October 13, 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

October 13, 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Merzifon . Yolunda Sessiz . B Bir Köy Merzifon (Hususi) — Teşrin güneşinin fersiz ışıkları, uzak ya- maçların bozlaşmış — tepelerinde, damla damla erir, etrafın kızı- lığı karanlıklara boyanırken “Ya- kup,, köyü, sessiz, sedasız kalı- yor: “Ne bir ses ve me de bir nefes,, var. lnsan, bu, sesasizlik, hareket- sizlik içinde gayri ihtiyari, İstan- bulda, gürültüyle yapılan müca- delelöri hatırlıyor. —Vakıt vakıt, kağnılar gıcırdamasa, karzlar, ör- dekler cıyak cıyak baykırışmasa, Yakup köyü, muhakkak ki sessiz- lik vekorunu kıracak. Harman sonu, Yakupluları, kat kat seyinç içinde bırakmış. Bir ekmişler, Allah vermiş; on almışlar. Köyün güzel bir mektebi de var. 60 köy yavrasımu bilgili insan olarak yetiştiren bu mek- mektep köylülerin okumuya ver- dikleri kıymetin ölçüsüdür. Kimi toprağını taşımış, kimi taşını ge- tirmiş, kimi ağacını bulmuş, Ya- kupluların yüzlerini ağırtan bir Gazi mektebi yapmışlardır. Yakuplular, ambarlarına bolbol indirdikleri buğdayları sakla sa- manı, gelir zamamı sözüne uyarak saklamışlar şimdi — bulgur kaynatmıya mışlar. Kaynatılan buğdaya “He- dik,, diyorlur. Hedikler güneşte kurutulduktan sonra soku taşında döğülerek bulgur oluyor. Sokubaşı — görülmeye orijinal bir şeydir. Bulgur döğülürken, genç kız ve delikanlılar soku taşının etra- fını çevreliyorlar. Bulgur dibekleri pat, küdüt inerken, birlbirlerine karşılıklı, maniler söylüyorlar. Merzifonun bütün köyleri şeker pancari ekmiş. Buna “ kocabaş ,, diyorlar, Nazara uğramasın, her bireri 5, 8, 10 kilo geliyormuş. Günün sözü, İşi, mevzuu şeker pancarı. Ahmet ağa iki dönüm tarlasından binlerce kilo pancar almış, Memiş dayı keşki, yirmi dönüm ekeydim diye sızlanıyor. Ali onbaşı beşer beşer liraları ke- seye indirmiş keyifli keyifli çubuk töttürüyor. Döndü Hatunun san- dığında 175 kuruş bile bulunmar- ken, 175 lirayı bir arada görünce aklı, fikri bütün bütün dönmlş. Muhakkak olan bir şey varsa, o da, Turhal şeker fabrikası, Tokat, Amasya, Çorum vilâyeti ve havalisi halkına geniş ve engin bir yükseliş yolu açmıştır. C L Samsunda Maarif İşleri Samsun (Hususi) — Samsunda 11 ilk ve 3 ortamekteple bir lise vardır. Samsunda talebe miktarı fazladır. için icap eden malzemeyi tedarik edemiyecek vaziyettedir. Bunlara ferden veya cemiyet halinde te- şekküller tarafından yardım edil- mektedir. Birçok mektepler talebe fozlalığı karşısında şubeler aç- mışlardır. Polatlıda Toz Dalgaları Polatlı ( Hususi ) — Belediye sokakların — sulanmasında — biraz ağır hareket etmektedir. Polatlı kasabası tozdan, topraktan mek- tup okunmaz bir haledir. Gittikçe güzelleşmekte — olan — kasabanın sulanma ihtiyacı da karşılanırsa halkın Belediyeye karşı alâkası ve merbutiyeti fazlalaşacaktır. ve değer | a) ve döğmiye başla- | | maz SON POSTA Edirnede Yeni Yapılan İstasyon Binası Tamamlandı Edirne (Husu- Balkan muharebesinden evvel — iaşasına başlanılan, fakat yarım kalan Edir- ne İstasyon bi- nasının — harici kısımları tamam- lanmış ve tesel- lüm için bura- ya gelen heyet İstanbula — dön- müştür. Harici aksa- min tamamlar ması - iİçin (25) bin lira sarfedi- MWMW&I——&.A—H—U—M miş, bu paranın be,ha dördü Na- fın Vdı&h beşte biri de şirket tarafından ödenmiştir. Yeni