27 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

27 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Ü OA T Y K L T YARN Halkın Sesi Dolandırıcılık Mücadelesi Ve Halk Matbuat Umum Müdürlüğü, matbusta masallat olan — tufay- lilere karşı mücadele açtı, Türk guzetecil gini kirletmek isteyen bir takus dolandırıcıları yaka- paça ederek adaletin pençesine gönderiyor. Hayaht gazeteler Damiüa soyguaculuk yapan bu adamlara karşı ve çok yerinde olan mücadele hakkın- da halkın fikir ve mütaleasını şa satırlarda okuyacaksınız: Ah Ahmet Bey ( İlkmektep musl- Hmi ) — Son zamanlarda bazı kimse- larin kapalı mecmualar ve gazeteler namına aboöne yazdıklarını işitiyorduk. Hatta bunlardan bir tanesi de geçen- de arkadaşlardan birinin mektebine gitmiş, gerip lelmli bir mecmun için abone yazmaya geldiğini, bu mec- muanın senede 300 bin lira ikramiye kazandıran birde ikramiyesi oldu- gunu söylemiş. Arkadaş bu sözlere inanmadığı için bu meçhul adamı başından — savmış. Matbuat Umum Müdürlüğünün dolandırıcılarla mücadele etmesini çok yerinde ve Küzümlu bu'uyorum. Güzkariyet idar vesi zamanında kendisine şerefll bir varlık edinen Türk — gezeteciliğinin böyle serserilerden temizlenmesi çok Isabtli bir harekettir. Hatta bu müca- deleye giddet verilmelidir. * Cemal Remzi Bey (Cihangir Firuz- ağa) — Bazı kimseler dürüst çalışa- cakları yerde dolandırıcılığa sapıyor- Te Hai bakk mihanmin'da Kidlz. başlar mnı sokmak İstiyen bu türlü tıynetleri bozuk adamların kökünü kazımak, bu herifleri adaletin pençesine vermek Kâzımdır, Dahiliye — Vekâletinin bu adamlara karşı açtığı mücadele çok isabetlidir. Çünkü bunlar siz gazete- cilerin şereflerini lekeliyecek hareket- lerde bulunuyorlar. Cüretkârlara ba- :I-nii:u: yeltenmiş! n Hı'y ile aya üşler. Allah cezalarını versin. x Hüseyin Lütfi Bey ( Hukuk fakâl l Dolandırıcılığın her çeşil kötüdür. Cemiyetin — rahatını borar. Fakat matbuatı âlet ederek bir takım hy:ll mecmunaların lamini İleri sür. mek süretile — vatandaşları soymıya kalkışmak çok daha kötü bir iştir. Bu herifler için ayrı bir kanun yapıl- malı, şiddetle takip edilme!ldir. 24 Saatin Haâdiseleri Evvelki —akşan Şişhaneden çıkmakta olan vatman Mustafanın idaresindeki-98 numaralı tramvay arabası virajı dönerken yoldan çıkmış, o sırada oradan geçmekte olan Veysel Efendinin idaresindeki 2391 numaralı otomobile çarparak mühim surette hasara uğratmıştır. * Mehmet adlı azılı bir hırsız Beyoğlunda Hiıristina apartımanı- nin balkonunda asılı olan halıları çalarak savuşurken tutulmuştur. * Necmi adlı biri, köprünün Kadıköy iskelesinde Kemal Efen- dinin dükkânından klitap çalarken yakalanmıştır. 4 Taksimde abidenin arka- sada tak yapmakta olan Ferhat muvazenesini kaybederek düşüp muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. DAHİLİ HABERLER Feci Ve Gülünç Bir Hâdise Bir Erkek, Karısı Tarafından Çok Fena Bir Vaziyette Yakalandı Evvelki akşam Beyoğlunda pastahanelerin birin- de feci ve feci olduğu kadar da gülünç bir hâdise olmuştur. Bir muharririmir, bizzat şahit olduğu bu hâdiseyi şöyle tasbit etmiştir: Akşam snat 7 raddelerinde Beyoğlunun, ismi çok geçen pastahanelerinin birinin kalabalık bir zamanında son derecede şık giyinmiş güzel ve genç bir kadın çekingen bir vaziyette içeriye giriyor, üst kata çıkarak tenha bir köşeye oturuyor. Yarım saat kadar arası geçtikten sonra başka bir genç ve güzel bir kadın pastahaneye giriyor, birini arar gibi alt katta oturanlara bakıyor ve sonra