21 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

21 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

eei y I Dünya Hüâdiseleri | e Müthiş Bir Otomobil Faciası... Fransanın Klermen Ferrand kasabasında Puy de taşıyan eski bir kilisecik — vardır, ğını başında da ir rasathane ya- pilmiştir, — bülün- duğu yer deniz seviyesinden 1200 ayrılan karoseri metre yükseklir. Kasabanın bu- | lunduğu noktadan bu tepenin yarısına kadar muntazam bir şose | yapılmıştır, fakat üst tarafı kıvrıla kıvrıla uzanan bir patikadan iba- rettir. Geçen Pazar günü içinde 7 kişi bulunan bir otomobil şosenin bittiği noktada yerde patikayı da tırmanarak zirveye varmak: istemiş. Fakat az sonra mötör çekemeyerek durmuş, bu defa geri — geriye iameye — başlamış ve anlaşılan fireni de tutmamış — olacak kl yo'un kenarındaki siperi aşarak ilk uçuruma — düşmüş, — oradan ikincisine, Üçüncüsine atlamış ve nihayet 600 metrelik bir yuvar- lanmadan sozra altta parçalan- mıştır . Kazayı görenler — otomobilin daha ikinci uçurumda ikiye ayrıl- dığını Tabit içindekilerin hepsi de ölmüştür. * duracak otomobil anlatmaktadırlar. kıralı Fransiz Yuguıl.ıvyı toprağına ayak baslığı za- man, geçeceği yo- lün mühtelif ta- Biz, sansür istemiyoruz! | çaflarına — sinema operatörleri dizilmişlerdi. Bunlar kıralın karaya çıktığı dakikadan sulikaste hedef olduğu dakikaya kadar merasimin bütün safhala- rını tesbit ettiler, sonra aldıkları parçaları ekleyerek tam bir vak'a haline getirdiler. Bu suretle alınan filim evvelâ Ingiltere'de gösterildi, ve seyre- den halk üzerinde Fransızların lazibat tedbirlerini iyi almadıkları tesirini yaptı, bu mütalea Jagi- liz gazetelerine de intikal etti. Fransaya gelince : Paris bükümeti, - Fransaya gelir yelmez bu filmin gösterik mesini yasak etti. Şimdi Paris gazeteleri diyorlar ki : “Fransa hükümeti bu filmin Fransız topraklarından harice çık- masını yasak — etseydi, inzibati tedbirleri almaktaki aczimizin şü- yuuna mani olacağı düşüncesini anlardık. Fakat şimdi filim hari- ce çıkmış, hariçte görünmüş, yapacağı tesiri yapmıştır. O halde ayni şeyi Fransız halkının da gör- mesi)in, yapılan hataları anlama- sının önüne geçilmesi neden? Biz, sansür istemiyoruz! 1 — Garetenin esas gazısile bir sütunun iİkl satırı bir (santim) sayılır. 2— Sayfasına göre bir santi- min ilân fiatı şunlardır. 3—'Bir — şantimde (8) kelime — vardır. 4—Ince ve kalın yazılar tutacakları yere — göre saniimle ölçülür. Döme adını | | gittikçe yükselmekte SON POSTA istanbulun iç Limanına Balnş Vapur Biletleri İndırılmıyecek Mi ? Akay 97, Şırketıhayrıye riye 150-Nevi Biletle Çalışıyorlar, Bunları Da Bırleştırmek Caiz Olamaz Mı? ; vayını yaptı. O mintakada tram- vaya karşı otobüs rekabetini kal- dirdi. Köprü üstünde Kadıköy *Haydarpaşanın köhne iskelesinde birikmiş halk Tramvay ve tren ücretleri ucuz- | ladı; otobüsler umumi nakil vasıtala- rına rağbeti kırmak için lüzum gör- dükleri — mıntakalarda fiatları alabildklerine indiriyorlar. Fakat limanda işliyen vapur Ücretlerinde değişiklik yok. Halbuki Istanbul halkının onda birini, vapur yolcu- ları teşkil ediyor. Bunu rakamla ifade etmek lâzımgeliree ; bir günde Akay, Şirketihayriye ve Haliç vapurlarile seyahat edenlerin (63,000) kişl olduğunu söyliyebiliriz. Filhakika son tistikler, Ya- lova hattı da dahil olduğu halde Akay idaresi vapurlarile geçen Hazirana kadar seyahat edenlerin miktarını 3 milyon 658,162 olarak gösteriyor. Yaz ayları, yolcu miktarı artmıştır. Bunu hesaba katınca bu idarenin senelik yolcu miktarı on milyonu bulmaktadır. Şirketihayriye vapurları ayni | müddet zarfında (3,435,458) yolcu nakletmişlerdir. Yaz ayları da hesabs dahil edilince Şirket senede sekiz bu- çuk milyon kişi naklettiği netice- sine varılmakladır. Haliç şirketinin Hazirana ka- dar geçen altı ay içindeki yolcu adadi de (2,090,030) dur. Bu üç müessese - yolcularının senelik yekünu (23) milyon kişiye baliğ olmaktadır. Bunu bir güne taksim edince limanda işliyen va- pür yolcularının günde - (63) bin kişi olduğu meydana çıkmaktadır. Üstüste her yolcunun (20) ku- ruş verdiği kabul edilirse Istanbul Kalkını bir günde (12600) lira vapur ücreti veriyor demektir. Liman teşekkülleri içinde en iyi vaziyette olan Akay idaresidir. Istatistikler, Akay idaresi yol- cularını1 ve dolayısile varidatının olduğunu göstermektedir. Liman tarife komisyonunun son içtima devresinde, Akay üc- ret tarifeleri aynen ipka edilmiştir. Buna mukabil Akay idaresi Yalovada asri bir otel daha inşasına hazırlanmaktadır. Köprüde mo- dern bir iskele vücude getire- gektir. Akay idaresinin tarifeleri- nin ipkâasında, bu müessesenin Şirketihayriyeden satın aldığı iki vapur bedelini mukassatan ödemek | Şirketihayriye, son senelerde tedricen yolcularını kaybetmiştir. Okadar ki birkaç sene evvel se- nede on milyon yolcu taşıyan Şirketihayriye vapurları müşterileri şimdi senede sekiz buçuk milyona kadar düşmüştür. Şirkette bu beş ay zarfında | Bizim de şikâyetimiz — otobls- lerdendir; bize de çare bulunsun.,, Her Iki şirket, epey zamanda- beri devam eden bu teşebbüsle- rinden müsbet netice alamamış- lardır. Diğer taraftan Haliç, günden güne dolmaktadır. Defterdar Iskelesinin önü dol- muştur; vapurlar bin müşkülâtla bu iskeleye yanaşabiliyorlar. Şirket, belediyeye, Deniz ticaret müdür- lüğüne müracaat etmiş, Defterdar iskelesine vapur uğratılmamasına müsaade İstemiştir. Bu iskelenin kapanmasına müsaade edilme- miştir. Halıcıoğlu iskelesi önü de gittikçe dolmaktadır. Şirketin, Defterdar — iskelesini kapatmak hususundahi mürcaatının Halhıcı- oğlu için de tekerrür — edeceği zannediliyor. Defterdar iskelesinin kapan- masına izin verilmediğini gören Şirket, © halde Halicin dolan kısımlarının — temizletilmçi — için evvelâ Deniz Ticaret Müdürlüğü nezdinde teşebbliste bulunmuştur. Oradan Şirkete, Halicin tathiri Belediyeye ait olduğu cevabı ve- rilmiş; Belediyece bunun bhükü- met meselesi olduğu — bildiril- miştir. Senelerdenberi hiçbir neticeye bağlanamıyan bu yılan hikâyesi devam etsin etmesin, yakında Şirketin faaliyetine devam İmkâ- nını kaybedeceğine ihtimal veril- mekte, bu vaziyete bir çare Sirket vapuru tam yolla Marmara sularımı yarıyor vaziyet karşısında bir iki vapur daha satılabileceği söylenmektedir. Şirketihayriye tarifesinde, en ziyade şikâyeti mucip olan nokta, Üsküdar - Köprü gidip gelme bilet ücretlerinde birinci mevkiden (3) | ikinci mevkiden bir- buçuk kuruş tenzilât yapılmıştır. Bu indiriş, Şirketihayriye varidatında (11)bin lira tenakusu mucip elmuştur. Üsküdarlılar, Köprü- Üsküdar arasındaki mesafenin Köprü-Hay- darpaşa arasındaki mesafeden az olduğunu ileri sürerek hiç olmazsa ayni ücretlerin tabikini istemek- tedirler. Liman tarife komisyonu- nun Kânunsani içtimaında bu mesele tekrar görüşülecektir. Haliç şirketine gelince, çok fena vaziyette görünüyor. Bir taraftan Şirket ziyan ediyor, zi- yan ettikçe b:ledheye müracaatla otobüs rekabetinden şikâyet ey- liyor. Otobüs rekabetinden müş- teki olan yalnız Haliç değildir, Şirketihayriye de ayni vaziyettedir. Bunlar diyorlar ki : — “Belediye, Kadıköy tram- aranmaktadır. Akay müstesna, Şirketi Hay- riye ve Halicin bugünkü vaziyet- leri karşısında bilet ücretlerin indirilmesine imkân