2 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

2 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa Araç Köylerinde Son Posta Zafranbolu (Hususi) — Araçın Aşağıoba köyünü geçince Dergü- nez köyü gelir. Bu köy otuz evlidir. Mektebi yoktur. Bu ci- vardaki bütün köylerde olduğu gibi Dergünezde de dükkân yok- tur. Köylüler en küçük ihtiyaçları için mutlaka şehre inmek mec- buriyetindedirler. Ovza köyü Araç kazasıtın aşağı yukarı yürüyerek bir buçuk saat ötesinde gayet güzel, bağlık ve bahçelik bir köydür. Köy, on beş, yirmi evli küçücük olmasına rağmen arazisinin vüs'at ve ve- rimli oluşu ve halkının da çalışkan bulunması — itibarile — zengindir. Köylüler, köyün dörtbir etrafına yaptıkları — bahçeleri, — etraftan gelen dere sularile sularlar. Bu köylerde ziraat çok ileri gitmiştir. Çünkü arazi ziraate çok - elverişlidir. Köylüler - çok miktarda buğday, arpa, yulaf ve kaplıca zer'iyatı yaparlar. Ovza köyünü geçtikten sonra yine bu civarda aşağı yukarı yirmi, yirmi beş kadar evi bulunan Mosut , köyü gelir. Bu köy de Ovza gibi zengindir. Köy; kadınlı erkekli ve çoluklu çocuklu çok kalabalıktır. Bu köyün umumi manzarası da çok güzeldir. Köyün üst başında köylülere alt güzel bir orman vardır.. Köy- lüler ihtiyaçları nisbetinde bu hususi ormandan İstifade ederler. Bu köyde kaldırım olmadığı gibi köy yolları da hiç muntazam değildir. Hususi işlerinde cidden çalışkan olan Mosut'lular - biraz himmet sarfile köylerinin hiç olmassa iç yollarını düzeltebilir. Köy kanununun tatbiki suretile de muhtar bu iİşte köylülere önayak olmalıdır. Köyde mektep yoktur. Köy çocukları okumak için Okçu- SON POSTA Ereğli Limanında Tetkikat Maden Mıntakası Demiryolu Mikste Denilen Taşlı Topraklı Ereğli (Husu- T — — s1) Iktısat | Vekil Celâl Bey, beraberinde ge- lerr Vekâlet mü- dür ve mütehas- sıslarile Zongul- dak kömür hav- zasında ve kö- mür — havzasına bağlı kazalarda uzun - tetkiklerle meşgul oldu. Vekil Beyin yerlerinde yap- tığı bu tetkikler, hükümetir yeni sanayil, reketinde mühim biıyy:.rm.ıutl:ı: demir ve kimya sanaylinin kuru- lacağı yerin tesbitile alâkadar bulunuyor. Diğer taraftan Iktışat ve Na- fia Vekâletlerinin alâkadar me- mur ve mütchassısları Zonguldak havzası için hayali bir ehemmiyeti haiz an maden mıntakası demiryolunu ve havza kömürlerine depo vazifesi görecek olan Ereyli limanını etüt etmişlerdir, Ereyli limanının iktisadi ehem- miyetine bu sütunlarda şimdiye ka- dar birkaç defa işaret edilmişti. Bufün elde mevcut malümata göre Zonguldak kömür havzasının hududu şöyle tarif edilmektedir : “Ereyliye Üç mil mesafede kâin Köseağrı mevkünden başlır yarak Kuruca Şilenin Kapışuyunu mıntakasına kadar imtidat eder. Havzanın takriben 150 kilo- metre tulü ve 45 kilometre arzı olduğu kaydolunmaktadır. avzanın tahmini serveti bu- gün işlenmemiş halde 260 milyon, Alacaağıı grupu damarlarını Koz- lu altında bulunduğu -kabul edil- diği takdirde 334 milyon ve Amasra için de 50 milyon ki lar köyüne giderler. Mosutlar köyü| hepsi bir milyar ton olarak tah- ahalisinde bütün köylerde olduğu gibi çok misafir sever insanlardır. Ovza, Mosutlar, Sarbon, Monay ve Hâlâba köylerinin bu civarda en büyüğü ve