18 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

18 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Soy Adı Ve Halk Soy adının seçimi ve bu husus- taki kanunün tathik mevkiine girmesinin arifesinde, bakınız halk ne diyort Naci Bey ( Sultanahmet 81 ) — Biz huyu, suyu belli asil bir milletiz. Biz'n yaradılışla başbaşa yürüyen bir tar himiz var, Dedelerimiz soya, köke çok ehemmiyet verirlerdi. Son halife- ler her nedense bizi köksüz bir millet gibi gi meği siyasetlerine uygun buldular. Her sileyi bir ( sarı çizmeli Mehmet ağı ) yaptlar. Bizde kırk Mehmet adlı mahalle'er Soy *op isimlerimiz unutulmuştur, Asil bir miletin efradının da aile gecereleri bilinmelidir. Bunun için yakında soy adları kanunu tatbik edilecektir. Şim- dilen herkes o konuna göre bir soy adı bularak — tescile — hazırlanmalıdır. arımızı İstikbaldeki çocuk- vardır. Bizim a h yapıtıcak olan bu soy adla- seçmekte — acele larımı: mmı bir an evvel etmeliyiz. * Hakkı Bey ( Divanyolu Binbirdirek 28) — Soy Adı Kanunu Türkiye Cümhuriyetinin — yaptığı muvaffaki- yetli işlerden biridir. Eskiden bizim soy adlarımıza vardı. Size beş on tane Örnek sayayım; Selçuk, Sâman, Cengiz, Timur, —Artık, — Mengüç, Aydın, Karaman, Menteşa, — İzmir, Saruban, İsfendiyar, Danişment oğul- ları gibi.. bu ördekler daha çoğaltıla. | bilir. Kanun yapilırken tarihi bkenze- yişlere mahal verilmemeye dikkat edilmiştir. Meselâ bugün birisi çıkıp ta kendisine, Karaman, Selçuk yabut Cengiz oğlu diyerek bir soy adı koyamıyacaktır. Eski Onvanlar ve lâkaplar dâ kul. lanılmıyacaktı. Çünkü Türk milletinin ömrü çok uzundur. Dünya durdukça yaşayaca! bin seni müşkülât çekcı İbrahim Bey (Beyazit Koska tramvay ceddesi 19) — Hepimiz soy adı tak- maya mecburuz. Ben şimdiden soy adımı hazırladım. Eski Türkler atı çok severlerdi ve takdis ederlerdir. Bu sevgi Türklerden Frleyahlara bile geçmişti. Onlar (Atis) adlı bir ilâh bile tanır- lardı. İşte ben soy adı. olarak bu (Atis) kelimesini alıyorum. İmzamı bundın sonra İbrahim Atis diye ata- efim, Kınm (Yıldız Atis), oğlum (Ayhan Atis), refikam (Mediha İbra- him Atis) diye bu soy adını taşıya- caklar, Şimdi Şürayidevlette bulunan soy adı mizamaamesi çıkar çıkmaz herkes soy adı takmaya mecbur ol- duğu için şimdiden herkes adlarım hazırlamalıdır. Yarın nüfus daireleri- nin önündeki kalabalık arasınd. maya mahal kalmamalıdır. Eczacıların İstaği Eczanelerin akşamları — saat 21 de kapanmıya başlandığı ma- Iâmdur. Verilen malümata göre, eczacılar Belediye daimi encüme- nine müracaat ederek, bu kapan- ma saatinin 22 ye çıkarılmasını istiyecek'erdir. Diğer — taraftan, Cuma günleri için de nöbet usu- lüaün ihdası fikri kuvvet bolb- muştur. — Evvelki — güskü gördüm. DAHİLİ HABERLER Bir imza Sahtekârlığı Bakkaldan Kopardığı Elli Liralık Eşyayı Sattıktan İsmail Hakkı isminde birisi Üsküdarda Şemsi- muhasebecisi Ziya taklit etmiş ve Ziya Beyin eyi konuştuğu adamları da tosbit ettikten sonra şuraya buraya müracaat etmiye, para İstemeye başlamış- Saraçhanebaşında bakkal Ahmet efendiye Ziya Beyin taklit imzasını götürmlüş ve oradan (50) liralık kadar erzak ile beş lira koparmış giderken de bakkal Ahmet efendiden Ziya Beye bir mektup paşada tütün 'inhisarı şubesi Beyia Imzasını tır. Nihayet evvelsi gün de taşıyan bir mektup 24 Saatin. Hâdiseleri Kapalıçarşıda hamal Mahmut bir dükkânda yemek yemekte iken kalp sektesinden ölmüştür. * Kadıköyüne gitmekte olan yolculardan Leman Hanım adlı bir kadın kalp sektesinden öl- müştür. * Kundakçı hanında otuan Şaban adli biri ayni odada oturan arkadaşı Haydarın 10 - lirasını çaldığından