12 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

12 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Bir Teftiş Karşısında Halk Maarif Vekilinin İsmir'de yaptığı ani bir teltişin halk — arasında güzel akisleri hâsıl — olmuştur. Dün, bunları, — biz, — aşağıdaki yekilde tesbit edebildik. Nurettin bey ( Sultanahmet Meh- met Paşa mahallesi 7 ) — Maarif Ve- kili Abidin Bey İzmirde ani olarak meteplari teftiş etmiş. Bence habersiz teftişler teftişlerin en iyisidir. Eskiden oğullarını evlendirecek anneler bir kız evine görücülüğe giderlerken bu işi ansızın yaparlardı ki evin İntizamı ve kazın tuvaletsiz vaziyetini görsünler. Haberli olurma kız ve annesi evlerine ve kendilerine çeki düzen verirler. Haberli teftişler de böyle olur. Devlet erkânımızın bu gibi teftişleri sıklaş- tırmaları çok Faydalı meticeler vere- cektir. * Sakıp Bey ( Beşiktaş İhlamur ma- hallesi 91 ) — Teftişin manasmı bir dalrenin, bir imlezsesenin kendi ken- dime ve halka karşı olan vaziyeti yani iç we dış Ffaaliyetini kontrol etmek v& iyi gidip gitmediğini anla» maktır. Eğer teftiş haberli olursa © mücsrese ve dalre — dal evvelden hazırlıklar yapar her işini muvakka- tea yoluna kor, sakat taraflarını örter. Giden zat işin içyürüne nüfur ede- mez ve bittabi fenalıkları da göremez. Bence Maarif Vekili Abidin Beyin İzmirde —yaptığı mektep — teftişleri teftişlerin em iyisldir. * Naci B. (Sirkeci Mesceret oteli) — Ani ve habersiz olan teftişler, teftiştem beklenilen gayeyi elde etmek için en Iyi bir yoldur. Çok saki devirlerimizde vezirler halkın vaziyetini anlamak için böyle ani seyahatler ve teftişler ya- parlardı. Bu çeşit teftişlere “ tebdil gezme, derlerdi. Halkın ve gezilecek min arzularını, — ihtiyaçlarını an Anlamak için bundan daha bir teftiş olmazdı. Haberli teftişlerin manası bence şudur: Ben geliyorum. Hatalarınızı düzel- tiniz. Kendinize çeki düzen verin. Ben gittikten sonra yine bildiğinizi işlersiniz. Istılahlar Komisyonu Adii astılahların öz Türkçe karşılıklarını bulmak üzere Adli- yede bir komlsyon teşkil edil- miştir. Bu komisyona, birinci tica- set mahkemesi reisi Memduh, aza Burhaneddin, Sedat, noter Fah- reddin, Galip Bingöl, Hüsameddin Haydar ve avukat Diyamandi Beyler seçilmişlerdir. Şapka Kanununa Muhalefet Sirkecide oturan Mustafa adlı bir arabacı şapka kanununa mu- halif harekette bulunduğundan ya- kalanmıştır. N POSTA “Yaklaşmayın, Yakarım!,, Bir Geçmişi Bozuk, Bıçak Elde Bir Mahalle Halkını Korkuya Düşürdü Evvelki gün Kumkapıda bütün, korkuya düşüren bir hırsızlık vak'asi olmuştur: Kumkapıda oturau Madam Marya adlı bir kadın evvelki gün öğlenden sonra evdeki işinl bitirdikten s#onra o civarda oturan bir ahbabının evino gitmiştir. Madam Marya ahbabını evde bulamamış, bir. müd- det oralarda dolaştıktan sonra evine dönmüştür. Madam sokağa çıkarken kilitlemiş olduğu sokak kapısının kırılmak suretile açılmış olduğunu görünce: “ — Hırsız vari,, deye feryat etmeye başlamış- tır. Madamın feryadını duyan cıvar toplanmışlar ve hırsızın kaçamaması için tertibat aldıktan sonra polise haber göndermişlerdir. Tam bu sırada elinde büyük bir bıçakla evin içinden bir adam dışarı fırlamış, kendisini yakalamak için bir semt halkını elmiştir. halkı evin önüne | Maryanın evini