Üst kata çıka- rak bir köşeye oturuyor. Biribiri arkasından gelen bu iki kadınım gözleri kapıdadır. Yarım saat sonra telâşle pastahane giren bir erkek üst kata çıkıp ikinci gelen kadımn yanıma oturarak: * — Çok geç kaldım. Darılma,, diyor ve hör- metle elini öpüyor. Bu sırada heyecandan titremekte olan ve pastahaneye ilk giren kadın ayağa kalkarak: sonra da: nasıl bağırıyor. *“ — Beyefendi buraya geç gelmenin ehemmiyeti yok. Eve geç kaldınız. ,, Diyor ve elinde bulunan bir şişe kezzabı genç kadının Üzerine döküyor, * — Kurt komşusunu hiç yer mi? sizin komşu- luğunuz ve dostluğunuz böyle midir? Şimdi bey ba- banıza gidip haber vereceğim. Komşuların kocaları baştan çıkarılır, gi Diye Bu an! hâdise karşısında neye uğradığını şaşıran erkek sapsarı kesiliyor ve sendeliyerek yere düşer- ken kendi karısı olduğu anlaşılan birinci kadın ko- luna giriyor ve beraberce çıkıp gidiyorlar. Üze- rine dökülen kezzaptan şık mantosu berbat olan ve çok feci bir vaziyette kalan ikinci kadın ise bir müddet ne yapacağını şaşırıyor, sonra pastaha- mede çalışan kadınlardan birinin beyaz önlüğünü giyip sakağa çıkıyor ve bir otomobile bindikten sonra önlüğü sahibine vererek uzaklaşıyor. Seyyar Esnaf Vergi Mese'esinden Dolayı Sayısı Haylı Çoğalmış Eski Maliye teşkilâtı zamanın- da soyyar esnaftan yalnız İstan- bul tarafındakilerinden ( 70 ) bin liraya yakın kazanç vergisi tahsil edilirdi. Beyoğlu, Üsküdar ve Kadıköy de hesaba katılınca bu yekünun (300) bin litaya yaklaş- tığı görülüyordu. Yeni Maliye teşkilâtı seyyar esnafı takip ede- cek bir şube kabul etmediği için seyyar esnalın vergiye tabi olma- dığı kanaatı hasıl olmuş — ve bir- çok — dükkâncılar — dükkânlarını kapatarak işi seyyarlığa vurmuş, bu suretle Maliye, dükkânlardan alacağı vergiyi kaybettiği gibi seyyar memur teşkilâlı bulunma- ması yüzünden de her sene seyyar esnaftan topladığı parayı toplaya- mamıştır. Halbuki seyyar esnaf vergiye tabi olduğu için Maliye Vekâleti İstanbulda seyyar esnaf- tan vergi toplayan memurlar ade- dinia çoğaltı,masını bildirmiştir. Dadılar Ve Sütnineler Evlerde aileler arasında bulu- nan dadı ve sütnine gibi kadın- ların bundan sonra mutlaka bele- diyeyo kaydedilmesi ve her sene sıkhbi muhayeneye tabi bulunma- ları tekarrür etmiştir. Muayeneye gelmeyen ve belediyeden hüviyet cüzdanı almıyan bu gibi kadınlar, nileler arasma girmekten mene- dilecektir. — — Gazetede tubaf bir. şey okudum amma anlıyamadım Ha- #aa Bey? «« Bir de sana sorayım de- dim : Yüzünü — Jiletle Parçalamış ! Tütün amelesinden Sabri adlı, biri Küçük Zibada randevücü Şaziye- nin evinde sermaye Melâhati, ken- disine dost olmak istemediği için filetle yüzünün dört yerinden ağır surette yaralamıştır. Bir Karar Ecnebi Mekteplerdeki Türkçe Muallimlerinin İmtihanı İçin Ecnebi ve akalliyet mektep- lerindeki Türkçe mualiimlerinin vaziyetine dair Maarif Vekâleti bir talinmatname yapmış, Maarif Müdürlüğüne göndermişti. Bu ta- limatnameye göre, bu mekteple- rinde Türkçe muallimliği yapan- lar âzami bir sene nihayetinde meslek derslerinden intihana tabi tutulacaklar, imtihana girmiyenler veya girip kazanamıyanlar mual- limlikten çıkarılacaklardı. imize göre Moarif Vekâleti son defa bir tamlm gön- dererek imtihan meselesinin bu senelik tehir edildiğini bildir- İş Bulacakmış! Arap Kadri adlı bir. geçmişi bozuk birkaç gün evvel Bulgaris- tandan gelen muhacirlerden iki kişinin önüne çıkarak İş bulmak bahanesile dolandırımış ve yaka- lanmıştır. « Belediye