23 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

23 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Darülâcezede Münevverler Koğuşu !.. Darülâcezede — münevverler koğu- gunun açılacağı hakkında bir haber var. Acizle münevverlik kelimesinin bir araya gelmesi insana büzün veriyor. Hadisenin umumi vicdan da bıraktığı aksi tesiri dün aşağıdaki Batırlarla şöyle tesbit ettik : Sami bey ( Sirkeci Meserret kırant. - hanesi ) — Darülâcezede bir de mü- meyverler kovuşu yapılacakmış. Mü- nevverlerin — âhr vakitlerini vahat geçitmek, — kendilerine — bir — dilim ekmek, bir. yudum su vermek - için belediyenin bu hayırkârlığını takdir etmemek mümkün değildir. Çünkü Her fani gibi ihtiyarlıyan ve fsal hayattan uzaklaşan münevverlerimiz de nihayet düşünülmeğe başlanmıştır. Yalnız münevverleri acezeden sayınak değildir. Münevverler ihtiyar- larlar. Fakat âcir olmazlar. Onları dilencilerle, yaradılış galetlerile bunak vö yarı delilerle bir sakaf altında birleştirmek İzdeli" nefislerini rencide eder. Belediye ve şehir onlara ismi darü'lâceze - olmıyan ve ©o aceze yardunun haricinde bir konak temin etmelidir. Ve adına da yaşlı münev- verler konağı demelidir. * Mustafa Remzi B. ( Munllim, Çem- berlitaş Halk apartımanı ) — Bizim memurlarımıza verdiğimiz. maaş ma- lâmdur. Hole yövmücedit, rızkıcedit geçinen muharrir, gazeteci, müellif, mütetebbi, tiyatrocu gibi münevver- lerimizin işten kesildikten sonra ha- yaklarının sonlarını nasıl geçirdiklerini ilmem hiç düşünüyor muyuz? Şey- bulmuharririn Mahmut Sadık Beyin #on günlerini gözönüne — getirmek İnsanı başka misal aramak küifetinden kurtarır. Hayatlarını memlekete ver- miş birçok kıymetli ihtiyar memurla- rımız, âlimlerimiz var. Bunlari himaye edersek, yetişecekleri teşvik etmiş oluruz. Belediyemiz şükrana değer bir fikir ortaya attı. Münevverlere Darülâcezede bir paviyon yaptıra- cakmış. Yalnız bu güzel işte kocaman bir falso vardır. Darülâceze deyince inka- nn hatırına ne geleceğini hepimiz bi- liriz. Pavyon kelimesile falan bu mu- azzam hatayı düze'temeyiz. — Yaşlı Mmünevverlerimizi dilencilerle, hayızdan nifastan kesilmiş ihtiyarlarla, kör ve topallarla bir tutamayız. Eğer ayrı bir yurt temin edemiyeceksek bırakalım © münevverler — açıkta — ve açlıktan Elsünler. Onlar için bu akıbet Darül- ücezeye girmekten daba buyırlı ve şereflidir. » Ibrahim bey ( Mecidiye köyünde Ermeni mozarlığı karşısında 54 ) — Hayatlarını, bilgilerini yurt uğruna vakfı nefsetmiş adamlar — paraya ehemdaiyet vermezler. Para toplamak hırsı insanı hakikl münevver yapamaz! Bu iş Avrupada da böyledir. Hakiki münevverler ve âlimler prrasızdırlar. Çünkü onların para topl>yacak kadar vakitleri yoktur. Fakat orada hiçbir münevver ihtiyarlayınca aç ve açık kalmaz. Orada içinde kütüphaneleri bulunan Büyük münevver — yurtları vardır. Herkes orasını bir mabet gibi hürmetle ziyaret ederler. İhtiyarlardan istifade ederler. Bizde