11 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

11 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa | (Baştaralı 1 inci yüzde ) dair çıkan şayialar tekzip ediliyor. bulgratta Tahkikat Zağrep, 10 (A. A.) — Fransa- nin Belgrat sefaâretinde yapılan tahkikat neticesinde, 30/Mayıs/934 tarihinde Kalemen iâminde, hiç kimseye vize verilmediği anlaşıl- mıştır. O halde, katilin ya pasa- portu, yahut ki Üstündeki vize sahte olmak lâzım geliyor. Kalemen, Zağrep zpabıtasınca meçhuldür. Esasen bu isim, bir Sırp- Hirvat ismi değildir. - Bu isim, Macar hududunda çok te- ammüm etmişlir. Katilin Hüviyeti Zağrep, 10 (A. A) — Katil Kalmen, Prag'da ticaret ile meş- güldü. Vücudünde bir çelenkle çevrilmiş çaprazlama iki kol ke- miği ile bir ölü kafasının altında “ Ya hürriyet, ya ölüm,, ibaresini taşıyan bir dövme vardır. x Brüksel, 10 (A.A ) — Liyej zabıtası, Petrus Kalmenski namm- da Hırvat bir amelenin, son gün- lerde, ortadan kaybolduğunu bik dirmiştir. Kraliçe baygınlıklar geçiriyor Bezanson, 10 (ALA.) — Kıra- liçe Mari, Doubs valisi M. Peretti Dellaroca ile karşılaştığı — za- man, — suikastten henüz haberi yoktu. Vali, kendisini birdenbire haberdar etmeği muvafık görmedi. Trgne bindi ve yolda yavaş yavaş Kıraliçeye kara haberi bildirdi. x Liyon, 10 (A.A.) — Suikastı habez alınca, Kıraliçe Mari düşüp bayılmıştır. Kendisini taşıyan tren Lons Lö Sonye'de durdurulmuş, Kıraliça tedavi edilmiştir. Kıraliçe Marsilyada Marsilya, 10 (A. A.) — Yu- goslavya kıraliçesi, saat 5 te hu- susi trenle buraya gelmiştir. İstas- yonda, kendisini Bahriye Nazırı, askeri, bahri ve sivil erkân kar- şılamışlardır.. Siyahlar giyen kıraliçe, teessü- ründen bitkin bir halde idi. Ya- nında Madam Heryo bulunuyor- du. Trenden iner inmez, doğruca kıralın yatmakta olduğu vilâyet konağına götürüldü. Liyon'dan Marsilya'ya gelince- ye kadar, kıraliçe, yolda birkaç defa baygınlık geçirmiştir. Veliaht Fransada Paris, 10 (A.A.) — Yugoslavya Veliahtı Pier, Ingiltere'de oku- makta olduğu mektepten, bugün Paris'e gelecektir. Londra, 10 (A.A.) Yugoslaya Veliahtı, bu sabah, her türlü ih- Hiyat ile, babasının ölümünden haberdar edilmiştir. Prens, derhal Yugoslavya se- faretine gitmiştir. Fransız Cümhur Relsi Marsilyada Paria, 10 (A.A.) — Reisiclim- hur M. Löbrön, Başvekil M. Dümerg ile görüşmüş — ve ge- eeleyin, M. Heryo ve Tardiyö ile birlikte Marsliyaya hareket etmiştir. Fransa Hükümetinin beyannamesi Paris, 10 ( A.A.) — Kabine bugün Fransanın her tarafında duvarlara yapıştırılacak olan, aşa- ğgıdaki beyannameyi kararlaştır- mışlır. * Fransa hükümeti, Yugoslay mil- letinin, Fransız milletine karşı beslediği sadıkana muhabbeti, tam teyide geldiği bir sırada vurulan Yugoslavya kıralı Aleksandrın, faciayı katlini memlekete bildirmekle müteellimdir. Hükümet, milletin de duygularına tercüman olarak, Kıraliçeye, Yugoslav- ya hükümetine ve ulu dost millete, Frantızların derin teessürlerini arzeder, Kral Aleksandrın yanında, M. Bartu