11 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

11 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SON POSTA Hergün Kıral Aleksandr'ın Katli Karşısında y — Yügoslav Kıralı Birinci Alek- tandr, Marsilyada, hi; H:"“ illiyetperverinin attığı kurşuntar- l'lugğıl?riıl ebedi ıuğ'l“. ::ıyılı kapamıştır. Kıral Birinci Al'_k' Sandr, Avrupa siyasi vaziyetini alâkadar eden mühim ııouloly-l,ı Mmüzakeresi için Fransaya gidi- yordu. Fransız devlet adamları ve Fransız Haritiye Nazırı M. Bartu ile bunları görüşecek, sonra M. Bartu, a ile mevcut mu- allâk işleri görüşmek Üzere Ro- maya hareket edecekti. Geniş bir siyaset halkasının zincirlerini bi- ribirise bağlamıya matuf olı;:; iyetin ilk merhalesinde Ku ğ !ıy Aleksandr. — Marsilyada hayatla alâkasını kestl. Bu facia esnasında kolundan — yaralanan Fransız Hariciye Nazırı M. Bartu da fazla kan kaybettiği için nakledildiği —hastahanede vefat etti. Kırala refakat eden mih- mandarlardan bir Fransız Jene- ralı ağır yara'ıdır. Kadın, erkek birtakım mecruhlar daha vardır. Hâdisenin bu şekline ve ck- nayetin Kalemen adlı bir Hırvat tarafından işlenmiş olmasına ba- karak, şimdilik ve bu sebeple beynelmilel — bir ihtilâta sebep glabileceğini zannetmek müşkül- dür. Eğer câninin milleti Yugos- lav camiası haricinde bulunsa ve vücudünde görülen manalı bir resimle “Ya hürriyet, ya ölüml,, cümlesi mevcut olmasa idi, harici bir ihtilât tehlikesi derhal kem dini gösterirdi. Halbuki bu şek- lile, facla, daha ziyade Yugoslav camiasının dahili hayatına taallük eden bir mücssil tezahür olmak üzere kabul edilmek lâzımdır, Biz, bu sütunlarda her zaman edi, siyasi her türlü cebir ve zor hareketinin aleyhinde bulunduk. Sırf bu noktadan ve bağlı oldu- ğuümuz bu prensip itibarile Mar- silyada gerek Yugoslav Kıralı Birinci Aleksandr, gerek Fransiz Hariciye Nazırı M. Bartu'nun ö dürülmelerine ve birtakım gü- nahsız kimselerin yaralanmalarına ben ve samimiyetle müteessir Ve müteessiliz. Kaldıki memleketimizle Yu- goslavya ve Fransa arasında en dostane münasebat cereyan et- mektedir. Kıral Aleksandr. daha kısa bir zaman evvel refikasile beraber memleketimize gelmiş ve misafirimiz olmuştur. Bütün bun- lar, Türk milletini dost Yugoslav- yanın elemine iştirak ettirdiği gibi onun, bu müşküllerin karşı- sında daima artan bir kudretle kalkınacağına ve onun zaafa düş- miyeceğine emniyetimiz - vardır. Yugoslavyanın, ölen kıralının ese- rine olan bağlılığı da bizce ma- lâümdur. Türk milleti, dostluğunu verdiği bu millete, elemli glnle- rinde de vefasını gösterecek, onun hatırası bu milletin ve şefinin kalbinde yaşayacaktır. Dost Fran- sanın vatanperver Hariciye Nazırı M. Bartunun ölümü de bizi ayrıca mütecssir etmiştir. Bu noktadan teessürlerimizi ayrıca beyan ve ölümle eser yıkmamın asrıhazırda mümkün olmıyacağım hatırlatmak | İsteriz. İktısat Vekili Diyarıbekirde Diyarıbekir 11 ( Hususi ) — İktisat Vekili Celâl Bey bera- berinde Umum! Müfettiş ve bazı Mmeb'uslar bulunduğu halde buraya glıılıleıdlr. Vekil Bey buradan lardine petrol sahasını tetkike gidecektir. !Rcsimli Makale Sarp dağlar, yalçın kayalar içimize korku ve heşyet fakat boştur. lerimize tesir yapmaktan -başka maddi ve manevi bir zerer vermez. Bu, bir maneviyat meselesidir. Bu sebeple- SON TELGRAF HABERLERİ Marsilya Suikastinden Sonra verir. Bu duygu, tabil, Çünkü sinir- | şey, K9 Maneviyat Üstünlüğü B ! dir ki her hâdise ve vaz'yet k-rşumnda dikkat edeceğimiz manev'yatımızın üstün üğüdür. O üstün kalmazsa biz bir şey yapamayız, haltuki ona bir şey olmazsa