12 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

12 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

İTTİHAT » TERAKKİ 5 inci kısım No. 85 Her hakkı mahfuzdur. »Ziya Şakir Kat'i Bir Ermeni çetelerinin Rus dutları gerisinde İslâm halka ve bilhassa kadın, çocuk ve ihti- yarlara — karşı mezalimi duydukça bu teşkilât da-şiddetini artırıyor, eline geçen herfırsatta — mukabeleibilmisilden geri kalınıyordu. Bir aralık Ermeni patriğinin müessir bir şekilde Babılâliye müracaat etmesi Üzeri- ne, derhal faaliyetine hitam ver- mesi ve sür'atle İstanbula avdet etmesi için Bahaeddin Şakir Beye emir verilmişti. Fakat içtihat ve inadı kolay kolay — yenilmiyen doktor: (Benim kat't kanaatime göre, Ermeni çeteleri, Rus ordularından daha ziyade Türk milleti için muzurdır. Bunların hergün irtikâp ettikleri cinayetlere en yakından şahit şahit oluyorum. Milletime zarar veren kuvvet her ne olursa olsun; buna tahammül edemem. Bunlarla sonuna kadar mücadele edeceğim, Ve Istanbula dönmi- yeceğim... Yaptıklarım, eğer hü- kümetin kanunlarına muhalif bir hareket teşkil ediyorsa, beni tev- kif ve idam edersiniz.| Cevabile mukabele — etmişti. Bu iddia karşısında da, Baha- eddin Şakir Beyi tevkif ve idam etmek, hiç kimsenin aklından geç- Mmemişti. 2 — Erzurum teşkilâtı —| Sa- bik Merkezi Umuml! azasından binbaşı Rıza Bey | kumandasında. Sonraları, Yakup Cemil Bey ve Giresonlu Topal Osman ve salr bazı ehemmiyetli şahsiyetlerin de karıştığı bu teşkilât, Batum Üze- rine taarruz hareketlerile iştigal etmekte ve oldukça mücesir faa- liyet göstermekte idi. ,3 — İrak teşkilâtı — | Süley- man —Askeri Beylin kuman- dasında. Irak ve havalisi Başkuman- danlığına tayin edilen Süleyman Askeri Bey ile İstanbuldan giden ve ekserisi Rumelinin bağrı yanık gençlerinden teşekkül eden bu kuvvet, İngiliz taarruz ordusuna karşı anüdane taarruz ve muka- vemetlerle unutulmaz hizmetler Yfa eylemişti. Hazır sırası gelmiş- ken şunu da arzedelim ki, İttihat ve Terakki tarihinin en mühim şahsiyetlerinden biri olan Süleyman £ Askeri Bey bu kanlı mücadele sahasında vatan ve milletine kar- gı en son ve en gerefli vazifesini Ha etmişti. Bu zatın, (7 Kânunu- sani 330 da) Rota istikametine yapılan keşfi taarruzide ayağın- dan ağır surette mecruh olarak Bağdat Hastahanesine nakledil- diğini yazmıştık. Yapılan tedavi- lere rağmen cerihasının pek geç iyi olacağına kani olan Süleyman Askeri Bey, hastahanede daha fazla kalmak istememiş, kendisini bir sedye ile ordusunun başına naklettirmişti. — Harekâtı yattığı yerden idare ediyor ve ekseriya © halde, taarruz - hatlarının ön saflarına kadar sürükleniyor.. In- giliz kuvvetlerine sık s&ık baskın- lar yaparak, onları yerleştirmeme- ye çalışıyordu. Nihayet, bütün kuvvetlerini toplryarak (Basra) mn garbinde, (Şuibe) mevkiinde bu- lunan İngiliz ordumu Üzerine h- irtikâp ettikleri | 12 10- 934 Cemal Paşa ve erkânıharbiye relm cum etti. İld gün iki gece süren bu şiddetli harp, Ingilizlerin mü- kemmel ve pek faik silâh kuvvetleri karşısında, Ümit ettiği neticeyi vermedi. Hatta, bu taarruz kuv- vetinin yarısı, kahramanca döğlüş- tükten sonra eridi. Sedyesinin içinde, sırtüstü uzanmış olduğu halde bu kanlı harbi bizzat idare eden Süleyman Askeri! Bey, n- hayet elinde kalan kuvvetlere ric'at emri verdi. Bu esnada ken- disi bir hurma ağacının dibinde yatıyor, melül ve müteessir göz- lerile gurup eden güneşe ve kıp- kızıl ufuklara bakıyordu. Aldıkla- rı emir üzerine ric'at eden asker- le onun gönüllüleri, yavaş yavaş uzaklaşıyor, hafif meyllli sırtlar arkasında kayboluyordu. Yanında arabası, sedyesini taşı- yan iki neferi, Manastır arkadaş- larından Seyfi Beyle diğer bir refikinden başka kimse kalmamış- Nasıl Doğdu?.. Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldü? Bahğttin Şakir Bey Ermeni Çetelerile Mücadeleye &- U . e Girişmişti .. ! &. Beş on dakika daha geçerse, biç şüphesiz ki düşman süvarile- rine esir olacaktı. İ — Haydi, arkadaşlar.. siz de yavaş yavaş çekilin!.. İşte bu, Süleyman — Askeri Beyin verdiği son emirdi. Gerek Seyfi Bey ve gerek diğerleri, hiç bir şeyden haberdar olmıyarak aldıkları emir üzerine atlarına binmiş yavaş yavaş ilerlemişlerdi. Fakat beş on adım gider gitmez, | bir ilâh sesi işitildi. Başlarını çe- virenlerin bir anda tüyleri örperdi. (Kahraman Süleyman Askeri), mertlikle başlıyan hayatına, mert- çesine hitam vermişti. (1 Nisan 331) (İstitrat olarak şunu da söyle- mek mecburiyetini — hissediyoruz ki, (Ittihat ve Terakki mevzuu)nu istismar eden ve bu meyanda Süleyman Askeri beyi (şahsi men- faatini temin etmek için iki yüz- Kilük etmekle ittiham) eyliyenler, acaba onun bu şerefli -ölümünü hatırlarına — getirmediler — mi?... (Arkası var ) Kenenene serereeenenee be n ren e manenan ea ererker d cecesdenEr Fransızca muallimi FAZIL Harbiye Nerareti eski mütercimi — Feneryolu, Yavezağa aokağı, No. 28 Beyoğlu'nun merkezinde kâin BÜYÜK OTEL ve LOKANTA devredilecektir. İş ciddi va mükammel bir haldedir. Tekliflerin doğrudan ve açık adresli Beyğolü 20096 No. li posta kutasu adresine gönderilmesi İki Fransız Torpitosu Amiralın ziyareti ve torpitoların rıhtımda yatışı Dün limanımıza gelen Gopar ve Kassar isimli Fransız torpitoları- nın kumandanı Amiral Rive öğleden sonra vilâyet makamile Istanbul kumandanlığını ziyaret etmiş, vali Dün Şehrimize Geldi ile kumandan paşa da ayrı ayrı amirala bu ziyaretini iade etmişlerdir. Gemiye varış ve ayrılışlarında topla selâmlanmışlardır. TT O AAAAIILIeişj — e SON POSTA Sayfa 9 Hariciye Vekilimiz Bir Heyetle Belgrat'aGidiyor Frşnsada Kabine Değişikliği Mi? N ( Baştarafı 1 inci yüzde ) devam lüzumundan dolayı bir ka- bine buhranı çıkmasını derpiş etmek istemiyorlar. Bunlar için en muvafık hal çaresi: Kabine- nin olduğu gibi kalması ve ha- riciye nezaretinin M. Dumerg tarafından deruhte edilmesidir. Reisicümhurla Kırailço Döndüler Paris, 11 (A. A.) — Fransa Reisicimhura — ile — Yugoslavya kıraliçesi Mari bu sabah Marsi- yadan gelmişlerdir. M. Dumerg, Romanya valde kıraliçesi Mari, hükümet erkâmı kendilerini karşılamışlardır. M. Löbrön —Eliza — sarayına gitmiştir. Kraliçe Yugoslavya sefaretine gitmiştir. Belgrad'a bu gece hare- ket etmek ihtimali vardır. Bir Dostluk Abidesi Yapılması İsteniyor Marailya, 11 (A. A.) — Bütün Marslilya gazeteleri “Cinayetin fo- eaatine, ve iki milletin dostlağu- nun muhafaza arrusunu şehadet edecek,, kıral için bir abide ya- pılmasını İstemektedir. Bir Suçlu Tutulurken Fontenblo, 11 (A. A.) — Kle- menin suç ortağı zannedilen birisi dün akşam fontenblo İstasyonun- dan (Eveyan - Lebenje giderken jandarmalar — tarafından — tevkif edilmiştir. Üzeri aranınca Silvestr Şalmi ismine verilmiş muntazam bir pasaport bulunmuştur. Fakat bu adam birdenbire jandarmaların elinden