İzerine yürüyenlere: * — Yaklaşmayın. Yakarım!,, nürasını atarak ve elindeki bıçağı sağa başlamıştır. Halk hırsızı kovalamıya başlamışlarsa da hırsız kimseyi yanma sokmadan kaçımya devam sola savurarak * kaçmıya Bu heyecanlı kovalama dakikalarca devam et- miş, nihayet yetişen polisler hırsızı, elindeki bıça- ğile beraber yakalamışlardır. Geçmişi bozuklardan Hüseyin oldğu anlaşılan bu azılı hırsız. Madam soymak iâtediğini itiraf etmiştir. * Sakızağacında Mihal ve Yorgi adlı iki gdam 19 numaralı apartımanın elektrik tesisatını söker- lerken apartıman kapıcısı Manokun 25 lirasını çak dıklarından yakalanmışlardır. Kolaylık Hariçten Gelen Yolcular Hakkında Yeni Bir Usul İstanbul gümrükleri Başmüdü- rü Seyfi Bey ve Muhafaza Baş- müdürü Hasan Beylerin Pire ve İskenderiyede yaptıkları tetkikler neticesinde, yolcu muamelelerinin kolaylaştırılması tekarrur etmişti. Bu hususta alıman kararlar ilk defa Ege vapurunun son İlsken- deriye seferinde tatbik edilmiştir. Vapur, bugün Izmirden limanımı- za gelecektir. Pire ve Iskenderi- yeden binen yolcuların muayene- leri İzmire gelmeden evvel yapıl- dığı için bugün yolcular kolayca ve beklemeden çıkacaklardır. Bu tecrübeden alınacak neticeye gö- re, muamelâtın daha sedeleştiri- mesi imkânları araştırılacaktır. Otomobil Faciası Evvelisi gün . Lülelide Tümhu- riyet caddesinde bir otomobil faciası oldu. Şoför Fethi efendi- nin idare ettiği bir otomobil Haçik efendiye çarparak öldürdü. Tahkikata el koyan müddelumumi muavinlerinden Salim Bey dün seyrisefer mühendislerinden Tarık beyle beraber hâdise yerinde bir keşif yapmıştır. Otomobilin bozuk olmadığı, dikkatsizlik yüzünden Haçik efendiye çarptığı tesbit edilmiştir. Şoför tevkif edilmiş- tir. .Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: — Bir Nasreddin Hoca hikâ- yesi aklıma geldi Hasan Bey! Bak sana anlatayım : « Hoca oğluna bir testi ve- rip çeşmeye gönderecekmiş. Tes- tiyi vermeden çocuğunu bir temiz dövmüş.. Sakın ha demiş, testiyi kırayım deme |.. 8750 Lira Vapurculuk Şirketi Aley- hindeki Davaya Bakıldı Ekrem Bey isminde bir zat tâarafından Asliye birinci Hcaret mahkemesine müracaat edilerek, Vapuculuk Şirketi aleyhine (8750) Hralık bir komsiyon davası açı- dığını yazmıştık. Dün tahkikat hâkimliği bu davaya bakmıştır. Mahkemede davacı Ekrem Beyle avukatı ve şirketin vekili bulunu- yorlardı. Ekrem Beyin avukatı davayı şöyle anlattı: * — Şimdi Vapurculuk Şirke- ti tarafından daha fazla bir para e gatın alındığını duyduğumuz Tadla vapurunu müekkilim, şir- kete son flat olmamak şartile (6) bin Ingiliz lirasına bırakmıştı. Sonradan haber aldık ki şirketin mümessili İngiltereye gitmiş ve bizim teklif ettiğimiz vapuru çok fazla para ile satın almıştır. Ka- nun! hakkımız olan (8750) lira komsiyon Ücretini istiyoruz. ,, Şirketin avukatı da şöyle mu- kabele etti: “ — Ekrem Bey şirkete bir teklif. yapmış değildir. Şirketin idare meclisi reisi Ruşen Beyin şahsile — konuşmuştur. ,, Tahki- kat hâkimi davanın umumi he- yette görülmesine karar verdi. Yakında muhakemeye başlana- caktır. « Canım demişler, çocuğu ne diye döversin, testiyi daha eline bile almadı. Bir Facia Gök Gürültüsünden Kor- kan Bir Kadın Öldü Evvolki gece yağan şiddetli yağmurdan Topbanede, Beşiktaşta ve Kasımpaşada birçok evleri su basmış iİse de bir zayiat olma- mıştır. Yalnız Ayvansarayda Sel sokağında 7 numaralı evde oturan Abdullah Efendinin karisı Hasibe H. gök gürültüsünden korkarak bayılmış, derhal Balat Müusevi hastahanesine kaldırılmış ise de kendine gelmeden ölmüştür. 