yapa- bileceklerimizin haddini kimse tahmin edemez. Kıral Hz. nin Cesedi Bir Torpito İle Yugoslavyaya Götürülüyor (Marsilya sulkastine ait ilk ha- berler! birinci sayfjamızda okudunur. Buraya da son haberleri bildiren telgrafları dercediyoruz :) Paris, 10 (A. A.) — Dubrov-« nik zırhlısı saat 16 da Kıral Alek- yadan hâreket etmiştir. Zırhlıya iki Fransız zırhlısı refakat etmek- tedir. Bahriye Nazırı M. Piyetri ile Harbiye Nazırı Mareşal Peten de birlikte gitmektedir. Marsilya, 10 (A.A.) — Polis katilin, Kramer ve Tanks İsmi altında kaydedilmiş iki meçhul şahıs ile beraber bir otelde iki gece geçirdiğini tesbit etmiştir. Bu iki kişi dün akşam kaçmış- lardır. Paris, 10 (A.A.) — Kabine Meclisi Bartu için Cumartesi sa- i bahı milli cenaze merasimi yapıl- masına karar vermiştir. Yeni Ha- riciye Nazırı bu — merasimden sonra teayyün edecektir. Bu ve- sile ile kabinede daha geniş bir AAA ee MANEŞ Atina, 10(A. A.) — Yunan matbualı, siyah çerçeveler içinde sütunlarını cihan sulhunu — tensik ile uğraşan en mühim amillerden ikisinden Avrupayı mahrum et- miş olan ailevi suikaste tahsis etmiştir. Memlekette Teessür Ankara, 10 ( AA Yugos- lav — Karalı Aleksandr. Hz. nin katli bütün Türkiyede büyük nefret ve teessürle karşılanmıştır. Anadolu Ajansı bu münase- betle memleketin her köşesinden İııııi;_ Volumdü Kamyon |Fransız Torpito- Kazası İzmir, 10 (Hususi) — Kuşadası - ir yolunda bir kamyon kazası olmuş, Kuşıdaşına bağlı on altı numaralı — kamyon öğlııınıı mevkiinde bir köprüdeu 7 metro uçuruma yuvarlanmış, parça parça olmuş, 3 kişi ağır surette yaralan- mıştır. GeK Atina Ve Tiran Elçiükleri Atina, 10 — Tiran elçisi Ruşen Eşref Beyin Atina, Mardin meb'usu Yakup Kadri Beyin Tiran elçilikle- rine tayinleri kararlaştırılmıştır. Tokat Meb'usu Vefat Etti teesslirle öğrendiğimize göre Tokat meb'usu Mustafa B. An- karada vefat etmiştir. Arkadaş- larına ve ailesine taziyetlerimizi beyann ederiz. ?7 İSTER İNAN 1İSTER dünya insanlığı için çalışın Fransadaki Pastör Tıp Enatitüsüne yarım milyon Frank hediye etmek suretile insani işlere olan yardim hbislerini de tatmin etmiş oluyor. Fakat memleketinde yapılacal pok çok bayır ve içtimal yardım İşleri varken zengin doklorumuzun hudut harici bir müesşeseyi düşünmesinin aykırı bir. iş olduğu muhakkaktır. Ni böyle düşünüp, böyle inanıyorlar, Sen de, öy okuyucu: Doktor Ce'âl Muhtar Bey memleketimizin sayılı inlerindendir. Bu para muhterem doktora miras olarak kalmış değildir. Daha çocukluğundanberi ta- sarruf düşkünü olan Celâl Muhtar Bey bugün enhip olduğu büyük serveti sadece tasarruf sayesinde ka- zanmak suretile yurttaşlarına Iyi bir. nümune olmuş waziyettedir. Muhterem doktorumuz şimdi de, bütün İSTER INAN iSTER İNANMA! ları Geldiler Limanımizı ziyaret etmek Özere Pireden - hareket etmiş olan ve yanlışlıkla İzmir Limanına girmek isteyen iki Fransız torpitosu bu sabah saat B de limanımıza gel- mişlerdir. Gemiler limana girerken top atışı ile selâm - teati edilmiştir.. Dost Fransız hükümetinin lima- nımızı — ziyarete gelen bu iki kemisi Galata rıhtımına yanaş- mış, merasim ziyaretleri yapıl maya başlanılmıştır. Gelen - torpitolardan birisinin iami Kasar, diğerinin ismi de Kepardır. Muhripler Himanımızda dört gün kalacaklardır. | birçok teessür telgrafları almak- tadır, Ankara, 10 — Marsilyadaki menfur suikast dolayisile Başve- kil İsmet Pş. Hazretlerile Tevfik Rüştü Bey, Fransız Başvekili M, ; Gaston wmerg, — Yugoslavya Başvekili M. Uzunoviç, Hariciye Nazırı M. Yevtiç ve Hariciye Nazır vekili hazeratına tecssür ve taziye telgrafları göndermiş- lerdir: Ankara, 10 Reisicümhur Hz. namına seryaverleri, Başvekil Paşa ile Hariciye Vekili namına da hususi kalem müdürleri Yugos- lavya ve Fransa sefaretlerine gi« derek menfur bir cinayete kurban giden Kıral Aleksandr Hz. ile M. Bartu İçin teessür ve bulunmuşlardır. a Bir Tabanca K.