yakalaumıştır. * Bakırköyde Vasil adlı bir çocuk bir oyun yüzünden çıkan kavga neticesinde Sabahat adlı bir çocuğu taşla başından yara- lamıştır. * Fatihte oturan Salâhattin adlı bir çorapçı bir alacak yü- zünden çıkan kavga nelticesinde Aksarayda dokumacı — Hüreyini taş ile başından yaralamıştır. Bir Cinayet Mahkümu Serbest Bırakıldı Dört ay evvel —Adanadan İstanbul hapishanesine nakledilen ve Yalvaçta Mustafa oğlu Mevlü- du öldürdüğü için 21,5 seneye mahküm olan Yalvaçlı Ahmet oğlu Nedim felç hastalığına tutu- duğu için mütebaki- mahkümiyeti affedilmiş ve dün hapishaneden serbest bırakılmıştır. Üç Yangın Çadırcılarda Yervant efendinin kunduracı dükkAnından, kereste- | cilerde Yusuf efendinin dükkâ- pından ve Kerestecilerde Hüseyin, Toma ve Abdullah efendilerin kereste biçki fabrikasından yangın çıkmış, fakat hemen söndürük müştür. Bir Sarhoş Tutuldu Şerafetlin adlı bir terlikçi Ga- latada kendini bilmiyecek dere- cede sarhoş bir halde ötekine berikire sarkıntılık ederken ya- kalanmıştır. Sou - Posta'da ı <.. Radıköy su girketi fazla para aldı hğı abonelerine diyormuş ki.. lütfen Açıkgöz Ismail Hakkıyı Mekteplerde Çok Sıkı Tedbirler Alındı Maarif vekâleti, mekteplerdeki göz bastalıklarının salgın bir hale gelmemesi için bazı sıkı tedbirler almıştır. Göz hastalıkları ile mü- cadele için Vekâlet, İstanbula bir sıhhat — müfettişi — göndermiştir. Galatasaray lisesinde de bir mer- kex sıhhat bürosu tesis edilmiştir. Talebeyi göz — hastalıklarından körumak için, mektepte icabeden tedbir alınacaktır, Meb'us Seçimi Hazırlıkları Şehrimizdeki Kaza kayma- kamları dün sabah Belediyede toplanarak yakında vapılacak olan mebus intibabatı hazırlıkları et- rafında — görüşmüşlerdir. — Teftiş heyeti salâhiyeti verilen Belediye daimi —encümeni de — mesaisine başlamıştır. Intihabat faaliyeti hakkında Ankaradan mütemmim talimat beklemektedir. Yaralı Üldü Beş gün evvel Balatta ağır Bürette yaralanan Hakkı efendi isminde biri Balat hastanesine kaldırılmıştı. Hakkı efendi dün hastanede — öldüğü — için tabibi adli. Enver bey cesedi tetkik etmiş ve gömülmesine müsaade etmiştir. Tahkikatla ikinci müstan- tik Mahir bey meşgul olmaktadır. Haydarpaşa Lisesinde Haydarpaşa lisesinde Fransız- ca ve tarih derslerinden bir kısmı, muallimsizlik yüzünden münhal bulunmaktadır. Vekâlet buraya yeni muallim aramaktadır. Yeniden bazı mekteplerde şu- beler açılmamı zarureti. hasıl ol- muştur. Çünkü birçok dershane- lerde talebe miktarı 70-80 ol muştur. Vekâlet yeni muallim buldukça, şubeler açacaktır. ları cebine atmış, bir de Ziya Beyden miştir. Fakat Ziya Bey vaziyeti şüpheli için derhal kendisini yakalatmıştır. Müddeiumumilik Sonra Yakalandı yazdırmıştır. Ahmet efendi bu mektubunda: “Dev- lethaneye gu kadar erzak gönderildi. hamili texkere ile gönderiniz,, adam aldığı erzakı sattıktan sonra para- Bedelini demiştir. bununla da iktifa etmeyerek Üstelik para sızdırmak — iste- gördüğü dün üçüncü müstantikliğe vererek tevkif kararı almıştır. Göz Hastalıkları İhtikâr Yokmuş! Fakat Halk Önceleri Biraz Aldatılmış Yeni ölçülerden doğma bir ihtikâr vaziyeti olup olmadığını tesbit için teşekkül eden ihtikâr komisyonu dün son bir toplantı yaparak çalışmasını bitirmiştir. Elde edilen neticelere göre, piyasada ölçüler dolayısile yapılan bir ihtikâr yoktur. Bazı maddele- rin fiatlarında yükseklikler görük- müşse de, bunun başka sebepler tesirile vukua geldiği tesbit edi- miştir. Komisyon, ölçülerin kullanıl- mağa başladığı ilk aylarda bir aldatma vaziyeti olduğu, fakat zamanla bunun- ortadan kalktığı neticesine varmıştır. İhtikâr komisyonu, yarın bir toplantı