de böyle bir yurt yapılmak lâzımdır. Bu günkü teşebbüse katiyen muhalifim. | Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: — Çok. şükür — Hasan- Bey artık süt derdi de halledildi.. Yakalanan Kadın Hırsızlar Son Bir Haftada Sekiz Kadın Hır- sızlık Suçile Tutuldular Istanbul polisi son zamanlarda kadın hırsızları peşlemek işinde de şiddetli davranmaktadır. Son bir hafta zarfında 7 kadın, hırsızlık yapmak suçile yakalanmışlardır. Dün de bir kadın güpegün- düz bir berber dükkânından çaldığı traş makine- lerini satarken yakalanmıştır. Bu hırsızlık şöyle olmuştur : Aksarayda Cümhuriyet caddesinde 166 numaralı dükkânda berberlik eden Hacı Hasan Efendi ismin- de bir zat, dün sabah erkenden dükkânımı açmış, sonra dükkânının biraz ilerisinde bulunan çeşmeden su almıya - gitmiştir. Hacı Hasan Efendi burada birkaç dakika sıra böklemek mecburiyetinde kalmış, nihayet tenekesini doldurup dükkânıma dönmüştür. Su tenekesini yerine yerleştiren Hacı Hasan Efendi Ucuz Tarife Kavun Ve Karpuz Tarifezi Bir Müddet Uzatıldı Şark - demiryolları idaresinin kavun ve karpuz nakliyatı için mevsim müddetince kabul ettiği tenzilâtlı tarifenin müddeti teşri- nisaninin 30 uncu gününe kadar uzatılmıştır. Mevsim başlangıcıudan - beri Uzunköprü ve havalisinden şeh- rimize 97 vagon karpuz ve 258 vagon kavun getirtilmiştir. Fakat bu civardan yapılan karpuz sev« kiyatı nihayet bulmuş gibidir. Henüz mühim miktarda kavan gelmektedir. —Tarifenin — başka şekillerde tatbiki dolayısile müs- tahsilden fazla alınan vagon üc- retlerinin de iadesine başlanık muştır. Bir Bakalorya Meselesi Tek Gruptan İkmale Kalanların Vaziyeti İstanbul Erkek lisesinin son sınıfında okuyan gençlerden bir kısmı bakalorya imtihanlarında birer ders grupundan ikmâle kal- mışlar. Bunlar bu bir dersi iyi bellemek için son sınıfa bir sene daha devam etmek vaziyetinde- dirler. Gazetemize bir mektup gönderen bu gençler diyorlar ki ; “Biz birer dersten ikmale kal miş bulunüyoruz. İki sene var ki birer dersten kalanlar, senö so- nunda bu dersten İmtihan ver- mek şartile Üniversiteye kabul ediliyorlır. Bu — usuülün bu sene de tatbik edilip edilmi- yeceği hakkında henüz bir karar verilmiş değildir. Ümit ediyoruz ki Maarif Vekâleti, yalmız bir ders için son sınıfa bir sene da- ha devam ederek hayattan bir *« Traxya sütçüleri Istanbula SÜt göndermiye başlamış. bu sırada gözü yeller esmekte atfetmiş, fakat kolda almıştır. daha olmuştur. Y umurta Piyasası Yükseldi Yumurta piyasası, son hafta zarfında müstahsilin yüzünü gül- dürecek — bir şekilde iyileşmiye üz tutmuştur, Şark vilâyetlerinde vaların birdenbire — soğuması mal üzerinde iyi bir tesir yapmış flatlar artmıya başlamıştır. Bua hafta içinde — Istanbula 1360 küçük, 300 büyük sandık yumurta gelmiştir. Bundan başka limanımızdan ve diğer Karadeniz Himanlarından harice 6 bin sandık mal sevkedilmiştir. Büyük sandık 21 liradan muamele yumurtalar görmektedir. Türk Ofisin — verdiği malü- mata göre; yumürta piyasası bu canlılığını muhafaza etmek istida- dındadır. 