October 23, 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

October 23, 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

23 Birinci teşrin Avrupada Yıkıcı kuvvetler Bükreş'te fransızca olarak çıkan ve yarı resmi mahiyeti” haiz — bulunan “Endepandata Rumen, ga cesi, Mar silya faciasınm siyaset tahlilini yapan bir makale neşretmiştir. Bu mukale, #on günlerin fanliyetini kısmen itah edecek mahiyettedir. Ehemmiye- tine binasn alıyoru Ş *“Cumartesi günü M. Bartu'nun nüşi önünde söylediği müheyyiç nutkunda, M. Dumerg, Âvrupayı | we Avrupa medeniyetini yıkmak için Ittifak etmiş gibi görünen kuvvetlerden bahsaylemiştir: Teşkilât —halinde — cinayetle siyasi bozgunculuk teşebbüslerine karşı müdafaa için kat'i azim bu- lunmazsa, yalnız sülh — istemek, müzakerelerde bulunmak ve mi- saklar imza etmek kâfi değildir. Epey zamandanberidir cebir ve şiddetin hükümran olduğu bir devirde yaşıyoruz. Harpten evvel siyasi suikast müteferrik vekayl- den sayılırdı. Halbuki şimdi her günlük vekayi sırasına geçmiş bulunmakta ve hiçbir teknik - te- ferrüntı kaçırmıyan, bütün ihti- raslardan istifade eden İnce bir teşkilâtın mesal gemeresi vaziye- tinde tecelli eylemektedir. Bu kanlı seriye Almanyada Ratenavın, Erzberger'in ve birçok diğer demokral reislerin katli ile başlanmış ve milli sosyalizm mev- kil iktidara geldikten sonra git- tikçe fazlalaşan bir yürüyüşle de- vam olunmuşutur. Bu misaller hakiki bir cina- yet mektebinin vücut bulmasını tevlit eylemiştir. Sene bidayetin- denberi arka arkaya Düka, Dol- füs, Kıral Aleksandr. ve Barto öldürülmüştür. Bu » " fazla kurban verilmesi çok vahim ihti- malleri düşündürmektedir. Çünkü ölenlerin hepsi, — cephenin aynı kısmında, sulh müdafileri kısmın- da bulunmakta idiler. Hepsi büyük mevkiler işgal etmekte idiler. Bunlar, gaybubet- keri beynelmilel vaziyette büyük karışıklıklar — tevlit edeceğinden we mensup olduğu — memleketin mühim surette zayıflamasını İntaç eyleyeceğinden — dolayı seçilmiş- tirler. Bugün —Avrupada, Avrupayı sulh yolunda yürümiye sevkeden bütün devlet adamlarının öldü- rülmesini hazırlayan — ve ,bazı yerlerde müsamaha, hatta teşvik gören fesat menbalari bulunduğu tahakkuk etmiş ve bu işlere bir nihayet verilmesi zamanı — gel- miştir. Eğer Avrupaya cebir ve şid- detle — hükmolunmaya — devam edilir, —insaniyetin vicdanın son şiddeti ile bunun aleyhine yük- selmez ve hükümetler bu cina' yuvalarını ezmek kuvvetini bula- mazlarsa büyük felâketlere intizar etmek lâzımdır.,, Balkan Hariciye Na- zırları Geliyorlar Balkan Hariciye Nazırları Kon- feransı 30 Teşrinlevvelde Anka- rada Toplanacaktır. Hariciye Na- zırları 29 Teşrinievvel sabahı Ankarada bulunacaklar, askerl merasimle karşılanacaklardır. . Titülesko Romanyadan 25 Teşrinievvelde M. Maksimos ta Atinadan 27 Teşrinievvelde hare- ket edeceklerdir. Hariciye Nazır- ları 31 Teşrinievvl akşamı Anka- radan döneceklerdir. Yunan Iktı- sat Nazırı M. Pasmazoğlu da perşembe veya cuma günü şehri- mize gelecektir. Resimli Makale İnsanlar vardır ki kılıbik, kıyaletlerile göz boyarlar. Bun- evinize ve aramıza kabul edersiniz. Fakat en beklenilmedik bir anda içyüzle- rinin ve tiynetlerinin çirkefliklerini gösterip sizi kıskıvrak ların kıyafetlerindeki yaldıza aldanır, SON POSTA yakalar, yalaız malınızi - ve çalarlar. Kıyafete aldanmayı içyüzlerini aulamadan onlara el uzatmayınız. Az, güvenilir dost sahibi olunuz. H Dostluk B 4 dezil, numnnaunuzu na Dost olmak iatediklerinizin fakat SON TELGRAF HABERLERİ Yugoslavyada İç Siyaset |Eski Fırkalarîekraî[îrilmi?egcğl;. Ana Siyasete Taraftar Olmıyan Devlet Adamları Kabineye Giremiyecekler