27 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

27 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Bilen De Söylüyor, Bilmiyen De.. 7 ——— Yedi sene Cumhur Reisliği yaptıktan sonra siyasi hayattan çekilen M. Gaston Dumerg, Fran- sanın en tehlikeli günlerinde milli bir isteği kırmıyarak Başvekillik iskemlesine oturdu. M. Dumergin bugünkü kabinesi “Milli Birlik,, İsmini taşıyor. Çünkü bu ihtiyar diplomat, Sosyalistlerle Komünist- ler hariç olmak üzere, bütün diğer fırkalara mensup yüksek şahsiyetlerden mürekkep bir ka- bine kurdu ve bu suretle de Fransada sekiz buçuk aydanberi sürüp gelen bir sükün devresi tesis etti. Esasen kendisi, Cum- hur Reisi M. Löbrön'ün israr ve ricaları üzerine Başvekilliği kabul ettiği zaman bütün fırka- ların liderlerini yanına çağırdı, onlara fırkalar arasında bir müta- reke teklif etti ve sonunda da şu cümleyi aöyledi: “ — Fırka kavgalarına nihayet vermezseniz tekrar köyüme gide- rim. Zaten biletimi gidip gelme aldım. İşinize gelirâel.. ,, M. Dumerg bu tehdidi fırka şeflerine savurduğu zaman Fransa, 6 Şubat gecesi patlak veren dahili muharebeden henüz kurtul muştu, Fakat Staviski rezaletinin tesirile gerilen sinirler, yeni kanlı hâdiseler hazırlıyordu. Bu vaz yet karşısında, yalnız sosyalist ve komünist liderleri © mütarekeye razı olmadılar, geriye kalan en mübim fırkalar, başta radikal sesyalistlerle sağ cenah fırkaları ittihadı, olduğu halde, M. Du- ee peak sağ cenah Ittihadı, merkez fırka- ları, müstakil radikaller, radikal sosyalistler ve bir de eski muha- ripler cemiyetinin iştirak ve mi- zaharetlerile kuruldu. Meb'usan Meclisinde yeni teşkil edilmiş olan “Fransız sosyalistleri,, fırka- sı da düne kadar kabineye iştirak ediyordu, (Fakat bu fırka son günlerde kabineye müzaharetten vazgeçmiye karar verdi ve kendi- sini kabinede temsil eden İş Na- zırı M. Markeye istifa teklifinde bulundu. O M. Marke bu teklifi kabul etmediği için o fırkadan ayrıldı. Dumerg o kabinesinin | siyasl hüviyeti O hakkında şu satırları yazdıktan sonra Fransada yeni başgösteren (| siyasi © buhrana geçelim, Dedik ki, M. Dumerg fırkalar arasında bir mütareke teminine muvaffak oldu. Fakat daha ilk günlerde, bu mütarekenin sun'i ve muvakkat olduğu, kısa bir zaman sonra yine eski buhranlı vaziyetin kendini göstereceği ileri sürülüyordu. Sekiz ay evvel ortaya atılan bu tahminin doğruluğu bu- gün öğrenilmiş oluyor. Filbakika M. Dumerg bundan (20) gün kadar evvel Kanunu Esaside iktilk yapacağını bildiren bir nutuk söyledikten sonra kabineye karşı yer yer muhalefetler baş gösterdi. Düne kadar kabine İle beraber olan Fransız sosyalistle- rinin muhalefet cephesine iltihak etmesinin sebeplerinden biri bu- dur. Âyan Meclisinde radikal ve radikal sosyalistlerin teşkil etmiş olduğu sol cenah demokratları | ittihadı da Kanunu Esasinin değiş- 1 nine kat'iyen muhalif bu- duğunu açıkça M. Dumerge bildi dr ve ilâve etti: ” (Devamı 8 inci yüzde ) Artık kış gelmek üzeredir. Yağmurlu günler siklaştı. Havanın soğuğu günden güne arıyor. Çoğumuz pardesü- lerimizi sırtımıza geçirdik. Sokakta yağmura tutulduğumuz zaman ılık yaz günlerinin eğlenceli geçen açık ve ferah demlerini hatırlıyor ve sulu gözlü kışın bitmesi için şimdi- don sabırmzlanıyoruz. Fakat sırtında paltosu, ayağında ç0- Fahı, ömrünü tükettiği yer odasında mangalı ve ateşi olmi- SON TELGRAF HABERLERİ Niyabet Meclisi Yugoslav Milletine Hitap