23 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

23 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Ses Yerli Malı Ecnebi Malı Yerli malı davasının görüldüğü gu günlerde | Beyoğlu, yalnız Avrapa kumaşından Av diktirilmiş elbiseden geçilmiyor. 1 oluyor, Böyle? Orasını, MüÜrKCARİ atliğimiz halkımızın bissi seliminden öğ- renilebilir. Bakıniz, © ne diyor: Remzi Bay (Cihangir Cami sokak) verdır. Kendi yağımızla , herice por- çıkarmamak Hi mahlı ku'lanmak. İnkâr edile- mer ki “Yerli malı kullanmak,, keli- meleri ağızlarda terane o'du. Fakat anlaşılmadan mırıldanan bir gib. Yerli kullanmak cümleal dillerden kalplere bir inanç ha 'inde İnmedi. Yerli kum ve satanların karıları bile Avrupa mali kullandıkları türlü bir rivae yettir. Başkasına n verirken sal« kımi yütan bü adamlara na demeli? hakikaten bir çok yerli mallarımız ss2 ipeklilerimiz Avrupa cinslerin- den çok yüksektir. Ecnebi sefirlerinin karıları da bu reağini atmayan yıkan- dıkça parlek'ığı artan Bursa ipeklileri kullan:yorlarmış. Ecnebilerin bile ipek- liğine inandıkları bu malları ihmal etmek yurdun iktısadiyatımızın temel teşlarını oynatmak demektir. İrlan Bey ( Hurkayişerif — Akseki maahallesi 14 | — Kim ne derse des'n yerli mallarımız o'dukçı rağbeltedir. Yalnız bizle tatlı su firenklerinden geçme fena bir adet vardır. YVerli man'ile baloya gitmek, yüksek mah- fe'lerde arzı vücut etmek güya mo- daya hakaretmiş. Bu müstehlik ve dejenera züppelere hizmet için Bey- oğ'unda birçok terzi & , Bun- lar ayın her haftasında Avrupa; giderler, Kondli'er her birisi bşer onar kat getirirler ve bunl-ri en yü fiatle moda müpt Ne tuhaf ki bu terziler malı propagandacılarına - bile elbise satmıya muvaffak — oluyorlarmış. Biz yerli malı giymeye ahdettik. Yerli ipekliler'e pekâ'â baloya gidileb'lir. Paralarının kiymetini bilen memleke- timizceki ecnebiler bi'e bizim maliarı- mıizi kullanmıya başlımışlardır. Güm- rük İdaresi bu modacı — terzilerin getirdikleri albiseleri daha dikkatli, bir tetkikten geçirirse çok İyi olur. * Hakkı Rey (Sehzadebaşı Emin Nu« rettin İmaret sokağı 17) Bir fikrin muvaffak ol için onun azim ve iman haline gelmesi lâzımdır. Yeri malı kullanmak fikrini bir azim haline çevirmek İâzımdir. kalkın- mâmız ve muv ffakiyetimiz — ancık yerli malı kullanmakla mümkün ola- caktır. Biz evve'k memurlarımızın ve in yalnız yerli kum: $ giyme- e #yoruz. B bassa amir - vazi- yetinde olan memurlarımız bu işte Sr ayak olm 'i ve küçükleri teşvik etmelidir. Hattı yerli kumaşlarımız yetişiyorsa memurları yerli kumaş Ziymiye mecbur eden bir kanun bile yapılmalıdır. Parisle İstanbu! aras'nda mekik dokuyan meşhur modacıların faaliyetine nihayet verilmel'dir. malı ve kos'üm bazen yerli İktısadi sdokuyan | iç'ia yapılmış gibi | Oğlunu Esr_grcı Yapmış! Hüküm Giyen Bir Kaçakçı “Beni Tevkif Etmeyin,, Diye Yalvarıyordu Dün Gümrükteki İhti Sekizinci goyamdikkat bir esrar kaçakcılığı davasına bakıldı. Hüseyin oğlu Osman isminde bir sabıkalı bu'unuyor'u. İddiaya göre; Osman, 10 yaşında Hüsameddin ismindeki oğ'u ile beraber Yalovaya gitmiş, tedarik etliği esrarlı dönerken yakalanmıştır. Dinlenen yedi şahidin söylediklerine göre; Osman; elinde bir Ayva sepeti olduğu halde Yalova vzpurundan Köprüye çıkmış.. Yanındaki oğ'unun ko'unda da böş ve sarılı bir çuval yarmış. Osmanın bir çok sabikası 0'duğu için şüphelen.