23 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

M:ınlık_sl Manzarası İzmit Köylerinde Son Posta İzmit, (Hususi) — İzmit körfe- zinin en küçük iskelesi bulunan “Kazıklı,, ya tam br saat mesa- fede 200 haneye yakın İhsaniye nahiyesi vardır. Köy ahalisi tütüncülükle ge- çinirler. Bu köy ve civarında İz- mitin en güzel tütünü çıkar. Na- hiyeye 17 köy bağlıdır. Nahiye müdürü Necmeddin Bey, nahiyenin ihtiyaçları husu- sunda çok yakından ve her işin başında bulunarak alâkadar olan bir gençtir. Köyün yanı haşından geçen “Asar,, deresi, denize ka- dar uzayan tülün, mısır ve bos- tan tarlalarını yazın en sıcak gün- lerinde sular. Yalnız yağmurlar başladığı zaman bu derenin önü- me geçilemez. Çok süratli ve deli âkar, Şimdiye kadar yapılan köprll- Terin hepsini yılıp götürmüştür. Hattâ, son zamanlarda Gölcükte çalışan bir Alman mühendisin yaptığı köprü de geçen sene sel- lerin kucağında parçalanmış, bo- zulmuştur. Evvelce bu havalide sivrisinek olduğu gibi hastalık ta eksik ol- mazdı, gerek sıhhiye mücadele dairesinin ve gerekse halkın ba- taklıkların temizlenmesi için sarf- ettikleri gayret — sivrisineklerin kökünü kuruttuğu gibi hastalığı da azaltmıştır. Ihsaniye Nahiyesi Maarife çok bağlıdır. Nahiyeye bağlı köyler- den bugün memleketin ön safla- rında çalışan değerli kimseler ye- tişmiştir. Nahiyede beş sınıflı bir mektep alduğu gibi her köyünde de ayrıca mektep vardır. Nahiyede dört kahve beş altı dükkân vard r. Ahalisi zeki ve çalışkandır. Bu havalide yetişen tütünler bu sene az olmakla be- raber çok nefistir. Kazıklı iskele- sinden hergün iki üç defa Izmite giden motörlerle köylü ihtiyacını günübirlik İzmitten temin eder. Köy ihtiyar meclisi, köy ka- nununa göre, köy halkının her derdin! dinler ve ona lâzım gelen muaveneti yapar. Bilhassa nahi- yenin tecrübeli muhtarı Ali Rıxa bey nahiyenin yılmaz bir temel direğidir. Maarif Vekili Ankara, 21 (A.A.) — Maarif Vekili Abidin Bey tetkik seyaha- tinden dönmüştür. Malatya İhtisas Mahkemesinde Nahküm Olanlar Malatya ( Hususi ) — Şekavet ve tütün kaçaçılığı yaparken ya- kalanan — Ortaköy — nahiyesinin Şerefhan köyünden Ebuzer - oğlu Ebuzer Malatya İhtisas Mahke- mesinde bir sene hapse mahküm olmuştur. Kâhtenin — Sincik köyünden Ömer oğlu Mehmet, Hüseyin oğlu Ramazan, Ebuzer oğlu Ebu- zer de sigara kâğıdı kaçakçılığı yaptıklarından yine aynı mahke- mede birer sene hapse, 1823 Hra para cezası ödemeye mah- küm edilmişlerdir. Adıyamanın Şeyh Emir köyün- den Mehmet oğlu Hüseyin, Şeyh- han köyünden Miço oğlu Ibrahim, Yusuf oğlu Mehmet, Haşikân köyünden Ebuzer oğlu Ebuzer de tütün — kaçaçılığından — dokuzar ay hanise ve 1889 lira para cezası ödemeye mahküm olmuşlardır. Gelibolu Ve Bulayer SON POSTA ;Kimler Ve Hangi Yaşta Trakyamn Müntehası Ve Türk Âle- minin Mukaddes Tavafgahıdır Trakyanın mün- tehasında — kâin adaya — benzer Gelibolu mevki itibarile — l4tif; hava ve su cihe- tile mutedil gü- zel bir. memle- kettir. Çiftçilik *balıkçılık -san'at noktasından ile- rilemiş, asri ihti- yaçların — tatmi- niİne müstait, ara- zisl müsait ve münbit, sevimli bir beldedir. Memle ketin kuruluşu ve de- nize nezareti; ka- radan, denizden mühim bir hattı muvasala noktası bulunuşu kasa- banın ehemmiyetini arttırmaktadır. *“Gelibolu,, tarih yaşıyan bir yerdir. Birinci kurunda Iskender | bükümetinin zevalinden sonra İc- rayi hükümet etmek sevdasına düşen kumandanlarından (Sabinli | Çimni Galivre) ismine birisi ev- velâ sahilde beğendiği bir yerde ufak bir kale İnşa etttirdi. Seya- hat merakile gezerken tesadüf etliği adamsı mevki beğendi. Hukümeti biraz daha kuvvet- leştikten sonra bu mevkide de derhal bir kale inşa ettirip yer- leşti. Ufak kale “Çimni,, anılı- yordu. Ikbalinin başlangıcı