24 Saatin Haâdiseleri Kadıköyde Küuşdilinde oturan Muhsin isminde bir amele bir pa- ra meselesinden çıkan kavga ne- ticesinde Kemal İsminde bir bo- yacıyı sastalı çakı ile yaralamıştır. * Çivicilerde — Kemerli han sahibi Ali hoca bir alacak yü- zünden çıkan kavga neticesinde ayni handa oturan ÂAli Efendi is- minde birini başından yaralamıştır. * Nuri İsminde bir çocuk Dolmabahçeden geçmekte olan bir tramvaya atlamak isterken düşerek muhtelif yerlerinden ağır surette yaralanmıştır. 3k Beyoğlunda oturan Ohana Efendinin 4 yaşındaki kızı Akavi sokakta oynarken düşerek ba- yüladüm ağır Bir gara Sşim ei l kaybetmemizi reva görmez Eı itibar ile Maarif Vekili Boyden geçen seneler tatbik edilen usu- lün bu seneye de teşmilini Üni- versiteye ka! için lâzımge- len emrin verilmesini rica ediyoruz.., Pazar Ola Hasan B. Diyor »» Bundan sonra — hâlis süt içeceğiz demektir. Hasan Efendi de dükkânını akalarım ümidile etrafta dolaşmıya aralık Aksaray çarşısında iki traş makinesile dolaşan bir kadın görmüş, bunların kendine ait olduğunu anlıyarak kadım yakalamış ve polise ver- miştir. Bu kadın Şaziye ismini taşımaktadır. Dün bundan başka şehirde iki küçük hırsızlık yorgunluğunu gidermek için oturmak İstemiş, fakat aynanın önüne ilişmiş ve daha yarım saat evvel güzelce temizleyip aynanın Öönüne sıra- ladığı tıraş makinelerile makasş ve usturaların yerinde olduğumnu görünce şaşırmıştır. Hacı Hasan Efendi bu işi evvelâ komşuların oyununa çalıudığını anlıyarak soluğu kara- Polis hırsızı arayadursun, Hacı meçhul hırsızı başlamış ve I İhmale Karşı Bir Polis Âmiri Hakkında Takibat Yapılacak Dün asliye üçüncü ceza mah- kemesinde, — Fenerde — Mehmet ve Mustafa Bey isminde iki zatın elbiselerini üç suçlunun muhakemesine devam ediliyordu. Mahkeme tarafından müzekkere ile polisten istenilen şahitlerden birisi, tekit edilmesine rağmen gönderilmemişti. — Reis Hikmet Bey müddelumumi Nurettin Beye hitaben: “ — Polisin bu lâkaydisi yü- zünden birçok mevkuflu muhake- meler uzamaktadır. Memuriyeti- nizin dikkatini celbederim.,, dedi. Müddeiumumt Nurettin Bey müzekkerenin icabını yapmıyan polis âmiri hakkında — takibata geçilmesini istedi ve mahkeme de buna karar vererek davayı başka güne bıraktı. Vapur İçin Yaş Hususunda Verilen Mühletin Sonu Yaklaşıyor İki sene evvel kabul edilen bir nizamname ile, hariçten alına- cak yeni vapurların 15 yaşından yukarı olmaması hususunda bazı kayıt ve şartlar konulmuştu. Fa- kat bu yaşta yıı;nurd.l:ı;lmzl;:_ı güçlük çekildiği yolun mi caatlar lzıı'lııgı ylhhııl vekâleti yeni bir müsaade verdi. Bu müsaadenin verildiği tarih- ten itibaren bir yıl zarfında alı- nacak vapurla 27 yaşına kadar olabilecektir. Vekâletin tayin ettiği bir se- nelik müddet önümüzdi Kânı- nusanide nmihayet — bulmaktadır, sene başından itibaren