görülmemek- tedir. Buna makabil hiç olmazsa halkın bu vapurlarla daha kolay seyahat edebilmeleri İmkânları araştırılmaktadır. Deniz Ticaret Müdürlüğünce alâkadarların da işlirakile - esar- larının tetkik ve tesbiti düşünülen bu tasavvur, limanda işliyen va- pur Ücretlerile seyrüsefer - tarife- lerinin tevhidini — istihdaf etmek- tedir. Bugün yalnız Akay vapurların- da muhtelif fiyatlarda (97) bilet vardır Şirketihayriyede müstamel bilet cinsi 150 yi bulmaktadır. Haliçte bile kullanılan biletler 20 den fazladır. Herşeyden evvel vapur - seya- hat mıntakalarının tahdidi ve o nisbette bilet cinslerinin ve adet- lerinin azaltılması — düşünülmek- Birinci teşrin 21 Kari Mektupları Bir Kariüimizin Ayasofya Hak- . .. . kında Düşünceleri Ayasofya camiinin müze haline ifrağı haberini gazetelerde oku- duğum zaman memnun - oldum, Bu cidden çok faydalı olur. Caml avlısında bulunan — dükkânların yıktırılması, avlının güzel tarhlarla #üslenmesi bu tarihi binanın bütün güzelliğiee —meydana — çıkmasını mucip olur. Sabık Adliye binası- nin yerinde bir otel inşa edilmesi fikri doğru değildir. Burası park yapılabilirse ve buradan denize doğru düz bir cadde açılırsa daha doğru olur. — * Beyazıtta olduğu gibi, fakat daha güzel ve her gece fiskiya: leri renkli ampullerle 'renklendiri- lerek akıtılan bir havuz burayı bir kat daha güzelleştirir. Gülhanenin Sarayburnu - kıs- mında bir hayvanat bahçesi ihdası da fena olmaz. Esasen müzeler mahallesi halini alan şehrin bu kısmı bu sayede bir kat daha kalabalıklaşmış olur. Sultanahe medin kütüphane haline ifrağı benim kanaatimce münasip de- gildir. Bu bina Türk mimarisinin güzel eserlerinden biridir ve bu- günkü vaziyetile Sultanahmet va Ayasofya meydanının — bir süsü vaziyetindedir. Camiin Alemdar caddesine müteveccih kısmı tas mamen meydana — çıkarılmıştır, Birkaç bin lira sarfile - Evkafâ nit olduğu için belki bedava da olur - meydana müteveccih kısım- daki dukkânlar da kaldırılırsa bu güzel bina bütün heyetile meydana — çıkmış — ve — güzelliği bir kat daha artmış olur. Niksar Belediye Doktoru Zeki Bakalorya Hakkı Evvelce bakalorya imtihanla: rına Üç senede üç defa girmek bakkı — verilmişti. — Bilâhare by haklar Üüçten yediye çıkarıldı, Fakat evvelce üç sene içinde üç defa girip te muvaffak olamıyan« lar bu haktan İstifade edemiyor» lar. Onları da gözetmek için lehlerine bir karar verilmesi hu« susunda — muhterem gazetenizin tavassutunu rica ederim. Beyazıtta : Nihat saneeanaNerEr UA RRARASLARSELERARErEREA SN eRAR ASA cerAAEE tedir. Bu takdirde bir yolcu, meselâ Şirketihayriye vapurlarile seyahat, ederken hangi iskeleye giderse gitsin aynl Ücreti vere. cektir. En uzak iskölelar için buna imkân bulunmasa bile hiç olmazsa maatakaların tahdidi ile bir kısım iskeleler için ayni üce retle soyahat yapılabilmesi düşü. nümlektedir. Bu sayede Liman Şirketlerine de nihayet üçer cins bilet istimal edilmiş olacak, © zaman meselâ îıkılüıyrlyı, Akay imtiyaz sas sına gidecek bir Kavak yolcu« suna, Kavak İskelesinde Adalar veya Kadıköy için de bilet sata: bilecektir. Bilet cins ve fiatlarının bu kadar mütenevvi olması hasebile herhangi bir gişe memurunun bugün İçin bu işi başarabilmesine imkân ülmemektedir. Bun başka sabah, öğle ve akşam saatlerinde Şirketihay- riye, Haliç ve Akay vapurlarının Köprüye geldikleri saatte bazen on, on beş dekika — sonra gidecekleri — iskelelere — hareket edecek vapurlar bulabilmelerinin temini de arzu edilecektir. Bu işin ne zaman netice ve« rebileceğini İstanbul Merkez Ti caret — Müdürlüğünden sorduk, Henüz tetkik safhasında bulun: duğu cevabını ı.ldılı.