da vurulüp ölmüştür. Birleştikleri bu feci m n içerisinde her iki millet, kendileridi kalben ve fikren, her za- mankinden ziyade müttehit hişsede- ceklerdir. ,, İmza: Doumerg Fransa hükümeti, ordu, donan- “SON: POSTA Marsilya Faciası Kıral Aleksandr Ve M. Bartu'nun Katilleri Hakkında Yeni Tafsilât ma ve hava kuvvetlerinin bir ay müddetle matem tutmalarını em- retmişlir. M. Bartuya milli cenaze me- rasimi yapılacaklır. " M. Dumerg, Yugoslavya baş- vekiline, Fransanın elemini bil- dirmiştir. M. Horyonun bir Sözü Kabine içtimaı dağılırken, na- zırlar fevkalâde mütcessir görü- nüyorlardı. M, Heryo dedi ki: *“ Vaziyetteki fecaati tamamile idrak etmeğe bile imkân yoktur.,, belgratta teessür Belgrat, 10 (A. A.) — Kıral Alekeandrın feci ölümü — umum! | bir elem ve de- rin bir matem uyandırmıştır. Acı haber alınır alınmaz — bütün mağazalar ve u- mumi mahaller derhal kendilik- lerinden kapan- mışlardır. Sokak- larda biri birile ağlıyarak görü- | şen bir çok kim- selere rast gelin- mektedir. * Belgrat 10 (APAŞ —üi leket — sakindir, fakat halk ara- sında — gittikçe yayılan bir nefret duygusu - vardır. Bugün için mem- lekette “Tehlike vaziyeti ,, —nin ilâmı bekleniyor. Yugoslav Hükü- metinin Ted- birleri Belgrat, 10 (A.A.) — Bugün- kü fevkalâde şartlar — içinde bütün mesuliye- tini müdrik olan hükümet — Baş- vekil M. Uzno viçin — riyasetin- de devamlı olarak — toplantıda bulunmaktadır. Kıral Aleksandr Belgrattan —hareketinden — evvel hükümdarlık selâhiyetlerini kabi- neye devretmiş olduğundan kabine şimdi bu salâhiyetleri kullanmak- tadır. TeşkilAâtı Esasiye kanununun 42 ncimaddesi mucibince Veliaht, kral olmaktadır. Veliaht Kıral Oldu Belgrat, 10 (A.A.) — Hükü- met ot bir yaşında olan ve Lon- drada bulunan — Velinht Prens Pier'i Yugoslavya Kıralı ilân et- miştir. Kıralın Vasiyetnamesi Açıldı Belgrat, 10 (AA.) — Kıral Aleksandr'ın — vasiyetnamesi bu sabah — açılmıştır. Vasiyetnama açılırken prens Pol, Başvekil Uzu- noviç, Belgrat Valisi, Muhafız Kumandanı Jeneral Givkoviç ve müteveffa Kıralın Seryaveri hazır bulunmuşlardır. Kıral Aleksandr Ikinci Pier sinnirüşde vâsıl olun- cıya kadar niyabeti saltanat mec- lisine prens Pol Karayorceviç, Âyan azasından ve eski nazırlar- dan Radenko Istanoviç ve valiler- den doklar Perovitişi tayin et- mektedir. Nihayet Saltanat Mec- Hsi azalarına icabında vekâlet etmek Üzere de şunları göster- mektedir. prens pol'e Belgrat şehri Askeri Kumandam Jeneral Tomiç, | Stankoviviç'e Âyandan Janin ve | Peroviçe de Ayandan Zelts vekâ- let edeceklerdir. Yugoslav Milletine Beyanname Belgrat, 10 ( A. A. ) — Hükümet Yugoslav milletine aşağıdaği beyanna- eyi neşretmiştir: “Büyük Kralhımız birinci Aleksandr dokuz teşrinievvelde saat 16 da Mar- silyada alçakça bir suikasta — kurban gitmiştir. Kral müttefik Fransaya sulh eseri — için seyahat — etmektle idi. Bu şimdi kıral ilân edilmiştir esari kaniyle teyit etmiştir. — Teşkilâtı Esasiyo kanununun 86 n — maddesi mucibince