ız&ıâı İki Kişi Yaralandı Kadıköyünde Bahçe sokağın- da Horozlu Handa oturan kaldı- rımcı Arnavut Kâzım arkadaşı Ah- Sözün Kısası ] Avrupa;la D Yine Ne Oldu? A, E. Bir müddet evvel: — Cihanın en heyecanlı hadi- seleri hep yaz aylarında vukua gelir, demiştim. Fen ile alâkam yok amma, bir yerde okudum, hatırımda kalmış, iddiamın istinat ettiği sebebi de söylemiştim : — Güneş bütün şiddetile tepe- mizin üzerindedir, kafamızı ısıtır, içinde ihtilâl doğurur, asâbımıza hâkim olamayız, elimizden bir kazadır. çıkar, demiştim, bir de tarihi sayıp dökmüştüm: — Büyük muharebeye - baş- langıç teşkil eden Saray - Bosna cinayeti yazın olmadı mı, büyük muharebenin ilk kurşunu yazın atıl- madı mı? Ve nihayet Alman ihtilâli yazın çıkmadı mı? Avusturya kar- gaşalıkları yazın patlamadı mı? Suallere menfi cevap vermenin imkânı yok İse de, en heyecanlı bâdistlerin mutlaka yazın çıkmı- yacağı da fi'len sabit oldu. Iki göündenberi — gazetelerini açanlar hep ateşten kandan bah- sedildiğini görüyorlar, dün bor- sada çalışan bir komsiyoncu va- purda yanıma gelerek: — İspanyada ihtilâl çıkmış, yüzlerce kişi ölmüş, ne olacak? Diye sordu. Allahın toprağı çok, İspanya ise bize en urzak köşesindedir: — Hiç! diye cevap verdim. Fakat bu sabah yine vapurda ayni dostum yanıma geldi: — Yugoslavya kıralını öldür- müşler, Fransa Hariciye Nazırını öldürmüşler, ne olacak? Galiba elinde fazla eshamı vardı, fiatin düşmesinden korku- yfırdıı. yüzü allak bullak olmuştu, yine: — Hiç, diyecektim. Fakat bu defa yüzüme karşı: — Aptal! kelimesile bir iltifat savurmasından çekindim, biraz izahat vermeye lüzum gördüm: — Yugoslavya, rüştünü ispat etmiş, dahili idaresini kuvvetle elinde tutmuş bir millettir, buh- ranı çabuk atlatır, belki de hiç duymaz, acı bir teessürü tatmakla kurtulur, dedim. Hakikat te budur amma, bu kan ve ateş İlâflarının insana ürperti vermesinin önüne geçmek mümkün değildir. Hemen bir an evvel sonu gelmesini temenni edelim. Millet Meclisi Ayın mediu tabancasımı karıştırırken ta- | Yirmi Beşinde Açılıyor banca ateş almış, kendisi bacağın: dan, ayni odada yatan Behlül de sol kolundan ağır sürette yaralanmışlardır. Odada yapılan aramada iki tabanca daha bu- lunmuş, müsadere edilmiştir. — - Ankarada Bir Kâtip Tevkif Edildi Ankara, 10 — Ankara nüfus kâtiplerinden Şevket B. nüfus kayıtlarında tahrifat yaptığından tevkif edilmiş, Başkâtip Tevfik Beye de muvakkaten İşten el çek- tirilmiştir. İNANMA! ekim, bir çok yurttaşlar, buna Ankara, 10 Meclis 25 Teşrinievvelde açılacağı cihetle yapılan hazırlıklar tamamen bit- miştir. 25 Teşrinievvel içtimaı ve mütcakıp — toplanmalar — için bir merasim yapılmayacaktır. Gazl Hz. |1 Teşrinisanide senelik nutuklarını irat edecek- lerdir. Reisicümhur Hazretlerinin bu seneki nutuklarında bilhassa harici va iktısadi meselelere çok ehemmiyet verildiği anlaşılmakta ve alâka İle beklenilmektedir, Meclisin feshedileceği hakkın- daki şaylaların aslı - olmadığı ta- hakkuk etmiştir. ; Belediye Seçimi Her Tarafta Halk Fırkası Namzetleri Kazanıyor Ankara, 11 (Hususi) — Bir kısım şehir ve kasabalarda bele- diye seçimi hararetle devam ede- rek bitmiştir. Halkın yüzde dok- sanı seçime iştirak etmiş, her yerde C, H. Fırkası namzetleri kazanmıştır.