17 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

17 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

TTİHAT » TERAKKİ 8 inçi kısım No. 61 Her hakkı mahfuzdur. . Ziya Şakir Sait Halim Paşa, Vükelâ İçtimaında 17 - 9 934 Resmen Harbe Gırd' vi Bu — tarihi Amiral Suşon, avdet ediyor; telsiz tolgrafla da: (Donanmayı Hümayun manevra ile moşgul olurken Rus filosu ta- rafından teçavüze uğramıştır. İcap eden mukabela icra - ed.lmiştir. Muzafferen avdet ediliyor ve bar tırılan Rus gemilerinden alınan esirler de getiriliyor.| Diye Baş kumandanlığa ve Bahriye Nezaretine rapor gönde- Tİyordu. * Bu bâdisenin husule getirdiği tesiri evvelce arzetmiştik. u mese ele etrafında uzunuzadıya mütas leat ve muhakemat yürütmek haddimizden hariç olduğu için teakıp eden hâdisatın nakline ge- Çiyoruz. File avdet ederken Kemoedor Binbaşı Madlung, tarpitanun süvar risine gelmiş: — Bu geceki muvaffaki yetimiz cidden büyükltür. Fakat bunun hakkızda, ne Amiral Arif Paşaya ve ne de Bahriye Nezaretine hiç- bir rapor vermiyeceksiniz. Bu hususta icap eden raporları ben hazırlzdım. Üsülen birinci kuman dana | yani Suşon Paşaya) takdim vak'ayı — yaratan Dedi.. Bundan maksat ta, bu kanlı hâdisenin şekil ve mahi: yetini, Amiraldan aldığı talimat mucibince tasvir etmek, Rusları mütecaviz bir vaziyette göster- mekten ibaretti. Almanlar, nihayet emoellarine kavuşmuşlar; böyle bir plânla Osmanlı hükümetini de halkbarp vaziyetine sürüklemeye muvaffak olmuşlardı... Bayramın birinci gü- nü akşama doğru İngiltere, Fram sa, Rusya sefirleri Babıâliye gek mişler; Osmanlı hükümeti ile siyasi münasebatın kesildiğini söylemiş- lerdi. Vaziyetten şaşkın bir hal alan Sadrazam ve Hari'ciye Nazırı Prens Sait Halim Paşa: — Bukadar isticale ne Hizum var?. Biz, münasebatı dostanenin devamı — fikrindeyiz... Filomuzun kumandanlarından alınan rapor- larda, en evvel Rüs - amiralının tecavüzünden babsediliyor. Eğer Bizce buna kanaat hasıl olmuyorsa, Müşterek bir tahkik heyeti teşkil edelim. Vak'a muehallerine gönde- relim. Hangi — tarafın — Amiralı tecavüz elti ise, şçahsan onu mes'ul eyliyelim. ' _&w Fakat sefirler bu teddetmişlerdi... Onun üze- rinc Meelisi yökelâ (fevkalâda ) olarak İçtiman davet edilmişti. Vükelâdan İsi; göze çarpa- cak derecede ve - endişe izhar etmektelerdi. Sait Halim Paşa, veziyeti eylediklen Sonra: — Na yapalım?.. Biz, hüsnü Biyet gösterdik. Meseleyi bir tah- kik heyetino havale ettirmek izte. dik. Fakat sefirlere dinletemedik, Hatta, Rusya sefirinde bics şiddellice muamele gîrdu' bana da katlanmınk mecburi) Kissettik. Aramızda itlâf husu- lüne imkân bulunamadı. Devletin leref ve haysiyetini muhafaza etmek için biz de şu andan itibaren ıgımızı artık — Istanbula | Şi Nasıl Doğdu?.. Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldü? (Meclisikoesı vükelâ) dan bir sahne... kendimizi Rusya, İngiltere, Fransa hükümetlerl'e hali harpte addet- miye mecburuz. Keyfiyeti bir mazbata i#e zati şahaneye arzet- mek için, hatıra gönüle bakma- dan fikir ve mütalâalarınızı ser- bestçe beyan buyurmanızı rica ederim. Dedi.., Bîıkıç dakika, ıükM ile geçti. Herkes biribirine göz gezdiriyor, fakat hiç kimse söz söylemiye cesaret gösteremiyordu. | Nihayet posta ve telgraf nazırı Oskan Efendi, bir iki defa hafif hafif öksürdükten sonra : — Efendim müsaade buyrulsr mu?, - ' Arknıı var ) — Tur Yolunda Korkunç Bir Araba Kazası Oldu ( Baştarafı 1 ıuıııytadı ) Filvakâ arabadaki hanımlar :ıı her hangi bir sebeple ürke arabayı uçurmuya başl:mı..g'g"düldıri"hıwe bü- yük bir cesaret göslermiş, ne ses çıkarmış, ne yerlerinden kımılda- mişlardır. Gemi