kaçarak gecenin karan- hkları içine karışmıştır. Adam, yapılan araştırmalara rağmen bu- lunamamıştır. Bu adam jandar- malara iki el de ateş etmiştir. Maamafih Annemasta Klemenin suç ortağı zannedilen şüpheli adam tutulmuştur. * Paris, 11 (A. A.) — Polis, Fontenblo istasyonundan kaçan şahsin isminin Silvestr Nalis oldu- ğgunu, Fransaya 18 Eylülde gel- miş olduğunu bildirmiştir. Annemasse'de tevkif edilen Iki kişinin pasaportlarındaki isim- ler Benes|ile Novok'tur. Ve birisi Zara'da 1903 te, ötekisi Goriçia' da 1900 de doğmuşlar, İsviçreye Italyadan 28/9 da girmişlerdir. Zannedildiğine göre Fontenb- lo'dan, tevkiflerinden — bir gün evvel ayrılmışlardır. Benes, Pa- ris'te bir otelde kaldığını, Novok ile Nalis'in - aynı adam olduk- Tarını söylemiştir. Bolgratta Sadakat Yeminleri Belgrat, 11 (A. A.) — Heye- canlı bir celse esnasında, parlâ- mentoda — toplanan iki — meclis azaları ile niyabet azaları tara- fından genç kral ikinci Piyere sadakat yemini etmişlerdir. Bir Belgratlan Bir görünüş: Meb'usan Meclizi binası çok mebusların gözleri yaşlı idi. İk olarak prens Pol hüküm süren krala sadık kalacağına ve devletin tamamiyeti ile istiklâlini muhafaza edeceğine yemin etmiş« tir. Halk niyabet azalarını çıkar- ken alkışlamıştır. Yaralı Coneral İyileşiyor Marsilya, 11 (A.A.) — Jeneral Jorjun vaziyeti menuniyet veri- cidir. Fakat doktorlar kat'i söz- lerini ancak üç dört güne kadar söyliyebileceklerdir. Yugyoslavyada Yo'sivahdet Belgrat, 11 (A.A.) — Memle- ketin her tarafı teessür içindedir. Bazı yerlerde, ezcümle Zağrep ve Liyubliyan'da taşkınlıklar olmuş, abali Italya ve Macaristan aley- hinde hasmane nümayişlerde bu- lunmuştur. Saray - Bosnada İtal- yanlarla Hırvatlara karşı nüma- yişler vukubulmuştur. Belgrat, 11 (ÂA. A.) — Kralın katilinin büviyeti ile takip ettiği maksat henüz vuzuh ile anlaşı- mış değildir. Bu cinayetin Make- donyalılar tarafından irtikâp olun- duğu zihabı en çok tekrar edilen bir rivayet halindedir. Marsilya suikastının — safhalarını gösteren bazı filimler hudutta müsadere edilmiştir. Şüpheli Yerlerde Araştırmalar Paris, 11 (A. A.) — şüphell Yugoslav — teboasının — evlerinde araştırmalar yapılmış, bulunan evrak mühürlenmiştir. Cinayet Devletlere Resmen Bildirildi Beolgrat, 11 (A.A.) — Hariciye Nezareti Belgrattaki bütün ecnebi mümessilliklerine birer nota gön- dererek Kıral Aleksandr'ın Mare silyada öldürüldüğünü ve Yugos- lavya tahtma Ikinci Pler'in geçti- ğini rTesmen bildirmiş ve kıral sinni rüşte varıncıya kadar niya- betin kıral Aleksandr'ın vasiyet ettiği üç kişi tarafından yapıla- cağını resmen bildirmiştir. Gönderilen Taziye Telgrafları Belgrat, 11 (A. A.) — Türkiye Reisicümhuru ile İngiltere Kıral ve Kıraliçesinden ve Bulgar K ralından Prens Pol'e taziye tek grafları gelmiştir. İtalya Başveklli M. Musolini de M. Uzuüneviç'e bir telgraf göndermiştir. Diğer taraftan Romanya Hariciye Nazırı M. Titülesko, Türkiye Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey, Milletler Cemiyeti Umumi Kâtibi M. Ave: nol, Mısir Başvekili ile Ispanya, Küba, Brezilya ve İran Hariciye Nazırları ve diğer birçok zevat tarafından telgraflar gelmiştir. Paris, 11 (A.A.)— Italyanın Pa- ris deniz ataşesi, bahriye nezare- tine gelerek, “Dubrovnik,, krüvae zörünün Mesina boğazından geçe- ceği saati tabkik etmiştir. Italya hükümeti, cenazeyi ta- ( Devamı 1l inci yüzde )