istas- yon binası çok muazzam ve gös- Uşak Şeker Fabrikası| 1934 Kampanyası Başladı Uşak, (Hususi) — Şeker fab- rikası 934 kampanyasına başla- mıştır. Fabrikanın geçmiş senelere nazaran daha tazla çalışacağı söy- Tenimektedir. Hali hazırda şeker fabrikasında ikl binden fazla amoele çalışmaktadır. Tekirdağda Bağcılar Bir Cemiyet Kurdular Tekirdağ, (Hususi) — Bağcr Tarımızın daha esaslı tedavisi ça- relerine baş vurmak, ihya ve İn- kişaf teşebbüslerini arttırmak, her hususta müstahsili korumak için üzüm müstahsilieri bu hafta halk- evinde toplanarak bir (Bağcılar | Birliği) tesis etmişlerdir. Teşek- külü çok şayanı arzu bir de (Üzüm müstahsilleri kooperatifi) kurulursa memleket bağcılığı çok himaye edilecek, dolayısile o nisbette bol ve nefis Üzüm yetiştirilecektir. On dönümiük bir bağa gidecek masraf 100-120 lira kadar bir para tutmaktadır. Bugün bu masrafı bulmakta müşkülât çeken bazı fakir ve yoksul bağcılar vardır ki bunla- rın da iİmdadına ancak Tekirdağ mıntakasında — kurulması — lâzım olan ( Üzüm müstahsilleri koo- peratifi ) yetişecektir. Tekirdağ Şarap Fabrikası Üzüm Alıyor Tekirdağ, (Hususi) — Fvvelce inhisar ve fabrika memurları ta- rafından mevsimin icabatına ve olgunluk derecelerine göre tespit edilen Şşarap İmaline elverişli üzümler fabrika tarafından mü- Birçelirünlüke ( akagik bayaa edilmektedir. Üzümlerin dereceleri fabrika kantar mahallinde tesbit edil- mekte ve ciansine göre üç türlü fiat verilmektedir. Sözleşmiş olan bağcılar Üzüm- | lerini fabrikanın gösterdiği tarihte koparmakta ve koparır kopar- derhal — masrafı -kendine ait olmak üzere ve ©o gün fabri- kaya nakletmektedir. Üzümlerin bağdan fabrikaya nakli için 18- zumu olan küfeler fabrika tara- fından verilmektedir. Bu Gsene şarap fabrikasının bağcılardan 500,000 kilo kadar üzüm alacağı tahmin edilmektedir. terişli bir şekilde tamamlanmış, memurlar için ikamet daireleri tefrik edilmiştir. luı hat komiseri Salâhattin Beyin m iyasetindeki he- ? yet, buraya gelen harici — kısımları tamamlanan bi- nayı tesellüm et- miştir. Binanın dahili eksiklerinin — te- mamlanması İiçin kumpanya tara- fından bir pro- je hazırlanmıştır. Bu proje, birkaç güne kadar Na- ha — Vekâületine ilecek ve Vekâletin tetkikından sonra der- hal işe başlanılacaktır. Öğrendi- !ıııın göre, bunun için de (50) in lra kadar sarfedilecektir. Merzıfon Gıttıkçe Guzelleşıyor Merzifon, (Hususi) — Merzifon ilk bakışta Insana büyükçe bir köy hissi verir. Fakat kasabaya girilince, — bilhassa — Cümhuriyet caddesinden, Cümhuriyet meyda- nına doğru gidilince kasaba yavaş yavaş büyür ve güzelleşir. Cüm- huriyet caddesi ağaçlarla gölge- lenmiş, sağlı sollu yeni yapılarla süslenmiştir. Cümhuriyet meydanı saat kulesi, parkı, otelleri, lokan- taları ile gehrin on güzel yerldir. Burası büyük Gazinin muhteşem bir heykeli ile bir kat daha güzelleştirilecektir. Merzifonun bu yeni yapılışında kaymakam Ibrahim Rüştü beyin büyük himmeti görülmüştür. Bağları, bahçeleri, panayirle- rile önlü olan Merzifonda, çalışan bir belediye de vardır. Şehre elektrik tesisatı kuruluyor. Yakın bir günde, Merzifonun geceleri de gündüz olacaktır. Yangın âfetinin acısını tatmış bu kasabada itfaiye teşkilâtı da tamamlanmıştır. CrY. Biga Gençleri Ezinede vç FM BAA " ai0 Gür llige Biga Idman Yurda gençleri Ezine (Hususi) — Biga İdman yurdu