olma- sından bu kaleyi yıktırmıya kıya- madı. Anadolu sahillerine karşı daimi bir emuiyet karakolu olarak kullandı. Burada en son kıral “Eksamil Jüstiyanüs,, isminde Bil- zanalı bir asılzade ıJi Anadoludan bu yakaya geç- mek tasavvurunda bulunan Orhan zade Süleyman —Paşa yanında (|Akçakoca - Konur Alp - Dündar- Gazi Abdurrahman - Köse Mihal « Gazl Avranos - Örem Bey- Hacı Sungur - Lala Şahin Paşa - Haci ll Bey) gibi cidden kahraman ve fedakâr arkadaşlarile birleşti. “Çimni — kalesi,, — yakınlarına çıktılar. Çimni göztepesi öyüğünde tultukları bir esire gü- | zel muamele yıpulılınudın mem- Gümüşhacıköyde 'Doktor Yok Gümlüşhacıköy ( Husust ) — Doktorumz Mehmet Ali Bey kurs görmek üzere Adana sıtma mü- cadelesine gitmiştir. Yerine henüz kimse tayin edilmemiştir. 28 bin nüfusu —olan kasabamız şimdi doktorsuzdur. Kızılca Hamamda Bir Kaza Kızılcahamam — ( Husust ) — Şeyhler nahiyesinden — Sadettin zevcesi Sadiye Hanım evini tamir etmek — için arabasına — toprak yüklerken toprak kazdığı yerde bir çöküntü olmuş, kadıncağız toprak yığınının altında kalmıştır. Bu kaza kimse tarafından görü- memiş, kadın — yığının altında ölmüştür. Uludağa Kar Yağıyor Bursa 21 ( Hususi ) — Ulu dağa dündenberi bol mıktarda kar yağmaya başlamıştır. nun kalan esir derhal ihtida etti. Dileği veçhile adımı Satılmış koy- durdu. Süleyman Paşa Anadolu- dan asker gelinciye kadar sahilde | Buluyirde Namik Kemal'in kabri ziyaret edilirken kâldı ve gizlendi. Askerin gelme- | sile mühtedi Satılmışın delâletile “Çimni,, kalesine sokuldular, Mehtaplı ve sükünetli bir ge- cenin ahengini aslan sedaları ih- 1âl etti. Muhafızlar kaleyi teslim ettiler. Türk mertliği burun ka- namasına meydan vermedi. Er- tesi gün ileri harekâtı yaparak “Eksamil Jüstiyanlsün,, karargâhı olan kaleye geldiler. Süleyman Paşa ihtiyat ve teenniyi seven fevkalgaye idareli bir şahsiyetti. Bu sebeple “Anadoludan,, takvi- ye kıt'ası bekledi. Yüksek yerle- re gözeüler koymuştu. Gelen as- keri Süleyman Paşanın kulağına değdireceklerdi. Gözcüler haber verdiler: — Geli, geli... Kemiyeti soruldu. — Bol, bol... Dediler. Takvi- yenin ulaştığını müteakip kaleye hücum başladı. Kale muhafızla- rından teslim olmuyan bir kısımla yirmi dört saat süren kanlı bir dövlişten sonra kale tamamen zaptedildi. Tath başladılar, ileri harekâtı y Karargâh kurmak için müsait yer aradılar, Süleyman Paşa gür ve heybetli | sedasile: Haci I! Beye emir verdi. — Bula - yer. Emrini verdi, Hacı H Beyin bulunduğu yerde karargâh — kur- dular. Inkâr olun- maz bir hakikat- tir ki: Türkçemiz son asırda gramer görmüştür. Fatih- lerin zamanındaki lehçe gayet kısa ve şimdi tarzı te- lâffüzü bize tuhaf gelen gramersiz bir lisan idi. Takviye kıt'a- sını — gözleyiciler “ Geli ,, dedi- ler. “Geliyor,, de-| mekti. Çok keli- | mesi yerine (bol) kelimesini kullanırlardı. Ne kadar diye vaki olan suale (bol) <ceva- bini vermeleri çok demekti. Ha- zırdaki ifade ile “çok asker ge- liyor ,, demekti. Gelen takviye kıt'asının yararlığı eseri olmasını andırmak için açılan bu kaleye (Gelibolu) denildi. Bu isim Türk diyarına ebedi bir memleket te- min etti. Süleyman — Şahın (Bula - yer| emrli üzerine karagâh kurulmuş alan yere de (Bulayer) denildi. Ve bu isim de ebedi bir tasarruf hatırasını tatmin etti. Fakat bu isim bilâhare her na- sılsa tahrife uğradı. (Bulayır) okun- du. Aşlı ve sıhhatiisi (Bulayer) dir. Bilâhire av merakı ile atının ayağı sürçtüğünden kazaen düşüp müte- essiren ölen Süleyman paşanın ve hatırai fahiresi Türk mı ve ırkı sönünceye kadar kalplerden, ha- fızalardan çıkmayacak, silinmiye- cek olan büyük Namık Kemalin mübarek — vücutlarını — saklayan “Bulayer,, Türkün hususl bir zi- yaretgühı olmakla da kıymeti kat kat artmıştır. “Gelibolu,, aslının