17 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

17 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Yeni Bir Münakaşa Sesli Filmin Günün Birinde İflâs Edeceği İleri Sürülüyor Yalnız sesli ve sözlü filim, 'ani yıldızların — konuşmasile ııdıyın ve Öyle biten filim, yak nız şarkılı filim, hem sesli ve hem- de şarkılı filim. Bugün beyaz perdede — sey- rettiğimiz filimler Üç çeşittir. Söz- lü ve sesli filimde musiki pek az- dır, hattâ bazılarında hiç yok- dur ki bunlara yüzde yüz sesli filim — diyorlar. âöylı filimlerde yıldızların karşılıklı muhaverele- rinden, yıldızların ve diğer eşya- nin çıkardığı seslerden başka bir şey düyülmaz. Yalnır şarkıli - fi- limlerde muhavere yoktur. Böyle filimlerde sadece musildi hâkim- dir. Sesli ve şarkılı filimler, iki- sinin halitasıdır. Biz bunların hep- sine birden sesli filim diyoruz. Sesli filim bundan altı sene ev- vel ilk icat edildiği zaman buna yalnız cihan kahkaha kıralı meş- bur. komik Şarlo itiraz etmişti. Şarloya göre, filim sesli olmaz. Sinemayı tiyatrodan ayıran yegâ- ne hususiyet sesdir. Fakat Şarlo- Dun bu itirazlarım kimse divle- medi, kumpanyalar barıl harıl sesli filim çevirdiler. O gündenbe- ri bütün dünya — sinemaların- da — sesli — filimler gösterili- yor. Fakat — son zamanlarda bu sahada yeniden münakaşalar başlamıştır.. Yine — Amerikada baş gösteren bu mlünakaşalar haylı dalbudak salmış bulunuyor. Maruf rejisörlerden birisi halkın artık sesli - Filimlerden bıktığını ileri sürmüştür. Bu zata göre, sinema kumpanyaları sesli filim- lerde, sessiz filimlerde olduğu kadar muvaffak olamamışlardır. Bu rejisör diyor ki: «— Bu gidişle sesli yakın bir Istikbalde tarihe karış- mıya mahkümdür, Çünkü bugün- kü teknik sesli filim çevirmek hususunda tekâmül etmiş vaziyette değildir. Filimlerden ses kaldırıl- malı, musiki de mümkün olduğu kadar azaltılmalıdır. Ses ve mu- siki yerine filimler, mevzuun İcap ettirdiği hareketlerle zenginleşti- rilmelidir. Çünkü bugönkü filim- lerde halkm gözünü boyamak için musiki hâkim kılınmıştır. Bu yüzden filimler musikiden ibaret kalıyor ve sinema - salonu da - çalgılı kahvelerden — farkmız oluyor.» Bu iddia ve teklifte mübalağa yok değildir. Fakat — üzerinde filimler | BT Çin Prensesi Kate dö Nagi yakında “Çin Prensesi,, isminde bir filim çevi- recektir. Bugün Fransada öl Üs- tünde tutulan erkek yıldızlardan Piyer Blanşar da karşısında oy- nayacaktır., Sinema Haberleri Elissa Landi Yeni İmzaladığı Muka- veleye Tuhaf Bir Madde Koydurdu Meşhar gıldır. Merna Kenredi sabahlık Rıyafetile durulması lâzım gelmektedir. Ni- tekim #sinema kumpanyaları da bu meseleye ehemmiyet vermiş- lerdir. Yeniden çevrilecek filim- lerde — rejisörün — itirazları göz önünde tutulacaktır. Diğer taraftan bu münakaşaya karışan — meşhur erkek — yıldız Duglas — Ferbanks — sinemadan sözlün ve sesin tamamen kaldırık masını, fakat — çevrilen mev- zuun — ruhuna muvafık — musiki parçalarile süslenmesini