azıya alzış olan atı ayakta zaptetmiye — çalışan mç hanım ise Adalar kayma- gmznın Adada sporculuğile mâruf olan kız: idi, Dizginleri hakikaten büyük bir casaret ve meharetla ve arabanın muvazene- sini yokuşun sonuna kadar mu- hafaza edebilmiştir. Fakak yıldırım süratile yoku- şun nihayetine vâsıl olan araba, oradaki mütbiş sarsıntı ile birden bire havaya fırlamış — ve tersine dönerek içindeki beş — hanımın üzerine kapaamış, beş genç kız da arabanın altında kalmışlardır. Bereket versin ki bu aralık hayvan kayışları koparıp arabadan ayrılmış, genç hanımlar, tekere lekleri havada tersine bir araba- nn ılu;ıda ıuıuklcnıqu muhak- hk cl'ırı bir ölüm tehlikesinden kurtulmuşlardır. Bu feci manzara üzerine vak'a arabayı kalk- dırmış ve beş genç kırı diğer bir araba ile derhal eczaneye nak- letmişler, orada Üük tedavileri apıl! ğ PÖ.?:: tehlikesi geçiren ara- badaki banımlar Dabiliye Vekili Şükrü Kaya Beyle Adalar Kay- makamı Beyin kızları ve diğer İki arkadaş hanımlardır, Genç kızlardan üçünün yüzleri ve vücutleri yaralanmıştır. Bil hassa arabayı ve arkadaşlarını büyük bir tehlikeden kurtarmış olan Adalar Kaymakamının kızı hanının yaraları ağırca ise de tehlikeli değildir. bu defaki kaza da göstermiştir ki Büyükadanın bütün memlekette maruf cenoet ygibi tur yollarındaki dik yokuşlar lüzumsuz yere mu- hafaza edilyor. Bu yokuşların tesviye edilip dözellilmesi küçük bir himmetle yapılabilir. Bu, he- men yapılması lâzım olan hayırlı bir iş olacaktır. Emlâk ve Eytam Bankası ilânları Taksitle Satılık Arazi Esas No, 593 Mevkiü ve Nevi Çırpıcıda Çörekçiçeşmesi civarında 29 harita No.lhı 1 hektar 9040 metve murabbaı arazi. Teminat 250,— L. 594 — Çırpıcıda Çöreçiçeşmesi civarında 30 bharita No. li 1 bektar 8790 metre murabbar arazi. 250,— ,, 595 — Çarpıcıda Çözekçiçeşmesi civarında 31 harita No, h 1 bektar 7829 metre murabbat arazi bedelleri pazarlıkla ve üçü birden salılacaktır. Yukarda yazılı arazi 250,— ,, sekiz taksitle verilmek üzere Taliplerin 20 Eylül l93€ Perşembo saat onda Şubemize müracaatları. - (521) x * Taksitle Satılık Arsa Mevkü ve nevi 6*8 Belediye karşısında 21 parsel No, hi 345 m? arsa. Teminat Lira 1800 Yukarda yazılı arsa pazarlıkla ve taksitle satılacağından taltp- lerin 20/9/934 Perşembe günü saat onda Şubemize müracaatları.|522) i Söylemişti.. Başka Yerlerde an- ser Mücadelesi ( Baştarafı 1 inel sayfada ) hareketine az sonra Fransa da katı!dı. Çünkü Fransada kanserden her sene 40 bin kişi ölüyor, hattâ bu rakamın fazlalaşacağı da tah- min ediliyor ve kanser içtimal bir belâ olarak mütalea olunu- yordu. Evvelce kanseri ihtiyar hasta- hığı olarak telâkki ederlerdi. Çün- kü teşhiste yanlışlıklar oluyordu. Halbuki kanser için yaş meselesi mevzubaba değildir. Yalnız 60 tan sonra nadir görülüyor. Yetmişten sonra hemen hiç görülmez. Buna mukabil çocuk — ve delikanlılarda dahi kanserillere tesadüf olunu- yor. Maamafih vasati olarak en ziyade 40 ile 60 arasında göze çarpıyor. Cinsiyet itibarile hııtılık yüzde (9-10) kadınlarda daha fazla gö- rünmektedir. Eskiden kanser iyi olmaz bir hastalık aktedilirdi. Bugün, bu kanaat değişmiştir. Vaktinde an- laşılan kanserden kurtulmak müm- kündür. Bu, profesör Roussy'nin müta- keasıdır. Kanserden nası! kurtulunur? Mütalealarda nddiyet işte bu- rada başlıyor. Kanser mikrobu malüm olsa idi, bu hastalığın ilâcımı bulmak elbette ki mümkün olurdu. Fakat bu malüm değildir. Binaenaleyh bu meçhul içinde farelere yapılan kanser aşısına bu hayvanlardan bazıları menfi görülmüştür. Yani hayvan kansere — tutulmamıştır. Sanki muafiyetleri varmış gibi. Maamafih