24 Saatin Hadiseleri Şehremininde bir tramvaydan atlamak istiyen Ferdane hanım adlı 30 yaşlarında bir kadın muvaze- nesini kaybederek düşmüş, muh- telif yerlerinden yaralanmıştır. &* Arabacı Simonun idaresin- deki yük arabası Akbıyıktan ge- çerken sokakta oynamakta olan komsiyoncu Kemal efendinin 9 yaşındaki oğlu Halide çarparak yaralamıştır. * Limanda bulunan Alman bandırak “Turya vapuruna yük vermekte olan amele Hüseyinin ayağına bir sandık düşerek ya- ralamıştır. * Davit adlı birl Eminönünde Valde hanı Öönünde kendisine çarpan İsmall efendi adlı birini kafa vurarak yüzünden yaralamıştır. Motör Kaptanı Tevkifhanede Heybeli önünde geçön faclanifi tahkikatına müddelumumilikçe devari #dilmektedir. Movkuf motör kaptanl Faik efendi, dün Heybeliden İstanbulâ getirilerek tevkifhaneye gönderilmiştifi Tahkikat evrakı da yarın tamams lanarak adliyeye verilecektir. Ölçülere Âyar Dünden — itibaren — şehrimizdaki bütün ölçü ve âyar aletleri teftiç edilmeğe başlanmıştır. Bu teftişler ay sonuna kadar devam edecek, ay sonunda benüz damgasız olan Ölçülerf müsadere edilecektir. Üniversitede Dersler Üniversite fakültelerinde tedrisatt Pazartesl günü sabahı başlanacaktırı. Fakültelerde bu sene açış dersi yape mıyan profesörler de Pazartesi günül açış dersi vereceklârdir. Fakültelere yeni talebe kaydi kabulü Pazar günü akşamı bitmektedir. 200 Mimar İstekli Şehzadebaşında yapılacak konsere vatuvar binası ve 16 Mart şehitleri | abidesi için gimdiye kadar (200) mle mar müracaat aderek şartnamc ale | mıştır. Münakasa (25) Teşrinisanide başlayacaktır. j Hastaneler İçin Cerrahpaşa ve Haseki hastanelerl İçin Almanyadan yeni bazı alât vö edevat alınmıştır. Hastanelerin küçük | ihtiyaçları İstanbuldan temin - edile« cektir. Hirt Ali Sabıkalılardan Hirt Ali evelsi gün Beyazıtta belediye çöpçüler — rinden Mustafanın önünden geçere ken yere bir cüzdan düşürmüş ve — zavallı çöpçünün, bir sokak Tçine ( çekerek, zarfçılık suretile 17 lira- sını almıştır. Polis dün Hirt Aliyi müddelumumiliğe vermiştir. Bir Vapur Oturdu Paşabahçe iskelesine yanaşe makta olan Şirketi Hayriyenin Süreyya kaptan idaresindeki 53 sayılı vapuru kumluğa — oture müş ise de biraz sonra yüzdürük müştür. Arabalara a a* Lâstik Gürültü ile mücadele için Belediye ban kararlar vermiş bu meyandt arabalara lâstik takılmasını muvafık gi Bolediye evvelâ kendi ara« balarına lâstik takmağa karar vere miştir. Bunun için (1800) metre uzune luğunda araba lâstiği — alınmıştır. Teşrinisani başından itibaren bütün belediye arabaları Mâstik — tekerlekli olacak ve giderken gürültü çıkare mıyacaktır. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: »« Hoca cevap vermiş: Testiyi kırdıktan sonra dövmüşüm neye yarar, evvelden döveyim ki aklı başına gelsinl. Hasan B. — Bu hikâye bana Heybeliadadaki moltör kazasıni hatırlattı az'zim, kaza olduktan sonra kabahatliyi aramaktansa, kaza olmadan evvel, kazaya ıcb:: olacak âmilleri ortadan kaldırım. kzımdı; değil ml ?- y