ilk doğan oğlu Haşmetlü Kral İkinci Pier Hazretleri Yugaslavya Krallığı tahtına çıkmıştır. Kraliyot hü- kümeti, ordu ve donanma Haşmetlü İkinci Pier Hazretlerine — vedakat ye- mini yapmışlardır. Krallık otoritesini muvakkaten üzerine —alan hükümet Teşkilâtı Esasiye — kanununun 45 inci maddesi mucibince âyan ve mebusan meclislerini 11 teşrinievvelde müşterek toplantıya davet elmiştir. Meclisler Teşkilâtı Esasiye — kanununun 42 ve 69 uncu maddeleri mucibince — yemin edeceklerdir. Kıral Aleksandr son nefesini ver. meden evvel söylediği son ve yegüne kelime gu olmuştur;. “ Yogöslavyayı muhafaza — ediniz; ,, Kralın millete bıraktığı en yüksek miras işte budur. Kıraliyet bükümeti bu mii dik kalmaya bütün Yugoslar davet eder. » Allı Ay Matom Belgrat, 10 (A.A.) — Hükümet milli matemin altı ay devamına karar vermiştir. Kiliseler matem çanları ça- maktadırlar. Kırala — yapılacak cenaze — merasimini tesbit için hususi bir komite teşkil edilmiş- tir. Evler matem bayrağı çek- mişlerdir. Fransada Akisler Paris, 10 (A A.) — Havası Kıraliçe Mari, son çocuğu ve (X) işaretile vellaht Prans Piger ki bilâmum gazeteler, asker Kıralın ve büyük bir Fransız Nazırının feci ölümleri karşısında Fransanın duyduğu hayret, nefret ve eleme tercüman oluyorlar. Pöti Jurnalk: “ Gerek Fransa ve gerek Yugoslavya, vahim bir saatte bulunuyorlar. Bunun içim dir ki, bu karanlık faciayı müte- akip, iki millet, biribirlerine daha çok yaklaşmalıdırlar ,, diyor. Maten gazetesi de şöyle d- yor: * M. Bartu'nun en son ga- yesi, Fransa ile İtalya'nın barı- şıklığını sağlamlamak ve İtalya ile Yugoslavya arasında yakınlık temin — etmekti. Bu gayeyi, yaşat- malıdır. ,, Pöti Parizlen, M. — Bartu'nun çok semereli se- yahatlerin ferda- sında ve Ro- ma'ya azimetinin arifesinde öldü- ğünü kaydererek, diyor ki: * Yu- goslavya ile Fran- sa'yı, ayni ma- tem, Tfeci bir bağla 'yeniden bağlamaktadır.,, Kraln, M. Yevtiç'e hitaben, son sözleri şun- lar olmuştur: * Fransa - Yu- goslavya dostlu- Şunu koruyunuz.,, | Londrada | Akisler Londra, 10 (A. A.) — Bura- daki siyasi ve diplomatik me- bhafil, Yugoslavya Kıralı ile M. Bartunun katle- dilmelerinden doğ- ma hayret ve tecssürlerini ifa- de ediyorlar. Dün gece, İn- giltere radyosun- da Yugoslavya milli marşı çalın- mış ve marş biter bitmez, saygı nişanesi olmak üzere 30 saniye süküt edilmiştir. Ayni tekrim nişanesi M. Bartu hakkında da gösterilmiştir. Almanyada Mütalealar Berlin, 10 (A. A.) — Berliner Tagablat gazetesi diyor ki: “M. Burta'nun ölümü, milli hayatın temel direklerinden bir tanesinin — yıkılmasına muadildir. Yugoslavya kıralına gelince, o da Balkan vatanperverlerinden birl idi., Doyçe Algemayne — gazetesi de, Yugoslavya'nın şuurlu — bir hüökümdarı, Fransa'nın da — şuurlu bir Hariciye Nazırı kaybettiğini yazıyor. Amerikadan Akisler Nevyok, 10 (A. A.) — Kıral Aleksandı'ın katlini mevzubahse- den Nevyork Taymis gazetesi: *“Caninin, nefyedilmiş bir tebaa olması, Yugoslavya ile Italya