en güzeli Okçular köyüdür. Okçular köyünün yanı- başından ırmak akar, Bu ırmağın kenarında büyük su değirmenleri ve ayni ramanda civar ormanlar- da kesilen ağaçları biçen su ile müteharrik kereste hizarları var- dır. Bu civardaki değirmen ve hizarlar — ekseriyetle — şehirlilere nittir. Köylüler bu fabrikalarda Meretle amele olarak çalışırlar. Bu civarda kerestecilik mahdut olmakla beraber Kastamonu, Zon- guldak ve Çangırı havalisinde Araç tahtasının mevzii bir şöhreti vardır. Öyle diyebilirim ki, Zon- guldak - Kaslamonu ve Çangın havalisi munhasıran Araç keres- tesi kullanır. Bu civarda Araç tahtasının tercih edilişi burada biçilen kerestelerin, geniş, kalın ve sağlam oluşundandır. Mehmet Enver Aksarayda Çocuklara Yardım Aksaray, 1 (A.A.)— Yatim ço- cukları koruma kurumu tarafından bazırlanan büyük eşya piyangosu çekilmiş, çoğu köylü ihtiyacına yarayan — mükâfatların — ekserisi köylülere çıkmıştır. Bundan birl- kea para ile ilkmekteplerdeki öksüz çocukların ihtiyaçları temin edilecektir. Köylerin birlbirine telefonla bağlanma çalışmasına devam edilmektedir. Mühim köyler ile muhabere başlamıştır. min B:dilmtk!odıı.ı tamamile klâsikleşmiş ve hiçbir ilmi kıymeti - olmıyan bir tariftir.Zonguldak havzasında “Uzun Mehmet,, tarafından kömür bu- lunduktan yirmi sene sonra Bi- rinci Mecit 1848 de iki saray adamını Havzaya göndermişti bu adamların tarla sınırı çizer gibi hazırladıkları tapu — defteri ile havzanın ilk hudutları da çizilmiş oluyordu. 1865 senesinde Bahriye ida- resi havzanın idaresini ele alınca Ereğli kasabasından bir manzara olan kısımdaki inşaat ta bügünler- de başlamak üzeredir. Şu halde önümüzdeki sene içinde Zonguk- dak kömür havzasının en zengin bir mıntakası olan “Gelik ,, ma- denlerinin iskelesi mevkiinde bu- lunan — Çatalağzına kadar uza- yacak hat ile komürlerimizi kara yolile de memleketin içine gönder- mek kabil olacaktır. Ereğliye liman — yapıldıktan sanra Havza kömürlerinin tevzi merkezi vaziyetini alacağına göre umumi hatlara bağlanmakta olan atalağrından Ereğliye kadar da miryolunu uzatmak bir zaruret haline gelmiştir. Büyük Millet Meclisi — geçen sene kabul ettiği — bir kanunla hükümet, Ereğli limanile Filyos - Ereğli — demiryolunun inşası için otuz milyon liranın sarfına selâ- hiyet — vermişti. Bu hattın inşası düşünülürken maden mıntakası adeddilen kısmın çok arızalı bulünması — sebebile bu hattın elektriklenmesi etra- fında ileri sürülen fikirler alâka ile karşılanmıştır. Bu fikri ilk ortaya atan İstan- bul sanayi müdürü Refik beydir. Refik bey tezini geçen sene de- miryolları kongrasında izah etmiş ve Filyos — Ereğli hattının elek- triklenmesinin bugün için en ikti- sadi bir yol olduğunu muhtelif misallerle meydana koyduğundan tezi kongrada ittifakla ııhııl edil- miştir.Refik bey aymı zamanda Tür- kiyedeki bütün demiryollarının elektrikle İşletilmesi mevzuu etra- fında da çok esaslı bir tez müda- faa etmiştir. Kongra bu işi mütahaasıslar- dan mürekkep bir büroya bırak- mıştır. Bu mütehassıslar bürosu bazı Bahriye zabitleri bü esası | Türkiye demiryollarının elektrikle biraz daha genişletmişler ve bu suretle de, havzanın bugün de Üzerine bir parmak yeni