest piya- sada da bir muamele İşitilme- miştir. Par te bulunan Türk - Yu- goslav müşterek afyon satış bürosu heyeti birçok — hüsnüniyetlerine rağmen müsbet bir netice elde etmemişti. Müzakeratın gergin bir sahaya döndükten sonra yeniden düzeldiği ve iyi bir neticeye varması — beklenen — konuşmalar yapılmakta olduğu haber alın- mıştır. Türkiye afyon plyasası Paris konuşmalarının neticesini bekliyor we bu İntizar esnasında bir mua- mele yapmaktan çekiniyor. Tiftik — Tiftik piyasası bir aydanberi tekrar ettiğimiz Üzere mütemadiyen İyileşmektedir. Bu hali doğuran sebep Almanya için satın alan mücsseselerin fasılasız alışlarında — devam — etmeleridir. Hafta içinde hemen hemen hergün 1000 balye kadar mal Almanya için satın alınmıştır. Bu hali gören Sovyet Ticaret Mümessilliği - beklemenin arlık bir kazanç vermiyeceğini görerek o da piyasadan 1000 balyalık bir partiyi toptan ve kilosu 53 kuruştan satın alınıştır. Bu iki taraflı talep piyasayı canlı ve sağlam tutmakta, fiat- | ları da günden güne yükseltmek- tedir, Nitekim Almanların aldık- ları mal fiatları hergün 2/3 kır ruş daha yüksek bulunmaktadır. Böylelikle sıra mal - tiftiklerin kilosu 63/66 kuruşa kadar yük- selmiştir. Kastamonu ve Konya malları bugün için 70 kuruş etra- fında tahmin edilmektedir. Ancak bu neviler Üzerine muamele olma- dığından bu fiat ismendir. Bradforttan henüz talep yok- tur. Oradan bir iş gelecek olursa fiatların — daha sağlam bir hal alacağı şüphesizdir. Yapağı — Almanyanın de- Duyduk ? vamlı talebi bu piyasayı da tiftik 'gibi sağlam — ve canlı bir hale sokmuştur. Sovyet Rusya ticaret mümessilliği de hafta içinde 4000 balyalık büyük bir partiyi birden almıştır. Kilosu 53-56 kuruş gibl Alman alışlarına kıyasla çok yük- sek bir fiatla Sovyetlerin bu bü- yük partıyı satın almak mecburi- yetinde kalımaları — eski yazıları- mızda yaptığımız tahminlerin ye- rinde olduğunu meydana koy- maktadır. Sovyetler o zaman AF manlar henüz almıya başlama- mişken ayni malları, 35 kuruş etrafında bırakıldığı halde ab- makta tereddüt etmişlerdi. Bu hal memleketin yapağı piyasasını çok tutmuştur. Hububat — Buğday piyasası Ziraat Bankasının her tarafta köylüden mal almıya başlaması neticesi olarak az mal gelmesin- den istifade etmiş ve sağlam bir mal almıştır. Polatlı mallarının hafta içinde bir kilosu 5,5 ekstra beyazlar 5 ve yedi sekir çavdar hiar 4,5 kuruş arasında satilmişe tır. Çavdarlı mallara talep yoktur. ve gelmiyor. Buna mukabil piya- sada safi çavdar talebi fazlas laşmıştır. Arpa piyasası iyi halini muha« faza ediyor. Almanya için bu sa- hada da faaliyet vardır. Istanbul- da siloların kâfi gelmediği görü- lerek ( yükleyesiye ) satışlar daha ziyade rağbet görmektedir. Arpas nın kilosu 3,50 kuruş etrafındadır. Fındık — Fındık piyasası 39-40 kuruş arasındadır. Alıcı var; satıcı yok, İstanbulla hafta içinde muamele gören miktar Üç, dört vagondan ibarettir. Şimdilik vas ziyet iyidir. Yükleyişler bilhassa Triyesteye oluyor. Mahsulün bu sene az oluşu piyasayi İyi tuta- cağa benziyor. Kamalı Kaçakçı Azapkapıda kaçak sigara sa- tarken yakalanan Hamit isminde birinin Üzerinde büyük bir kama bulunarak — müsadere edilmiştir, Kıymeti Muhamminesi Lira Kuruş 600 00 Ortaköyde Dereçıkmazı sokağında 20 No, lu bir bap ahşap hanenin tamamı, Mahmutpaşada Çuhacı Hanı ait katta 38 No, lu oda 100 00 tamamı, 201 00 Samatyada Mirahor İlyasbey mahallesinde Hacımanol sokağında 40 No. lu 201 metre terbiinde bulunan ar- sanın tamamı, 1400 293 metre terbiinde Fatihte muhterik Pirinççi Sinan camli arsası ve mevcut enkazı. Taşkasapta Mollagürani mahallesinde Hayreddinpaşa sokağında Taşmektep karşısında 4 No. lu ve 1555 metre terbiindeki bostanın tamamı. Koskada Mimar Kemalettin mahallesinde Camiişerif sokağında 45 metre 75 santim terbiünde bulunan Mimar Kemalettin camil imam meşrutahanesi, Fatihte Mimar Sinan namı diğer Kumrulumesçit mahal- lesinde Çıkmaz Bakkalzade sokağında kâin 65 metre terbiinde bulunan Bakkalzade camii imam meşrutahane arsası, 00 Kadiköyünde Zühtüpaşa mahallesinde Tahlaköprü cad- desinde Mecidiye tekkesl arsasında ifrazen satılacak 170 metre arsa. Yukarıdaki emlâk satılmak üzere yirmi gün müddetle ilâna konmuştur. İhalesi Teşrinievvelin 6 ncı cumartesi günü saat 15 te satılacağından taliplerin pey akçelerile beraber Mahli müracaatları. "5Tİ4,, ülât kalemine