kahraman- lığını muhafaza eden ve son tarihi ile de Trakyanın güzlde bir diya- rıdır. Türk aleminin küre yaşa- dıkça yüzünü ağartan ve haklı bir hissi iftihar veren ebedi ve mukaddes bir tavafgâhıdır. Nurettin - Fikri Bir Haftada Yakalanan Kaçak Eşya gümrüğünde yakalanan kaçak eşya Ankara21 (A. A ) — Bu ayın El inden, 18 ine kadar Gümrük birisi 39 olmak 30 vak'ada Üzere yaralı kaçakçı — ile Muhafaza teşkilâtı tarafından 30 | kaçakçi hayvanı tutulmuş, 2145 Birinci teşrin 23 Ev Doktoru I Evlenebilirler ? Hukukan memleketimizde bir kadın on yedi yaşında evlenebilir. On sekizinde ise reşit olur. Fran sada, kanuni evlenme yaşı on beş buçuktur. Hıfzıssıhha nokta- siından yirmi yaşından evvel her evlenme, bir ihtiyatsızlık hareke- tidir. Kadın zayıf bünyeli olursa, çocukluğu — hastalıklı — geçmişse, eğer ana ve babası yaşlı iken doğmuşsa yahut hastalıklı ana ve babanın çocuğu isze, böyle bir kadın için verem tehlikesi mu- hakkak gibidir. Erken evlenmenin tehli- keleri — Çok genç evlenen kadın eğer sık çocuk doğurursa müzmin rahim hastalığı ile kar- şılaşmak — tehlikesine — maruzdur. Bunun tedavisi uzun bir istirahati icap edeceğinden ya binnetice verem olur, yabut fikriddeme tü- tulur. Böyle bir kadının çocuğu ise daima nahif doğar. Para ve servet tamaı ile yapı- lan evlenmelerin sonu — daima fena gelebilir. Binaenaley evlenen erkekten hayat sigortasına yazıl- masıni İstemek en iyi bir tetbirdir. şirketi — kendi düşüneceği için, alâ- slı bir muayeneden geçirir ve gizli hastalık tehlikeleri bir derece bertaraf edilmiş olur, Maamafih hayat sigortasımna yazil- mak, resmi muayene yaptırma- mayı İcap etmemelidir. Faydaları — Evlenme sıh« hati kuvvetlendirir. Çünkü fennen sabittir. Bekârlar arasında ölüm nisbeti evlilerden fazladır. Haya« tın intizamı, ayrıca, kadında ek- zema, ergenlik, intizamsız aybaşı- ları, asabi buhranlar gibi tezahüiri lere mani olur. Amca çocukları- nin evlerimesi kismen mahzurlu- dur. Eğer, iki lıııf ayni lıutı- Iığı müptelâ İve, bu 'ar birleşir. Okadar. Yoksa bunlarin nisbetini arttırmaz. Kalp hastalığı ve evlen- me — Evvelce kalp hbastalığı olan erkek veya kadının evlenme- sine müsaade edilmezdi. Tecrübe, bunun mübalâgalı bir tedbir oldu- ğunu göstermiştir. Yine tecrlbe göstermiştir ki yaşlı olan ve kal süpapları (dessame) vazifesini ( görmeyen veya şiryanı epheri ra- hatsız olan kimselerin evlenmele- rine müsaade edilmemek gerektir, Çünkü bu Arızalar aynen çocuk- larına intikal edebilir. Bir genç kız için en hafif kalp rahatsızlıkları dahi evlenme- den ferağate icap eder. Maamafih Doktor - tarafından - evlenmesine müsaade edilen bir kalplinin ge- belik devresi esaslı bir kontrola tabi tutulmalıdır. Yemeğine dik- kat edilmeli, sık, sık Idrar tahlili yıpılıııılı. dbrdüncn aydan sonra mutlak istirahat, Doğum esnasın- da da kadının vazifesini kolaylaşe tırmak için forsepsle müdahala etmeli, doğum olur olmaz kan sızıntısının bir müddet daha de- vamına müsaade eylemelidir. Veremli, frengililerin evlenme- leri hususi şartlara tabidir. Belsoğukluğuna gelince; co* defa evlenen bir kadının zifa gecesini müteakıp uzun bir tedas viye muhtaç olduğu görülür. Çün- kü kocası, ona, müzmin bir bel soğukluğu aşılamıştır. Binaenaleyh bu noktadan da evlenecek kimse- lerin esaslı bir muayenesi icap eder. Belsoğukluğunun tedaviden sonra nasıl bir vaziyette —bulun-« ması evlenmeye müsaade edecc- ceğini yine doktor tayin edebilir. Ayrıca bizim Medeni kaaun delilerin evlenmesine cevaz ver- _lı_il':_?ü"ı_rllk ve 2605 kilo hisar — kaçağile — 52393 defier sigara kâğıdı, 894 adat çakmak taşı, 2 kutu barut, 12 tüp mer- fin, 249 gram esrar, İarck da 52 Türk altını, 2 İngiliz oPru ile 2 tüfenk ve 22 tabanca le geçirilmiştir.