Ediyor! sal ALA ZE miştir: “Teşkilâtı Esasiye kanununun 42 nci maddesinin ikinci fıkrası mucibince, müteveffa Kral Birinci Aleksandr oğlu Kral Ikinci Piere bizleri naip tayin etti, Yugoslavyanın o terakkisi yo lundaki vazifemizin İfasında bütün milletin bizimle beraber olacağına tam bir kanaatimiz vardır. Çünkü milletin kralına ve onun fevkalâ- de fedakârlıklarla viücude getir diği esere nekadar sadık olduğu- nu bu, müşkül ânlarda görmek fırsatını bulduk. — — ——— Ergeri Vak'ası Yunanlılar Şiddetli Teşeb- büslerde Bulunuyorlar Atina, 26 — Ergeride yapılan miting dolayısile Yunanistan Kon soloshanesinin taşlanması ve Yunan hükümetinin tahkir edilmesi üze- rine Arnavutluk sefiri, Hariciye Na- zırı M. Maksimosu ziyaret ederek izahat vermişse de Yunan hükü- meti bunu gayrikâfi dü; den Tiran'daki mile Kr Ma erime ii nezdinde teşebbüsatta bulunmasını tebliğ eylemiştir. Bir İhtar Ankara, 26 — Hariciye V. kâleti İzmit ve Izmir iiöhkom mevkilerinde hiç kimsenin fotoğ- raf alamıyacağını ve kroki yapa- mıyacağını görülen lüzum Üzerine bütün ecnebi şirketlere bildir. miştir. Üniversite talebesinden hariçte ya vazifelerinden, yahut geklinde bir karar alındığı yazıldı, Üniversiteden vazgeçmeleri Mukaddes vazifemiz — büyük tir. Ve hayattan ayrıldığı air anda bize bıraktığı bu mirası tutmamız lâzımdır. Tâ ki, kıral ikinci Pier Hazretleri devletin ida- resini eline aldığı vakit bunu açık alınla kendisine tevdi edebilelim, Müteveffa kıkal hütün bhaya- tını ve bütün kuvvetini milletine hasretmiştir. Ayni zamanda mille- tinin o menfaatlerine me şekil de hizmet edeceğimizi de bize göstermiştir. Kıral birinci Alek- sandrın feci vefatı milletimizin birlikte ne kadar sağlam ve sar- sılmaz olduğunu bütün dünyaya karşı isbat etmiştir. Konyada Bir Cinayet Konya 26 — Yunusoğlu ma- hallesinde Kasap Kör Hakkı, Ahmet dede mahallesinden Bar- sakçı Mehmedi öldürmüştür. Cinayetin sebebi 150 kuruşluk bir alacak meselesi ve Mehmedin borcunu (ödemesi için mühlet istemiş olmasıdır. Dişçiler Kurultayı Diş doktorları kurultayı dün de içtimana devam etmiş, dikkate değer mevzular üzerinde konuşulmuş, hararetli münakaşalar aj ıştar. ii Ml bugün de (devam edecek, Halil İlyas Bey tarafın- dia TL yan zavallı fnkirlerin perişan hallerini hiç hatırımıza getir. miyoruz: bu gaflet niçin?i.. Başkasına iyiliği dokunmıyanın kendisine hiç hayrı olmaz, derler. Yurdun şenlenmesi için ağlayan gözlerin yaşlarını dindirmek te lâzımdır. Bu kış inde yurda yapılacak en büyük hizmetlerden biri de budur. Sicak sobalı soğuktan titzeşenleri de düşününüz. ve küloriferli odalarınızda otururken Kıralın büyük eserini muba- faza etmek ve onun bizlere göster- diği itlmada lâyık olmak gibi çok mesuliyetli bir vazifemiz vardır.,, Beyannameye, müttehit Yugos- lavya fikrinin daima yürüyece bildirildikten sonra, şu cümle ile hitam veriliyor : “Bu düşüncelerle Kıral ikinci Pierin etrafında toplanalım ve istik bale İman ve itimatla bakalım. Parlâmentoda hühümetin be- yannamesini okuyan Başvekil M. Uzunoviç müteveffa kıralın eseri- ne devam edileceğini ve bilhassa memleket müdafaası için ordunun takviyesine ehemmiyat verilece- İ ğini söylemiştir. Avustralya Yarışı Allahabatta Bir Tayyare Yandı Allahabat, 27(A. A.)