- lerek arama yapılmış, net'erde boş gibi duran çuvalın S$1 gram bulunmuş. Fakat suçlu İnkâr ediyor ve: bulduk. altına verdim. Bize aldiyeti yoktur.,, d'yor. Suçlu mevkiin katları bir - kilo arza nda “— Buçuyalı vapur da Kanlı Kavga Üç Kafadar Sarhoşlukla Biribirlerine Girdiler Evvelki akşam Zeyrekte sar- hoşluk yüzünden kanlı bir kavga olmuş, neticede iki kişi ağır su- rette yaralanmıştır. Hâdise şöyle olmuştur : Boyacı Tevfik, Kardeşi ek- mekçi Ali ve Hammal Ali adlı üç kafadar evveli akşam yanlarına rakı ve meze alarak Zeyrekte Kanlı medresede oturan boyacı ÂAzizin odasına gitmişler, dördü de içki içmiye başlamışlar ve ne- ticede adamakıllı sarhoş olmuş- lardır. Bir aralık ekmekçi Ali sarhoş halile arkadaşı bammal Ali ile şakalaşmak istemiş, Fakat ham- mal Aliyi gücendirmiş, bu yüzden iki adaş arasında kavga çıkmıştır. Hamal Ali Eline geçirdiği bir taşla ekmekcinin başımı yarmıştır. Kar- deşi ekmekçi Alisin kanlar içinde yere yuvarlandığını gören boyacı Tevfik tabancasını çekerek ham- mal Alinia üzerine ateş etmiye kan kurşunlardan birl ham- mal Alinin bacağına isabet ede- rek ağır sürette yaralamıştır. Tabanca ses'eri Üzerine gelen memurlar yaralıları hastaneye kal- dırmışlar, Tevfik te elindeki ta- bancasile beraber yakalanmıştır. Bundan başka son yirmi dört saatte üç küçük yaralama hâdi- sesi daha olmuştur. Belediyeda Dağişmeler ğrendiğimize göre yeni ay- başında, Belediyede, İkinci dere- cede müdür ve mümeyyizler ara- sında bazı değişiklikler yapıla- caktır. Oğlamun ko'toğu | Mahkem de ağırlığında —esrar “R Mahkeme, İhlis-s hâkimi tabkikat evrakında küçük Hüsamöddinin şa ği yazılmış: abamla Yalovada vapura bimdik. ayrıldı. Sonra buçuval getii Çıkarken de “şumu al!,, dedi. Suçlunun bütün şahadet ettiler. Osman, kendi şahitlerinin de buna İüzum görmediği İçin bu İsteği Oğlunu da esrar kaçakcılığına teşvik yolun- ü de nazarıdikkate alınarak | sene 1 ay hapse konulması ve 1581 lira para cezası Sdemeti kararlaştırıldı. Atf Bey kararı tebliğ ettikten sonra Bey, beni tevkif etmeyin. Çoluk çocuğum ©; benden k kanepenin altına koydu. inkârına zağmen şahitler, aleyhine nmesini dedi Fakat kaçakcılık kanunu mucibince hakkında Mekteplilere Bir Emir Verdi Geçen sene Ortamektep ve liselerde tedrisatın verdiği netice- ler, tatmin edici bir şekilde de- ğgildi. Bunun için, Maarif Vekâleti bu sene bazı tedbirler almiya karar vermiştir. Vekâlet bütün lise ve ortamekteplere bir tamim göndererek, mualümlerin bir sene içinde okutacakları derste aylara taks'ım edilmiş cetvelisi hazırlıya- rak vekâlete bildirmeleri Tüzumu nu emretmiştir, derslerin noksan kalmaması için, her muallim, müfredat programını bir. seneye sığdıracaktır. Vekâlet gönderiği tamimde, mualimler taraf.ndan, kendi ders- lerine dair bazırlanacak olan bu cetvellerin azami (20) Teşrinievele kadar gönderilmesini bildirmek- tedir. Fıkat bu işin birde garip tarafı vardır. Vekâlet tedrisattan | bu sene İyi neliceler almiya çalı- şirken, yolladığı bu tamimi bazı ortamekteplere ancak evyelki gün yani ayın yirmi birinde tebliğ et- miştir. Bir ortamekte, bu tamimi muallimler daha evvelki gün res- men almış ve imzalamışlardır. Halbuki ayal tamimde ayın (20) sine kadar cetvellerin hazırlan- ması lâzungeldiği bildirilmektedir. Tamim vedense, bazı mektep- lere geç tebliğ edilmiştir. Vakiıt Arkadaşımız Bundan on yedi yıl evvel dün ilk nüshası çıkmış o'an “ Vakıt , ar- kedaşmz — dünkü — (6032) — inci say si'e on seklizinci yaşına girmiştir. İstanbulun Den eski gazeteki — olan “Vak.t, için daha çok yıllar neşir yolunda hizmetler dileriz. kararı verilen Osman hapithaneye sevkedilmek Üzere oğlu Ile beraber mâhkeme salonundan çikarıldı. îAMaaİr;ı'f Vekaleti | İftira Mı? Bir Kadın, Kocası Aley- hinde Dava Açtı Dün asliye üçüncü ceza mah- kemesinde bir iftira —davasına başlandı. Davacı, Eyüpsultanda Kurukavakta 55 No. l1 bostanda oturan — Madam — Anastasyadır. Suçlu da, davacının kocası olan Bulgar tebaasından 22 yaşında