de azami 23 yaşına kader olan vapurların alınabileceği hakkındaki müsaade tatbik sahasına girecektir. Hasan Bey — Yalnız süt gön- deriyorlarsa bu iş halledilmiş de- ildir azizim. i'“'_ Ya ne yapsınlar Hasan Bey İktisat Vekâletinin Çalışma Programı İktinat Vekületinin hazırlamakta olduğu yeni mesai programının sür atle tamamlanacağını haber vermiştik. Deniz ticareti Müdürü Müfit Necdet Bey, deniz ticaretl işlerimizin tanze mine tanllük eden bu mesal progrâ- mını hazırliyan komisyonun mesalsint İştirak etmek üzere dün akşat Ankaraya gitmiştir. Komisyonun bu seferki toplantısı on gün kadar süre- cektir. Verilen malümata göre mesai programının bu toplantılar neticesinde kat'i olarak tesbit edilmesi muhte- meldir. Proje meydana — geldikten sonra tatbik sahasına konulacaktır. İki Yangın Evvtlki gün Taksim stadyomunda yangın çıkmış ise de sirayete meydani verilmeden söndürülmüştür. j * Bakırköyde Selim Beyin yağ — fabrikası garajından yangın çıkmış, — derhal söndürülmüştür. İki Borsanın Birleştirilme- sinden Vazgeçildi Bir müzdet evvel Ticaret ve zahir8 borsasile Hayvan borsasının tevhidi düşünülmüş ve bu hüsusta Ticaret Odası meclisine bir de takrir verilmişti. ğ Verilen ı.ıliııı.l:üıöro,.:.uğı'ıaı; ıyıştan vazgeçilmiştir. MBal Vekâletince Ticaret Odfl.ırı ve bor- salar için yeni bir nizamname hazır- Tanmaktadır. Yakında bu yeni esaslar tatbik sahasıha konu'acaktır. ? Binaenaleyb, — her iki borsanın şimdiden tevhidi ve bir müddet son- — ra da bu yeni şekle ifrağı doğru — görülmemiştir. Ağır Ceza Mahkemesinde Ağır ceza reisi Aziz ve âzâdan Kemal beyler rahatsız oldukları içim gelememişler ve öğleden evvel mah-« keme teşkil edilememiştir. — Asliye birinci ceza mahkemesi öğleden sonrâ kendi işlerini bitirdikten sonra Ağır ceza mahkemesinin davalarına baks — mıştır. Dün Komünistlik tahrikâtı yap- tıkları iddiasile tevkif edilen Hüznll ga zade Osman Selâhi, Doktor met ve eczacı Vasıf — beylerin devam edilmüştir. —— — Adliyede Yeni Tayinler Adliye vekâletinin verdiği ka- rarla münhal bulunan ikinci sınıf — adilye müfettişliğine Üçüncü sınıf — müfettişlerden Ferit, üçüncü sınıf — adliye müfettişliklerine dördüncü — sınıf müfettişlerden Nuri — ve Şi — nasi, dördüncü sınıf adliye mü- fettişliklerine Lülohııııı adli ih- tisaa mahkemesi hâkimi Abidin — ve İstanbul sulh hâkimlerinden Salm ve Tevfik Beyler tayin edik — mişlerdir. Sahte Bir Senet İddiası Tüccardan ket be isminde bir —?w evvelce ııhkş" olara nammna ei e kâtibi Nuri efendiye ciro ettiği iddla- — ııııl;ıua.ı.ıı;:ı:mmg. verilmiştir. dia edildiği göre, Süleyman Şevket bey bı.'..ıoü kâtibi — Nurl efendiye ciro etmiş, o da icraya koy- muştur. Fakat bu sırada Nuri efeadi ölmüştür. İsmatl lcrada bu senedin uhldithlniddg:'nrlıül.ı K se aksil iddlsıu.,o=:h%. Müddeiumumilik Süleyman Şevket beyi birinci müstan« tikliğe vermiştir. — | Hasan Bey — Herşeyaen eve vel süte su katmıyacak — sütçü