13 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

13 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

Ziya Şabir Almanlar Bir Taşla Iki Kuş Vurmak | ' Siyasetini Güd Eğer Süleyman: Askeri Bey, gabat menfaatler peşinde koşan adi ruhlu bir adam olsaydı, oda harp zamanında bazılarının yap- tığı gibi Enver paşaya dalkavuk- luk eder, Tokatlıyan otelizin sa- lonlarında yan gelerek vagon ve şeker © dalaverelerile binlerce banknotlar istif eder, (Miloviç), (Makenzi) vesaire gibi oTürk düşmanı casus karıların yatakla- rna biner Jiralk banknot serer- di. Tarihi yazılar yazmak isteyen- ler, (kralın hakkını krala, Allahın hakkını da Allaha) vermeyi unut- mamalı ve kendi seyyiatlanm örtmek için başkalarının yumur- talanına kulp takmamalıdır.)| 3 — Afrika ( Trablusgarp ) teşkilâtı - (Mülüzim Nuri Bey kumandasında : İtalya hükümetinin Trablus- garbı işgal ettiği zaman o havaliyi müdafaa etmek için gönüllü ola- rak Trablas ve Bingaziye - binbir tehlikeyi göze alarak - koşan zabitler, Balkan harbinin patla- ması Üzerine ana vatan deha büyük tehlike içinde görmüşler; Rumeli harp sahasında çalışmak maksadile İstanbula avdet etmiş- lerdi. Fakat, İttihat ve Terakki Cemiyeti buralardan Obösbütün elini çekmek istememiş.. birkaç zabit orada kalarak (Sünüsf) lerle teşrikimemai eylemişti. © lemiya ile aktedilen sulh üze- rine, (o Trablusgarp (o civarındaki zabitan ve efrat, İtalya hükümeti tarafından verilen vesaitle İzmire nakledildikleri halde, birkaç zabit ile bir hayli nizamiye efradı, Bin- gazi havalisine çekilmişler, orada kalmışlardı. Bunların O arasında, Enver Paşanın biraderi milâzim Nuri Beyde vardı. Nuri Bey, (Sünüsi) lerin reisi (Seyyit Ahmet) ile birleşmiş, mücadeleye devam 4 inci kın» Her hakkı mahfuzdur. SON POSTA Ne. 86 13 « Jo- 934 Süleyman Askeri Bey uzun müddet Almanyada kalmış ve âdeta Almanlaşmıştı. Almanlar, Cafer Paşanın gerek askeri ve gerek siyasi kudretine güveniyor lar, ondan büyük hizmetler bek- liyorlardı.. Cafer Paşa, Bingaziye çikar çıkmaz, (Enver ( Paşanın biraderi ( Nuri Bey )ile teşriki mesai etmiş, ve İşe girişmişti. İlk iş, Sönüsileri, Mısır o üzerine harekete getirmek için tazyik ile başlamıştı. Eğer bu tazyik, sade- ce Cafer paşa ile Nuri Beyin -diyanet ve hamiyeti tahrik eden- kuru lâflarından ibaret kalsaydı, hiç şüphesiz ki müessir olmaya- | caktı. Fakat küçük variller içine İstif edilmiş olan çil Alman altım- larının sihirkâr cazibesi, her kuv- vetin fevkinde tesir yaptı. Sünü- üyor İTTİHAT . TERAKKİ Nasıl Doğdu”. Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldü? lardı!.. silerin reisi Seyyit Ahmet, der- | hal (cihat) bayrağım açik. (Makamıhilâfet) in o düşmanla- rına ve o düşmanlarla çalışanlara (yani, Mısırhlara) karşı açılan bu cihat bayrağı, derhal tesirini gös- tardi. Nati Beyin tensik ettiği muharip Sünüsi müfrezeleri Mısır hududunu geçti. İngiliz ve Mısır kuvvetlerile mücadelelere girişti... Bu ilk hareket, Istanbuldakilerden ziyade, (Alman karargâhı umumisi) etmişti. Hükümetin İtalyanlarla res | nin hoşuna gitti. Cafer paşanın men sulh etmesine rağmen İstan- buldaki ( Teşkilâtı mahsusa) gizli vamtalarla Bingaziye para, silâh ve cephane temin etmekle idi. Harbi umuminin başlaması ve Cemal Paşanın kanal harekâtının akim kalması Üzerine Almanlarla Enver poşa, bu kuvveti hatırla" mışlar; (Mısır) Üzerine garp tara- fından bir akın yapmak ve bu su- retle de Mısır hakkında beslenen emelleri tahakkuk ettirmiye ça- şmak için bu ( Afrika teşkilâtı)- na ehemmiyet vermiye Obaşla- mışlardı. z Almanlar, bir taşla iki kuş vurmak (istiyorlar; ( Sünüsi ) kuvvetlerini büyük mikyasta ha rekete © getirmekle — bem Mısır üzerine hareket etmeyi, hemde (İttifakı Müselles )e İhanet eden İtalyaya karşı Tarablusta bir isyan busule getirmeyi tasavvur ediyor- lardi... Bu maksatla derhal bir (Alman - Türk teşkilâtı hafiyesi) tesis edilmiş ve işe girişilmişii. Şu hale nazaran, ( Teşkilâti mahsusa) nın bu şubesi, genişle- mişti.. 1915 senesi nisan ayı ipti- dalarında ( Cafer Paşa ) İsminde bir zat “mühim miktarda silâh ve cephane ile - gizlice Bingaziye gönderilmişti. Bu zat, aslen Bağ- datlı bir Arap olmakla beraber sevk ve idare ettiği bu kuvvet, maddi ve manevi vessitle biraz daha takviye edilecek olursa, artık Mısırn Garp tarafından daha kolayca fethedilebileceğine kanaat geldi. Fakat bu sırada gemi öğ fe menh Fransız Bahriyelileri Taksim garip bir hâdise oldu; ve bu gizli tertibatın içyüzünü bütün uryan lığı ile meydana koydu. 1915 senesi Haziranında Yunan bandr- rası taşıyan şüpheli bir yelken gemisi, Fransız filosunun mazarı- dikkatini celbetmiş, gemi taharri edilmişti. Ele geçirilen şeylere gelince Her türlü tahminin fev- kinde idi. Fransızlar, gemide bu- lunan birkaç Alman zabitine pek okadar fazla ehemmiyet verme- mişlerdi. Fakat Şeyh Sünüsiye gönderilen nefis ve kıymettar e#- yalar, küçük varillere lebalep doldurulmuş olan altınlar ve bik hassa, "altın tellerle örülmüş bir sepet içinde zuhur eden bir mek- tup; berkesi hayretlere garket- mişti. Arap lisanile yazılmış olan bü mektubun (muhteviyatı İse aynen şu satırlardan ibaretti: | Allahın azamet ve kudretine, hamdüsenalar... Şarlmanın oğlu, İmperator Vil- helmden; Allahın bir vekili ve İslâ- mın hamisi olan muhteşem, Sü- nusilerin relsine, Ordularımızın muzaffer olması için cenabıhakka dualar etmek- teyiz. İstirhamımız, cesur muharip- lerinizin sahibi hakikisine ait olan memleketlerinizdeki hainlerin def'- vusul İçin size para, eslâha ve mücerrep adamlar gönderiyoruz. Düşmanı müşterekimiz - ki, Allah onları son neferine kadar ifna ve imha edecektir. - Sizin önünüz- de sebat edip kaçacaklardır. Istirhamımızı, arzu olunduğu tarzda ifa ediniz. Vilhelm Bu İmzayı görenler, şaşırmiış- lar. en derin bir bühtü hayret içinde: ta öl Fransızca muallimi FAZIL Harbiye Nesreti eski mütercimi Feneryolu, Yaverağa sokağı, No. 29 * o Abidesine Çelenk