Belgrat, 22 (Hususi) — Yeni kabineyi teşkile tekrar eski Başve- kil M. Uzunoviç memur edilmiştir. | Belgrat, 22 (Avala aja Başvekil M. Uzunoviç, dün saray- | dan çıkarken, gazetecilerin ısrarı Üzerine beyanatta — bulunarak demiştir ki: “ — Niyabet meclisi tarafın- dan bana tevdi edilen vazifede şu kayıt vardır. “ Yenl kabine- nla teşkilinde, gimdiye kadar takip edilen siyasete kayıtsız ve şartsız olarak taraftar olduğunu açıkça,, bildirmiyen kimseler nazarı itibara alınmaz. M. Uzunoviç, bu siyasetin esas prensipleri. Karayorgiyeviç hane- danı, milli birlik, mevcut teşkilâtı esasiye ve “Yekpare Yugoslavya,, olduğunu ehemmiyetle kaydederek şunları ilâve eylemiştir: “ — Bu siyaset, Bandırmada 2 Kayık Parçalandı, 6 Ki- şinin Akıbetinden Haber Yok Perşembe günü Istanbuldan Bandırmaya hareket eden Mebh- met reisin Ümit, Salih reisin Zafer isimli yelkenlileri Bandırmaya beş mil — açıkta rüzgârın şiddetine tahammül edemiyerek yelkenleri parçalanmış ve bir müddet sonra alabura olarak batmışlardır. Zafer yelkenlisinde Tekirdağlı Mehmet kaptanla oğlu Ibrahim ve Ali, Ümit kayığından da Ke- mal, Sıtkı ve Katırcı Mehmedin âkıbetlerindan hiçbir haber alına- mamıştır. Bursada Bir Cinayet Bursa, 22 — Üç gün evvel hapisten çıkan Mustafa isminde biri Şükrü isminde bir şoförü bıçakla öldürmüştür. dost ve Bu Sababki Gazrteler yazıyor: *Belediye bir Teşrinisanidon zaruriye Hatlerini bir © caktır. Bu listede, muhtel bulunacaktır. Liste ber edilecektir.,, itibaren de, meşretmeğe başlıya- semtlerden alınmış - fiatler on beş günde bir tesbit müttefik — memleketlere — istinat eden bir sulh siyaseti, muahede- İtalyanın Yeni Bir Teşebbüsü Beş Devlet Arasında Bir İttifak Teminine Çalışılıyormuş Belgtattan verilen bir tolgraf ha- berinde, İtalya Hükümeti, Bulgaristan, Lehistan, maktadır. Bu maksatla Romada, bu dört devlet murahhaslarından mürek- kep bir siyasi toplantı yapılacağı, top- lantıya Kıralı ile M. Musolini- nin de iştirak edeceği haber veriliyor. (Leh - Macat görüşmelerine nit haberler beşinci sayfadadır.) Millet Meclisi Yarın Toplanıyor Ankara, 22 — Meclis Çar« şamba günü saat 15 te ilk top- lantısını — yapacaktır. Müzakere edilmek üzere meclise sevkedilen evrak arasında Türk - İtalya tica- ret mukavelesine bağlı — dört numaralı İiste — tadilâtı, — tütün, toz, Müskirat idarelerinin 931 plânçoları, — Siverekli — Aptullah, Şibinkarahisarlı Ibrahim, Anka- ralı Ayet, Amasyalı Süleyman, Nuri, Osman oğlu Süleyman ve Halil Ibrahim ile Uşaklı Hüse- yin, —Aziz, Çanakkaleli Halil, Adapazarlı Emin ve Zekeriyanın ölüm cezalarına — çarptırılmaları mazbataları vardır. Ruznameye dahil edilecek mevaddan en mü- himmini yarın(bugün) hükümet ta- rafından Meclise tevdi edilecek harici - itilâfnameler teşkil ede- cektir. B İSTER İNAN ISTER havayiçi bir netice sen de, Macaristan ve Avusturya || arasında bir anlaşma teminine çalış- || Dizahat ve malümat doğruluğuna hususta hösnüniyet dolu azimkârlığına şüphe etmiyo- ruz. Fakat birçok kereler tecrübe edilen bu usulün iyi verrceğine lerle ihdas edilen vaziyetin, bütün Yugoslavya milletinin çoktan beri tasvip ve kabul ettiği ve bütün dünyanın son hazin günler zar- fında kani oldukları veçhile, mu- hafazasıdır.,, Başvekil, gazetecilerin — eski fırkalar hakkındaki suali üzerine eski firkaların — rollerini ikmal ederek tarihe karıştıklarını kat'l olarak söylemiş ve: * — Bu fırkalar lâğvedilmiştir ve asla tekrar dirilmiyeceklerdir. Demiştir. Muhtelif rivayetler Belgrat, 22 (A. A.) — Kabi- nenin ne suretle teşekklil edeceği hakkında muhtelif rivayetler var- dır. M. Üzüneviç'in tekrar İş ba- şına çağırılmasına — rağmen eski kabinenin halile kalmıyacağı hak- kındaki kanâat umumidir. Casusluk İkisi Hapis, Biri De Ölüm Cezası Giydiler Londra, 22 (A. A.) — Deyli Telgraf yazıyor: Rusyada casus- luktan sorgüya çekilen Alman mühendisi Fuş sekiz gene, suç ortağı olan Ayusturyalı altı sene hapse, bir Rus ölüm cezalarına mahküm olmuşlardır. Celâl Muhtar Beyin Tekzibi Celâl Muhtar Bey Paristen %ündırdiği bir mektupta Pastör nstitüsüne 500 bin lira verdiği- ni tekzip etmiştir. Fırka Grupu Yarın Toplanıyor Ankara 22 — Fırka grupu Çarşamba günü gsaat onda içti- maa davet edilmi Toplantı- da Başvekil paş: Hariciye Ve- kilinin muhtelif işler hakkında verecekleri h ber verilmektedir. İNANMA! ve belediyenin de bu inanamıyoruz. Ey okuyucu Münderecatımızın çoklu- gundan dercedilememiş- tir. Yugoslavya Macaristana Nota Verdi Suikaste ait son baberler: Budapeşte, 22 (A.A.) — Yu- goslavya Sefiri bugün Hariciye Nezaret.ne şifahi bir nota vere- rerek, Marsilya suikastinde met- haldar bir Hıryat mültecisinin aranıp tevkifini istemiştir. Bunun üzerine Macar İLükümeti derhal şiddetli ve şümullü bir araştırma yapmıya başlamıştır. Yenli Bir Suçlu Paris, 22 ( A.A ) — Gazeteler Marsilya — canileri şeriklerinden Andre Artükoviç'in tevkif edil- diğini — bildirmektedir. 1889 da doğmuş olan - merkumun üzerinde Macar pasaportu vardır. Kendisi Ustaşilerin — tehlikeli — azasından biridir. Bilhassa Avusturyada müte- addit sulkastler yapmış ve şimdi mevkuf bulunan iki şeriki cürmü Sunger Alis Pospoşil ve Kvater- nik ile birlikte Yugoslavyaya giden beynelmilel trenlere karşı sulkastler — tertip ettikleri — için o zaman on ay hapse mahküm edilmişti. Şimdi, Franmsız polisinin taşebbüsü üzerine Londradan ko- ğularak Fransaya giderken tevkif edilmiştir. Bir Sovyet Gazetesi Almanyayı İttiham Ediyor Moskova 23 (A.A.) — Jurnal dö Mosku gazetesi, Marsilya fa- ciasından — bahsederken, — sulhu bozmak maksadile yapılan bu ci- , nayetlerin, hangi gizli eller tara- fından tahrik edildiğini soruyor. Gazete, bundan evvel yapılan suikastte Alman faşizminin alâkasını görenk. bu bususta — muayyen bir gayeye tevcihe edilmiş bir sistem tatbik dildiğini yazıyor ve diyor ki: “Bu gaye, yeni bir harp ha- zırlamak gayesidir. Her sulkast neticesinde bütün dünya pek ta- bit olarak derin bir lelâşa düp- mektedir. Bütün bu su kasiler arasında bir münasebet ve bir rabıta vardır.,, Tevfik Rüştü Bey Sofyadan Geçerken Çok Mühim Beyanatta Bulundu Belgrattan — şehrimize gelen Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey- le maiyetindeki heyet dün akşam Ankaraya gitmişlerdir. Muhafız bölüğü de Ankaraya gitmiştir. Tevfik Rüştü B. Sofyadan geçerken Zora — gazetesi muha- birine vaki olan beyanatında Bul- | faz garistanın Balkan Misakına gir- mesinin yalnız Bulgaristan için değil, bütün Balkanlar için iyi olacağını, Türkiyenin bütün Bal- kan Milletlerinin dostluk ve kar- deşlik içinde yaşıyacakları ümi- dini bir an bile terketmediğini söylemiş, bilhasse demiştir ki : —* Biz ve Yunanlılar, Bulgaris- tanın Balkan misakına girmesi menfaatlerimiz bakımı! cağız. Çünkü bu suretle Bulgaristanın hesabına ik- tısadi — mahiyette — fedakârlık'a bulunmak mecburiyetindeyiz. Fa- kat Balkan milletlerinin umumi ve daha büyük menfaatleri için bu gibi küçük fedakârlıklar yapıl- malıdır. Balkan milletlerinin takip ede- cekleri doğru yol onların samimt teşriki mesailerindedir. Ben bütün mes'uliyet şuurile iddia ediyorum ki, 15 sene sonra da Balkan misakı ve heme de 15 kere daha istikrarlı ve faydalı ak ktır. Hşayacı Bütün kuvvetimle Bulgarista- | nin da Balkan milletleri ailesine girmesine çalışacağım.