gençleri buraya geldiler. Bir müsamere verdiler ve (Yıkılan ocak ) piyesini temsil ettiler. Temsil çok muvaffakıyetli oldu. Bigalılar Ezine İdmanyurdu ile bir maç ta yaptılar. Çok heyecanlı geçen bu maçta 3—1 Bigalılar galip geldiler. Bigada Su Biga (Husust) — Şebre akıtı- ması tekarrlür eden memba suyu- nün akıtılma işi ( 17,500 ) Hiraya ihale edilmiştir. Su geçme. demir borularla 3 ayda kasabaya akı« tılacaktır. Yeni Çorum Nahiyesi Müdürü Sındırgı, (Hususi) — Yeni Ço- rum nahiyesi müdürü kaymakam Nazmi Bey nahiyedeki bütün ev- leri beyaza boyatmış, evlerin için-« de olan ahırların de evlerden ayrıl- ması İçin teşebbüslere başlamıştır. Birinci teşrin 13 I Hlarici Ticaretimiz l Türk Halısı Almanyadan Uzaklaşıyor Almanyanın Şark Halısı itha-« lâtı buhrandan evvelki senelerde bir hayli artmış, fakat son sene- lerde yeniden mühim surette ge- rilemiştir. Şöyle ki 1934 genesinin ilk 7 ayı içinde yalnız 1.092 ken- tal agırlığında 1,74 milyon Mark« hk halı ithal olunmuştur. Geçen sene aynı müddet zarfında İse 1,173 kental ağırlığında ve 2,03 milyon Mark (1,03 milyon lira) kıymetinde ithalât. yapılmıştı. Şark halısı Üzerinden muame- leler için en müsait bir sene olan 1929 da Almanyaya 2.990,5 mile yon kental sıkletinde 8,78 milyon Marklık halı girmişti. Bazı mahafilin noktamazarına göre, Almanya halı ithalâtının azalması sadece buhran ve döviz cihetinden sıkıntı çekilmesinden ileri gelmemektedir. Bu hususta doğredan doğruya Alman Fabri- kaları tarafından — lmal ediley yerli- halıların rekabet — etmesi de amil olmaktadır. Alman- yanın bu gibi halılarının evsafı gitgide yükselmekte olup bu mal- lardan ihracat dahi yapılmakta«» dır. Aşağıdaki cetvel Almanyaya muhtelif senelerin ilk yedi ayları içinde vaki olan halı - ithalâtının takip ettiği seyri göstermektedir. Kental İtibarile İthalât Miktarları İrcandan — Türkiyeden — Ruasyadan 2067 1541 92 Lr19 154 76 1635 620 138 ıa04 205 156 1636 732 * 1317 zıl sar Yukarıdaki istatistikten anla- pıldığı veçhile Türk halhları son seneler zarfında İran ve Rus ha« Idarının rekabeti karşısında aşağı yukarı Almanya pazarlarının tas mamen haricinde kalmış gibidir. Bu senenin tik yedi ayı netie lerinin gösterdiğine nazaran, Ak manyaya halı ithalâtımız maalesef yeniden mühim nisbette gerile- miştir. Almanyaya hahı ihracatımızın bu kadar gerilemesine sebep her şeyden evvel bir gümrük mesele- sidir. Şöyle ki bu mesele halledil. medikçe Almanyaya halı satışı« mıziın tekrar canlanacağını Ümit etmek beyhude olacaktır. Sone 1930 1881 1tda 1933 1944 Konya Ereğlisinde Bir Cambaz İpten Düştü Ve Öldü Konya Ereğlisi, ( Hususi ) — Burada feci bir cambazhane ka-« zası olmuştur. Birkaç zamandan- beri burada panayır yerinde cambazlık hünerleri yapan Halil ve Necmettin Efendi isminde iki cambazla çocukları yine meydan- da halka hünerlerini gösterirler- ken cambaz Halil efendinin 10 metre yükseklikte hünerlerini yap» makta olduğu üçköşe tabir edilen demir salıncak yerinden kopmuş ve Hali! Ef. 10 metre yükseklikten yere düşerek derhal ölmüştür. Oyunlara iştirak eden ailesinin çığlıkları, bu Faciayı görerek ba- yılanların vaziyeti, binlerce kişinin heyecanı oyun yerinde çok elim bir manzara arzetmiştir. Halk, aralarında para toplayarak kaza- zede cambazın ailesine teberru etmiş ve bu bedbaht aileyi mem- leketlerine göndermiştir.