Koydular Limanımıza gelen Kasar ve Gepar isimlerinde Fransır torpito- larının mürettebatı tarafndan dün Taksim Cümhuriyet abidesine merasimle bir çelenk konulmuştur. Merasime torpitoların kumandanı Vis amiral Pine riyaset ediyordu. Merasim çok samimi olmuş, çelenk konulurken abide karşısında sef almış olan torpitolar zabitan ve efradı selâm durmuşlardır. Resmimiz merasim esnasmda alınmışlır. Faciadan Sonra Buhran / Fransa Kabinesi İstifa Edecek italga aleyhinde nümeyişler yapılan Yugoslavya'da Lubliyand şehrinden bir görünüşü (Baştaralı 1 inci yüzde ) edeceği İstikamet Üzerindeki bütün e suikast şebekesine mensup r bulunduğu anlı . Bu dakikaya kadar muhtelif şehirlerde birçok kimseler sorguya çekilmiştir. Tahkikatın safhaları hakkında pek ketum davranılıyor. Diğer taraftan bu swikastin, doğrudan duğruya Frans nm gütmekte olduğu harlel siyaseti tahrip etmek İsteyen gizli ve izl henüz belli olmayan bir casus şebekesinin başı altından çıktığı da İleri sürülüyor. Ekselsiyor £ gazetesi bu hususta, umumi oefkâra heyecan veren bir yarısında diyarki: “ Fransanın mütte- fikleri olan devletlerde bu son faciaya pek benzeyen birçok suikast- ler o yapılmıştır. e Belçika (Okıralının ölümü, Romanya Başvekili M. Düka ile Avusturya Başvekili M. Dolfus'ün suikzste kurb-n gimeleri bugün Üze- rinde ( ehemmiyetle durulacak bir meseledir. Bu ölümler hep Fransanın müttefiklerini buluyor. “Perle, 12 (AA) — “Frünsik - Yu- gosinv dostluğunu muhafaza ediniz.,, Bu sözler kıralın son sözleridir ve bir vasiyet kiymetini haizdir. Bu itibarla, Fransanın harici siya- seti hiçbir değişikliğe maruz kalmı- yacaktır. Ve Yugoslav hükümeti, bö- tön Yugoslavlar çocuk - kıralın etras fında saflarını sıklaştırmış bir halde durarak, Fransıx ittifakından aynl- #myacaktır. Bütün matbuat bu fikri izhar et- möktedir. “Eko dö Pari, yazmaktadır: “Şimdi, Belgrat, Bökreş ve Perag hükmetleri, bu kadar feci bir şekilde inkıtaa uğramış görüşmelere devam için, M. Bartunun halefinin tayinini beklemektedirler ve Fransız - İtalyan, Yugoslav o münasebatına ait dosya şüphesiz ilk açılacak olan dosyadır.,, Yugoslavyadaki münferit tezahürat hakkında, gazeteler Belgrat hüümeti- nin soğukkanlı ve tedbirli hareket edeceğine emindir. Fransada Kabine Buhranı Baş Gösterdi Paris, 12 (Hususi) — Marsilya facizsında hariciye nazırı M. Bartu- grzetesi şunları sun ölümü ve dahili mazırına atfedileh kusurlar neticesinde siyasi buhran baş göstermiştir. e Dahiliye Bazırı M. Saro istifa etmiştir. Kabine de geniş mikyasta değişmeler olacağı Anlaşılıyor. Başvekil M. Dumergın kabinenin toptan istifasını vererek tekrar yeni ksbineyi teşkile memur edileceği söyleniyor. Paris, 12 (A. A.) — Buhran beşla mugbır. M. Dumerg'in istifa ederek tek- rar yeni kabineyi teşkil edeceğine şüphe yoktur. Fakat kabine tebeddü- Iâtı hafif mi, derin mi olacaktır? Gaze- teler bunun oldukça gen zannediyorlar. Hariciye içi larden dahiliye için de M. imleri sık