7 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

7 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Sayfa Toprak Cuma Pazarı Zafranbolu (Hususi) — Top- rak Cuma, Zafranboluya bağlı, eski ve tariht bir pazar yeridir. Pazarın etrafında Akviran, Davut Obası, Sarı Ahmetler Karacedit ve Memüklü köyleri vardır. Bu köyler — Zafranbolunun — merkez köylerindendir. Bu civarda hu- dutların birleşmesi ve köylerin hudutta kurulmuş olması itibarile Araç ve Çerks köylerinin Zaf- ranbolu köylerine karıştığı bile görülür. Bu defa yapılmıya baş- lanan Araç - Zafranbolu — şosesi | Toprakcumadan geçmektedir. Araç kazası kendi kısmına isabet eden şoseyi Zafranbolu hududuna kadar gelirmiş ve tesviyei türabiyesini yapıp taş dökerek yolu ikmul etmiştir. Maalesef — Zafranbolu kısmı henüz yapılamamıştır. Taprakcuma pazarında dört han üç yüz dükkân vardır. Yine merkezde güzel ve Maarif plân- ları dahilinde inşa olunmuş bir ilkmektep vardır.. Bu mektebe civar köylerden çocuklar gelir. Toprakcuma'da pek çok sular vardır ve hemen hemen dört tarafı su ile muhattır. Araçta, alınıp - satılması ve içilmesi yasak olmayan Samsun köylü sigaralarını Zafranboluda alıp - satmak ve içmek kat'iyen memnudur. Aksi gibi hani «insn mennedildiği şeyi haris olurmaş,, derler.Zafranbulu köylüleride Sam- sun tütününe düşkündür. Cibali sigaralarını hiç tutmazlar. Halkın bu inhimakinden memnuiyetinde şu şeklinde istifade etmek isteyen bazı açık gözler Toprakcuma yolu ile Araçtan Zafranboluya Samsun tütünü geçirmektedirler ve geçirdikleri slgaraları da yüz para ve iki kuruş fazlasına Zaf- ranbolu köylerine satarlar. Bu yüzden bir bayli para kazanan sigara — kaçakçıları — bazan da jandarmanın gözüne çarpmakta ve kaçırdıkları sıgaralar müsade- edilmektedir. — Mehmet Enver MEMLEKET SON POSTA HABERLERİ Havza Hamamlarının Efsanesi Havza ( Hususi ) Havza havası ve madeni sularile meşhur olan şirin kaza merkerlerimizden biridir. Havzanın kuruluş tarihi malüm olmadığı gibi isminde de ihtilâf mevcutturr. Müracaat edilen eser- lerde kadimen “ Hançere ,, yahut “ Ginçere ,, namile maruf olduğu bilahare * Havza ,, şeklinde telâf- fuz edildiği kaydedilmektedir. Bittabi herşeyimizde olduğu gibi bunda da bir değişiklik olmuş ve halk arasında galat olarak — “ Havza - Kavza,, şek- linde söylenmeye — başlamıştır. “ Hançere ,, yahut “ Gançere ,, kasabası şimdilik Havzanın birarz daha garbinde olup — takriben sıcak su membaının yerinde İmiş ve eski bir tariht masala göre: 443 Ağustosunun 8 inci pazartesi gecesi müthiş bir zelzele olup iki gün devam etmiş. Bu müthiş zelzele neticesinde birçok binalar harap olmuş, büyük kilise de yere geçmiştir. Binasından zerre kadar | kalmıyan bu kilisenin yerinden gayet smıcak bir su fışkırmaya | başlamış ve birçokgnsanın da ölü- müne; bir kısmının da dağ baş- Samsunda İmar Faaliyeti Samsun, (Hususi) — Samsunda yavaş yavaş kadınlar çarşafı bı- rakmıya ve manto giymiye baş- Tamışlardır. Belediye şehrin için- deki yolların genişletilmesine ve tamirine de başlamış, hattâ bir çok yolların tamirleri ikmal edil- miştir. Şehrin elyevm İçmede kullan- dığı su fazla miktarda kireçli ol- duğundan şehre içilecek iyi su tedariki de düşünülmektedir. Bir de rıhtım yapılırsa Sam- sunun ticari ehemmiyeti bir kat daha artacaktır. Bu rıhtım İnşası Samsunun mevkçi itibarile imkân- sız görülmekte, 1500 metro uzun- luğunda bir dalgakıran İnşası da ©n milyon lira sarfına lüzum gös- termektedir. Osmancıkta Yol Faaliyeti Osmancık (Hususi) — Çorum- Onsmancık arasındaki şose