— Pander ismindeki Hollanda tayyaresi bu- gün tamiri bitip te Avustralya yarışını ikmal ( için havalandığı anda ot yüklü bir otomobile çarparak ateş (almış ve birkaç dakika içinde kül olmuştur. Pilotlar zamanında tayyareden atlayarak Oo mucize (kabilinden hafif yaralarla ( kurtulmuşlardır. otomobilin — şoförü olan Hintli ağır yaralanmıştır. Üzüm Ve İncir Izmir, 26 (A. A.) — Bu ayın 20 sinden 26 ncı günü akşamina kadar borsada dokuz buçuk dan projeksiyonlu birtebliğ yapıla: | kuruştan 19 kuruşa kadar 7925 cak, bir konferans verilecektir. . İSTER İNAN İSTER İNANMA! Üniversiteye devam mecburiyâtinden başka bir de Bundan bahseden bir muharrir arkadaş diy, si ER İNAN s TENTTK A W MAT 2 çuval incir satılmıştır. lmiş olan bir gence, ya aç a bırakacaksin, demek, bir barekettir. fsızlığın gençliğe reva görülmiye- Münderecatımızın çoklu- Zundan dercedilememiş- tir. Balkanitilâfı İoplantısı ( Baştarafı 1 inei yüzde ) lisine iştirak edecek olan Ro- manya hariciye nazırı M. Titülesko dün öğleye doğru şehrimize gel- miş, Sirkeci istasyonunda (vali Muhiddin Bey, Istanbul kuman- danı Halis Paşa, merkez kuman- danı Fehmi Paşa ve hariciye ve- kâletinden bazı memurlar tarafın- dan karşılanmış, bir askeri müf- rezemiz de misafirimize selâm resmini (ifa (etmiştir. M. Ti tülesko (Odoğruca, ikametlerine tahsis edilen Perapalas oteline inmişler, öğleden sonra şehir da- hilinde bazı gezintiler yapmışlar- dır. M. Titülesko gece Şehir tiyat- rosu operet kısmına gitmiş, Yarasa operetini seyretmiştir. Titülesko tiyatroya girince halk kendisini tanımış ve ayağa kalkmak suretile selâmlamışlardır. Orkestra da evvelâ Romen milli marşını, sonra İsktiklâl mar- gını çalmıştır. Romen Hariciye Nazırı san'atkârlarımızı beğenmiş ve takdirlerini Vali Beye söyle- miştir. Romen Hariciye Nazırı*dün Fransız sefirini de kabul etmiş, uzun müddet (görüşmüştür. İki diplomatın o mülâkatlarına Oçok ehemmiyet verilmektedir. Misafi- rimiz bu akşam Ankaraya gide- cektir. Öteki Nazırlar Balkan ittifakı meclisinde ha- zır bulunacak olan Yunan hari- ciye nazırı M. Maksimos ile Yu- goslavya hariciye nazır muavini M. Poriç yarın şehrimize gelecek- ler ve akşam doğruca Ankaraya eklerdir. M. Maksimos ile likte Yunan iktisat nazırı M. Pesmasoğlu da buraya gelip An- karaya gidecektir, Ayasofyada Tamir Edilecek Yerler İçin Bir Plân Hazırlandı Möze haline getirilecek olan Ayasofyada yapılacak tamir plâ- nını hazırlayacak olan heyet dün keşiflerini bitirmiştir. Hazırlanan keşif plânında camiin bahçesinde yapılacak tarhlar ve dışındaki sıva ve birinci narteksin duvar- larında ve döşemelerindeki tamir- ler gösterilmiştir. Esasen yapıla” < tamir de bundan ibaret ola- caktır. Ordu Şampiyonası Zabitlerimiz Şayanıtakdir Muvaffakıyet Elde Ettiler Ankara, 26 (A.A.) — Anka rada yapılmakta olan ordu şam piyonaları bitmiştir. Zabitlerimizin muhtelif manej ve mani barekâtını yaparker atlarını sevk ve idarede göster- dikleri maharet ve incelik haki- katen görülmeye değerdi. Manej müsabakasında, birinci süvari ei İri başı Tavap Bey, ikinci muhai Türer gurupundan mölâzım Emin Bey. Mania müsabakasında, birinci muhafız süvari gurupundan mü- lânm Fabri Bey, ikinci süvari Binicilik O mektebinden © yüzbaşı Tavap Bey. is Şampiyonanın umumi neticesi, birinci suvari binicilik mektebin- den yüzbaşı Tavap bey, ikinci süvari binicilik mektebinden bin- başı Avni ve mülâzim Cevat Beyler arasında beraber. Dördüncü süvari binicilik mele tebinden birinci Mülâzim Saim Bey, obeşinci süvari bir'neilik mektebinden © birinci (o mülâzim Eyüp Bey. e A ei