sık söyleniyor. M. Dumerg'in dün M. Marke'yi kabul etmiş olması kay- dediliyor. Bazi gazeteler Adliye Nazırı M, Şeron'a da bir halef aramçktadırlar. Nazırlar Arasında Paris, 12 (A. A.) — Dün akşam, meclis koridorlarında, meb'uslar M. Dumerğ'in kabinenin, bilhassa şimdi siyasi muvazenesini muhafazaya çalie şacağını söyliyorlardı. Meb'uslar, Hariciye Nezaretinin M Flanden'e, dabiliyenin ise, her ikişi radikal sosyalist olan M. Köy vey M. Lamurö'ye verileceğini tahmin et« mektedirler. Herhalde kabinede geniş mahiyet« te bir değişiklik olacaktır. Mütevefta Kralın Cenazesi Belgrat, 12 (AA) — Deobrovnlik kruvazörü, kral Aleksandrın cenazt- sini hamil ve bütün Yugoslav harp gemileri refakatinde olduğu bhaldâ 14 Teşrinlevvel sant 6 da Split llmas nına vasıl olacaktır. Kruvazör limana girdiği anda top atılmak suretile selâmlanacaktır. Ayni dakikada Bels grattn ve bütün vilâyet merkezlerine de toplar atılacaktır. Kruvazörün Splite muvasaletinde hükümet erkânı İle âyan ve mebusan meclisleri omümesşilleri, mülki ve askeri memurin hazır bulunacaktır, Yabılacak bir ayini müteakip haliş tabutun oOönünden geçecektir. Saat pre tren, Splitten hareket ede- ir. Kralın naşi Belğratta eski sarayına nakledilecek ve orada kısa bir ayin yapılacaktır. 16 ve 17 Teşrinievvvel tarihlerinde saat 9 dan 92 ye kadar halk cenazenin önünden geçecektir. Gece yarısı kıralın cesedi Belgradın büyük kilisesine (onaklolunacak ve orada 18 Tegrinievvel sabahı mutans tan bir ruhani ayin © yapılacaktır" Bundan sonra kıralım naşi Oplenatz kilisesine götürülerek orada askeri merasimle defnolunacaktır, M. Yevtiçin Görüşmeleri Paris, 12 (A.A.) — Yugoslur has rlciye nazırı M. Yevtiç ile M. Dumerg dün yarım saat görüşmüşlerdir. sonra M. Yevtiç, mezun olup Parise dönmüş olan “hariciye umumi kâtibi M. Leje ile Görüş. müöştür. Yeni Kıral Belgratta Paris, 12 (A.A.) — Halk, Yu; lavyanın yeni kıralı ikinci Piyere pi tedmir bir şekilde veda etmiştir. Yugos'av konsolosluğundan Istas- yona kadar olan yol muhafaza altına alınmıştır. Bal, 12 (A.A) — Yugoslavya kıras liçesini, kıral ikinci Piyer ve Romanyli valde kraliçesini getiren tren burâs dan göçmiş ve Avusturya hu'uduna doğru yoluna devam etmiştir Yugoslavyada Nümayişler Viyana, 22 (Hususi) — Belgrattan akseden haberlere göre Zagrep va Liyubliyana şehir'erinde İtalya aley. hinde nümayiş'er yapılmıştır. Po'is halkı zaptetmek için şiddetli tedbirler almıştır. Liyubliyanada bir nümayiş esnssında İtalya konsoloslue ğuna hucum edilmiş ve konsolosluğun camları kırılmıştır. Zsgrepte de bir İtalyan. şirketine ait binayı halk harap etmişti. M. Bartu İçin Müteveffa Fransa hariciye nazırı M. Bartunun o hatırasını &ziz İçim şehrimiz!le Sen Lui kilisesinde ve Ankarada Fransa sefareti kilsesinde ruhâni o ayinler yapılacaktı. Fakat müteveffa, vasiyetnamesinde kendisi. nin çok sade ve merasimsiz gömük mesini istediğinden, vasiyete hürmet olarak ruhani âyinlerden vaz geçik miştir.