ile Osmancık - Tosya ve Osmancık - lskilip - Osmancık-Köprü kazaları arasındaki yolların şose halinde inşasına başlanılmıştır. Yol üzerinde bulunan İbrikdar camil de yıkılarak çarşı yolununda yeniden inşasına — başlamılmıştır. Kaymakam Niyazi Bey bilhassa yol inşaatına çok — ehemmiyet vermektedir. larına — çekilmesine sebep — ob- muştur. Sıcak su dokuz gün devam Uşak Memleket Kutüphanesi Uşak, (Hususi) — Spor kulüp- lerimizde bulunan kütüphaneler C.H.F. tarafından birleştirilmiş ve Memleket kütüphanesi adı altında ve toplu bir halde isti- fadeye konması karara alınmıştı. Halkta okuma ihtiyacının te- min edileceği sevinci uyanırken bu İş için seçilen ve kulüpler tarafından gönderilen murahhas- lar istifa ederek bu mühim iş yüzüstü kalmıştır. Halk yine fırkanın yüksek Resimli 1 — Bergamada 3 aylık bir mesaiden sonra bir ve nakış sergisi açılmıştır. Resim sergiden bir diki; köşeyi göstermektedir. mılmıştir. Granit 2 — Armutludaki taş ocakları işletilmeye başla- taşlarını - parçalamak par |Elbistanda etmiş ve bilahara çekilerek bugünkü halini almıştır. Bu belki uydurma bir masaldır. Havza zannedildiğinden daha ziyade eskidir. Çönkü bunu teyit edecek vesikalara her an tesadüf edilmektedir. Havzanın üç kaplıcası vardır. Bu kaplıca- lardan birisine: Küçük hamam ikincisine: Büyük hamam, üçür- cüsüne: Paşa yahut Maarif hamamı namı — verili.. Küçük hamam Yörgüç paşazade Mustafa Bey tarafından yaptırılmış ve 840 da evkafı tanzim edilmiştir. Büyük hamamı kimin yaptırdığı kat'iyetle malüm — değilse de.. Amasyada hükümet sören “ Sadgeldi ,, pa- dişah evlâdından “ Sadi,, veya “ Şadi ,, paşanın yaptırdığı zanne- dilmektedir. Büyük humam diğer hamam- lara nisbeten daha eski ve tarihi bir. ehemmiyeti haizdir. Altı köşeli bir büyük ve dört kö- şeli bir küçük — havuzla bir banyo dairesi ve altı kurnası vardır. “Aslanağzı,, ve “Kızgözü,, bu hamamdadır" " Kızgözü ,, şüp- siz eski ve tarihi bir efsanenin tesirini taşır ve ziyaretçilerine hayret verir, Yıllardanberi ağız- dan ağıza dolaşarak hamama bir. başkalık veren bu garip efsaneyi de kaydetmek lâzımdır: Yeni Binalar Elbistan, ( Hususi ) — Asri mezbaha inşası bitmiş, şimdi de yeni bir belediye inşasına başlan- mıştır. Yeni binanın temeli kay- makam İsmail Bey tarafından merasimle atılmıştır. ————) dan bir kâtip noksandır. yardımile bu işin hemen hallini ve kütüphanenin açılmasını dört gözle beklemektedir. Memleket götürilmiş ve Faali; fazla granit taşı 3 — Her yeri için maklaeler Havzadan bir görünüş ve büyük hamamım methali Bühel! I Armutlu Mektubu I L Armuttu En Şifali Kaplıcalara " Yıkanırken Taarruza Uğrıyan Padişahın İki Kızından Maliktir Biri Kuş Olmuş Uçmuş, Diğeri De Taş Olmuş Kalmış Armautlu, Istanbula vapurla üç buçuk saat mesafededir. Mudan: yaya giden vapurlar haftada iki defa !Armutluya — uğrar. Ayrıca, yazın Armutluya mabhsustenezzül postası da vardır. — Istanbuldat Bursaya — ve Armutluya gitmek. üzere, vapura — binen — yole cular iki buçuk saat sonra Dere ağıı denilen yere yanaşırlarken Armutlunun bir kısım yeni mektep ve binalarını görürler, On dakika sonra vapur iskele önünde demir atar. Sandallarla İskeleye yolcu ve eşyalar nakle- dilir. Suyun derinliği dört buçuk metredir. Bazan icabederse, vapur Eski hükümdarlardan birinin | Yanaşır. Her zaman yanaşmamasıı iki kızı bu hamamda yıkanırken düşman — askerlerinin hücumuna ve dolayısile taarruzuna maruz kalıyorlar.... O zaman — mermer taşlar lzerine yine mermer gibi beyaz yücutlarını yaymış olan bu iki dilber kaba eller arasında