malümat eklenmiyen hudut ve servet hak- kındaki tahminleri meydana ge- tirmişlerdi. işletilmesi —işinde tutulacak en iktısadi yolu araştırmaktadır. Mütehaasısların anlattığına gö- re, elektrik enerjisi İstihsali İçin lâzım olan su, kömür, Linyit kuv- vet membaları memleketimizde Binaenaleyh; bugün havza hu- | boldur. Bunlardan hangisinin ter- dudu deyince ileri sürülen harita, ciddi jeolojik tetkikata dayanma- dığından itibari bir kıymet olmak- tan ileri geçemez. Kömür havzası demiryolunun elektriklenme işinde esas tutulan hudut, bugün maden kömürünün işlendiği iş sahalarıdır. Bu hudut Filyosun altında « Çatal Ağzı » mevkiinden başlayarak Ereğliye kadar uzanan kısımdır. Filhakika; bugün için Zongul- dak havzasındaki istihsal faaliye- tinin biriktiği yerlerde elektrikli hat döşenmek istenen bu yer- lerden ibarettir. Kömür havzası hududu İçin- deki Filyos, Filyos - Irmak hattı ile Ankaraya bağlanmak üzeredir. Bu hattın umumi hatlarla muva- salasını temin edecek olan Eski- pazar- Çankırı arasındaki ameli- liyatın bitmesi artık bir gün işi cih edileceği mütahassıs heyetin Orhangazide Tezahu -— Orhangazi ( Hususi ) — Işgal esnasında harap olan kasabamız olmuştur.Diğer taraftan, Filyos-Çatal| PtP kışa bir zamanda yeni baştan ağzı maden mevkliine bağlıyacak yapılmış, Cümhuriyet — meydamı Orhangazide Gazi büstünün açılış merasimi Kömürden İstihsal Edilecek Kuvvetle Elektriklendirilecek uzun - tetkikatile anlaşilmiş — ola- caktır. Çatalağzı- Ereğli demiryolu için yukarıdaki düşünce varit de- gildir.Çünkü; ma- den — havzasının ortasından geçen hattı elektrikle- mek için “miext,, denilen taşlı ve topraklı kömür- den istifade edi- lecektir, « Mixte », için- de Sehiste de- nilen taş ve pislik bulunan ve bugünkü — vesaitle bir kuvvet memba: olarak - istifade edilece- mediğinden tamamile denize dö- külen * 60 nisbetinde taş ve topraklı bir nevi kömürdür, İşte bu MiXte ile işliyecek santral Çatalağzı-Ereğli arasındakl yolu elektrikliyecek ve bu kömü- rün istihlâki Hcart kıymeti olm- yan metar kıymetlendirmek sure- tile havzaya bu yüzden senede asgari dört yüz bin lira getire- cektir.Binaenaleyh; havza hattının elektriklenme işinde, &u kömür, araştırmadan evvel miXteden İsti- fade etmek muhakkak ki en iktsadi bir barekettir. Havza hattının bu suretle elek- trikle yapılması kabul edildikten sonra mütehassısların meşgul ol- dukları diğer mühim bir mesele de demiryolunun güzerğâhıdır. ğ Bir fikre göre; mı&d:;uhıltımn ütün Çatalağzı ile arasın- daki bSylk 'j;n küçük maden faa- liyet sahalarından geçirilerek bu- ralarda İstihsal olunacak kömür- lerin kara yolile de Ereğliye sev- kini temin eden yol en iyi bir hat geçididir.Halbuki, mukabil bir dü- şünceye göre de; bugün Çatalağzı- Ereğli arasındaki maden isiihsal menbalarının esasen en tabil bir iktısat düşüncesile sahilde veya sahile yakın yerlerdeki ocaklardan çıkarılan kömürlerini, havai hat, dar yol veya saç olduklarından denize indirmektedirler. Onun için demiryol geçidinin; havzanın ile- rideki istil vaziyetinin alacağı şekle düşünerek — ter- bit edilmesi lâzımdır. Bunun yapılabilmesi için de herşeyden evvel, Zonguldak kömür havzası nn hudüdünü, servetini -bugüa olduğu gibi tahmini ve takribi bir şekilde değil- ameli mahiyette tesbit etmek elzemdir. Bunu bize temin edecek en kestirme yol, Zonguldak Havzası- nın muasır. fen üsülleri altında yapılacak olan jeolojik etüdüdür. x rat Gari Hz.nin büstleri İle şereflendiril: miştir. Gerek büstün, gerek yeni yapılan Halk Fırkasi binasının da Büyük — kurtarıcımız Birinci teşrin 2 Safra Kabarması “Safra nöbeti, yani “ safra kabarması bir hastalıktır. Bu hastalik ekseriyetle çok yemek yiyip hiç hareket etmiyenlere takılır. Tedavisi çok kolaydır. Fa«» kat aldırış etmeyip İhmale sapr hrsa ihtilâtlar yapar ve günün birinde tedavisi çok güç hasta- lıklar baş gösterir. Safra nöbetlerinin başlıca ne- ticesi hazimsizliktir. Çünkü vazk fesi kandaki lüzumsuz maddeler| süzmekten ibaret olan karaciğer, bu vazifesini yapamayınca kan pislendiği gibi hazimsizlik te müze minleşir. İşte bu vaziyet karşısın« da karaciğerin bir köşesinde du« ran safra torbası tabliliğini kay« beder, mideye fazla safra gön- derir ve mide bu kadar safraya tahammül edemeyip kabarır ve kabardıkça da dil paslanır, ağız- da acılık başgösterir, — nihayet müthiş sancılar duyulur. Safra —nöbetlerinin tedavisl, hazımsızlığın giderilmesile başlar, Hazımsızlıktan kurtulmak için de yemek vakitleri intizam altına alınmali, yemekten sonra hafif ha« reketler yapmalı, safra — kabar« ması devam ederse 24 saat müd- detle perhiz yapılmalıdır. Bu arada saf ve temiz hava almiya çokt dikkat etmek lâzımdır. Açık hae vada geçirilecek her dakika has yat için bir kazançtır. Safra nöbetlerine tutulanlar tedavide ihmal gösterecek olur« larsa günün birinde safra kesele« rinde taşlar hasıl olur ki bu haş talığın tedavisi çok güçtür. Adapazarında Bir Çocuk Kaza İle Kar« deşini Öldürdü Adapazarı (Hususi) — Karasıt kazasının Lahna köyünden Sabit oğlu altı yaşında Musa duvarda asılı bulunan çifte tüfengini alak rak karıştırmakta iken dolu bus lunan çifte ateş almış ve saçma. lar Musanın yanında  yaşındaki kardeşi İsaye — isabet ederek anide öldürmüştür. Adapazarında Bir Kaza Adapazarı, (Hususi) — Sösr mn nahiyesinden Ali oğlu Şas Ağa isminde birisi tarlasında bulunan ceviz ceviz dokumakta iken her nasılsa mu« vazenesini kaybederek düşmüş, derhal ölmüştür. Bafrada Düğün Bafra, 1 (A. A.) — Himayel Etfal Cemiyeti kimsesiz fıkara çocuklarından Üç yüzü geçen çocuğun sünnetini yaptırmış ve mükemmel düğün derneği kura« rak yetimleri sevindirmiştir. Diyarıbekirde İstikraz Satışı Diyarıbekir, 1 (A. A.) — Hak kevimizin gösterdiği yüksek alâka neticesinde bu sene Diyarıbekire gönderilen 1800 adet — dabili istikraz tahvili 204 fazlasile satık miş, yani satış miktarı 2004 adedi bulmuştur. Bu miktara göre ba seneki satış geçen seneye nisbeten 404 adet fazla olmuştur, Bursada Tahvil Satışı Bursa, 30 (A. A.) — Bursaya mderilen Ergani bakır tahvilleri ida ve bütün kazalarında tamamen satılmıştır, halkın göse terdiği alâka ve rağbet çok yüke sektir. Pek çok kimseler satışta bilet kalmadığından dolayı ala- mamışlardır. ve mlil irdirler. açılma resmi tez ve yakın kasaba ve köylerden gelen yüzlerce — halkın huzurile yapılmış, bu münasebetle davete Nlere bir do ziyafet verilmiştir.