Dimitridir. Dimitri Ef, dört ay- danberi karısından ayrı yaşıyor- Karısı aleyhine bir zina davası açmış, fakat bu davayı kaybetmiştir, Madam Anastasya bu suürelle kendisinin — şerefini ihlâl ettiğini iddia etmektedir. Suçlu, relsin sualine karfı şöyle cevap verdi ; “— Karımdan şüphe ediyor- dum, bir gece yavaşça bostanda fasulyeler aramına saklandım, ka- rımın yanaşına Neciple münase- betinden — şüpheleniyordum, — bir aralık kendimi —kaybettim — ve yangın var, diye bağırdım, bekçi ve pola geldi, fakat kaçmış. Mahkeme şahitleri çağırmıya karar verdi. Rusyadan Gelen İşçiler Sövyt Rusyada stajda bulunan İşçilerimizin diplarının tevzi edik diğini telgaraf haberi olarak nöşr- etmştik. Bu talebelerden sıhhi vaziyet- leri dolayısile daha fazla kalma- ları mahzurlu görülen 6 kişi mem- leketimize dönmüş'erdir. Bu 6 işçi derhal Kayseri fabrikasına gönderilecek'erdir. Diğer talebe- lerin de aybaşına kadar gelme- leri beklenmektedir. muş. Necip Haliç Mutlaka Temizlenecek ! Halicin dolması ve bilhassa Defe terdar önlerinin fazla sığılaşması de- layıslle Haliç Şirketinin yaptığı müra- at İktısat Vekâletince tetkik edile ve alâ 'R icap eden #mire ler verilmiştir. Vekâlet, Halicin sür'atle temize lenmesi için Belediyeye bir tebliğ yapmıştır. Tercihan evvelâ Defterdaf iskelesi Önü temizlenecektir. Diğer taraftan Haliç Şirketi Eefterdar iske- lesini kapatmaktan vazgeçmiş, (2) lira #sarfederek tamir ettirmiye bış'amıştır. Trabzonda Hava Bozuldu Trabzon, 22 — Haftalardan berl devam eden #güzel havalar dün birs denbire bozo'muş ve şiddetli soğuklar baş'amıştır. , Kayvseri Fabrikası Müdürlüğü Kayseride kurulmakta olan ilk büyük pamuklu mensucat fabrikası Müdürlüğüne eski Feshane müdürü Şevket Turgut Böy tayin edilmiştir. Makinelerin yerlerine konulması Işi ilerlemektedir. Devlet Matbaasında Devlet —matbaası — müdürlüğüne vekâleten Maarif müdür — muavinl Şevket Süreyya bey tayin edilmi, Matbaa müdürü Hamdi bey bir vazi- fe için Bursaya gitmiştir. Talebe Yurdu için Maarif cemiyeti — İstanbul şubesi Adare heyeti dün fevkalüde — olarak belediye e toplanmış, yeni açılacak olan Kadırga talebe yurduna alınacak mektep talebes nin vaziyeti görüşül- müştür. Işık Mukayesesi Beladiye elektrik ve tenvirat işle- rint dair — bir lstatistik hazırlamıya başlamıştır. Bu istatistikte eski İstan« bul.ile yeni İstanbu'un nasıl tenvir edildiğine dalr —muka resimler ketır. Lâstik Ve Derl Lâstik - deri rekabeti —meselesi nihayet son safhaya girmiştir. Ba işle meşgul olan komisyon yarın son defa toplanarak hezrlanan ” raporu tetkik ddecek ve idare hoyetine ve- recektir. Uyuşturucu Maddeler Uyuşturucu — maddeler — inhisanı bey, İktisat 1 İndirmişler! Erenköyde Sait atlı biri sar- hoş olarak tabanca attığından ve İsmail ile Hikmet atlı iki kafadar da sarhoşlukla Beyoğlunda Ru- mell lokantasının camlarını kır- dıklarından yakalanmışlardır. Muallimler Kadrosu İstanbul Ük tedrisat muallimlerine alt ikinci kadro Maarif Vekâletince tasdik edilmiş ve gelmiştir. Bu kad- roda yeniden ( 90 ) kadar ilkmektep muallimleri muhtelif mekteplere yer- leştirilmiş'erdir. En fazla köylerdeki açık dersler kapatılmıştır. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: | | “on Fosta'nın Resimli Hikâyesi: Hasaa ©. y bizm sokaktı o.urun bir kiş bile şehir meclisine aza olamam:ş, sokağır kaldırımları yine tamirsiz kalacak L. — Kendi adını göremedin enun İçin mi yoksa ? Hasan B. Hayır — canım, yeni şehir meclisi azasının gaze- telerde isimlerini okudum. — Allah —muhafaza — elsin yakın ıkrıbıludıp biri mi göçtü yoksa ? Birkaç güsdür seni kederi görü- yorum Hasın Bey, hayir ola ! Hazeen B. — Evet çok mütesesi #azizlm, çok müteessirim.,