Cumkhu iyet Bay- ramında halka bazı gürprizler yapacakmış. Köy Mektepleri Hepsi Tam Devreli İlkmektep Olacak Aldığımız. malümata göre, Maarif Vekâleti bütün köy mek- teplerini tam devreli beş - sınıflı ilkmektepler haline koymıya karar vermiştir. Köy — mekteplerinin ekserisi Üç sınıflıdır. Köy çocuk- ları bu üç seneyi ikmal ettikten sonra; başka kasabalara gidip tahsillerine devam edemedikle- rinden pek az bir tahsille iktifa S aes üi TEMEİR İ İ ' tesie edilecek beş sınıflı ilkmekteplerin muallim ihtiyacı, bütçede fazla bir yük teşkil et- miyecek, şehir ilkmekteplerindeki fazla ilâve muallimlerden bu hu- ıııtıı( istifade olunacaktır. öy ilkmekteplerinin — wlâhı hakkındaki program gelecek sene tatbike başlanacaktır, Â Selâm Meselesi Geçen Cumhuriyet bayramında L:îldıı geçit resmine iştirak eden ecnebi mektepler talebesinin, selâm verirken, bazı devletlere ait hususi selâm vaziyeti aldıkları nazarıdikkati celbetmiştir. Maarif idaresi ecnebi mekteplere bir ta- mim göndererek, geçit resmine iştirak edecek talebenin Türk usulü selâm vermeleri mecburiye- tini bildirmiştir. Sahte Bir İş Geçenlerde Maarif Vekâleti tarafından kapatılan bir hususi lise namına, pandıktan sonra dahi, mektebin firması altında bazı muameleler yapıldığı anla- şılmıştır. Şebrimizdeki Maarif Umum! Müfettişliği bu kapanan lise hak- kında tahkikat yapmıya başlamıştır: *« Acaba bu ne gibl bir sür- priz olabilir ? Birinci tep'n 217 Günün Tarihi Türk Ticaret Bankasında.. Adapazarı, 96 (A.A.) — Türk Ti a Si Tat omum hissedarları bu; banka merkezinde fevkalâde toplan! Sümerbank umum müdür muavini Osman Nuri beyin riyasetinde b.lm İ Tânıldı. Bankaya bir milyon liral yeni hisse ile iştirak eden milli müç essereler ile Banka meclisi İdaresli müştereken tesbit ettiği maclis ra ittifakla kabul oluudu. Yedi azadam müdürü Muvalfak beyler ildileş, Bankanın esas mukavelesi h:;şı ıı.ı* delerinin tadili ve merkezin Ankara nakli teklifleri İş bankası umum ıq firmalara teklifte bulunabilirler. Kastamonu Hastanesinde Kostamonu, 25 ( A. A.) — Kişlş yakınında halkın yardımile yapılın. olan bastane binasının İaşaatı ile: mektedir. olan bina askeri hastane olarak yaâ kında kutlulanacaktır. 73 kaçakçı Verilen melâmata göre, bu .n' Ön sekizinden yirmi dördüne ha Gümrük muhafaza teşkilâtı tarafındağı 73 kaçakçı ile 48 akçı bayvanı vi üç araba totulmuş, 1351 kilo ıüıııvls | kaçağı, 1553 kilo İnhisar kaçağı - el geçirilmiştir. Liman Şirketi Memurlari Arasında Tastiye Mi ? hak bir bütçe ile idaresine karağ verdiği için şirketin tasfiyesine başlanmıştı. Maliye Vekâleti tası fiye işinin bir an evvel bitirilmee sini İstediği için tasfiyeye memur edilen heyet, raporlarını hazırla» mıya ve bir iki güne kadar Ve: kâlete göndemiye çalışmaktadır, Maliye Vekâleti şirketin elyevm İnşantı yakında bitecelf” İ Ç İ j yaptılar. Ruzaamenin müzakeresine — j j İ İ İ ) İ j faaliyette bulunan memurin kade © rosunu çok yüklü bulduğu içli memurlar arasında da bir tasfiyi esasını kabul etmiştir. Yakında bu işe de başlanacaktır. Birçok memurların açıkta kalması çok muhtemeldir. Bir Otomobil Hırsızı Şekerci namile maruf bir otos mobil yıkayıcısı, Ibrahim Bey İşe minde birine ait olan 3013 nu« maralı otomobili, Osmanbey bene zin deposundan çalarak kaçir« makta iken Vali konağı caddes sinde bir ağaca çarptırarak has sara uğratmıştır. Şekerci kaç« mıştır. Hasan B. — Bana kalırsa Be« lediye halka, koca Iİstanbuldan bir bardak hilesiz halis süt çıkanı