ara- sında, herhangi bir ihtilâf çıkar- mak tehlikesini bertaraf etmiştir.,, diyor. Sovyet rusyanın (|Taziyetl Moskova, 10 ( ALA. ) — M. Molotof ile M. Litvinof Lul Bar- Birini teşrin 11 | tu'nun — katli dolayısile Fransi Başvekili M. Dumerg'e taziye tel grafları göndermişlerdir. Çekoslovakyada Prag, 10 (A.A.) — M. Benel Havas — ajansının muhabirili demiştir ki: “Harptenberi, hiçbir hâdist beni, Kıral — Aleksadr'ın — ölü derecesinde mütcessir etmemiştif Müteveffa, büyük bir şahsiyeti büyük — bir devlet adamı vi Çekoslovakyanın çok güvenilir bif dostu idi. Onun ölümü, felâketinti Çekoslovakyanın diğer büyük bif dostu olan M. Bartununda ziyâl munzam oluyor.,, Japonyanın Taziyeti Tokyo, 10 (A. A.) — Japoll peratoru Yugoslavya kıral aile? sine bir taziyet telgrafı gönder miş ve sarayında bir matem deve resi yapılmasını emretmiştir. 1 M. Hirota, Japonyanın Parld Maslahatgüzarına Japonyanilt Fransız hükümetine tecssürleritl bildirmesi için talimat vermiştir. | romanyada Bükreş, 10 (ALA.) — Yugost lavya Kıralı Aleksandr ile Frans& Hariciye Nazırı M. Bartu'nun ö dürüldükleri haberini fevkalâde — nushalarla lerdir. Bu haber bütün memles kette elim bir teessür uyandır« mıştır. Kıral Karol ile Başv Tataresko ve M. Titülesko Sin müzakerode bulunurlarken bu has beri almışlardı. Kıral, Kızkardeşl. Yugoslavya — Kıraliçesi — Mari'ye hemen bir taziye telgrafı göne dermiştir. bulgaristanda Sofya, 10 (A.LA) — Kıral Aleksandr'ın feci ölümü haberl bütün memlekete yıldirım sür'atile yayılmış ve çok derin bir aci uyandırmıştır. Bütün tiyatro vö sinemalar - ve bütün umumi mf* | haller derhal kapanmıştır. haberi — geldiği vakit hükümet azası toplantı halinde bulunuyor” lardı. Matem alâmeti olmak üzer6 kabine toplantısına hemen nihayet verilmiştir. Küçük Kralın Şahsiyeti Londra, 10 (A. A.) — Kollejti| de geçirdiği kısa müddet zarfındâ genç Yugoslavya prensi Piyers yüksek seviyesine rağmen sad€ vaziyeti ile çabucak kendini sev* dirmişti ve diğer talebelerle aynf muameleye maruz kalışından, s2“ raydaki teşrifattan ârl bir hayat geçirmekten dolayı seviniyordu. Prens, Ingiliz usulü futbol oy4 namağı öğrenmişti ve spor hocasl onda, müstakbel bir iyi oyuncu istidadı görüyordu. Prens, çalışkan bir talebe idi. Mektep arkadaşiarı ve hoca“ | ları onun bıraktiği boşluğu - tees” | sürle karşılamışlardır. Ölenler Dördü buldu Marsilya, 10 (A.A.) — Yaras lanan kadınlardan biri ölmüştür. Bununla katilin hareketi — dört ölüme sebebiyet vermiş oluyor. * Mareliya, 10 (A. A.) — M Bartu'nun cesedi hastaneden be* lediyeye, kıralın cesedinin yanınâ götürülmüştür. Kendisine Cumar* tesi günü milli cenaze alayı yöt pılacaktır. j Jeneral Jorj artik tehlikeli vEt ziyetinden kurtulmuştur. , Reisicümhurun treni bu sabali | gelmiştir. Katiin pasaporltu sahteymi$ Paris, 10 (A.A.) — Cetekli ajansı bildiriyor. Kalemen'in pasaportu saht&” dir. Zagrepteki Çek sefaret Ka-€ mene hiçbir pasaport vermiş Ğfl ğildir. ( Devamı 13 üncü yüzda )