yaparak raporunu hazır- hyacak ve Iktisat Vekâletine gönderecektir. Muhacirlere Kolaylık Balkan memleketlerinden yer- leşmek üzere Türkiyeye gelmekte olan — muhacirlerin, — cümhuriy hükümetince bunlara bahşedilmiş olan bazı muafiyetler gibi kendi- lerine — tahaffuzhanelerce — tatbik edilen sıihhi tedbirler — karşılığı olarak ahnan, bulaşık resininden de istisna edilmeleri tensip edi- miştlir. Hamdullah Suphi Beyin İsmi Yanlış Yazılmış Bükreş elçisi Hamdullah Suphi beyin avukatı Fatih sulh mahke- mesinde Fatih nüfus memurluğu aleyhine bir dava açmıştır. Avu- kat, Hamdullah Suphi beyin adı- nın nüfus kütüğüne yanlış bir şekilde Hamdi olarak yazılmış olduğunu İleri sürerek düzeltilme- sini istemiştir. Durup Dururken Kasımpaşada oturan Mustafa adklı biri durup dururken iki el silâh attığından yakalanmıştır. | Günün Tarihi | Atina Elçimizin Beyanatı Atina, 17 ( Atina ajanzından ) — Türkiye sefiri Ruşen Eşref bey — dün gazetecilere şu beyanatta bulunmuşlurı * — Hergeyden —evvel — vazifem, muhterem selefim Enis Bey tarsfından takip edilen siyasete devam etmek Feyizli ve hakâmanâ olan bu #iyı ı büyük şefim Gazi Mustafa lin yaralıcı deham, nurlu ve kudretli eli ile Cumhuriyet Hükümeti tarafından çizilmiştir. Büyük şefimin döüsturu sizce malümdur. “V;tanda sulh, dünyada sulb,, bu düsturun ihe tiva ettiği siyaset Ülk aksini Helen milleti ile onun yüksek gşeflerinin asil kalbinde bulmuştur. Sulh aşkı iki hükümetl yaklaştırdı ve bunun fay-s | dalarının mütekabilen anlaşılması iki milletin düzüst bir şekilde teşrikimes ni perçinledi. İki kardeş milleti« mizi bu kadar kuvvetli bir şekilde birleştiren bağlar bütün dünyaya nümune olabilecek bir sulh ve anlaş. ma abidesi yaratınıştır. İçtimai Terbiye Maarif vekâleti, mekteplere mühim bir tamim göndererek talebenin içtimai ve siyasi terbis yesine dikkat edilmesini, talebe- nin istenilen şekilde yetişlirilme« sine — çalışılmasını — bildirmiştir. Mektep idareleri bütün talebele- rin mektep haricinde geçen, hu« susl hayatlarını ve ailevi vaziyete lerini de tetkik edecekler, ona göre bazı tedbirler alacaklardır. Bir Vapur Oturdu Trabzon, 17 (A. A.)— Alman ban- dıralı Angorya vapuru bu - sabah lilman içinde sahile yakın bir yerde karaya — oturmuştur. Vapur — kendi vantasile kurtulmıya çalışmaktadır. Fırka Kongroeleri Bolu, 17 (A. A.) — Vilüyet dahle linde ayın birindenberi yapılmakta olan C. H. fırkamı kaza kongrelerl bitmiştir. Nurullah Esat Bey Sumer Bank Umum Müdürü Nus rullah Esat Bey, dün akşam Ankaraya gitmiştir. Iktısadi İllmler Üniversitede İçtima! ve iktısa« di ilimler enstitüsünde dünden itibaren — tedrisat — başlamıştır. Dersler saat 4,30 da başlamakta ve bir saat sürmektedir. Celâl Bey Dün Akşam Ankaraya Döndü Birkaç —gündenberi — gehrimizde bulunan iktısat Vekili Celâl Bey, dün akşam ekspresle Ankoraya dönmüş- tür. Celâl Bey, dün öğleden sonra İş Bankasında meşgul olmuştur. Saat 17 de Yüksek Ticarat ve İktisat mektebine giderek müdür Nihat Bey ile görüşmüştür. Mısır Tahvili Çekildi Kahire, 17 (A.A.) — Yüzde üç fa- izli ve ikramiyeli kredifonsiyea tahvile lerinin bu defaki çekilişinde: 1886 senesinde çıkarılmış tahvlle Terden 50,781 numara: — 650,000, 1908 senesinde — çıkarılmış — tahvillerden 7954,349 mumara: 60,000, 1911 senesin« de çıkarılmış tahviflerden 324,490 nue marat 50,000 frank ikramiye kazane mışlardır. —— Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki ** . Baatiniz Alman saatidir.. rak- kam okunmaz, bu yüzden lahmizi bir para alıyoruz. l ... Bu natıl iştir Hasan Beyi l Husan Bey — Nasıl iş 6 — kçsu girketl değil mit sudan bir iş görüyor,