hırpalanmayı istemiyerek Allaha yalvarıyorlar ve: — Yarabbi bizi ya kuş yap! Yahut ta taş!.. diyorlar. Tanrı bu iki masum kızın duasını kabul ederek birini kuş ve birini de taş yapıyor. Taş olan hamamın İloş bir Üköşesinde o günden bugüne kadar göz yaşı dökerek mukadderatının bu garip ve acı tecellisine ağla- makta imiş (!). Hakikaten üÜstüvan? bir sütun üzerinde başa müşabih bir kısımla önünde hafif bir çukurluk var.. ve iki fersiz gözden bu çukurluğa nereden sızdığı belli olmayan bir su akıyor. Işin tuhaf ciheti bu suyun tıp- kı göz yaşı terkibinde tuzlu ve ılık olmasıdır. Güya kız:“Göz yaş- larım dökünene şifa, içene zehir olsun,, dediği için kimse ağzına almağa cesaret edemiyormuş. Ta- bil şimdi bu efsanelere inanan yok. Fakat masal meraklıları bu yaveleri dinlemekten zevk alıyor- lar. Nurettin Ruhi Malatyada Tapu “Sicil Muha- fızlığı Teşkilâtı Malatya, ( Hususi ) — Vilâ- yetimizdeki tapu müdürlüğü teşki- lâtı - kaldırılarak “ Tapu sicilli muhafaza teşkilâti ,, kurulmuştur. Vilâyet Tapu sicilli muhafızlığına Tapu müdürü Ziya ve mua- vinliğine de İzmirden Yusuf Ke- nan Bey tayin edilmiştir. Kadro diğer tapu müdürlüğü kadrosun- Bu va- ziyete göre eski tapu teşkilâtına nazaran bir tapu kâtibi açıkta kalmıştır. Haberleri yete geçmişlerdir. Bir günde iki binden imal edilmektedir. de olduğu gibi Balikesirde de Dil tozahüratla — kutlulanmıştır. bayramı k Resimde Hıl.rııl Relsi Esat Adil Bey nutuk söylerken görülmektedir. sebebi, Bursa yolcularinın vakit kaybetmemeleridir. İskeleden Ars mutluya giden yo', bir. kilometre tulündedir ve on iki dakika sürer. Zeytin, meyva ve dut ağaçlari arasından ( Özbek koyu ) denilen yere — gidilir. Burada - beş servi, birkaç çınar, ve bir kuyu vardır. Her gelen yolcu, burada muhak« kak biraz istirahat eder. Yine ağaçların arasında uzayan yoldam * biraz gidildiği zaman ( Mezarlık çeşme ) denilen yere gelinir. Bu çeşme yaz, kış durmadan akar. | Mezarlık çeşmeden beş dakika | sonra Armutluya girilir. Kasabas nin ortasında cami, köprü ve duf ağaçları mevcuttur. Yazın ü < İk bi sıcak günlerinde, köprünün ya“ nındaki (dut ağaçlarının gölgee d sinde oturulduğu zaman, Çami boğazından esen tatlı bir rüzgâr, £ insana üşütecek derecede çarpar. Armutlunun — haricinde — birçok Berilecek, eğlenecek yerler dahâ vardır; kaplıcaya giderken, kasas banın kenarında cevizlik denileri güzel bir yer vardırki etrafı yemyeşil ve ağaçlarla muhattır. Bütün — bunlara — kaplıcalarının emsalşiz şifa hassaları da ilâve edilince Armutlu herkesin ziyaret etmesi İcap eden en faydalı sa şehri vasfını almaktadır, — Kaş Belediyesinde Çalışma Kaş (Hususi) — Belediyenin sarfettiği mesaf neticesinde kaza merkerzi Andiflide imar bakımın: — dan büyük bir inkişaf vardır. Ka« sabanın beş sene evvelki çehresi tamamen değişmiş, belediye ka- za merkezindeki pansiyonlu meks tepte okuyan 10 fakir köylü ço« cuğun bakımını - tahsillerinin — 80- nuna kadar Üzerine almıştır. Belediye kasaba dahilinde hay- van gezdirilmesini ve otlatılması- nı, yiyecek ve içecek şeylerin açıkta satılmasını mennetmiş, te- mizlik, aydınlatma ve su işlerini teşkilâtlandırmıştır. Sokaklar mun- tazamen temizlettirilmektedir. Ağın - Arapgir Yolu Malatya (Hususi) — Vilâyet ,dahilinde köy yollarının inşasına çalışılmaktadır. Hemen her köye otomobil gidiyor. Yalnız Ağın -« Arapkir yolu halâ keçi yolu ha« lindedir. Bu yol sarp, taş, ve dardır. Bu yüzdeü her sene bir çok kazalara sahne oluyor. Halk yol mükellefiyetini burada çalış- mak suretiyle ifa etmiye can at maktadır.