istemek- tedir. Duglasa göre, ses süzgün ve düzgün çıkmadığı için halkın canını —sıkmaktadır. — Seyirciler, yaz — perdedeki — hayaletlerin 'miğtih Bunun için sessiz, fakat La Dam O Kamelya Maruf Fransız romancısı Alek- sandr Düma'nın en meşhur eseri olan “La Dam O Kamelya,, bir Fransız stüdyosunda yeniden fi- me alınmaktadır. Romanın baş- hca kahramanı olan Margerit Gotye rolünü güzel yıldızlardan won Prentan temsil edecektir. Yeni yıldızlardan Janin Berri de mühim rollerden — birini temsil edecektir. musikili filimler çevrilmelidir. İş'e Holivut bugün bu karşılıklı müna- kaşaların doğuracağı bakikate konuşmasını bir türlü benimseme- l intizar etmektedir. Sinemalar Açıldı Sinema mevsimine artık adam- akıllı girmiş bulunuyoruz. Geçen perşembe — büyük sinemalardan bir kismı açılmıştı. Bu hafta da diğer sinemalar kapılarım seyir- cilere açacaklardır. İpek sineması genenin en yeni filmini perşmbe günü seyircilere takdim etmek suretlle faaliyete geçecektir. Öntümüzdeki hafta içinde gö- | receğimiz filimler arasında meş- hur 'a Bov'un “Güzel Fatma,, sını ve güzel İren Dun'un “Garbe Hücum,, isimli filimlerini seyre- deceğiz. Holivutta el Üstünde — tutu- lan — Venedikli güzel — yıldız Elissa Landi için * Unutulmaya» cak — bir yıldız ,, diyorlar, belli olmaz. Biz, beyaz perdenin nice meşhür — yıldızlarımın — biç - ümit edilmedik bir zamanda nasıl unutulduğunu çok — biliyoruz. Bur gün tarihe karışan ezki şöhret- ler sayılamayacak kadar çoktur. Ne ise.. Bugün için “ Unutulmar yacak ,, hükmü verilen Elissa'nın mukavelesi bitmişti. Fakat men sup olduğu kumpanya, bu güzel yıldızın eski Ücretini yüzde 17 nisbetinde arttırmak suretile yeni bir mukavele yapmıştır. Bu mukavele mucibince Eliasa üç sene daha kumpanyaya mers but kalacaktır. Fakat mukavele- nin bir maddesine göre güzel yıldız. bundan sonra çevireceği filimlerde yalmz sevda çeken kadın rolü oynayacaktır, Elissa'nın en belli başlı hususiyeti sevimli olmasıdır. Sevimli olmasıdır. Ses vimliliğin bir artist için ne kadar lüzüumlu — olduğunu — söylemeye hacet yoktur sanırız. 4 Holivuttaki Japon yıldızı Anna May Vong bir müddet evvel İngiltereye gitmişti. Japon dilberi orada iki filim çevirdik- ten sonra tekrar Holivuda döne müştür. — Yakında — Paramunt stüdyosunda Jorj Raft lle birlikte yeni bir filim çevirecektir. 4 Küçük yıldızların en güzeli ve en şöhretlisi olan Şirley Temp- le “küçük madam,, isimli bir filim çevirdikten sonra tatil gün lerini geçirmek Üzere annesile beraber — Kaliforniya — plâjlarına gitmişti. Üç ay plâjda safa sürdükten sonra geçen hafta tek* rar Holivuda dönmüş ve slüdyo” da mıya başlamıştır. Şi çıvlıîı:le ey nlduğu filmin — İsmi 4 Cici kız ,, dır. Bundan sonra dâ “ ki sevgilim ,, isimli bir fillar de beş rolü temsil edecektir. * Maruf bir Fransız mubar- eri *Siyah rahibe,, isimli senaryo — harırlamıştır. ve heyecanlı maceralar serisindet ibaret olan bu eser filme alınmı* ya başlanmıştır.