bu —muafiyet daima muvakkat olmuştur. Umumiyetle doktorluk Aleımi, kangerli hücreler üzerinde dahili ilâçla müessr o mayı tercih ederler. Fakat bu gaye, bütün doktorlara hoş gelen bir yol olmuş değildir. Nadir muvaffakıyet vermek şartile e- yevm Selenyom ile gümüş, altın, bakır, kalay, kurşun da kullanıl- mayor değil. Müteveffa dokter Kalmet ise, ölümü — sıralarında meşhur Kobra yılanının zehirini tecrübe ediyordu, Bütün bu tedavi usu'leri, şimdi Üç esasa irca olunabilir: 1 - Cerrahi, 2 - Radyasyon ve.. 3 - Elektrik esasları. Elektrik esası, yüksek tevet- türlü cereyandan istifade ederek kanser şişleri Üzerine şirare saç- mak şeklindeki tedavidir. Cerrabi müdahale, birçok — va- ziyetlerde şayanı tavsiyedir. Meselâ: mide, barsak ve me- melerde olduğu gibi. Maamafih cerrahi müdahale- nin mücssir olabilmesi için erken yapılması şarttır. Onun içindir ki son senelerde her şüpheli şişten bir parça alarak — mikroskopla muayene edilmekte ve kanser frazı görülür ameliyata baş vurulmaktadır. Gelelim kanser şişlerini gider- mek için son zamanda tatbik edi len kısa mevceli radyasyonlar, Bunda da iki usul tatbik edi- | lir, 1- X gşuaları. 2 — Radyum tatbikatı. X şuaları, hususi boş tüpler içinda elektrik enerjisinin tadili ile hasıl olur ki byinun — ilk tüpü Crooks tüpüdür, Telsiz telgrafta olduğu gibi mevceli ihtizazlarla alâkadar olan bu şua'lar birçoktur ve muhtelif uzunluktadırlar. Uzun mevcelilere * görülmez — derhal | yumuşak şua' denir ve nufuz ka- biliyetleri azdır. Kısa mevceliler ise çok müfuz ederler, Evvelâ bir teşbis unsuru iken bilâhara bir tedavi vasıtası haline gelmiştir. Bundan ötesi teknik kısımdır. Radyum tedavisine gelince, Paristeki Radyum — Enstitüsünde 14 gram yadyum vardır. Bunun 9 gramı yüksek Katanga macen- leri tarafından fenni araştırmalar İçin Enstitüye muvakkaten iade edilmiştir. Bu kısımda (25) i doktor olmak Üüzere (80) fen adamı yalışır.. Umumi Müdür Doktor Reganttır. 1912 den 1914 e kadar inşası tamamlanan bu Enstitüde, o gün- den bugüne kâdar 22 bin kan- serli hücrenin tetkiki yapılmıştır. Bir kolleksiyon halinde bunlar muhafara edilirler. Bunun — haricinde, Viljüvif'te de bir kanser enstitü vardır. Bu da doktor Ronssy'nin eseridir ve Paris Tıp Fakültesine bağlıdır. Burada da radyum teda- visi yapılır. X Şuâlarle radyum tedavisi arasındaki — farkı yine alâkadar profesörlerin ağrmdan dinlemek müreccahtır. Profesör Ronssey diyor ki: — * “— Radyum, daha ziyade geniş olmıyan kanser - tezahürle- rinde kullanılmalıdır. Mahdut tesir elde edilmek istendiği — zaman, X Şuüları büyük kanser vak'aları için daka elverişlidir. Maamafih çok defa her ikisinin muhtelit bir surette kullanıldığı görülüyor: Radyum, ilk radyum — tezahür eden saha için, — X Şuâları da, bu sahanın etrafı için. Bu ene- titünün — iki rontken — şube- sinde, birl 300 bin diğeri 200 - bin volt ile işleyen makinesi vardır. Bu makinelerde, aynı zamanda dört hastayı bir anda tedavli mümkündür. Yakında, tesis edile- cek bir tesisat ile bu voltaj 800 bibe çıkarılacaktır. Kanser Enstitüsü 30 — mjiyon franga mal olmuştur. Radyum Enstitüsünün senelik masrafı ise 1,200,000 franktır, Bu bütçenin dörtte üçü has- talardan temin edilir. 1933 te tesis edilen İâüboralurarlar ise 7 milyon franga mal olmuş'ardır. Ceki Zabtiye, Çatalçeşme sokağı, ISTANBUL Geazetemizde çıkan yan ve resimlwrin !ıımıu hakları mahfuz ve gazetemize siltir. ABONE FiATLARI * Abone bedeli poıındır Adres değiştirmek 25 kurüştur. sarammr Gelen evrak geri verilmez. "lıılııdıı mo: 'üliyet alınmaz. Posta kulusu 73i İstanbul Telgrat :Sonposta Telefon :20203